Standardmodellad som slutat sova

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Hej Nancy!

Ja, alltså, inte så strålande men inte så tokigt ändå. Gustav vaknade vid 1.30 och var ganska ledsen. Somnade om efter några skak men lät rätt sur. Inte alls som natten innan. Vaknade igen strax före halv fyra (precis innan klockan alarmet skulle ringa). Jag ställde fram alarmet 3 minuter så att det inte skulle bli kris... men han hade lugnat ner sig precis innan alarmet ljöd så jag hade nog inte behövt göra det. Sedan somnade han så gott igen och väckte mamma åter igen kl 06.30. Även nu var han surare än han brukar vara på natten och jag fick skaka ett antal gånger men han somnade inte om mer än någon minut innan jag "väckte" honom kl 7.

Det är strul med amningen så det inverkar säkert... får nog fundera en extra gång på det där med smakisar. Gustav har börjat rata mitt ena bröst och fast det är fullt så vill han bara ha det som är tomt. Gör säkert lite olika när jag lägger till på de olika sidorna och så tycker han inte om det. Funkar ibland om jag lägger mig ner när jag ammar fast inte alltid.

I morse smakade Gustav fil och ost från frukostbordet :lol: Inte vad man brukar börja med men gott var det.
Mamma till Adrian, född 3 april 2007
och Gustav, född 30 juli 2008
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

I natt gick det mycket bättre igen :D

Gustav somnade snällt vid 20 men vaknade till vid 22.30. Efter 1 minuts bökande och lite gnäll somnade han om utan att jag ingrep. Efter det sov vi gott till kl 02.30. Då var han lite mer högljudd men jag behövde bara skaka 1 gång. Sedan bökade han tystare :wink: och somnade till slut om. När alarmet ljöd kl 03.30 reagerade han inte ens. Jag fick väcka honom för att amma. Han åt massor och somnade sedan om. Vaknade som vanligt kl 06.30 men somnade om efter en stund och två skak från min sida. När alarmet ringde kl 07 var han som död och jag kunde knappt väcka honom :)

Det var den bästa natten på länge! Även mamma fick 4 timmar sammanhängande sömn vilket hon behövde. Hoppas verkligen vi är på väg åt rätt håll nu.

Nu har Gustav nästan sovit klart förmiddagsluren också så jag ska snart väcka. Han somnade utan ett ljud på bara 1-2 minuter. Såå duktig! Läggningarna på eftermiddagen och kvällen brukar vara lite jobbigare men jag har återinfört ramsan nu vid läggningarna och det verkar fungera bra. Men det tar fortfarande emot att ramsa på natten. Väntar nog med det ett tag till.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat av er, spara detta i ditt minne och när jag säger "Hitta attityden" är det denna natten som du skall dra dig till minnes. Inte hur den gick utan hur DU kände dig. Din attityd i detta. :wink: :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack TorsMamma! Jag har förresten lagt din länksamling som favorit hos mig. Den är helt fantastisk och jag har läst en del, men har massor kvar. Tack för alla fantastiska länkar :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Enigmia skrev: Gustav somnade snällt vid 20 men vaknade till vid 22.30. Efter 1 minuts bökande och lite gnäll somnade han om utan att jag ingrep. Efter det sov vi gott till kl 02.30. Då var han lite mer högljudd men jag behövde bara skaka 1 gång. Sedan bökade han tystare :wink: och somnade till slut om.
Hej Enigmia :D

Åh vilken underbar läsning :heart: Ni jobbar ju kanonbra :thumbsup: Det jag citerat från ditt inlägg belyser så otroligt väl hur man måste våga ha en smula tålamod och en stor dos tillit till sitt barn.

Imorse när jag stod i duschen slog det mig att innan jag träffade på Barnaboken och forumet trodde jag att barn liksom inte ville sova. Att de gör precis allt för att slippa. Att de redan i späd ålder uppfinner trix för att hålla sig vakna och antagligen bara för att jäklas med sina föräldrar.

Dina ord beskriver så himla fint hur fel jag hade.

Instämmer till fullo med TorsMamma, spar din känsla. Och skulle det komma stunder som inte är lika lyckade så lovar jag att himlen inte trillar ned.

Kram från Nancy
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack Nancy! Ja, allt känns mycket bättre nu. Vi har haft ännu en bra natt med bara ett uppvak förutom matning så nu verkar vi gå mot bättre tider här.

Det går så bra så jag har börjat längta efter att få använda spjälsängen igen men vet inte riktigt om jag vågar. Jag skakar ju faktiskt vagnen 2-4 gånger per natt fortfarande. Läggningarna på dagtid och kvällstid börjar sitta som en smäck så där vagnas eller skakas det inte längre :D Ska nog försöka lägga i sängen på dagtid och se vad som händer. Det var nog en vecka sedan Gustav senast vaknade för tidigt på dagslurarna nu.

Tänkte bara berätta en till bra sak som hänt sedan Gustav fick börja somna själv i vagnen. Tidigare vaknade han alltid för tidigt på eftermiddagsluren. Den ska vara 45 min men han brukade vakna efter 30-40 minuter. Jag tyckte inte att det gjorde något men det har inte hänt en enda gång sedan han fått börja somna själv. Även på kvällen när han somnat för natten vaknade han minst varannan dag efter 45 min och så fick jag söva om. Det har inte heller hänt en enda gång sedan han börjat somna själv :D Ville bara berätta vilken fantastisk skillnad det är på att somna själv och att bli buffad till sömns!
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

[quote="Nancy]Imorse när jag stod i duschen slog det mig att innan jag träffade på Barnaboken och forumet trodde jag att barn liksom inte ville sova. Att de gör precis allt för att slippa. Att de redan i späd ålder uppfinner trix för att hålla sig vakna och antagligen bara för att jäklas med sina föräldrar.

Dina ord beskriver så himla fint hur fel jag hade.

[/quote]

Jag glömde en sak... Jag önskar verkligen att jag läst Barnaboken innan jag fick mitt första barn, det hade underlättat så mycket! Precis som Nancy skriver så hade jag fått för mig att barn inte sover på nätterna, att de gör vad som helst för att slippa. Det var vad alla sagt till mig och det var vad jag förväntade mig när jag blev mamma. Alltså, att jag skulle gå upp varje natt och amma eller värma välling tills barnen var 4 år. Vad glad jag är att det inte var så !

Att jag började besöka denna hemsida berodde på att min äldste inte längre kunde sova på rygg när han var några veckor gammal och när jag till slut bestämde mig för att lägga honom på mage så började jag fundera på vad det var AW sagt om barn och magläge. Och så hamnade jag här... Har aldrig ångrat det en sekund även om jag aldrig lyckades standardmodella Adrian.

Tack underbara Anna för att du finns och underlättar livet för oss mammor !! :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Enigmia skrev:Det går så bra så jag har börjat längta efter att få använda spjälsängen igen men vet inte riktigt om jag vågar. Jag skakar ju faktiskt vagnen 2-4 gånger per natt fortfarande. Läggningarna på dagtid och kvällstid börjar sitta som en smäck så där vagnas eller skakas det inte längre :D Ska nog försöka lägga i sängen på dagtid och se vad som händer. Det var nog en vecka sedan Gustav senast vaknade för tidigt på dagslurarna nu.

:idea: För egen del skulle jag avvakta lite tills behovet av "skak" minskar. Hur gör du med ramsan :?: Har du introducerat den :?:

Tänkte bara berätta en till bra sak som hänt sedan Gustav fick börja somna själv i vagnen. Tidigare vaknade han alltid för tidigt på eftermiddagsluren. Den ska vara 45 min men han brukade vakna efter 30-40 minuter. Jag tyckte inte att det gjorde något men det har inte hänt en enda gång sedan han fått börja somna själv. Även på kvällen när han somnat för natten vaknade han minst varannan dag efter 45 min och så fick jag söva om. Det har inte heller hänt en enda gång sedan han börjat somna själv :D Ville bara berätta vilken fantastisk skillnad det är på att somna själv och att bli buffad till sömns!

:thumbsup: Ja visst är det :D Ett barn som kan somna själv kan somna om själv. Strålande jobbat och jättefina insikter från kloka mamman :thumbsup:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Ja, jag måste nog avvakta med att lägga i spjälsängen för de senaste läggningarna har varit katastrof :cry: men i övrigt går det bra. Jag kör ramsa vid läggning och det har gått bra men igår kväll fungerade inget. Till slut tog jag upp honom för han var så ledsen och till slut kom en rap till och sedan somnade han lugnt i sängen. Dessa rapar, jag blir tokig på dem! Han kan ju rapa 10 gånger på bara en matning och man vet ju aldrig när det är "klart". Har även testat ramsan när det varit uppvak på dagen och det har fungerat ibland. Men det är kanske de gånger han skulle ha somnat utan att jag ingripit :roll:

I morse var det samma visa vid läggningen... han var sååå ledsen. Kanske var för trött men jag vet inte. Nu vid lunch somnade han efter några minuters bök så då gick det bra. Helst hade jag velat få i honom mer mat men det stenvägrade han så han var väl mätt :shock:

I natt vaknade Gustav ingenting förrän 03.29, en minut före alarmet :D så nätterna blir i alla fall bättre och bättre nu. Efter matning var det lite si och så men det är en annan femma. Skönt att han förlänger sitt första sovpass i alla fall.
Iris mamma

standardmodellad som slutat sova

Inlägg av Iris mamma »

Hej!

Jag är inne och läser lite här ibland, bland annat din tråd, eftersom vi fortfarande kör metoden mer eller mindre... Jag vill verkligen slå ett slag för vyssan lull knoppar på spjälsängen. Det går att få till samma skak som på vagnen! När vi slutade vagna och bara skakade i handtaget så väntade vi bara två dagar innan vi la henne i spjälsängen. Nu skakar vi i den när det behövs, dock väldigt sparsamt! Jag ska svara på ditt mail på FL så fort jag hinner, men snart vaknar Iris från fm luren...
Mamma till Iris 080721 (42+1)
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Hej IrisMamma!

Ja, då ser du hur jag håller på :-) Kul att du läser ibland!

Jag har funderat på vyssan-lull eftersom det fungerat så bra för dig. Jag har tittat lite på blocket för att köpa begagnat men det har inte blivit ännu. Tänkte ju att jag skulle få ramsan att ta så bra så jag slipper "skak" men jag har ju nyss börjat och han är ju inte ens 4 månader ännu.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Enigmia!
När man tar bort sista nattmålet är det ett ypperligt tillfälle att sätta ramsan. Här har jag sammanfattat hur det går till:
Elle skrev: Bestäm när nattmålet ska bort och se till att barnet får mat, mat och mera mat vid varje mål. Detta gäller ju alltid men skadar ju inte att tänka på det lite extra :wink:

Natt 1: Busa som tokar på väg till vagnen, lägg tillrätta och gå bort med ramsan. Vid uppvak under natten där barnet behöver hjälp så vagna tills han tystnar, avsluta med ngr mjuka skak på handtaget och gå bort och ut med ramsan. Arbeta så natten igenom. Kom ihåg bekräftelsen! Gör GLAD morgon :D

Natt 2: Precis som ovan men backa lite med vagningen, se den som "kristilldelning" och arbeta in ramsan. Den ska ha sista ordet inatt så påminn så många gånger det behövs och bekräfta mjukt när han varvar ner och håller på att somna. Arbeta så hela natten igenom!

Natt 3: Nu ska du bara behöva använda vagningen vid verklig KRIS i övrigt gäller avvakta och ramsan. Om han tystnar på ramsan på väg ut ur rummet så kan du baka in bekräftelsen genom att gå ner i tempo sista versen och avsluta mjuuukt.

Nätterna som följer så avvakta mer och mer och låt barnet ta hand om uppvaken under natten själv. Däremot i vargtimmen så skulle jag markera med en ramsa vid första pip och därefter INGENTING förrän morgonen! När sedan natten sitter så backa även i vargtimmen, för nu vet barnet vad som gäller dvs :arrow: att på natten sover man och mamma och pappa kommer när det är morgon och jag kan snusa vidare tills dess :sleep:
Elle skrev: Jag kan varmt rekommendera att ni inför väckarklockan, som genom att ringa markerar att det är morgon=mamma och pappa kommer och väcker mig. Efter ett tag kommer Emmy att koppla det sammanhanget och snusa gott fram till morgon.

Ramsa dagtid gör du endast om hon sover sina lurar inne. Ute under promenad eller stillastående vagn så ramsar jag aldrig. Utan tillrättaläggandet, skynket över sufletten ock skak i handtaget markerade sovdags för vår juvel. Sedan BACKA och LYSSNA och vid behov så vagna tills hon tystnar och gå sedan.

Jag skulle flytta in henne i eget rum i och med att ni tar bort sista nattmålet och sätter ramsan som verktyg, det jag beskriver ovan. Sedan när natten sitter utan uppvak så skulle jag flytta över till spjälsäng och besvara ev frågor med ramsan. När dottern sedan sover i spjälsängen så har ni SOLFJÄDERN som krisverktyg. Ramsa dagtid använder ni om hon sover i vagn/säng inomhus. Den ramsan ska inte innehålla ordet "natt", vår är: "Sov så gott så ses vi sen". Ramsan säger man i ett svep om fyra verser, ibland kan man tom behöva sex eller 8 verser för att nå fram till barnet. Tänk på att ramsan inte ska innehålla dotterns namn, då kan hon tro att ni ropar på henne, ramsan ska ju förmedla att det är sovdags inget annat. Ja, du och mannen kan ha olika ramsor, inga problem. Innan ni inför ramsan som verktyg så ÖVA på varandra, ni ska kunna säga den i olika tonlägen. Ramsan är så häftig! Man bygger verkligen upp en kommunikation med barnet. Kom ihåg att avvakta mellan ramsningarna och låt dottern reagera klart. Mer om ramsan kan ni läsa i "Vertygslådan" under fliken "Sova hela natten".

Lycka till!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack Elle! Ska läsa på lite mer om ramsan och få nätterna att sitta lite bättre innan sista nattmålet ska bort. Tack för hjälpen!!

Nu till något helt annat! Förstår inte riktigt vad som händer här men Gustav har blivit så gnällig så det är helt sanslöst :evil: Om jag hjälper Adrian med något så gnäller eller småskriker Gustav och om jag umgås med Gustav så klättrar Adrian på Gustav eller på mig när jag har Gustav i famnen så att Gustav blir ledsen. Tror jag får spel snart! Eller det har jag redan fått :oops:

Gustav är så trött hela tiden och redan efter 1 timmes vakenhet börjar han vilja vara i famnen för då duger inget annat längre. Det är ju jättesvårt när man har två att ta hand om och Adrian har alltid varit en gnällspik. Funderar på om kanske Gustav får för mycket intryck av allt stoj kring Adrian och att han blir trött fortare av det. Han är hur lugn som helst när han får vara bara med mig och det är lugnt omkring oss.

Någon som känner igen sig eller har något tips?
Elle

Inlägg av Elle »

Hur är det med sociala delaktigheten, utevistelse och ensamlek? Dessa tre är viktiga stöttepelare här hemma. Vid "fnurror" så ökar jag på delaktigheten och utevistelsen. Ja, och så massor av mat och en god muta vid behov :wink:

Hur går det för lillen med att vända sig och åla? Tänder på g?

Lite tankar från mig :D
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack Elle! för ditt svar

Det är nog lite klent med både det ena och det andra tror jag. Gustav brukar ligga med på mage på köksbordet vid alla matstunder. Oftast får han sitta i babysittern när jag lagar mat för jag vågar inte längre ha honom på köksbänken. Social delaktighet är så mycket enklare när de är stora som Adrian...

Utevistelse blir det väldigt sällan. Jag orkar knappt klä båda och ta mig ut. När Adrian äntligen är färdigklädd och Gustav ligger i vagnen är jag så arg :evil: så jag vill bara sätta mig ner och skrika. Trots att Adrian älskar att vara ute så skriker han hela tiden man tar på honom overallen och andra ytterkläder så man blir ju helt galen. Inte varje dag jag orkar ta den kampen :cry: Gustav är ju inga problem att klä på. Han ligger med ett stort soligt leende och tittar medan mamma kämpar med att få in armarna i hans overall. Och så har jag skrivit tidigare att jag har svårt att få ihop när jag ska gå ut. Den bästa tiden är vid 9 på morgonen när Gustav ska sova men jag har som sagt bara lyckats med detta 1-2 gånger per vecka.

Ensamlek har jag inte börjat med ännu. Vet inte riktigt hur jag ska få ihop det eftersom Gustav är sen att äta frukost. Han brukar inte äta förrän vid 8 och sedan ska det rapas. Och sedan börjar han ju bli gnällig och trött igen och vill inte ligga själv i sängen.

Gustav har börjat öva att vända från rygg till mage men nu har det varit stilltje ett tag och inte hänt så mycket. Han har ramlat runt från mage till rygg många gånger men inte kommit på ännu att det är en rolig färdighet som kan användas. Han har börjat köra upp rumpan så det ser ut som försök att ta sig framåt men han lyckas inte ännu. Tar av honom strumpor och byxor ibland för att han ska få bättre tag. Jag kan inte se att det är några tänder på G ännu, de verkar ligga långt inbäddade än så länge. Men händerna är hela tiden i munnen...
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"