När man tar ett nytt schema tar det minst en vecka innan det sätter sig, så ha lite tålamod så kommer det att lösa sig.
En del barn låter innan de kommer till ro. Jag skulle inte solfjädra henne längre. Lägg henne glad i sin säng och ramsa ut glad och hurtig. Sedan skulle jag pyssla med mitt, skramla i köket eller något annat som låter. Eller så skulle jag spela klassisk musik. Om hon skriker upp sig så skulle jag ge henne en påminelseramsa.
Ja, de e ju över en månad sen vi kura lillan o hon sover ganska bra, förutom de senaste nätterna o de beror nog på att hon sovit i vårat sovrum o vi nu flyttat in dit igen . Gick ut därifrån i natt o då sov hon som en stock efter en stund. Storasyster e kurad sen 2 veckor tillbaka. Men läggningarna går fortfarande inte friktionsfritt o hon vaknar fortfrande minst 1 gång per natt. Tänkte flytta ihop tjerna nu men e rädd att de då blir störda av varann. Hur har ni andra gjort? Fungerar de verkligen o skärma av en bit i sovrummet o hänga upp tyg så den lilla får sin egen hörna? Fungerar inte o sova på golv o soffor längre .
Svårt att råda tycker jag. Du måste själv tro på det om det ska funka att flytta ihop dem. Avskärmningar brukar funka. Men jag tror att du måste känna efter vad som funkar hos er. Många barn sover ivarjefall super i samma sovrum.
Nu va de ett tag sen jag va här! Men de beror på att de fungerat bra. Varit utomlands en vecka o de gick fint! hon sov hela nätterna o trots lite svårt o hålla tider va hon nöjd o glad. bara hon fick mat o sömn!
Men nu blir hon 8 månader på juldagen o jag funderar på om de e dax o justera schemat igen. Eftermiddagsluren har vi hoppat över i blad o de fungerar rätt så, men hon e väldigt trött på kvällen då. Sen vaknar hon ju ofta 6 nu o de tycker jag e lite jobbigt. Funderar på 7 o de skulle gå bra under jullovet, men sen ska ju gubben jobba o eftersom lillan ligger i vårt rum e jag rädd att hon vaknar då. Nån med tips o schemaförslag?
nuvarande schema
6.30 glad morgon o ammning som jag tänkt ta bort nu
7-7.30 gröt
8.30-9.15 sova
10.30 lunch
12-14 sova
14 mellis
17 gröt
18 bad, skoj, välling
19 godnatt
Skulle vilja ha senare lunch o klämma in mellis på f.m i stället. Ev. lägga middags sömnen senare. Nån som tycker? Va ska jag tänka på? Tar tacksamt emot schema förslag.!
Många har en andra frukost typ 1,5-2 timmar efter första. då kan du skjuta på lunchen en bra stund. Jag skulle också flytta långluren en halvtimme senare om det passar dig.