Julstökskackel!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
twins

Inlägg av twins »

Lingontuva skrev:Twins du missade ju Mellansyrrans underbara tryfflar i lördags! Men receptet finns i Matforstråden så kika in där!
Jag verkar ha missat massa kackel och god mat, ångrar att jag inte åkte tillbaka #-o , men är som sagt lite harig att köra i mörker och halka :roll: .

Ska titta på det där receptet iaf. HÖNSMAMMA. mozartkulor låter ju smaskens oxå. Och tack till blomman, förra årets tryffeltråd blir perfekt för mig som inte häckade här då :lol:.

Nu blev jag OTROLIGT godissugen :roll: . Bäst att krypa i säng innan jag rensar skafferiet på gotta...

:heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åh vilken rolig blandning - långsampyntare (som jag själv) och storplanerare i en salig röra...

Härligt!

:santa: Julbrev verkar vara något flera gör, någon som vill berätta om det för en oinsatt?

:santa: Julkort slutade jag skicka för ungefär 15 år sen. Jag kunde inte försvara varken inköpet eller pappersåtgången för mtt eget samvete. Det muttrades i leden i några omgångar men nu är det lugnt (vad jag vet) O:)

:santa: Vi firar alltid jul hemma. Hur gör ni...?

/Fjällmor
twins

Inlägg av twins »

Jag brukar fira hemma hos mamma och pappa med systeryster, mormor och en morbror.

Min sambo därimot åker först till sin mormor på dagen för komplett julbord, sedan vid 17 tiden bär det av till farmor för ännu ett julbord :roll: , och julgröt såklart... dit brukar jag även komma, men mer mat går inte :shock: i trots farmors trugan...

Efter det så bär det av hem till sambons föräldrar (som givetvis varit med på hela resan) och där öppnar vi lite julklappar och dricker MER glögg och whiskey för de som gillar sånt. En skinkmacka brukar kunna slinka ner vid midnatt....

Att flänga runt så här tycker jag är helt galet :shock: , på jul ska man ta det lungt :!: Få se hur det blir i år, tänker inte tillbringa prinsessornas första jul genom att stressa runt [-( .

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Vilken UNDERBAR tråd :D

Jag älskar julen och advent och hela december! Det blir bara värre med åren :oops: :roll:

Här har gardinerna och en del tomtar redan åkt fram, mycket ljus och så som grädde på moset så har vi fått MASSOR med snö - kan det bli mer julstämning än så?

Idag eller senast i morgon tar vi fram ALLT, förutom granen. Vi ska åka bort i helgen och äta julbord och passa på att julshoppa och bo på hotell en natt, så då vill jag minsann att det ska vara fix och färdigt tills vi kommer hem på sönda´n!

Vi är nog rätt traditionella vad gäller mat och bak: knäck, ischoklad, pepparkakor, skinka, sill osv... Nu har Filip byggt en egen rök i höst, så det blir nog både rökt lax och älg!

Vi gör som er, fjällan, och firar alltid julen hemma. Känns lite bökigt att dra sex barns julklappar fram och tillbaka :roll: så det är lugnast att vara hemma. Oftast är min mamma här, och svärisarna en liten stund. I år jobbar tyvärr Filip natt (baksidan av skift...) och börjar klockan sex på kvällen. Lite rumphugget :? men det får gå - vi tidigarelägger alltihop :D :!:

Här räknar jag med att det blir myyycket kackel :santa:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Oj vad det julpyntas hos er! Inget pynt framme ännu här... men börjar nog så smått i morgon för att ha allt färdigt till på lördag. Tycker INTE om att tjuvstarta :wink:

Efter lunchvilan kommer i alla fall svägerskan med lilla dottern hit så ska vi baka lussekatter tillsammans! Mest för barnens skull, själv föredrar jag vanliga saffransbullar!

Måste ta mig ut och köpa lite julbelysning att ha ute oxå :-k

Vi firar i år julen i stugan i tornedalen tillsammans med mina föräldrar. Lugnt och jättejättemysigt... Min bror med familj firar hos våra svärisar i år (vi är gifta med syskon :lol: ) och tidigare nämnd svägerska är oxå där med sin familj. Eventuellt dyker de upp hos oss för gemensamt tomtande :santa: men det är inte spikat ännu.
twins

Inlägg av twins »

miar70 skrev: Vi ska åka bort i helgen och äta julbord och passa på att julshoppa och bo på hotell en natt, så då vill jag minsann att det ska vara fix och färdigt tills vi kommer hem på sönda´n!
Om ni ska shoppa lite inne i stan så har jag sett att Lekplaneten ska öppna en outlett i Gallerian, kanske kan vara värt att kika in, tänkte till de små... kommer att ligga på bottenvåningen ner mot ån (gamla Living).

Hoppas julbordet ska smaka, inte ett dugg avis :roll: .

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fjällfolket skrev:Åh vilken rolig blandning - långsampyntare (som jag själv) och storplanerare i en salig röra...

Härligt!

:santa: Julbrev verkar vara något flera gör, någon som vill berätta om det för en oinsatt?

:santa: Julkort slutade jag skicka för ungefär 15 år sen. Jag kunde inte försvara varken inköpet eller pappersåtgången för mtt eget samvete. Det muttrades i leden i några omgångar men nu är det lugnt (vad jag vet) O:)

:santa: Vi firar alltid jul hemma. Hur gör ni...?

/Fjällmor
Ett julbrev är jättetrevligt. Man skriver om året som gått och vad som hänt. Ett sätt att uppdatera vänner, nära och kära om livet i stort och smått. Vi lade ner vårat förra året då allt bara var ett långt elände. :? Så nu blir det julkort. Jag tycker inte det är så värst dyrt eller mycket papper, men mina brukar alltid sponsra nån organisation, typ Rädda barnen. I år gör vi egna via webben... Ett mellanting...

Uppvuxen som jag är i en prästgård brukar vi hållas hemma hos mor&far. I år blir det hemma eftersom ena storebror med familje ju bor här tills nyår. Då hjälper vi dem att flytta. Man ska hatta så lite som möjligt är min paroll!

Stå på dig Twins! Ett tips tills nästa år, planera i TID så att ens beslut hinner smältas. Det har vi lärt oss i vår familj, så vi är alltid ute i jättegod tid för att inte trampa någons förväntningar på tårna för tätt inpå julen. Ju närmare jul destå svårare, när folk har börjat planera och ha förväntningar.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

TorpSara skrev: Stå på dig Twins! Ett tips tills nästa år, planera i TID så att ens beslut hinner smältas. Det har vi lärt oss i vår familj, så vi är alltid ute i jättegod tid för att inte trampa någons förväntningar på tårna för tätt inpå julen. Ju närmare jul destå svårare, när folk har börjat planera och ha förväntningar.
Instämmer till fullo!

Mitt första barns första jul firades som alltid med runtfarande. Men jag passade på där och då att tala om att från och med nästa jul sku vi fira hemma. Ville man träffa oss var man så klart välkommen :D :heart: Men vi hade kuskat runt färdigt.

Och så ramsar vi fortfarande de som behöver... :-({|=

/Fjällmor (som testar olika recept på lchf-ostkaka med julsmaker, idag med kanel och kardemumma i ... gissa om barna gillar att mamman äter så här när de får nygräddad ostkaka och varm choklad med vispgrädde till frukost? :P )
blomman

Inlägg av blomman »

Vi är inte alltid hemma, men alltid bara på ETT ställe. Förstår inte hur folk orkar åka runt mellan släktingar hela dagen.
Julen ska vara lugn och mysig. :!:
Ofta är vi hemma, för att vi bor ganska stort och för att det är lättare med barnen.
Men vi har även åkt upp till mosterns sommarställe i Stockholms skärgård två gånger och firat där. Då kommer alla senast dagen före, och åker inte förrän annandagen, så det blir lugnt ändå.
Och det är huvudsaken. Att det är lugnt, inte vart jag är..
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Ja, det där med att fira jul med familjen.... Jag kommer från en JÄTTESTOR släkt där vi alltid firat tilsammans när alla kusinerna (11 på mammas sida, dom var 5 syskon åsså skulle ingiftas familjer komma osv :shock: ) var små, sen blev det "bara" mamma jag & bror samt hennes två systrar med familjer. Och typ 15 hundar 8) Nej, men 6-7 st i alla fall som stal julskinkor, åt upp pepparkakshus och tjuvöppnade paket. Det kunde ju vara en prinskorv i :santa: Bara en gång har jag inte varit med familjen och då var jag utbytesstudent i USA. Men i år :cry: ... I år blir det bara jag, maken, Dag och makens mamma & pappa. Säkert mysigt det med, men dom har HELT ANDRA TRADITIONER än vad jag är van vid. snyft. Åsså så lite folk...blir liksom tomt 8-[

Hos oss börjar julafton med ett paket under granen (typ bok, nåt snyggt att ha på sig på kvällen eller ett spel) och sen äter man frukost läääääänge och bara myser. Sen går man långpromenad med hundarna. Kl 15 skall alla vara ombytta och finklädda och sitta vid tv'n för då skålar vi in julen med champagne och ser på Kalle Anka & co. Sen äts julmiddag enligt alla traditioner och runt 19 kommer tomten :santa: \:D/ :santa: Sen håller vi på långt in på natten med rim och trams :D Underbart!!!
Hur har ni det?!
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Mina föräldrar kommer över på julfrukost.(bor grannar)Dom går sedan hem och fixar det sista.(Vi har knytkalas till middagen.)
Till lunch kommer svärföräldrarna över och käkar med oss och fortsätter senare till tomas andra syskon.

Till kalle Anka så kommer mina föräldrar över igen som vi umgås med resten av kvällen .Kollar kalleAnka och efter det så kommer tomten.Efter det så äter vi julmiddag och resten av kvällen myser vi bara.
Lugnt och skönt är det.

Vi brukade åka till svärisarna förr om åren med det blev så drygt med alla paket så vi har börjat åka dit på juldagen istället.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Kajsa,våran Leonberger brukar hjälpa tomten dra paketen på pulka.En stor hit tycker jacob.Tomten och Kajsa kommer från skogen och vi står alla i fönsten och kollar.Just i det ögonblicket ÄR det väldigt stämningsfullt.Och i år lär det bli dubbel glädje då Liw vuxit till sig.Jacob har redan berättat in i minsta detalj hur det går till när tomten och Kajsa kommer från skogen med en lyckta som visar vägen till vårat hus.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

blomman skrev:.
Ewa, jästen gör så att det blir som typ svagdricka? Eller hur smakar det?
Nej, inte alls som svagdricka i smaken. Och inte som öl heller. Enbärssmaken är tydlig och det blir sötare än både öl och svagdricka. Svårt att beskriva närmare än så.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Håller med, julen ska vara luuugn. 8) När vi åker till Dalarna blir det lite jobbigt för vi ska på tre olika ställen, dock inte under en dag utan sover en natt på varje. Våra familjer firar också lite annorlunda, min sambo fick en chock första gången hos oss när alla bara rev upp paketen samtidigt. :shock: De brukar ta det lugnt och öppna ett i taget. Och jag har inte reflekterat så mycket över det, men nu ger vi bara julklappar till barnen och det räcker för det ÄR ett väldigt rivande och lite stress över det hela... :( Förra julen var vi hos oss med sambons familj, det var jättemysigt och Elsa var så liten så det var skönt att få vara hemma.

Jag kommer nog vilja skapa lite egna traditioner i vår lilla familj också, jag gillar att dansa och sjunga osv och det kommer nog Elsa gilla också som hon "dantar" nu. :D Vi har en kalender vi gjort också där vi kan hänga upp ett litet paket för varje dag i December.

Mmm sitter här och doftar på min lilla vita hyasint...mmm... :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
K-ina

Inlägg av K-ina »

Bluna skrev: Vi har en kalender vi gjort också där vi kan hänga upp ett litet paket för varje dag i December.
Mina paket är klara men jag har inte hängt upp kalendern och knutit fast paketen. Ett tips bara:

Den som har ETT barn och TJUGOFYRA paket...
När man har TVÅ barn ska man göra FYRTIOÅTTA!!! osv osv osv osv

Jag - som sällan tänker efter ordentligt - var lat och klok. Jag lärde Axel att storebröder delar med sina småsyskon! Vi kör alltså varannan dag!!!

Jag tycker inte det så roligt att göra den där kalendern som jag trodde en gång för så där sju år sen. Men har man skapat en tradition så har man! Jag är inte den som bryter mot såna! :lol: Räknar med att jag kan köpa mig fri om nått/några år med EN fiiiiin adventspresent var istället för 12 halvtaskiga var! :lol: 8) :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"