Kura Gosegubben 21 månader

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Hojken

Kura Gosegubben 21 månader

Inlägg av Hojken »

Hejsan!

Vi har ju kurat våran 4 mån Snuttepluttan i helgen och det har gått galant! :D Detta gör att vi är grymt motiverade att hjälpa våran Gosegubbe 21 mån till en god nattsömn, så nu börjar funderingarna där...

Han har varit inne i en trots tid, kanske det som kallas förtrotsåldern som jag har läst mig till här på forumet. (Vad gäller SHN så har vi läst den boken och inte Barnaboken, det är kanske där det står om förtrotsåldern, ska nog läsa den...) Men man kan väl summera det hela med att vissa dagar är han anti allt, och vissa dagar är det bättre, hur eller hur så är inte nattsömnen så bra senaste tiden och de senaste veckan så kommer han in till oss vid 22-23 tiden, de första 2-3 nätterna kämpade vi för att ha honom kvar i sin säng, men efter 2 timmar kapitulerade vi och nu har vi låtit det vara för att satsa energin på kurandet av snuttepluttan i helgen. Åter nu till hur göra med kurandet av honom...

Känsla: han mår så bra och är lätt att ha och göra med när han sovit bra, tycker synd om honom av den dåliga sömnen och tidiga uppvaknandet, märker att han egentligen vill sova men förmår inte och vi vill hjälpa honom!

1. Han är riktigt förtjust i sin napp, han kan hantera den själv om den inte kommer bort i sängen, vilket kan hända nattetid. Han är väldigt förståndig och man måste förklara och resonera om händelser annars blir han orolig och slår bakut. Känns som att avveckla napp och kura hon är två STORA steg för honom som inte förstår slutresultatet. Måste nappen bort??

2. Han sover i vanlig säng. Ska vi ha honom i spjälsäng under första nätterna eller bättre att vänja vid sin säng??

3. Han är deltidsbarn på dagis och brukar där sova 1 h för att hinna leka lite innan han ska hem (vill inte gå hem när jag kommer annars), hemma brukar middagssömnen vara på 1 1/2 h. Kan ha ha olika tider på dagis och hemma ? 1 1/2 h på dagis skulle innebära mindre lek (vaknar då 13.30 och jag hämtar 14.00) 45 min dagsömn skulle innebära behov av 13 h nattsömn, vi har 19-07 som mål, han har alltid lagd sig ca 19, att lägga sig 18 så skulle det innebära att han knappast hinner träffa pappa.).

4. Ska man ha samma ramsa till barnen då de sover i samma rum och kommer ha samma sovtider??

5. Nattslurken.. Vi har som rutin pyjamas, välling Bolibompa (varva ner period) Hur kombinerar man nattslurk och skrattet till godnattet?

Känner att detta är en knepigare ålder.... Snuttepluttan är ju så liten så hon har ju inte så starka uppfattningar om hur saker "brukar vara" Allt är ju nytt för henne!

Vi känner att vi behöver tips och stöttning av andra som kurat i samma ålder!

Vi har ju en stark överygelse att det går i och med att det gårr så bra med snuttepluttan, tänk vilken drömvärld om det funka lika bra för gosegubben!!

/Mitt upp i SHN
Snuttepluttan: Juli 08
Gosegubben: Februari 07
Hojken

Inlägg av Hojken »

:!: Jag (pappan) passar på att lägga in en länk till vår tråd om Snuttepluttan där ni också hittar lite mer bakgrund om Gosegubben: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17625
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej Hojken och jättevälkommen hit :!:

Grattis till lyckad kurning av Snuttepluttan, härligt jobbat! Nu har ni fördelen av att ha en lyckad kurning färskt i minne och med det också ett gott självförtroende, och det är ett stort plus för Gosegubben :wink: :!:

Ska se om jag kan hjälpa dig med dina funderingar :!:

:idea: Mitt tips är att skippa nappen! Min absoluta övertygelse är att det till 99,9 % är föräldrarnas bekymmer och inte barnets! Läs gärna den här tråden för inspiration:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17514

:idea: Återinför spjälsängen är då mitt andra råd! Och behåll den tills trotsen är ett minne blott, runt 3-4 år! Det borgar för lugna nätter när livet är stormigt.

:idea: Tretton timmars natt är inte att rekommendera, så det glömmer vi tycker jag :wink: Hur ofta är han på dagis?
Man kan ha olika tider hemma och på dagis, men det är inte det ultimata. Det finns inte det alternativet att han får luren tidigare där?

:idea: Jepp, samma ramsa annars blir om inte barnen så föräldrarna lätt förvirrade :wink: :!:
Man ramsar dem helt enkelt över en och samma kam!

:idea: Hmm, varva ner perioden tyckerjag vi byter ut till skratt-till-gonatt-preioden från och med nu! Så gör som ni gjort, med välling, bompa och så sen busar ni er riktigt glada och skrattiga i säng!

:idea: Och jo, det kan krävas lite mer av er när ni kurar sonen, och det kan ta några fler nätter innan poletterna trillar ner, men med målet för ögonen, lugnt och metodiskt så fixar ni det här innan jul :D :santa:

Och passa på att läsa runt lite här på äldre-barn-forumet, du hittar massor med lyckade kurningar att inspireras av!

Kram och varmt lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Hojken

Inlägg av Hojken »

Hej Mia och tack för råden! Vi tar del av en del och avstår från en del enligt nedan:

:arrow: Nappen skippar vi, även om jag (pappan) är lite tveksam. Dock så är den ett större problem under dagen än under natten (då han sköter den själv) så det är lika bra att bli av med den. Mamma och han ska idag kasta napparna till fiskbäbisarna!

:arrow: Spjälsäng går bort och det är främst mitt beslut. Jag kan inte se att spjälsäng rimmar väl med att barnen ska känna sig trygga i sin egen säng och därför stanna kvar där - inte stanna för att det är krångligt att klättra ur!

:arrow: Han går tre dagar á fem timmar på dagis. Vi förstår att vi inte kan kräva av dem att hålla tiderna lika skrupulöst som vi och räknar därmed att han kommer sova ca en timme de dagarna och 1,5 de övriga fyra dagarna.

:arrow: Vi kör samma ramsa på natten men olika på dagen då han ibland följer med i vagnen när lillasyster ska sova. Då förstår han att det är hennes tur att sova och inte han - kan i stället hjälpa mammam och pappa med att "ramsa lillasyster"!

:arrow: Jess, det blir fullt av bus efter bompa och innan sängen!

:arrow: Vi kör igång redan ikväll då situationen börjar bli ohållbar!

Inatt som var sista natten på Snuttepluttans fyra dagars kur så vart det fullständigt kaos för Gosegubben. Jag sov på övervåningen i sovrummet bredvid barnens sovrum. Mamma och Snuttepluttan sov i varsitt rum på nedervåningen då vi inte velat ha Snuttepluttan och Gosegubben i samma rum under kuren. Jag vaknade av ett skrik men trodde i "go'natt-mössan" att det kom nerifrån och la mig därför till rätt igen. I stället var det Gosegubben som stod i korridoren utanför och skrek i 5(?) minuter. När jag sedan tog i honom i vårt sovrum så vart han galen för att mamma inte var där (är annars i en djup pappa-fas). Slutade med att vi fick gå ner och hämta mamma och att jag fick ta passet utanför Snuttepluttans rum!

Snuttepluttan fortsätter dock att visa goda resultat, hon vaknade lite vid 04:40 i natt men tystnade direkt på en ramsax4 utanför hennes där. Vaknade igen efter ca 5 minuter och jag kom på att jag glömt bekräftelse. Ramsade igen x4, nu från min säng, tystnade, väntade lite och gav henne seden bekräftelse. Sedan sov hon sött till 06.50 och vi utnyttjade marginalkvarten för att väcka henne med pompa och ståt!

Så det är med gott självförtroende vi går in detta men jag skulle ljuga om vi inte kännde en viss oro med tanke på Gosegubbens negativa spiral de senaste veckorna. Dock så ger det dock en känsla av "urgency" som stärker vår beslutsamhet!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Hojken :D :!:

Det är jättebra att ni gör kuren till er egen och använder ert eget sunda förnuft - det ska kännas bra i magen när man genomför kuren! Men jag kan inte låta bli att lägga mig i liiite ändå här, jag hoppas ni inte misstycker :oops: :wink: :
Hojken skrev: :arrow: Spjälsäng går bort och det är främst mitt beslut. Jag kan inte se att spjälsäng rimmar väl med att barnen ska känna sig trygga i sin egen säng och därför stanna kvar där - inte stanna för att det är krångligt att klättra ur!
Jag tycker inte du ska blanda ihop din känlsa med sonens här, och med det menar jag att för honom så är trygghet inte detsamma som ökensäng!
Vis av egen erfarenhet vill jag be er tänka över det här med spjälis en vända till.

Min nu (strax) fyraåriga tös har alltid varit en säker sovare, och fick därför stor säng när hon var precis tre, vilket var ett misstag. Direkt var hon uppe och sprang på nätterna och kvällarna och det medförde såklart att hon fick för lite sömn och vi blev irriterade :( .

Hon gjorde det inte för att hon ville utan för att hon kunde, och då fick vi lov att backa - för hennes skull!

Så vi återinförde spjälsängen (som hon iofs kunde klättra ur om hon ansträngde sig) och nätterna och kvällarna blev åter lugna och fina! Vi tog bort spjälisen nu på hösten, och nu är det lugnt!

Visst finns det de som har stor säng och det funkar, så med rätt attityd fixar man det mesta! Men jag tycker inte anledningen ska vara för att man tror att barnet är tryggare i en stor säng :wink: :!:

Nåväl, nu har jag lagt mig i och hoppas ni förstår att jag gör det av omtanke :heart: !

Och så hoppas jag att ni berättar hur det går! Varmt lycka till!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag håller med MiaR här. Stor säng är ödslig och stor, spjälsäng är ombonad och trygg. Alla sömnrådgivare håller med om att man ska behålla spjälsängen så länge som möjligt.
Ikea har en gyllene medelväg, med avtagbar front, om man hellre vill det.
Hojken

Inlägg av Hojken »

Hej,

Tack för synpunkterna kring spjälsäng. Jag ska också försöka förklara mig lite mer utförligt.

Håller helt med TorpSara att en "vanlig" säng kan kännas stor och och ödslig för en liten (eller inte så liten) kill. Därför har vi redan från början (han flyttade till eget rum och säng vid 12 månader) haft tre stora kuddar (50x50 cm) med ett överkast omkring som dels gör sängen hälften så bred, dels utgör ett falla/krypa ur skydd. Vi ska nu se till att göra sängen ännu mindre genom att också ha kuddar nertill så att även längden "minskas". På det sättet blir sängen ombonad och trygg trots att det inte är en spjälsäng.

Angående vilja och kunnande: Jag vill att min son ska ligga kvar i sängen för att han vill, inte för att han inte kan ta sig ur (dubbla negationer där). Därför så tycker jag att han ska ges förutsättningarna att själv välja (= vilja) att ligga kvar och sova tryggt i sin ombonade och säkra säng. Jag kan inte tvinga honom, utan bara lära honom, att ligga kvar - lika lite som jag kan tvinga honom att sova, bara lära honom hur man sover säkert!
Hojken

Inlägg av Hojken »

Just nu är det tungt! :(

Läggningen av Snuttepluttan gick "sådär", ca 10 minuter av nästan konstant skrik. Lyssnade till slut till fjärde ramsomgången och somnade. Kunde vart bättre men jag antar att det kunde också vart sämre.

Det riktigt tunga är att vi börjat kuren av Gosegubben nu och mamman är uppe och lägger honom. 20-25 minuter av skrik under vad jag gissar var solfjädern. Sedan ett par utgångar med ramsa och skrik. Tungt!

Han har idag också kastat napparna i bäcken till bäbisfiskarna! :lol: Bra gjort men inte så att jag inte tycker lite synd om honom nu!

Nu verkar det som mamman kommit ur rummet och skriken avtagit - lite ljusning! Förhoppnigsvis kan vi ge en mer positiv rapport senare på kvällen/natten.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det är ett tufft jobb att kura, därför är det så viktigt att vara ordentligt förberedd och ha siktet ställt framåt - precis som ni verkar ha!

Spännande att följa just er resa mot bättre sömn :!:

(Och det här med spjälsäng, eller rättare sagt inte spjälsäng :wink: , förstår jag att ni bestämt er för. Så den diskussionen tänker jag inte gå in på mer, trots att jag inte håller med. Bara ni har rätt attityd så fixar ni det här!)

Kram!
Hojken

Inlägg av Hojken »

Hej Mia och tack för snabbt svar!

Jo visst är det tufft att kura och nästan ännu tuffare att inte vara den som kurar aktivt - då är man så fokuserad - nu kan jag bara höra på, vilket som sagt är lite tufft!

Men vi behåller modet uppe och har en enorm beslutsamhet att detta ska funka. Kul att det verkar märkas även på forumet! :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :thumbsup:
Hojken

Första läggningen gjord!

Inlägg av Hojken »

Åhh vad skönt att va igång!

Jag har gått runt med en klump i halsen hela dagen och mentalt förberett attityd och lugn, gått igenom hela tillvägagångssättet med hejdå till napparna och kvällen med första nattningen.

Hejdå till napparna gick bra.
Vi pratade om det på morgonen och sa att efter dagis ska vi gå till parken och ge napparna till fiskbäbisarna i dammen. När jag kom till dagis så berättade jag det som en stor och glädjefylld händelse "vet ni vad vi ska göra nu...". Sen gick vi och matade fiskarna med bröd och nappar... Han ville inte kasta själv, men var helt med på noterna och vi vinkade hejdå till napparna... [-o< :D
Jag var grymt lättad när vi gick därifrån...
Efteråt gick vi till cafeet och fikade, bara för att göra något treligt använde aldrig det som muta utan jag berättade bara händelseförloppet, "först går vi till fiskarna och slänger napparna och sen går vi till fiket..." Så sa aldrig heller att det var för att han kastat napparna som vi gick dit
Utanför fiket, efteråt så trillade han och första skriket efter napp kom, jag tröstade och sa inget om napparna, han gnällde länge och väl och jag avledde "titta vilket fint flygplan"... 8)

Det hela ska ju pareras in med snuttepluttans uppföljningsvecka där jag minutiöst följer klockan, hon ville inte komma till ro på em sömnen, men jag fick sista ordet och känner mig rätt lyckad faktiskt :thumbsup: :D :thumbsup:

Så till läggningen ikväll... utan spjälsäng Ja... man fick ju solfjädra en hel del och det hela tog säkert längre tid när han hade möjlighet att stiga ur sängen, men jag är ju envisare än honom så jag vann :wink: jag har ju hela natten på mig :wink: .
Först skrek han hjärtskärande, förstod inte vad som pågick, sedan så kom han på att mamma sitter ju faktiskt här och tar hand om mig och håller på min kropp... Så småningom var det dags för utgång och ramsa och det gillades absolut inte!!! Så jag har väl hållt på 1h-1h 15 min, har inte antecknat precis då jag var tvungen att snabbt gå in igen för att markera att man inte går ur sängen!! :!: :|

Efter 40 min (som det står i boken :wink: ), så var första fullbordade utgångsförsöket gjort, men han brusade upp då jag gav bekräftelsen och sedan så fortsatte jag... jag gav solfjädren så pass länge ett par gånger så han skulle känna doften av sömnens land och inte orka resa sig. Efter ca 40 min till så lyckades jag gå ut, med protest, men han bestämde sig för att somna, så pass fort att jag inte han ge bekräftelsen (snarkade när jag gjorde det) :-s :sleep:

KÄnns hur skönt som helst att va igång och nu längtar jag till om två veckor när livet förhoppningsvis har börjat återvända....

Återkommer snart igen!! :santa: Snart är det jul! :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ni är HUR duktiga som helst, ni kurar för fullt två barn och fixade napparna galant!
Respekt!

Jätteroligt att få vara med på ett hörn :D :!:

Kram och hoppas ni får en fin natt!
Hojken

Inlägg av Hojken »

Hej,

Idag är det med sorg i hjärtat som vi skriver på forumet. Kurningen av Gosegubben inatt var det bland det värsta jag upplevt i mitt liv. Det känns som vi knäckt han på mitten och våldtagit hans orubbliga förtroende för oss som föräldrar. Både jag och min fru känner idag en stor klump i hjärtat som kommer upp till ytan från stund till stund - något vi inte kännt sedan vi miste en nära släkting.

Natten började med en lång men OK nattning enligt tidigare beskrivning. Min fru som var den som tog hand om nattning tyckte det gick bra, solfjädern fungerade som den skulle och till slut verkade ramsan sjunka in. Jag som satt och hörde på kännde redan då en klump i halsen men vart lugnad av min frus positiva syn.

Halva natten fortlöpte bra utan några uppvak innan det var dags för byte (vi tar halva natten var för att orka med dagen, jobb respektive hemmajobb). Det känndes fortfarande väldigt positivt och jag "gick på mitt skift" med gott självförtroende.

Vid ca 03.30 vaknade så Gosegubben och jag var där direkt han vakna till. Första solfjädern tog ett litet tag innan han tystnade men verkade sen komma till ro. Det var dock direkt skrik när jag ramsade ut. Jag försökte ramsa några gånger till men det verkade som han "gick igång" mer och mer för varje ramsa. Till slut klev han ur sängen och jag fick gå in och lägga ner, solfjädra kortare denna gång, lugn, men sedan skrik och upp som en fjäder ur sängen när jag ramsade ut.

Jag testade då men en längre solfjäder för att känna att verkligen blev riktigt lugn och nära sömn, sedan så ramsade jag ut med resultat skrik och upp som en fjäder. Varje gång ställde han sig helt tyst bredvid sängen (som är direkt innanför dörren) och väntade, jag kom in solfjädrade, han lugn, jag ut med ramsa, upp som en fjäder och så börja om.

Han gillade verkligen solfjädern (närkontakt) och fattade ju snabbt att om man ställer sig upp så kommer pappa in och är nära mig. Ligger jag kvar och skriker får jag en sketen ramsa.

Jag bytte taktik och gick från långa solfjädrar till korta då han ändå var lugn och tyst direkt jag la ner honom och började solfjädra. Tanken bakom taktiken var ju att på så sätt få honom att inse att det inte hjälper att hoppa upp, pappa kommer ändå bara in en kort stund och lägger tillbaka mig. Detta kom han ju också såklart på väldigt snabbt så han såg till att återuppta skriken och kombinera dessa med att ställa sig upp.

Så återigen en låååång solfjäder då han i stort sätt snarkade på slutet, men, upp som en fjäder med riktigt hysteriskt skrik så fort jag började ramsan. Nu började detta likna sömntortyr, dvs när man väcker offret precis innan det somnar.

Slutligen (efter en timme) så blir Gosegubben hysterisk och solfjädern fungerar i stort sett inte när han vrider och vänder och kränger sig. Han storskriker, gråter och snörvlar. Jag inser att jag inte kan behålla lugnet mycket längre och kallar till mig frun som tar över med ny energi.

Gosegubben är dock i stort otröstlig och i upplösningstillstånd. Min fru lyckas lugna honom men han så fort hon försöker använda ramsan så störtskriker hon. Efter ytterligare ca 45 min så väljer vi att avbryta, vi försöker trösta Gosegubben som är helt ifrån sig. Till slut lugnar han sig när vi läser en bok, men i hans blick syns något som jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva igen. Hans ansikte är i stora delar rött från att ha legat med ansiktet ner i tårvåta kuddar.

Vi kommer nu avbryta kurning i denna form då vi känner att detta inte känns rätt förr oss nu. Jag tror inte Gosegubben är speciell på något sätt och han skulle säkert vara mottaglig för väl utförd kurning.

Några saker som antagligen stört denna kurning:
1) Centrum har inte varit fast. I och med kurning av lillasyster så har både hon samt en av oss föräldrar sovit på nedervåningen - två tredjedelar av Gosegubbens centrum har alltså plötsligt flyttats nattetid.
2) Ramsan förstörd innan kur. Jag använde en halvhjärtad form av ramsning innan antagligen gör att han förknippar detta med något obehagligt snarare än positivt.
3) Natten innan kuren så missade jag att Gosegubben stod utanför sovrummet och skrek i flera minuter - jag var för trött för att vakna.
4) Både jag och min fru är ganska trötta efter kurning av lillasyster varför vi säkert inte är så orrubbliga som vi borde. Även om vi är fortsatt beslutsamma
om att vi ska lösa detta sömnproblem så är vi inte lika fasta i övertygelsen att SHN är rätt för Gosegubben.

För min del så har också övertygelsen naggats lite i kanten av vidare läsning i Barnaboken och på forumet där jag kännet att jag måste ta avstånd från vissa av åsikterna som verkar utgöra en stark del av "tron". Jag borde nog hållt mig till SHN och den delen av forumet.

Nu vill vi inte att detta inlägg bara ska bli sorg och gråt. Jag, min fru och våra barn tar med oss mycket positivt från både SHN, BB, och forumet. Framförallt följande delar :
- Vår dotter sover numera 12h natt - från att för en vecka sedan ätit 2-3 ggr per natt. SHN för 4 månaders bäbisar funkar utmärkt. :thumbsup:
- Vår son har slutat med napp, något som orsakade mycket bråk och bekymmer främst på dagarna. Tack för roliga tips där - vi gav den till fiskbäbisarna! :lol:
- Vi har lärt oss massor om förtrots och hur vi ska hantera situationer.
- Vi har anammat en skrattet-till-go'nattet approach vid läggningar av båda barnen samt försöker nu ha så mycket "vardagsljud" som möjligt vi läggnignarna - gissa om vi kommer få städat hem :lol:

Två andra saker som vi tar med oss från forumet och böckerna är "lyssna till ditt hjärta" samt "gör kuren till er egen" och med detta går vi vidare med Gosegubbens sömnproblem.

Tack till alla forumister som stöttat och hjälpt oss!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad skönt att ni hittade er väg, och avbröt. Det ska inte kännas sådär. Det finns andra sätt att "kura" lite större barn, men även de fallen jag känner till förutsätter spjälsäng för så små barn som Gosegubben. Jag förstår fortfarande inte motståndet? De allra flesta så små barn sover i spjälsäng. Och där sover det bättre. Jag menar det jag säger att alla de sömnrådgivare jag har läst förespråkar spjälsäng till treårsåldern. Är det inte värt ett försök?

Min fars metod: Barn vaknar, får sitta i knät på en tråkig pappa. Bäckmörkt och tyst, inget prat. När det blir trist och krängigt (eller om man somnar) så får man ligga i sängen. Blir man då ledsen så upp i knät, lika tyst, lika tråkigt. Osv.Osv.
Dvs. på natten är det mörkt och tråkigt, inget händer. Lika bra att sova, alltså. Funkade bra med tre barn och fyra syskonbarn. Även om jag havererade, som sisten. :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "