Kura syskon, 4 och 21 månader gamla.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Åh vad bra jobbat med ramsan, verkar som att ni fått till en kommunikation i natt! Vad duktiga ni är!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig läsning! Vad hände sedan?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Hojken

Uppföljningsnätterna nästa!

Inlägg av Hojken »

Tack för alla svar!

Snuttepluttan sov hela natten inatt!! Helt otroligt!! Hon nös vid 06.55, och när jag kom in 07.00 så var hon halvvaken, men helt nöjd och tyst.

Vi har planerat in första vilan redan kl 8 för att hon ska hinna sova en liten sväng innan det är dags att lämna brosan på dagis. Hon har ju behövt denna sömn tidigare, men nu känns det ju rätt tidigt... när hon har sovit hela natten... Det är ett litet problem på schemat, för hon somnade ändå rätt lätt i vagnen.

Stora problemet även idag var em när hon inte ville äta 15.15 och var allmänt gnällig egentligen hela sena em kvällen, tills hon fick nästa mål mat vid 18, då blev hon nöjd och orkade med bad och en timma till innan läggdags. Tror att hon skulle behöva en längre sömn vid 14 och äta vid kanske 16 istället... Hmm... det jag vill komma fram till är att jag får inte ändra i Schemat va?? Inte än på 2 v eller hur är det?? Tråkigt att se att hon inte mår bra på em, men jag kanske ska ge det mer tid. :?:

Ikväll så la jag henne första gången, helt fantastiskt helt lugn, la sig ner med händerna utmed sidorna och benen rakt ner (sover på rygg)... hon visste vad som gällde :D !

/Hoppfull och grymt imponerad mamma
Snuttepluttan: Juli 08
Gosegubben: Februari 07
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tycker nog allt att du kan ändra i schemat. det är ju tidigt att sova kl 8.00 efter en 12-timmars natt. Och hon ska ju inte vara hunrig på eftemiddagen. Men fundera igenom ordentligt innan du ändar så att du inte behöver ändra igen.

Fantastiskt med 12 timmars natt. Bra jobbat av lillan och av dig. \:D/

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Hojken

Inlägg av Hojken »

Förresten vill tillägga att vilan på dagen i vagnen har gått bra. Hon protesterar lite när jag lägger henne, (hon brukade innan bara vara att lägga i vagnen och gå )men det är ett sådant läge som hon haft napp innan och därför varit tyst, hon protesterar lite efter ramsan men kommer till ro efter ett par minuter.

Dock vi sista vilan vid 16 så hade han att göra 15 min för att få henne till ro...

/ds
Hojken

Inlägg av Hojken »

Grymt med så snabbt svar! :)
Ni är suveräna!
Hojken

Inlägg av Hojken »

Vi är inne på kurens tredje dygn.
Är det ok att ändra i schemat nu?
Vill bara förtydliga så vi inte gör ett misstag nu när det går så bra :? ...
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ja det tycker jag när det så uppenbart behövs. Det kommer vara svårt att få henne att sova redan en timme efter 12 -timmars natt. Ändra nu men sedan håller du det nya schemat minst 2 veckor.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Hojken

Dag 3

Inlägg av Hojken »

Hej igen!

Inatt har snuttepluttan sovit som en prinsessa från 19-07!! Jag har sovit gott precis utanför hennes rum... :D

Jag har inte ändrat något på schemat (diskutterade det igår), funderar på hur jag bäst ska lösa det, i och med att jag har en 21 mån gosegubbe så är det ju en heldel som ska stämma in.... Vill fundera riktigit ordentligt så det blir riktigt bra sen, eller så kanske denna em blir bättre än de förra....

Jag undrar om jag lika gärna kan lägga henne inomhus på dagarna? Har lagt henne i vagnen varje gång för att det ska bli lika de första dygnen. Men kan jag lägga henne inne nu?

Hörs snart!
Hojken

Dygn 4

Inlägg av Hojken »

Hej!
Nu ska jag försöka knyta ihop säcken för snuttepluttans del.

Rytmen börjar sätta sig hos henne och hon börjar funka som den klockan vi har ställt in dessa dagar.

Jag har förflyttat ett 45 min pass och lagt det på em vilan istället för fm vilan, med mycket gott resultat, hon hade en jättebra em/kväll igår.

Jag fick aldrig svar huruvida jag kan börja lägga henne inne även dagtid då jag i helgen körde sömn utomhus, jag fick inget svar än, men jag ändrade.

Hennes schema finns ju skrivet tidigare för den som är intresserad.

Hon vaknade vid drygt fyra i natt och var orolig, pappan ramsade henne och hon lugnade sig, efter ett par vändor med ramsor och svar (och lite protester så sov hon gott).

Min fråga kvarstår ifall jag måste ha samma läggningsmetodik (ute/inne på dagslurarna eller ifall man kan ändra olika olika dagar? Jag har tänkt att lägga inne vid 08 och vi 16, men 10.30 och 13 sömnen lägger jag henne i vagnen. När jag startade kuren så la jag som sagt alla turer ute i vagnen.

Vi ser nu som sagt tillbaka på ett helt kanonbra resultat för snuttepluttan och ska nu ge oss in i kurandet av Gosegubben, 21 mån , med start ikväll, inklusive nappstopp. Mer om detta på den tråden under barn äldre än 1 år!!

Tack så jätte mycket för all hjälp och vi kommer flitigt skriva på forumet ett tag till så jag återkommer med rapport om snuttepluttan om ett tag!! :heart: :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Hojken!

Vilken härlig läsning! Grattis till det fina resultatet! Njut av varandra och den goda sömnen och vårda den ömt!

Nu när schemat har satt sig så kan du byta sömnplats på lurarna. Men jag rekommenderar att ni bestämmer var de olika lurarna ska vara varje dag så att det blir samma.

När ni känner er redo så får ni gärna berätta om er resa i denna tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Jag ser fram emot att följa er resa med Storebrors kurning. Lycka till!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vad bra ni har jobbat! Lycka till med kurningen av storebror!

Du kan växla som du vill mellan säng och vagn, behöver inte ha samma varje dag.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"