Julstökskackel!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fjällfolket

Julstökskackel!

Inlägg av Fjällfolket »

:santa: Hej alla adventsstökare! :santa:

Julpyssel på gång?
Recept som spillts på så de inte kan tydas?
Ensam kvar i köket efter att barna ätit upp pepparkaksdegen?
Rim som saknar rim?
Glögg som saknar sällskap...?

Här kacklar vi jul, smaskar julgodis, pyntar ikapp
eller bara pratar strunt i väntan på...

Varmt välkomna till vedspisen
och Storkramen! :heart:

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Här stormar det idag så morgonens utevistelse blir inte av... vad göra istället? Eld i vedspisen och pepparkaksdeg så klart!

Och vinka till Rudolfs snyggaste kusin:

:arrow: http://web.mac.com/fjallmor/iWeb/Webbpl ... 0971A.html

Kram! :heart:
/Fjällmor
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Vilken mysig tråd! Jag hakar på även om julstöket inte börjat riktigt än, tar tag i det under veckan med pynt och lite adventsbak!

Här snöstormar det oxå, kommer precis in från snöskottningen. Känns lite lönlöst när det kommer så mycket ännu men ska jag ta mig ut med bilen senare idag så har jag inget val :lol:

Nu ska jag upp i förrådet och rota fram lite julkartonger!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bra idé, fjällan!! :santa:

Jag och min syster har gjort en hel lista på julpyssel som vi skulle vilja göra :lol: . Anton hjälpte till att komma på saker, och hans bidrag till listan är "julklämmor" :-k . Antar att det har något samband med de påsklämmor han skrivit på sin önskelista.

Idag blir det färd in till stan för att köpa material till julkortspysslet, samt ersätta de ljusslingor som gick sönder förra året!

Årets julklapp blir hemgjord marmelad, müsli och hembakta skorpor :D

Kram J

PS. Snö? Verkar vara snö i hela landet utom Göteborg? :(
twins

Inlägg av twins »

Jag tycker julen är det absolut mysigaste på hela året :heart: . Det är (förhoppningsvis) vitt ute, man får äta gott och mysa med familj och släkt lite extra. Och i år blir det såklart extra roligt med småprinsessorna.... ska försöka att inte förköpa mig :wink: .

Tyvärr är jag då inte speciellt huslig :oops: . Men jag måste berätta att förra året bakade jag lussebullar, vilket är en stor bedrift för att vara mej. Degar som ska jäsas och rullas i komplicerade former :roll:. Men de blev faktiskt både fina och goda :D , få se om det hinns med i år...

Kan inte förstå att det är första advent på söndag :!:

Vart tog november vägen? och oktober för den delen med :lol: .

Bäst att börja leta efter adventljusstakarna redan nu, och Fjällmor vilken snygging :lol: . Får garanterat dra tomtens släde...

Julkramsmysfördetärsnartadventtjohoooo :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jaaaa! :D

Vankas det pyssel kommer Tinis stormande...

Och jag jobbar bara veckan ut, sen skickar jag iväg älsklingen för att dra in till hushållskassan så jag på allvar får flytta in i mitt nya kök... 8)

På gång här:

:arrow: Julbrev som sammanfattar året och skickas till släkt och vänner
:arrow: Gardiner, gardiner, gardiner...
:arrow: Sätta upp adventsljusen
:arrow: Lussebullar och pepparkakor
:arrow: Hemsydda festkläder till mig och barnen (Maken??? Nääää 8) )
:arrow: Lingonris som binds till kransar och hjärtan
:arrow: Diverse blomsterarrangemang

Hinner man hälften får man vara glad! :D :wink:

Kanske blogga lite julpyssel, Fjällmor?

Vinterkram från snöigt Linköping
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Heeej! :D :heart:

Vad skoj att vi är fler som stökar! Och allvarligt, var och en på sin nivå - visst...? Ingen prettotråd här inte!
Just nu har jag sot i ansiktet och saknade ingredienser till pepparkaksdegen :oops: :roll: så... jag skickade ut Fjällfar för å leta rätt på affärn :wink:

Kaffe så länge sitter fint :!:

Vi är såna som smyger fram julen.
Satte elstake och stjärna i köket i helgen. Och stjärnor i barnarummen.Tidigare än vi brukar för vi behövde något att göra. Vi brukar annars börja till första advent... O:) Däremot tycker jag om att ta köksstöket lite då och då fram till jul. Det blir så mycket lugnare så 8)

Jag gillar lugn :heart:
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Tinis!

Vi skrev samtidigt!

jooo, nog lär det komma i bloggen - mest mat från mitt håll dårå... 8)

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

JennyH skrev:
Årets julklapp blir hemgjord marmelad, müsli och hembakta skorpor :D
mmm...det lär uppskattas!

Jag funderar på tryfflar :heart:

/Fjällmor
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag är ju opysslig nåvärre, men huslig av en predstinerad jäkla gen som jag har ärvt av mor. Så här blir det bak, och mat. Men vem behöver pyssla i ett hem som redan utan pynt ser ut som ett Jenny Nyströmkort? :heart:
(Julkorten, med julbakande son beställs på internet. :wink: Julklapparna också.)

Vedspisen går varm här med, men bakar gör jag i den vanliga. Jag kommer definitivt att hänga här, och ett och annat julmusiktips kanske slinker med också.

Vilken skönhet Fjällmor. Jag blir avis, rådjuren är ju inte hälften så vackra. (Vi har en sorglig historia här hemma. En svårt trafikskadad räv som letar mat hos oss, och ingen vill komma och hjälpa den över regnbågsbron... :cry: )
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Mysigt mysigt mysigt!!! \:D/
Jag brukar inte tjuvstarta, adventsljusstakar och stjärnor tänds tidigast på kvällen dagen före första advent. Men i å blir det tjuvstart:
Julgardiner fixade till köket, har ju ny symaskin ju!!! och kunde inte låta bli att hänga upp dem igår när de var klara. Passade på att byta lite andra gardiner också när jag ändå höll på. Och idag ska vi baka pepparkakor, degen står och vilar och ska bakas ut efter lunch. Stora S är hemma från skolan pga förkylning, och eftersom hon inte verkar vidare sjuk nu när hon har kommit igång att leka, så känns det riktigt mysigt, att ha båda barnen hemma. Kallt och ruggigt ute, lite snö föll i morse... kort sagt: Som gjort för adventsmys. Lite i förskott.
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Oj såg inte TorpSaras inlägg om den trafikskadade räven - det var ju verkligen inte mysigt! :cry:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Här smygs allt fram pö om pö... Jag började förra helgen med att se över blommorna i fönstren. Vissa gamla eländiga exemplar fick kastas, annat ansas och nått fick byta plats. Allt för att få plats med advents- och julblommor + stakar. Igår bytte jag köksgardiner. Jag har köpt nya från Ellos. Röd och vitrutiga längder och en ny adventsljusstake i form av ett rött hjärta. Här ska julen gå i RÖTT!!! Stakarna och stjärnan sätter jag upp på onsdag tänkte jag. Men tänder - det gör vi på fredagkväll!

ÅH! Vad underbart det ÄR!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Pepparkaksdegen klar och lunchen äten i värmen från vedspisen...

Nu ska vi siesta,

:sleep: :heart:

sen kommer bilder i bloggen :wink:

/Fjällmor
blomman

Inlägg av blomman »

Åh, vad kul med en julstökstråd! :lol:
Jag pyntar inte särskilt mycket, men bakar desto mer.
Förra året bakades fem olika sorters vörtbröd. Fick en favorit, men till den behövs svart sirap och flytande vört, så jag behöver ta en tur till min kompis bageri.

Annars har jag provat olika saker varje år, lägga in sill blev en favorit, stoppa korv var mycket jobb, men blev jättegott, egen marmelad, leverpastejer, salta in skinka, göra 9 sorters tryfflar...
Så allt som har med mat att göra tar jag gärna emot tips om!

Vi skulle vilja ge nåt hemmagjort i julklapp i år. Ett år fick folk hemmagjorda tvålar och ett år fick en del tryfflar i fina askar. Men nu står det helt still i skallen, nån som har nåt bra tips?

Planerar också pepparkaksbak och saffransbullar.
Och barnens födelsedagstårtor, såklart!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"