mamma som behöver tips o råd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
nina86

tips?

Inlägg av nina86 »

har du förressten nått tips på vad man kan göranär ensamleken inte är så poppis längre? här baar gnälls det och slutar i gråt
kiki

Inlägg av kiki »

Hej nina86

Ja det är väl inte otroligt att du har en depression, att vara ensam med ansvaret för en liten parvel tar på psyket. Många frågor hade jag, som låg där inne och mal. Vad har jag gjort :?: Ska jag klara det här :?: Är jag helt galen, eller tillockmed sinnessjuk som tror att jag ska klara detta :?: och så ensamheten, det ÄR ensamt att vara ensam. Så här var det för mig tills jag bestämde mig för att jag duger :!: och jag gör så gott jag kan. Jag fick sakta men säkert skaffa mig en tillvaro som passade mig och Felix och sluta ha en massa förväntningar på hur saker och ting skulle vara. Sömnen var steg ett i den processen sen fick jag lägga andra saker åt sidan, jag struntade t.ex helt i städning :lol: :shock: haha men det funkar, ibland fick jag ett ryck och städade men det var väldigt lågt prioriterat. Folk som ville träffa mig fick göra det hemma hos mig eller under Felix vakenpass. Jag bokade tvättstugan så han kunde vara med. Jag åt mycket pizza :oops: :oops: och annan snabbmat.

Du kanske ska ta kontakt med en läkare eller BVC och få lite uppföljning. För meningen är att du ska njuta av att vara mamma och du duger precis så som du är och gör ett jättebra jobb.

Ang ensamleken, får hon någon muta? en skorpa eller något brukar vara poppis. Du kan ju dra ner den också om du vill, för en tid. Hur länge har hon ensamlek idag? Tänk så här att hon känner av exakt hur du mår och sätter du ner henne för ensamlek med känslan att, gud vad skönt att få en stund för mig själv, så känner hon det direkt. Ensamleken ska vara för hennes skull.

Varma Kramar
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
nina86

Inlägg av nina86 »

jag har kontakt med bvc så de vet hur jag har det. det vänder nog snart hoppas jag

om jag inte blir galen innan dess villsäga. nu på henne 45-minuterspass på morgonen blev det typ 10 min sömn. för att hon rullar till mage heeeela tiden o vägrar somna så. hon driver mig till vansinne!! om hon nu nte gillar att sova påmage fattar jag inte varför hon rullar dit. eller varför hon iaf inte rullar tillbaka. och eftersom hon sover så lite blir hon sååååå jobbig och nällig vilket inte hjälper mig då jag blirmer och mer irriterad.sen får jag skuldkänslor för att jag blir arg... en ond cirkel. men sömnen funkar vekligen inte

så har två val. få henne att somna på mage och gå miste om flera timmar sömn (och lyssna på en massa skrik) eller vända tillbaka henne jätteofta....
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hon är stor nu. Och hon kan lära sig att sova hängande i taklampan om det skulle vara så. Envisas hon med att ligga på mage så lär henne hur man sover på mage, det kan du. För du har ju verktygen. :thumbsup:
nina86

Inlägg av nina86 »

man behöver inget larm nu eller? hon kan ju sova på mage men hon har svårt att komma till ro då (vrf vet jag ju inte) ov förstår som sagt inte ens vrf hon blir arg och inte rullar tillbaka. hon tycker nog inte om det..på sidan sover hon bäst

men fårväl försöka vänja henne och få lyssna på en massa skrik o gråt + hennes gnäll sen för att hon är trött... *suck*
nina86

Inlägg av nina86 »

vet att jag låter jättenegativ men man blir nästan knäpp av att lyssna på hennes skrik och inte få nån sömn... och våra dagar blir ju inte så roliga heller när hon är så trött
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Barn är vanedjur. Nyheter är skrämmande. Får hon bara chansen så kommer hon att lära sig att det går bra. Men hon måste ju få reagera. Och gärna i fred.
Har du läst i Nancys tråd här inne på Späda och små? Jag tror att du kan få ett och annat aha om barns gråt i den.

Du kan hyra ett larm för de sista månaderna om du vill.
kiki

Inlägg av kiki »

Jag tror som TorpSara att du får lära henne, hon kommer att ta emot med lättnat. Du tar ledningen, -så här sover man :!: och lägger tillrätta med huvudet åt höger, armarna ovanför huvudet och raka ben, sen en lungn solfjäder.

Jag är hemma om du vill prata.

Kristina

Social delaktighet
nina86

Inlägg av nina86 »

Nej den tråden har jag inte läst, ska göra det.

Nyss så somnade hon på mage i vagnen för din middagslur :-) tog 5 min ungefär, hon skrek lite emellanåt men gick jättebra ändå.

efter att ha läst shn-boken.. fattar fortfarande inte riktigt det därmed solfjäder
kiki

Inlägg av kiki »

Solfjäder, mitt bästa verktyg :lol:

Jag lägger Mio i sängen på mage, lyfter hennes armar ovanför huvudet och tar tag i benen, i knähöjd och fäller ut dom :lol: :lol: så de blir raka, jag tar hennes huvud och lägger det åt höger, (bort från mig, vänster om hon ligger åt andra hållet) sen tar jag min högerhand på hennes rygg, högt upp med lillfingret vilande på hennes huvud, min vänsterhand har jag i hennes ryggslut, halt över rumpan. Jag håller stadigt, inte hårt, stadigt när hon är lungn ger jag ett lätt tryck och lyfter bort mina händer och vänder mig om. Samtidigt påbörjar jag ramsan, vers 1, under vers 2 har jag kommit till lampan och släcker den samtidigt som jag går ut genom dörren, utanför kommer vers 3, jag stänger dörren och vers 4 blir en bekräftelse, altså lite långsammare ramsa.

Kristina

Social delaktighet
nina86

hej

Inlägg av nina86 »

hejsan
Min dotter sover nu luuugnt igenom hela nätterna helt underbart!! Hon har gjort det ett bra tag nu, och äter med god aptit. ammas morgon och kväll

märkte en sak för ett tag sen. ibland kunde jag se på min dotter att hon var vaken eller att hon jollrade lite. men hon "kallade" inte på mig förrän väckarklockan ringde, då tittar hon upp med ett stort leende. sååå härligt!! så nu varje morgon (ibland sover hon fortfarande dock) så får jag ett stort leende när klockan ringer :-) detta har jag inte alls planerat eller vad man ska säga utan hon har börjat göra så av sig själv..

inatt dock hade vi det krångligt för första gången pålänge. hon har blivit förkyld och hostar lite.men hon verkar allmänt mer orolig

Naomi har varit mammig länge men de senaste veckorna blir hon hysterisk om jag går eller när jag ska byta blöja. förstår inte vrf!? det kan ta jättelång tid att lugna henne speciellt när jag ska byta blöja
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Nina86!

Vad härligt att nätterna sitter så bra :D Jag tror att det är 8-månadersångesten som är i antågande. Ta fram BB och läs så får du svar på dina funderingar.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
nina86

lite frågor..

Inlägg av nina86 »

hejsan igen

tiden går fort och dottern är nu strax över 9 månader.kan fortfarande inte krypa men har blivit riktigt duktig på att sätta sig upp själv vilket nyss har börjar resultera i att när jag lägger henne för att sova sätter hon sig upp hela tiden. hur ska jag hantera detta?

sen en fråga till. vi har nu 2 dagslurar istället för 3 och hon sover nu middag 12-13.30. två dagar i veckan har vi aktivitet som börjar 13 (går hemifrån vid kvart i) viket gör att hon allid vaknar då. hur ska jag lösa detta? går inte att få henne att sova speciellt inte när vi är framme då det väsnas till tusan! och det är så jobbigt eftersom de som jobbar där jämt påpekar att hon borde få sova när hon vill och precis hur länge hon vill (sen att jag säger att det ärväl bättre att hon får sova på natten och att jag också gärna vill sova där, ja då tycker de att jag är självisk)
hade jag kunnat ändra tiden påaktiviteten hade jag såklart gjort det, men det är inte möjligt och att jag går på det är av personliga skäl..
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, nina86 :D

Kan du inte flytta fram luren till: 11.30-13 ist? Och kanske förlägga just den här luren i vagnen, eller är hon för stor för den?

Tycker inte att du ska lägga henne ner om hon satt sig. Det är lätt att det blir lite underhållning utav det hela då. Max en gång skulle jag vid KRIS lägga ner, inte mer. Kan man sätta sig, kan man lägga sig :wink:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
nina86

Inlägg av nina86 »

tack för svar!

som dagsschemat ser ut nu så är det 12-13.30 hon ska sova., annars måste vi gå upp 6 på morgonen. nu har vi 18.30-06.30.
hon sover alltid middag i vagnen eftersom vi ska iväg de dagarna (men gör det annars också) dock så vet jag inte hur länge till jag vågar det eftersom hon kan sätta sig och dra sig upp...
de dagarna vi ska iväg får hon ju sova där med annars kanske man kan börja med att hon ska sova i sin säng?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"