Nu ska trean sova!
-
TorpSara
-
ilindstrom
I dag vakna jag av henne 6.20
.
6.30 Glad morgon amning o mys.
7-7.30 Gröt
8-9.30 Sova
10.30 lunch
12-13.30 sova
14.00 Mellis
16-16.45 sova
17.00 Gröt
ca.18.15 bad, nattslurk, skratt
19.15 godnatt
Vill ändra kvällen till 19 eftersom stora tjejen lägger sig då o dom ska sova i samma rum när hon e färdigkurad. E på uppföljningsveckan nu, men fick bakslag i går. E nämligen en bestämd dam på snart 3år o e i värsta trotsen
.
Tänkte dra ner morgonluren till 8.30-9.15. Låter de bra? Men kanske ska ge det nån dag till innan jag ändrar? Blir 7 månader på tisdag!
6.30 Glad morgon amning o mys.
7-7.30 Gröt
8-9.30 Sova
10.30 lunch
12-13.30 sova
14.00 Mellis
16-16.45 sova
17.00 Gröt
19.15 godnatt
Vill ändra kvällen till 19 eftersom stora tjejen lägger sig då o dom ska sova i samma rum när hon e färdigkurad. E på uppföljningsveckan nu, men fick bakslag i går. E nämligen en bestämd dam på snart 3år o e i värsta trotsen
Tänkte dra ner morgonluren till 8.30-9.15. Låter de bra? Men kanske ska ge det nån dag till innan jag ändrar? Blir 7 månader på tisdag!
barn nummer fyra ska sova
Hejsan
Jag brukar säga att man väntar iaf 1 vecka med att byta schema om man har lite tjoller, men nu är det ju så att hon blir äldre och 30 min ska skalas bort.
Du funderade på att korta fm luren och givetvis gör mansom man vill, men lättast är att korta sista luren för det är den som faller bort vis 9 mån o deflesta fall. Som sagt, man gör som man vill, men det brukar vara den som tjorvar lite när det inte vill sovas.
Jag brukar säga att man väntar iaf 1 vecka med att byta schema om man har lite tjoller, men nu är det ju så att hon blir äldre och 30 min ska skalas bort.
Du funderade på att korta fm luren och givetvis gör mansom man vill, men lättast är att korta sista luren för det är den som faller bort vis 9 mån o deflesta fall. Som sagt, man gör som man vill, men det brukar vara den som tjorvar lite när det inte vill sovas.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tycker 45 minutaren på eftermiddagen varit så bra då jag hunnit fixa med middag innan hon vaknar. Men de ska ju så klart va bäst för BARNET! Vill ju gärna lägga 15 minuter tidigare på kvällen eftersom storasyster läggs då, så tar jag bort 25 på kvällen blir de ju inte minus ändå
.Nån som har bra tips?
Måste va 3 veckor sen jag börja kura nu, men jag tycker fortfarande att hon e ganska upprörd när de e sovdax på dagen. Speciellt kvällsluren... Men morgonluren o när de e godnatt brukar hon dock somna snabbt!
Måste va 3 veckor sen jag börja kura nu, men jag tycker fortfarande att hon e ganska upprörd när de e sovdax på dagen. Speciellt kvällsluren... Men morgonluren o när de e godnatt brukar hon dock somna snabbt!
Marginalkvarten?
Har inte riktigt fått grepp på när o hur marginalkvarten fungerar
I dag vakna lillan redan 5.15 o somna inte om. Va ledsen o smågnällde från o till till 6.15 när jag gjorde glad morgon. Nu va hon ju jättetrött när hon skulle sova morgon lur, men gnällde ändå. Eftersom hon nu ligger back 1timma, borde jag lägga på en kvart på luren nu eller blir de tokigt då?
I dag vakna lillan redan 5.15 o somna inte om. Va ledsen o smågnällde från o till till 6.15 när jag gjorde glad morgon. Nu va hon ju jättetrött när hon skulle sova morgon lur, men gnällde ändå. Eftersom hon nu ligger back 1timma, borde jag lägga på en kvart på luren nu eller blir de tokigt då?
Vad tror du om detta? Skulle det passa er? Då blir det samma läggtid som storasyster och en kort lur på em för att orka till kvällen.ajmaja skrev: 6.30 Glad morgon amning o mys.
7-7.30 Gröt
8.30-9.15 Sova 45 min
11.00 lunch
12-14.00 Sova 2 tim
14.00 Mellis
16.00-16.20 Sova 20 min
17.00 Gröt
19.00 Godnatt
Vad gäller marginalkvarten så gäller det att vara sparsam nu när ni sätter ett nytt schema. Nu gäller det att lära juvelen när det ska sovas/ätas och då gäller det att hålla klockan. Annars är det så här: Vid korta lurar(20 & 45 min) kan man använda den om det ex tar lång tid för att juvelen att somna, så man får till ett naturligt sömnpass. Om hon ska sova 8.30 och somnar först 8.40, ja då somnade hon ju inom marginalkvarten och då lägger du på 10 min och väcker 9.25. Tar hon däremot låååång tid på sig, säg att hon somnar 8.50, ja då får hon sova 20 min och du väcker 9.10 för det är det sömnrytmpass som får rum inom tänkta luren + ev marginalkvart. Vid långlurar kan man använda marginalkvarten till mer sömn och både lägga och väcka upp till en kvart tidigare/senare. Kan man ex använda sig av vid sjukdom. Blev du klokare?
Ska ta mig en funderare på de schemat!
Åker utomlands om en vecka. Kanske skulle börja med det nya på en gång så hon hinner vänja sig lite? Måste ändra tid oxå
. Blir en timme på Kanarieöarna o jag vill ju inte ha en liten som vaknar 5.30!
Hur lång tid ska de ta innan de somnar vid dagslurarna utan o gnälla så länge? Värst på eftermiddagsluren.
Tack för förklarimgen av marginalkvarten. Tror poletten trilla ner nu!
Hur lång tid ska de ta innan de somnar vid dagslurarna utan o gnälla så länge? Värst på eftermiddagsluren.
Tack för förklarimgen av marginalkvarten. Tror poletten trilla ner nu!
Om du ska ändra nu eller efter resan kan bara du bestämma. Man får räkna med 3 dagars arbete med det nya schemat och sedan runt en vecka innan det börjar bli stabilt.
Vi är ofta ute och reser med barnen, var nyligen på Kanarieöarna, så tjoa om du har några funderingar.
Elle
Vi är ofta ute och reser med barnen, var nyligen på Kanarieöarna, så tjoa om du har några funderingar.
Fortfarande ledsen vid läggning på dagarna!
Förstår inte varför hon fortfarande e arg o ledsen nästan varje gång hon ska sova daglur. Värst e den vid 16. I morgon ska jag ändra om schemat för att ta bort 30minuter eftersom jag nu hållt på en månad redan.
ofta håller hon på från o till 10 minuter innan hon slocknar. På kvällen brukar de inte va problem!
Nån som vet va de kan bero på att hon alltid måste gnälla, grina, skrika innan hon sover? Är de vanligt att de gör så efter en månad?
ofta håller hon på från o till 10 minuter innan hon slocknar. På kvällen brukar de inte va problem!
Nån som vet va de kan bero på att hon alltid måste gnälla, grina, skrika innan hon sover? Är de vanligt att de gör så efter en månad?
Nytt schema , nya tag!
Ändrar om Lillans schema från o med idag. Tar det som jag fick på förslag av dig Elle! Tack! Blev en strulig dag med sömn i går av olika anledningar, men natten gick bra o nu sover hon förmiddag. Blir väl väckning efter 45 minuter då hon e van o sova längre.
Men jag tycker fortfarande de tar lång tid innan hon somnar vid daglurarna. Nu tog de bara 5 minuter, men annars tar de ofta 10. Ska man verkligen behöva solfjädra fortfarande?
Hoppas de blir en bra dag så vi kommer in i nya rutiner lätt!
Men jag tycker fortfarande de tar lång tid innan hon somnar vid daglurarna. Nu tog de bara 5 minuter, men annars tar de ofta 10. Ska man verkligen behöva solfjädra fortfarande?
Hoppas de blir en bra dag så vi kommer in i nya rutiner lätt!
Tog 10 minuter o få henne o sova vid 12 luren o så vakna hon efter 1h o 15 minuter. Va så ledsen! försökte ramsa o sen solfjädra, men hon va helt uppgiven. Hon e lite febrig troligtvis efter vaccinationen i går o så har hon ju f¨ått en tand.
Hon har ju varit så duktig o sovit 1 1/2 h i sträck senaste tiden o vakna själv. Va de kanske dumt o förlänga den till 2 h då? E de bättre med 45, 1 1/2,45 o 11,5 natt?
Hon har ju varit så duktig o sovit 1 1/2 h i sträck senaste tiden o vakna själv. Va de kanske dumt o förlänga den till 2 h då? E de bättre med 45, 1 1/2,45 o 11,5 natt?