nattcirkus

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Dykmorsan,

:idea: Du får gärna underlätta för oss här på forum att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum och gärna veckan du bar till också, då blir det lättare att ta hänsyn till "korrigeringar" i våra svar! :lol:

Ursäkta om jag ställer saker lite på sin ända här, men vi har ett klassiskt schema 12-45-2-45 med nattmål kl. 04 just för att de flesta små behöver ca. 2-3 timmar innan man har natt, och min erfarenhet är att det är lättare att ha tidigare natt och bara en lur med skarv som är svår att jobba sig förbi. :wink:

Så här kan det se ut.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=45

3 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Jag får i regel inte ner honom i sömn före nio. Han är inte trött, ligger och pratar och jollrar vid åtta och vill vara social, trots badet. Och då känns det inte bra för mig heller att gå och lägga honom. Buffandet gör honom bara skitsur, det får inte den lugnande effekt det har när han är trött.
Sen är det ju så här va... Vi verktygar inte glada, knorriga, arga, nöjda barn. Vi verktygar bara LEDSNA barn. Du kan inte sova ÅT ditt barn, bara ge förutsättningarna. Att buffa i 1 timme för att någon skall hitta sitt sömntåg är liksom inte värt besväret. De buffas enbart lugna, inte till sömns och inte FÖR att sova. Utan tänk att du GER förutsättningarna. :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
dykmorsan

Inlägg av dykmorsan »

Tack för råden! Vi testar schemat idag och några dagar framöver. Det blev en förhållandevis enkel läggning, han har blivit superhungrig (finns det en ökningsperiod nu, vid tre månader?) och glufsade sig mat tills jag blev nästan helt torr. Dödstrött efter för kort sömn på em, somnade han på en gång, men en timme senare fick vi rapa och buffa ner honom igen.
Det där med buffandet är känsligt, han kan reagera superstarkt och gallvråla bara man rör baken på honom. Och så ligger han och smaskar på sina fingrar hela tiden. Natten blev inte kul, han var skithungrig och höll låda så att väggarna skakade flera gånger. Jag har svårt att inte ge upp och mata honom framåt vargatimmen, eftersom jag är så desperat rädd för att storasyster ska vakna. Usch, jag måste hålla ihop nu känner jag, måste fokusera och samla kraft. Det är bara så lätt att bli missmodig när det först gått så fantastiskt bra, och man sedan stöter på problem. Några djupa andetag, och så på med attityden igen.
Torsamma, hur menar du att man ska göra med buffandet, jag fattar inte hur du menar? Men det kanske är redundant eftersom vi har nytt schema - hoppas det! Tack igen! Håll tummarna för natten!
Senaste - sista! - tillskottet föddes 080818, i v 39, och storayster kom till världen i februari 06
dykmorsan

Inlägg av dykmorsan »

Natten gick åt skogen, fem uppvak med start klockan ett. Inte illa med sex timmar i rad, men sedan är det stopp. Han sover nu lika oroligt på sennatten som han gjorde tidigare och buffande är inte att tänka på. Jag gav upp halv sex och gick upp med honom. Även storasyster märker av förändringen och sover oroligt. Generellt verkar han sova mer och mer stört - var ute med bilen igår och i torsdags för att passa tiderna, och slippa strul.
En intressant sammanträffande är att jag började med mjölk igen i måndags. Fram till och med måndag natt gick det ju så himla bra, sedan dess allt sämre. Nu lägger jag av igen med mjölken och ser om det ger ngn effekt. Gäsp.
Senaste - sista! - tillskottet föddes 080818, i v 39, och storayster kom till världen i februari 06
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Ja det är en ökningsperiod vid 3 mån också. Så den kan ni vara inne i, då är det dags att ta ut mina mjölkökningstips igen och kanske överväga att pumpa och servera "Nattmackan" som finns att hitta under "Mina favoriter".

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Ja det är verkligen dags att putsa attityden. Du kan inte vara "rädd för att väcka syskon" för då kommer du garanterat att fastna i alla träsk tänkbara.
(Läs gärna Thaimassage tråden också i "mina favoriter".)

Vad det gäller buffning. Du skall INTE buffa för att han skall sova. Han skall somna själv. Du buffar ENBART när han är ledsen, ingen annan tid. ARG, putt, knorr, snack, joller får man ha för sig själv, då GÅR DU UT. Buffa enbart LUGN, INTE till sömns.

:?: När har du lagt in nattmålet?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
dykmorsan

Inlägg av dykmorsan »

Hej igen, liten lägesrapport -
Lillen måste ha haft en rejält sömnunderskott, för så enkelt som han sov i början av den nya regimen, går det helt enkelt inte längre. Livet är otroligt mycket bättre än förut, men vi jobbar hårt för att få rätsida på rutinerna (är sjuka som alla andra just nu). Det blev bättre sedan jag ånyo slutat med mjölken, han ormar sig mindre, är lugnare i magen och han låter sig buffas igen om så krävs.
Hungern är ett problem, jag kan inte pumpa, och han gillar inte sin mjölkfria ersättning. Så han vaknar ofta, i natt redan kl tolv. Nattmålet hade jag tidigare lagt kl 2. Vi kämpar på!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och tack för rapport. Bra att du tagit bort mjölken ur kosten, det är ju ändå det lättaste. Viktigt är ju att om du själv inte kan äta mjölkprodukter är att du får i dig MYCKET fett själv. I form av smör, avocado, olja, nötter, kokos osv.. Det är ditt fettintag som kommer göra mjölken fetare och det är fettet som mättar. Så MYCKET fett skall det ner i magen.

Luzern Te ökar MÄNGDEN. så det kan vara värt att göra då min erfarenhet är att 3 mån börjar bli lite suglata och oftast tömmer ett bröst på ca 10 min eller så. Då vill man ha BRA kvalite på möjlken. Ät också gärna extra omega-3, picasol forte på apoteket är bra, ät 2 kapslar minst.

:idea: Vi har faktiskt några här på forum som börjat med lite mat osv... vid ganska tidig ålder. Några kört med ris eller majsvälling, kanske finns någon mjölkfri sort. Annars har Ica en egen typ Ecogo eller så (minns inte riktigt vad den heter) Den kan man göra både gröt och välling på. :wink:
Tor 2006

dykmorsan

Inlägg av dykmorsan »

Strålande! Tack för handfasta tips! Ja, min hungriga och runda son käkar fort och glupskt, så nu ska jag handla te och vitaminer. Och fortsätta äta hembakt och goa nötter.
Vi mår mycket bättre, lillen också efter att vi till natten gett honom ett par pyttedroppar nezeril för spädbarn. Vi är tillbaka på banan, och har det mysigt igen! Superskönt. Jag är fortfarande sjuk, men det är så mycket lättare nu när det går framåt igen. Mitt största problem är, tror jag, att jag blir så rädd av minsta bakslag - har haft det så tufft, och blir så himla skraj av blotta tanken på att gå tillbaka till det som varit. Så förlåt om jag verkat räddhågsen och negativ! Kram till alla!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Vad skönt att det känns bättre. Jo det är superviktigt att hitta attityden i just de stunderna. Då är små fnurror som dem ett minne blott mycket snabbare. :wink:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"