mat-och sovklockan

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
jordgumman

mat-och sovklockan

Inlägg av jordgumman »

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag bäst ger lilltösen att äta under eftermiddagen, schemat ser ut som följer:

7.00 vaknar o ammar
8.00 gröt
9.00-9.45 sover
11.30 lunch (lagad mat)
12-14 sover
14.30 ammar
15.00 gröt eller välling eller lagad mat igen?
16.00-16.45 sover
18.00 gröt eller välling eller lagad mat??
19.00 sover natt

Jag är ovan vid välling, vande aldrig pojken min vid det (han slafsade alltid förnöjt i sig sin kvällsgröt), men då lillan är mer van vid flaska och gillar välling är det ju ett alternativ. Är det för mycket att ge lagad mat både 11.30 och 15 och sen välling/gröt före nattning? Eller ska jag göra så att hon får en flaska välling på efermiddagen (15) och sen lagad mat ungefär då vi äter middag (18)? Någon som har några bra idéer om det? Hon är sex månader nu och har ätit i ungefär en månad. Tanken var att börja med smakportioner, men hon ville ha mer och nu är vi redan uppe i hela portioner... :shock: Ni kanske tycker att hon äter ofta i och med att jag ammar emellanåt också, men det mättar henne inte längre, efter en stund är hon hungrig igen- jag ser bröstmjölken mer som måltidsdryck nu!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
Fia

Inlägg av Fia »

Hej!

Era sovtider är precis som våra i vårt nya schema som börjar idag! Min tjej är ju också 6 månader och har ätit lagad mat sen en månad tillbaka. Jag har för enkelhetens skull klockat in min tjej på samma mattider som mina större barn. Jag gör så här:

7.00 morgon och amning (har bara litelite mjölk kvar...)
8.30 gröt
11.30 lagad lunch
14.00 mellanmål (Mosad banan eller annan frukt, fyller på med en halv flaska majsvälling. Detta ska bli ett renodlat fruktmellis precis som det är för de större barnen, när lillan har vant sig så pass vid frukt att hon äter tillräckligt mycket av det för att stå sig till middagen.)
16.30 middag (Ger än så länge en flaska modersmjölkersättning, men ska om en månad eller så byta ut det mot lagad mat. Samma mat som resten av familjen i möjligaste mån.)
19.00 välling

Hoppas att du får lite idéer här! :D
Mamma till liten grabb född -01 och två tjejer födda -03 och -05.
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Hej Fia,
och tack för dina idéer. Ja, det är kanske så jag ska göra, mellanmål runt 14.30, när hon har sovit middag med tutte, frukt och kanske lite välling och sen en tidigare middag för henne samt lite välling innan natten. Då blir det nästan fem mål per dag, men det märker man ju snart om det är för mycket. Hittills har hon ju ätit upp allt jag har erbjudit så... Funkar himla bra med sovande o ätandet nu- väldigt skönt!
Jag får meddela sen hur det har gått både med nappavvänjningen (har inte börjat än pga semestertider, vi ska ut o resa och har ingen lust att ta det just nu) och med matförändringarna. Tack för att du tog dig tid!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
Fia

Inlägg av Fia »

:D Ja, man får ju prova sig fram. För oss funkar fem mål bra, men då gäller det att mellanmålet inte är för matigt, utan bara frukt. Förut gav jag ett mer lagat mellanmål och då blev de ju inte alls hungriga till middagen. Och utan mellanmål stod de sig inte ända till middagen utan blev kinkiga. Med en frukt funkar det perfekt.

Men som sagt, man märker ju vad som funkar för en själv!

:D Lycka till med både mat och napp! Skriv och berätta hur det går!
Mamma till liten grabb född -01 och två tjejer födda -03 och -05.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"