Nu ska Oliver lära sig att sova...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
oliver_08

Nu ska Oliver lära sig att sova...

Inlägg av oliver_08 »

Hej forumet,

Äntligen har känslan av självklarhet infunnit sig och nu är det bara att köra... Oliver är snart sju månader och vi har inte fått någon sammanhängande sömn sedan han föddes... Vi har läst, laddat och är förhoppningsvis tillräckligt förberedda och kuren startar ikväll... Olivers pappa tar de två första nätterna, jag sover borta första natten men kommer hem till väckningen...

Vi har fått spurta i de slutliga förberedelserna eftersom jag redan har börjat jobba och min energi urlakas fort när jag ammar nätterna igenom och sen måste till jobbet, så ikväll är det dags...

Vill mer än gärna ha lite feedback från er erfarna kurare och alla ni andra kloka föräldrar som redan har insett att DETTA MÅSTE GÖRAS....

1. Schemat

07.30 Vakna + frukost
09.30-10.15 Sova 45 min
10.00 Mellanmål (fruktmos, banan eller ersättning)
12.00 Lunch
13.30-15.00 Middagslur 1,5h
15.00 Gröt
16.30-17.15 Sova 45 min
18.00 Gröt
18.30 Bada
19.15 Go’nattslurk (amning, välling el ersättning)
19.30 Sova

En tanke, är det för långt mellan lunch och middagslur? Anledningen är att Oliver går på babysim mellan 12.30-13.15... är det fel att planera efter det? Borde jag byta babysim-tid istället kanske....

2. Första och andra nattenHur gör man bäst praktiskt första natten? Oliver ska sova på övervåningen, ska man hålla sig alldeles utanför hela natten, helt vaken för att direkt kunna svara på om han vaknar? Ska man ha musik på så han hör att det är liv och rörelse? Ska man fortsätta med det även natt 2... finns det någon risk att man fastnar i "musik-träsket"?

3. Första dagen
Kör jag likadant under dagen med läggning i hans säng och sen buffningar, solfjäder, ramsa tills tiden att sova har gått? Hur mycket kan man "buffa" första dagen för att inte hamna i "buffnings-träsket"? Vår vagn är en sittvagn med liggläge så sova i vagnen får gå, men går inte på mage... Vad är bäst under första tiden tror ni? Säng eller vagn?

Vi läser just nu så mycket vi bara kan för att vara riktigt taggade inför helgen, kanske dyker det upp fler frågor under dagen....

tacksam för svar,

olivers mamma
oliver_08

Inlägg av oliver_08 »

... vänta, jag kanske direkt ska korrigera sista luren till att bara blir en 20-minutare... vad tror ni??? (många frågor nu när det snart är skarpt läge..)

07,30 vakna07,30 Frukost09.00-09.45 Sova 45 min10.00 banan eller mellanmål12.00 lunch13.30-15.00  sova 1,5h15.00   gröt16.30-16.50 sova 20 min18.00 gröt 18.30 bada19.00 go’nattslurk (amning, välling el likn)19.30 sova
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen hit :heart: ! Grattis till beslutet att kura, livet med små som sover är helt underbart! Bra att ni läst noga, detta kommer gå galant!

1) Lite feedback från mig: Jag hade bara fyra mål samt en nattslurk, men jag vet andra som har fem mål + slurk så om det passar er så gör så! Spontant känner jag att det är lite tätt mellan mellanmål och lunch, svårt att jobba upp en hunger på så kort tid. Sen är det nog lite vanskligt att ha lunchen så långt ifrån långvilan. Om det går att byta tid är det kanske en bra idé?

2) Ja, var utanför hans dörr så du kan gå in vid första pip. Så räkna inte med någon sömn för egen del första två nätterna. Jag skulle inte ha musik på första nätterna, det är bra sen mot sin egen överkoncentration men i början gäller det ju att lyssna av.

3) Där får ni känna av själva, vet andra som kurat på rygg i vagn. Du ska inte oroa dig för buffträsk första dagen, hellre nästan verktyga liiite för ofta. Men bara tills han är lugn, bara att ramsa sig ut och låta honom reagera. Bara att gå in igen om det visade sig vara lite för kort buff. Du kommer höra.

Kanske någon annan som kan bidra med mer ryggsovartips i vagn? Har själv inte varit en fena på det utan när Emil började sova bara en långlur så lade vi honom alltid inne, tycker det går bättre.

Lycka till! Vi finns här för dina funderingar!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
oliver_08

Inlägg av oliver_08 »

tack emma, skönt att få feedback direkt!!! sant, det är kanske lite länge mellan målen på fm och lite långt mellan mål och sömn... sömnen viktigast här nu. Ska bygga om schemat lite.

Jag tror jag kör alla sovpass i sängen den första tiden, bra om han lär sig att det är där han sover, hittills har vi samsovit och därför hamnat där vi hamnat nu... vagnen kan vänta några dagar kanske till efter helgen.

Lovar att rapportera hur det går..!

tack igen, kram
oliver_08

första natten över....

Inlägg av oliver_08 »

hej alla, uppdatering, första natten har varit stökig men vi sätter målet längre fram, olivers pappa har kämpat hela natten igenom med buff, solfjädrar och ramsa... antecknat, trott att allt är lugnt, bekräftelse och igång igen.... men nu är den natten över !!!

första stunden på dagen har gått bra, första luren nu kl 9 togs emot av en del protester, jag fick ta till buff vid två tillfällen och gav sedan ramsor med glesare och gleasare mellanrum utanför dörren tills han somnade...

en fråga, kan jag redan nu använda marginalkvarten, det tog ca 20 min att få honom att sova... kan jag låta honom då sova vidare en kvart, lille grynet är ju helt slut idag, precis som vi var förberedda på !!!

lycka till till alla andra som kämpar just denna helgen!!!!!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Tack för rapporten, strålande jobbat :thumbsup: ! Märks att ni har koll på läget! Man ska marginalkvarta så lite som möjligt första veckan så att han verkligen lär sig schemat. Det är en 45-minutare han har först om jag inte minns fel, om det tar 20 min att somna så skulle jag bara ge en 20-minuters lur. Om det tar mindre än en kvart så kan du ge 45 från det att han somnat.

Kram Emma
oliver_08

Inlägg av oliver_08 »

tack för svar, emma, ok, va bra, då ska vi tänka på det..., hur mycket man än läser och man känner att nu har vi koll så är det en annan sak när man står där utanför dörren och ramsar och funderar på - vänta nu, vad var nästa steg...!!! så tack tack tack, jätteskönt att höra att vi är på rätt spår!!!

nu somnade oliver på sin em lur på mindre än 5 minuter... och då hann vi också med en vända när jag tror att han lyckades slå i huvudet i sängen någonstans (trots skydd) för plötsligt kom ett sånt gråt, så en liten kort sväng in bara, lägga tillrätta och meddela att allt ok, nu sova... så somnade den lilla skatten !!!! SÅ SÅ SÅ STOLT jag är över honom redan! sicken liten sovare! kan inte vänta tills det blir hans trötta föräldrars tur! olivers pappa laddar för natten och jag ska få sova i andra änden av huset med öronproppar :)! kanske min första hela natt på 6 månader....

tack igen och kram!!!!
Elle

Inlägg av Elle »

Härlig läsning, bra jobbat! Sov så gott inatt :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
oliver_08

Inlägg av oliver_08 »

andra natten för Oliver och hans pappa gick bra, vi gjorde morgon tillsammans med buller och bång och sen slocknade pappan... oliver har vaknat nästan lika många gånger men det har gått effektivt att ramsa utanför dörren förutom en gång då det var ett tillrättaläggande och en liten superkort buff.

Nu har jag en liten mosig, go och hungrig liten kille till söndagsmorgonen och det känns fantastiskt att vi redan har klarat av 2 nätter!!!!!!

jag för min del fick en första natt utan störd sömn på 6 månader... underbart!!!!!!! höjer motivationen -såhär måste det vi ha det!!!!!

fortsätter uppdateringen senare, nu ska jag fokusera på schemat idag!!!!!

kramar till alla och speciellt till alla ni som också kämpar just nu!!!
NlNA

Inlägg av NlNA »

Fantastiskt, vilken glöd och motivation du har :heart: :thumbsup: .
Sitter här själv och blir så glad på morgonkvisten när jag läser ditt inlägg och "hör" hur bra det går för er :D .

Fortsätt läs på så att du står där nästa gång och verkligen vet vilket nästa steg är :!:
Behåll samma attityd dagarna igenom så är det är fixat inom några dagar :wink:

Vill gärna höra mer :D

Lycka till :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Instämmer, vilken härlig rapport! Och att du också kunde sova i natt, vad skönt!

Kram Emma
oliver_08

Inlägg av oliver_08 »

tack för all pepp, behövs, forumet här är underbart!!!!

hade lite pyssel nu till morgonluren - tog 25 minuter innan han somnade... vi kommunicerade via olika former av skrik och ramsor och jag blev så illa tvungen att snabbt pina in en gång efter 15 min och la tillrätta, solfjäder och ut... efter ytterligare 5 minuter en riktigt arg påminnelseramsa x 4... sen sov han :)!!!

det funkar verkligen!!! han lyssnar, hade jag aldrig kunnat drömma om..!!!

:) :) :) :) :) :)

nu morgonkaffe och tidning och utsikt över snön!! LYXXXXXXX!!!

kramar
Emma80

Inlägg av Emma80 »

:thumbsup: \:D/
NlNA

Inlägg av NlNA »

Toppen :-({|=
Du kan verkligen njuta av ditt arbete och ta del av "skörden" :thumbsup:

Häng inte upp dig på hur lång tid det tar för honom att somna :D . Det avgör han :wink: .
Visst kan det kännas frustrerande men du kan bara ge honom förutsättningarna att sova, men somna är hans sak att sköta... 8) .

Behåll lugnet och inse att det är en process som få ta sin tid. Så länge du håller dig till verktygen, attityden och lugnet så är detta snart fixat galant :D

Ha det gott :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
oliver_08

Inlägg av oliver_08 »

just det, Nina sant! Det går så himla fort det här så det är nästan svårt att "ligga steget före"... det är nog därför det är så himla viktigt att vara på påläst innan så att man klarar det! vi påminner oss om att det blir olivers val att sova, det ska inte vara vår huvudbry... HERREGUUU vilken utveckling av oss också, våra tankar och hur vi gör saker - vi e verkligen på rätt väg ut ur misären...

den längre middagsluren på 1,5h är precis avklarad, han somnade till mitt ramsande och av att jag gjorde lite andra ljud i andra rum... men sen vaknade han till efter 45 min och jag var envis och ramsade... men det stegrade och efter några minuters överläggning med pappan (som nu vaknat) gick jag in snabbt för att lägga tillrätta - då hade lilla foten fastnat mellan spjälorna vid huvudänden, hm, trots skydd... så nu får vi ta några filtar och trä igenom hela vägen upp antar jag, någon annan som har tips..?
sen somnade han på 1 minut... (och jag vankade lite runt här och visste inte riktigt vad jag skulle göra med min tid, gick å la mig... :) )

oliver verkar iaf gladare och gladare för varje liten lur !!!!!!!!

kram
Oliver 080505
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"