10 åring med insomningsproblem

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Rasell

10 åring med insomningsproblem

Inlägg av Rasell »

Hej på er alla trevliga och kloka :D

Att man skulle få sömnproblem med vår stora på 10 år var väl det minsta man trodde, han har i stort sett alltid sovit jättebra på nätterna, och heller aldrig haft något emot att lägga sig.

Men, kanske att man kunde börja märka att något var på gång redan när skolan kom igång i augusti, då vi blev noggrannare med han skulle i säng i tid. Han är själv mycket mån om att han ska sova på nätterna, och strular inte för att trotsa oss.

En kväll kan se ut som så här:
I säng klockan 21.00, ibland har han glömt ngt som måste förberedas till morgondagen, så klockan kan bli 21.10 som mest... (Väcks klockan 07.30 av klockradion varje morgon) Vi har alltid sagt gonatt med kram inne i hans säng - ca 1 min. Därefter är det lugnt (sällan han vill läsa) tills det gått kanske 30 min, då han kommer upp för att kissa. Därefter går han direkt in på rummet och lägger sig igen, vi bekräftar gonatt återigen framför tv;n som ligger vägg i vägg med hans rum. Efter återigen ca 20 min kommer han upp för att säga att han inte kan somna/behöver kissa. Allt upprepar sig återigen, men ofta kommer han återigen upp efter ca 10 min för att tala om att det GÅR inte att somna med gråten i halsen.... :( Detta kan pågå i timmar i västa fall... ibland har vi hört hur han snyftat inne ifrån rummet :cry:
För det mesta är vi väldigt tålmodiga/sakliga när vi besvarar hans osäkerhet, men ibland kan framförallt jag (mamma) bli irriterad på honom,och snäsa till honom att nu får det vara bra på kissandet, annars får man gå till doktorn! :oops: Har även meddelat honom att vi vuxna inte längre vill höra om att han inte kan somna i tid och otid, efter han redan sagt det till oss flera ggr under kvällen. Vi kan ju liksom inte sova åt honom. (Som sagt detta sägs när mor i huset blir irriterad) + för varje tillfälle han ska säga detta måste han ju upp ur sängen och allt börjar om. Men samtidigt blöder mitt hjärta för honom...

Det som alltid fungerar är att föreslå honom att gå in och lägga sig vår säng så flyttar vi över honom sedan, man ser på hela honom hur lättad han blir och han somnar sedan inom 5 min.

Vi tyckte not att detta kändes hanterbart då detta kanske inträffade som mest 1-2 ggr/veckan tidigare, men det har eskalerat senaste 2-3 veckorna och inträffar numera var och varannan kväll. Har dessutom även läst att man behöver mer timmars sömn än vad vi erbjudit honom hittills, men det verkar väldigt vanligt att hans kompisar även de är uppe till klockan 21.00.

Sedan någon vecka tillbaka ska han därför vara i säng klockan 20.30 senast, förutom på helgen (21.30) och någon mer kväll per vecka, beroende på aktivitet/tv-program.

Han trivs med skolan, han har 2-3 kvällar/vecka inbokat för aktivitet. Spelar ibland (inte riktigt varje dag) tv-spel med kompisar, ca 45 min -1,5 tim/tillfälle. Är en kille som älskar att leka rollspel med alla sina figurer/lego, vilket hans kompisar också älskar, vilket den mesta lektiden ägnas åt. Önskar att de ville vara ute mycket mer även denna årstid, men de ÄR ute varje dag iaf. Men, detta som nämns här är som det nästan alltid varit.

Vi är nu inne på att kanske bädda upp en madrass på golvet i vårt rum som han kan veta att har tillgång till vid sovdags om det får honom att slappna av och känna sig trygg = somna tidigare. Som det är nu har själva insomningen blivit ett problem för honnom, och han ligger säkert och tänker på det så fort han lagt sig.

Resonerar vi rätt, eller finns det andra bra metoder. Känns som han är lite för gammal för en regelrätt kur :lol: . (Som för övrigt lillasyster ganska nyligen gått igenom, vilket fungerar kanon för det mesta :D )

Tror jag fått med det mest vesäntliga.

Detta blev visst väldigt långt, men det är svårt att få med en rättvis bekrivning med mindre text, hoppas ngn orkar läsa och kanske kan ge lite respons på detta.

Tack på förhand :)
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D
Som det är nu har själva insomningen blivit ett problem för honnom, och han ligger säkert och tänker på det så fort han lagt sig.

Problemet med sömn är ju ofta att man hamnar i en ond cirkel när det väl har börjat krångla. Man tänker på, och spänner sig, både medvetet och omedvetet långt innan läggdags. Man VET ju att man ändå inte kommer somna. Så är det hela igång. Man måste ju vara avslappnad innan sömnen kommer. Är man då spänd för att man inte ska kunna somna så somnar man inte heller, och så blir det värre nästa gång. Farhågorna blir ju bekräftade med råge. Somnar han bättre när han inte måste upp tidigt? Tänkte på motion med? Det hjälper VERKLIGEN.

Det är lite lustigt att man somnar bättre när man får lägga sig någon annanstans. Det är precis som att sängen har blivit betingad med problem, och så fort man lägger sig i en annan säng så stensomnar man. Och som att enbart faktumet att det finns ett alt. 2 gör att man inte somnar i alt. 1.

Jag tänker att han måste återerövra sin egen säng, så hans "hjärna" får återuppleva att det faktiskt GÅR att somna där med. Jag hade gjort så att jag satte mig på en stol utanför rummet ( och läste eller nått sådant) och satt där tills han somnat. Och han får säga precis hur ofta och hur många gånger han vill att han inte kan somna. Tänk ut något bra svar, kort och bra. Som en ramsa men lite mer flexibelt kanske :wink: . Tanken är ju att han kan ligga kvar i sängen, vilket ju är en förutsättning. Hans farhågor blir inte bekräftade, det GÅR faktiskt att somna i sängen. När han börjar somna snabbare så kan man ju backa. Så hade jag gjort, såvida det hela inte handlar om mörkerrädsla? Men det fick jag inte uppfattningen att det gjorde? Det är väl en variant av sömnterapi enligt KBT, fast du får svara honom, istället för att han gör det själv. Läs om KBT metoder kanske?

Ps: Nu svarar jag inte i egenskap av att vara någon barn/sömn expert, bara utifrån 30 år av egna sömnproblem.

Mvh Cecilia, som somnade kl 05 inatt.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Min kära storebror lärde mig ett tokbra knep när jag var i den åldern. Att förbjuda sig själv att somna. Väldigt aktivit. Man får hitta på ett mål, äkna till 100 eller titta på klockan, och man får INTE somna innan dess. ÄR man mot förmodan vaken fortfarande så flyttar man bara fram tiden. Då blir det lätt att släppa sömnkravet.
Att man inte MÅSTE somna lättar ofta bördan. :D
Rasell

Inlägg av Rasell »

Tack snälla för era svar.
Ikväll ville han gå och lägga sig ännu tidigare än vanligt, just för att han vill ta igen förlorad sömn. Hittils när han tänkt så har han aldrig somnat tidigare, just för att han är så fokuserad på att sova.

Innan han gick och la sig sa jag till honom att så fort han märker att han inte kan somna får han med en gång gå in till vår säng för att sova om han vill, men när han gått in dit är det slutkissat för kvällen. (vilket jag nu känner att jag kanske inte skulle nämnt, han går väldigt sällan upp för att kissa när han väl kommit in i vårt sovrum)
Däremot förklarade jag för honom att hans blåsa har kanske blivit så van vid att kissa ofta på kvällarna nu, så han måste börja träna på att den ska klara många timmar innan toabesök. Det går ju faktiskt somna även om man känner att man är lite kissnödig.

Vi får väl se om det har någon effekt ikväll.

Jättebra svar från er båda, ska grunna ett par dagar på hur vi ska göra.

Flera får gärna ge synpunkter om ni vill/kan.

Hej så länge
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08
Rasell

Inlägg av Rasell »

Gomiddá

Ville bara rapportera att han somnade med en gång igår käll :D Och vaknade heller aldrig någon gång under natten för att kissa. Kan inte dra några slutsatser ännu, men det känns lovande efter diskussionen vi hade innan sänggåendet iaf. (kanske var han bara helt utmattad efter de senaste 2 kvällarna 8) )

Jag ger det några kvällar till så får vi se hur det utvecklas.

Bye so long
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det för killen :?: Är ni på rätt väg?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Rasell

Inlägg av Rasell »

Tackar för intresset :D

Nja, det är lite olika från kväll till kväll. Det som är positivt är väl att vi inte har några diskussioner, utan känner han att det verkar hopplöst går han bara in och lägger sig i vår säng.
Han har även haft ett par kvällar som han legat vaken länge även där inne, men han springer i alla fall inte upp och ner vid de tillfällena.

Hur många timmar är lagom för en 10-åring gällande sömn? Som läget varit sista veckorna kan han somna gott ca 20.30 en kväll, och väcks klockan 07.30. I regel har han sedan svårt att sova kvällen efter, har han blivit för utvilad :?:

Vi kör vidare ett tag till på samma sätt så får vi se...

Tack för ett jättebra forum :)
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det verkar som om det är bra tider. Jag tycker inte att det är för mycket.

Om han somnar i er säng, ligger han kvar där hela natten?
Rasell

Inlägg av Rasell »

När han var yngre bar vi alltid över honom om han somnade hos oss. Nu gör vi det oftast inte, han är så otroligt otymplig och tung så han har blivit kvar i vår säng, och någon av oss sover i hans.
Om vi säger till honom att vi kommer bära över honom då han somnat har han inget emot det, däremot har det hänt ett par gånger att han då vaknat senare samma natt och har svårt att somna om i egen säng återigen.

Men som sagt, det känns lite mer posititvt sedan diskussionen vi hade för ett tag sedan, han själv verkar inte tänka l-i-k-a mycket på det som innan. Så vi kör så här en period så får vi se...

Återkommer med rapport framöver.
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Rasell skrev:Återkommer med rapport framöver.
Det ser vi fram emot!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "