Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej igen alla glada mammor :D
Här avlöser sjukdomarna varandra.... :? Nu har jag tom fått ett nyt skov (artrit) så livet är buskul. Not. Men, men jag får ju i alla fall vara hemma och njuta av lillprinsen så det kunde varit värre 8)
Härligt att höra att eran sömnfnurra löst sig Bluna! Jag kände så väl igen din beskrivning på Elsas protester vid läggningen, Dag är periodare och protesterar typ en vecka, sen en-två lugna för att sen protestera igen. Knas :? . Våra tidiga mornar håller dog i sig. Idag ramsade jag mella 05.40-06.30 tills jag gav upp och hämtade honom (30 min tidigare.... :oops: ). Han var i alla fall inte ledsen som igår, men jag vet ju att jag borde gå upp och göra ljud osv, men vid den tiden på morgonen VILL JAG HELT ENKELT INTE det :roll: .
Idag kommer maken hem från veckans resa, så nu är han hemma tills nästa lördag! JIPPI!
Har ni några bra tips om våra mornar så hojta gärna!
Kram, Tina
PS. Säger era små "NEJ"/"INTE" än? Det har nämligen min bestämda man börjat med.... :roll:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
LaQ

Inlägg av LaQ »

NlNA skrev: tösen sov 11 timmar natt redan vid 6 veckors ålder utan att blivit kurad :D . Hon klarade det själv, liksom :!: Däremot har vi fajtats :x enormt med uppvaknadet på långlurarna på dagen :roll: . Hon är alltid så nöjd med att gå och lägga sig, så vi tar det lugnt :)
Låter precis som oss! Junior har alltid haft lätt för att somna och nätterna har funkat bra "av sig självt". Långluren däremot är det vi fortfarande kämpar med ibland. Av den anledningen tycker jag att det känns skönast att ha den 1½ timme och 12 h natt. Han somnar utan problem men vaknar ibland i 45-minskarven och det är det vi kämpat med! Mitt största problem är att jag har såå svårt att avgöra om han är ledsen eller arg. Vi har bråttats länge med det här problemet. Man undrar om det nånsin ska bli ordning på det. :?
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
LaQ

Inlägg av LaQ »

TinasDag skrev: PS. Säger era små "NEJ"/"INTE" än? Det har nämligen min bestämda man börjat med.... :roll:
Nää de gör vi inte! Vi idkar byteshandel med föremål om det är något "förbjudet", alternativt säger "tack såå heeemskt mycket" och bara tar grejen. Funkar för det allra allra mesta jättebra. Är det något ömtåligt han vill åt får han känna/klappa fint en stund och sedan ställer vi undan grejen igen och går och gör något annat. Samma om han klappar för hårdhänt på hundarna. Då visar vi hur man gör. Och han vet vad "klappa fint" är. När han klappat fint och vårt tålamod börjar ta slut får hundarna gå ner. Vi har grind för trappen och har oftast hundarna och Junior på olika våningar, annars får hundarna inte vara ifred och kan inte slappna av och sova. Å så får inte jag nånting gjort förutom att hålla koll och visa "klappa fint". Farliga saker i lådor är undanplockade men i övrigt får han hållas med alla saker. Av misstag hade jag ställt några biblioteksböcker (syböcker med mönsterark instoppade i en ficka i pärmen) i hyllan vid min säng. Dem hade Junior hittat i ett ögonblick när ingen av oss här hemma tänkte på det. Men när Pappan gick in i sovrummet satt han där och bläddrade försiktigt.

Jag vet inte när man "bör" lära dem nej eller liknande. Vi försöker ha TÅLAMOD och visar hur man ska göra istället.

Vi har vänner med jämngamla barn och där är det nej och fy och ajja bajja allt som oftast. Då ser man också frustrerade och väldigt gnälliga barn som inte ens vågar ta för sig av sånt man får lov att ha utan att titta på föräldrarna och "fråga om lov". Jag blir ledsen av att se sånt. Vill ha glada, nyfikna och spontana barn med livslust och fantasi!!

Jag kan däremot bli lite putt när man är borta någonstans och någon annan "vän av ordning" inte låter Junior få titta i lådor/låna vissa saker som i mina ögon absolut inte skulle göra något. Kan vara hemma hos andra eller på öppna förskolan t.ex.

Jag tänker ungefär som med hundträningen här i att inte säga korrigera och nej och fy utan istället visa och förstärka det som är rätt. Brukar ta liknelsen. Tänk om du kom till ett annat land där du inte förstod språket, inte seder, kultur, ingenting. Så blir du ställd i ett kök där du ska laga mat. Du förväntas kunna laga en inhemsk nationalrätt. Du provar dig fram med kryddburkar och redskap i köket. Varje gång du gör "fel" är det nån som skäller på dig (eller rent av slår dig på fingrarna). Hur skulle du känna dig? Snacka om missförstådd och ledsen. Du skulle inte tycka att det var speciellt trevligt att vara där och du skulle bara känna dig i vägen. Den känslan vill jag inte att mitt (eller någon annans) lilla barn ska känna!
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

LaQ: Jag tror Tina menar att det är den lilla bestämde Dag som börjat säga "nej och inte". :wink:

Elsa säger inte så än, men det kommer väl det med. Bara att försöka avleda antar jag. :roll: :D

Här har det däremot varit riktiga utbrott så fort något inte går som hon vill i ett par dagar nu. Hon skriker som ett larm och blir ARG! :evil: Men men...is i magen. 8)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
LaQ

Inlägg av LaQ »

Bluna skrev:LaQ: Jag tror Tina menar att det är den lilla bestämde Dag som börjat säga "nej och inte". :wink:

Elsa säger inte så än, men det kommer väl det med. Bara att försöka avleda antar jag. :roll: :D

Här har det däremot varit riktiga utbrott så fort något inte går som hon vill i ett par dagar nu. Hon skriker som ett larm och blir ARG! :evil: Men men...is i magen. 8)
Jaaa men kära nån va slarvigt jag läst. ](*,) :oops: Felåt, har helt tolkat det fel. Junior kan inte säga nej (inte ja heller för den delen) så i min hjärna fanns det liksom inte plats för liknande. Sen när det stod "min man" så tolkade jag det som att det var Dags pappa = Tinas gubbe som börjat säga nej till Dag. Finns ju föräldrar som inte är överens och jag kunde inte veta... Felåt igen... :oops:
~ På äventyr ~
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

:mrgreen: Nu har jag skrattat gott en stund! :mrgreen: Förlåt...jag uttryckte mig slarvigt ser jag :oops: :wink:
Bluna, du hade helt rätt, jag menade om era små börjat säga nej än?
Hjälp! vad han är bestämd min grabb!!! :shock: Han satt i barnstolen brevid kompisen som är 6 månader och när hon ville ha hans "vaddetnuvar" så drog han till sig den snabbt som rackarn och sa NEJ! Detta var ca 3 veckor sen och det har ju inte direkt minskat... :roll: Vet inte var han får det ifrån för precis som du sa LaQ så är nästan allt tillåtet hos oss och det som inte är tillåtet på egen hand sker under strikt övervakning och "ta försiktigt/klappa fint" samt handen om handen!
Kram :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Tina, jag känner mig så dum som missuppfattade. :oops:

Ojdå Junior kan inte prata eller säga nej! Han säger mamma och dää eller titta men det är typ allt.

Men beteendet som du beskriver Tina, tror jag är lite individuellt. Alltså att en del har lite den inställningen "allt mitt är mitt, allt ditt är mitt". Junior är tvärtom och delar gärna med sig av saker och godbitar till vuxna, barn och hundar. Alla som vill (och inte vill) ha. 8) Men det kanske är en åldersgrej som ändrar sig?
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

LaQ: Jag fick läsa meningen två gånger innan jag förstod också, det var det där om "man" som du förvirrade oss med TinasDag! :lol: Annars gav du LaQ ju utmärkta exempel på hur man hanterar nej/fy/ajaj med andra ord och handlingar. :thumbsup:

TinasDag: I BB står det är ordet Nej oftast kommer kring förtrotsen. Så han är tidig med att säga det tror jag! :D Kanske han har hört er prata med varandra och någon sagt nej, och så vill han testa vad som händer när man säger så? Andras reaktion liksom. Ung som Elsa säger Hej hela tiden för att jag svarar henne hej tillbaka.
Nillan

Inlägg av Nillan »

Inget nej i ord ännu från lilla K men skaka på huvudet och på andra sätt visa att hon inte vill saker kan hon bra. Hon gör sig förstådd. :lol:

Det är häftigt och kul med språk tycker jag. Vet inte om det är det att vi varit extra ambitiösa med social delaktighet den här gången men till skillnad från storasystrarna som sa lampa som tredje ord (efter mamma och pappa) så sa/säger lilla K tänna (=tända). Förutom det sa hon tidigt känna. Lite intressant ändå tycker jag...

Apropå nej från vuxna (nästan lite kul att ni missuppfattade) så tänker jag att skydda är en sak (kräver ju inte heller just ordet nej) och uppfostra en annan, som kommer senare dessutom.

Lät inget vidare med artrit Tinas Dag förresten!
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Nillan

Inlägg av Nillan »

P.S. Måste erkänna att jag nog gillar skrattet till gonatt minst lika mycket som barnen. Till stor del en självisk handling NINA. Särskilt nu när jag jobbar. D.S.
:wink:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ord är kul! :D

Har gjort som det står i BB när det gäller att visa något som är varmt. Dra bort handen och säga "Aj...varmt", som att jag bränner mig lite. Nu gör hon så när hon pekar på ljusen, rycker i sin hand och säger "Aj". Hon går fram till ugnen och gör likadant, fast sen tar hon på glaset trots att det är varmt, men hon bränner sig ju inte. Och om jag säger att något är varmt eller kallt så säger hon "Aj". Öppnar jag frysen så gör hon lika. Så sött. 8)
Nillan

Inlägg av Nillan »

Känner igen det. :heart: Här håller lilla damen handen lite över det varma och blåser när vi använder ordet varmt. :D Också helt oemotståndligt.
LaQ

Inlägg av LaQ »

Men OJ va imponerad jag blir över era små! Junior kan inte alls prata sådär mycket! Han kacklar ideligen men det mesta är rappakalja. Jag är ändå "duktig" och pratar mycket med honom hela dagarna, sätter ord på saker osv. Vi läser böcker osv. Han pekar och förstår mycket. Särskilt kluriga saker. För övrigt är han just nu en pajas som flörtar och gör sig till med lustiga miner för att han vet att vi tycker att han är så himla sööööt när han gör så. 8)
~ På äventyr ~
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Gud vad roligt att läsa om allt som händer hos er! LaQ, sorry igen för att jag uttryckte mig så dumt :roll: :wink:
laQ skrev:För övrigt är han just nu en pajas som flörtar och gör sig till med lustiga miner för att han vet att vi tycker att han är så himla sööööt när han gör så.
Precis så här gör Dag med! Leka tittut med folk i affären är också en höjdare :D Speciellt dom han inte känner :-s
Ja, jag antar att Dags "Nej" kan komma från att ha lyssnat på oss men jag tycker inte att jag säger det så ofta...hmmm :? :-k skall hålla lite koll på mig själv dom närmsta dagarna tror jag! Annars är han inte mycket för att dela med sig =; "Skaffa din egen!" verkar mer vara hans message :shock: !
har ett låååång inlägg i "kurmammor" tråden om vargtimmen för att lösa mornarna vid 05.40. Har tröttnat på dom :evil:
Kram :heart:
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej :!: :heart:

Ord finns det inte mycket av här :D mest bara dää :!:
Var är lampan :?: är det enda vi har börjat med nu, mest för att det är en rolig grej nu när hon är så glad och ivrig med att vilja släcka den :D .
Hon letar efter knappen varje gång vi kommer in i något rum :) eller pekar mot lampan eller fläkten som hänger i taket.
Utnyttjar det mycket som en social delaktighet :wink: och hon är så stolt :!:
Inte mycket ord men en hel del höga ljud. Vår tös har verkligen röstresurser :shock: . Som tur är är det när hon är som mest uppspelt eller glad. Men tyvärr kommer dom också när hon hinner "klappa till oss" i förbifarten... :shock:

"Klappa fint" känns som att tösen ALDRIG kommer att förstå :roll: .
Försöker och försöker få henne att förstå men än har inte poletten trillat ner :roll: .
Hon kan börja klappa oss eller dra lite lätt i håret men sen kommer snabbt en hand farandes och man får sig en örfil så det visslar om det :( . Hinner inte hejda henne, men tar man handen om handen och visar och förklarar så fungerar det i 2 sekunder och så klappar hon till en igen :shock: . Så tröttsamt :sleep: :!:
Tyvärr blir man ibland lite irriterad och kan hugga tag i handen och säga NEJ på ren automatik (känns ibland som att det sitter i ryggmärgen sen man själv var liten... :roll: ) och det är väl tur att hon inte lyssnar på det för det fungerar ju inte än då och ska ju inte användas heller för den delen :wink: .

Vad ni gör mycket med era små :!:
Klart, jag hinner ju inte lika mycket nu när jag jobbar och sambon läser inte BB om jag inte visar honom något intressant. Men vi är nog lika överens om att tösen får utvecklas i den takt hon själv vill. Hon är så nöjd med att vara för sig själv och syssla med sitt och sina leksaker så vi behöver aldrig "göra" något med henne om det inte är social delaktighet på schemat :roll: .

Tösen har en period mellan 16:30-17:30 som hon kan bli lite gnällig på. Då är det mys i knät eller soffan med snutten, tummen och mamma som gäller :D . Det är verkligen hennes om min tid och kan vara i allt från 10 till 20 minuter. Nästan den bästa tiden på hela dagen :D :heart: . Då passar vi på att bara mysa men här kan jag tänka mig att så småningom ta fram en bok att läsa ihop och ha en lugn stund tillsammans.

Värme har tösen också börjat utforska :wink: .
Likadant där med handen om handen men fungerar inte lika bra här heller :roll: . Vi har en öppen spis i huset som vi har satt en insats i och som det eldas dagligen i nu i kylan. Den börjar ju bli intressant nu när man lärt sig resa sig upp :o .
Hon börjar förstå att värme inte är bra och är försiktig med handen men testar gärna ändå :? Än så länge har det inte varit något superintressant ställe för henne att vistas på :wink: och skönt är väl det :!:
Diskmaskin och kylskåp är desto roligare :D .

En kort önskan:
Ni som bara har ett sovpass numer, hur ser ert mat- och sovschema ut :?: Behöver inte vara avancerat, bara jag få en lätt beskrivning på tiderna och att det är lagt som en 12 timmars nattpass - om ni orkar och vill förstås :D

Ha en trevlig helg - äntligen :heart:
Kram :!:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"