Äter bra men "kinkar" ändå medans.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hampus i Lit

Äter bra men "kinkar" ändå medans.

Inlägg av Hampus i Lit »

Undrar om någon har erfarenhet av liknade sätt?
Sonen äter BRA tycker vi, vid lunch och middag serveras puré och det är då han kinkar. Först äter han glupskt men efter att ca halva portionen är avklarad börjar han gnälla och vill då inte ha mera. Ger man då honom en intressant grej och fortsätter matningen så gapar och sväljer han utan problem så han tycks ju inte vara mätt.? Han brukar få gegga runt med händerna i maten och har egen sked men det räcker liksom inte.
T.ex så till middag ikväll fick han en stor burk puré som jag till slut fick i, efter fick han honungsmelon. Detta var kl 17.30 och vid 19.00 så får han go´natt "slurken" med välling, ikväll gick det i 550ml!!
Har någon något förslag på vad han vill?
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej!

Frågan hör hemma på Mat och mage :wink:
Vad får han för välling? Låter som om han är redo för en mer mättande välling.

:D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Motoriskt sett så är det en ansträngning att äta!

:idea: Man ska sitta, titta, öppna munnen, få till det med tungan, svälja och sedan är det bara på det igen! Därtill ska man lyssna på de ömma föräldrarna som jobbar på med leenden och smackar med munnen. Både mental och motorisk ansträngning alltså :wink: !

:idea: Kör på så som ni gör om han inte kinkar EMELLAN målen. För gör han det så kan du toppfylla med välling när han är färdig med maten. Eller annat som du VET slinker ner utan direkt ansträngning.

:idea: Fokusera inte på honom när han äter (= mental ansträngning...) utan tjoffa in maten snabbt och effektivt. Snabbare än vad du någonsin kan drömma om! Då brukar de orka hela måltiden men vid minsta tveksamhet så toppfyll.

:idea: Varför han äter efteratt ha fått leksak i handen är att fokuseringen bryts och han "tänker på annat". Detta kan dock bli ett mönster (för förädrarna...) så tuta i honom maten med en attiyd av självklarhet blandad med "i förbigående" så ska du se att det löser sej! Då är han färdig med maten innan han behöver "byta samtalsämne".

:D Det var mina tips!
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Åhh fel sida ja...ouups Tack ändå för svaren!
Ska köra på ännu snabbare med maten, men om det ändå blir stopp ska jag skippa den intressanta saken och gå över till vällingen istället?
Vi har funderat på att byta välling ja.
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
SaLi

Inlägg av SaLi »

Har samma problem med min dotter, men hon äter inte välling så jag vet inte riktigt vad jag ska toppfylla med? Hennes sista mål är gröt vid 17.30-18. Blir långt till frukosten 8.30... Nu vaknar hon vid 6 och vill ammas (morgon kl 7). Vill ju sluta amma någon gång. :roll:
Hade varit bra med välling... :roll: Några idéer???
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick! ;-)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D SaLi - om du nu ändå ammar :wink: så toppfyll på det viset!

:idea: Annan toppfyllning kan vara fruktkräm, yoghurt...Ja, sådant som slinker ner!

:idea: Hampus i Lit - lita på den "nya" matningstekniken så ska du se att det går bra! Om det kinkas så byt hellre mat till mer slinkigt (precis som att du just tänkt det själv) eller ge välling än att dona med saker. Det tycker jag i alla fall. Till sist så sitter man där i ett hav av leksaker och barnet har allt annat att tänka på förutom att äta! :lol:

:idea: Fullkornsvälling brukar mätta rejält på kvällen!

:idea: Behov av toppfyllning kan komma och gå i perioder - ta inget extra för det utan bara tuta på!
SaLi

Inlägg av SaLi »

Tänkte ju sluta amma... :roll: (Linnéa och jag är inte riktigt överens där bara :roll: )Yoghurt var kanske en bra idé. :lol: Ska testa i morgon.
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick! ;-)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"