Nu till min fundering. I SHN boken står det att barn på sitt tredje o fjärde levnadsår behöver 13 timmar sömn per dygn. Så m hon sover 19-6.30 o 12-13.30 skulle de ju bli det. Men enligt nån här i går ska hon inte ha så mycket sömn.... Så nu blev jag fundersam. Hon brukar ju oftast sova 1 1/2 på dagen, men då har hon ju inte sovit "hela" natten. ska jag låta hennes behov styra?
Kurning av en tjej på snart 3år!
Små tjejerna har sovit hela natten!
trots allt spring då stora tjejen blev magsjuk i natt
.Stackaren! Hoppas hoppas att vi andra klarar oss. Då hon har egen toa o rum uppe.
Nu till min fundering. I SHN boken står det att barn på sitt tredje o fjärde levnadsår behöver 13 timmar sömn per dygn. Så m hon sover 19-6.30 o 12-13.30 skulle de ju bli det. Men enligt nån här i går ska hon inte ha så mycket sömn.... Så nu blev jag fundersam. Hon brukar ju oftast sova 1 1/2 på dagen, men då har hon ju inte sovit "hela" natten. ska jag låta hennes behov styra?
barn nummer fyra ska sova
Asch då
magsjuka... ja, det är inte mycket att göra åt. Håller tummarna för att ni andra klarar er!
Visst är det så att din flickas behov ska styra! Men om man har ett barn som sovit prydligt och endera börjar vakna för tidigt på morgonen och / eller har svårt att somna på kvällen och / eller har svårt att komma till ro på dagluren, så brukar det vara ett tecken på att det är dags att dra ner på sömnen.
Tretton timmar per dygn är ca-tid, en del kräver lite mer, andra lite mindre. Jag har barn av bägge modeller - nån av dem har sovit en timme mindre än man ska, och en annan dryga timmen mer. Där får man helt enkelt se hur det ser ut från barn till barn.
Visst är det så att din flickas behov ska styra! Men om man har ett barn som sovit prydligt och endera börjar vakna för tidigt på morgonen och / eller har svårt att somna på kvällen och / eller har svårt att komma till ro på dagluren, så brukar det vara ett tecken på att det är dags att dra ner på sömnen.
Börjar med 13timmar per dygn. Tjejen har ju lite o ta igen
.
O så en ny fundering: om nattningen går lika bra de andra 2 kurnätterna, skulle man kunna flytta ihop tjejerna då, eller ska man helst göra uppföljningsveckan oxå? Eftersom vi nu lånat ut sovrummet till minsta tjejen vill vi ju flytta ihop dom så fort de går, men dock inte äventyra vårat nya liv!
O så en ny fundering: om nattningen går lika bra de andra 2 kurnätterna, skulle man kunna flytta ihop tjejerna då, eller ska man helst göra uppföljningsveckan oxå? Eftersom vi nu lånat ut sovrummet till minsta tjejen vill vi ju flytta ihop dom så fort de går, men dock inte äventyra vårat nya liv!
Låter kloktajmaja skrev:Börjar med 13timmar per dygn. Tjejen har ju lite o ta igen![]()
Det här är också en smaksak, och beroende på hur kuren går. Känner ni er osäkra på verktygen så råder jag er att avvakta tills uppföljningsveckan är över, men har ni rätt attityd (den är sååå viktig...) så finns inget som hindrar en sammanflytt.om nattningen går lika bra de andra 2 kurnätterna, skulle man kunna flytta ihop tjejerna då, eller ska man helst göra uppföljningsveckan oxå? Eftersom vi nu lånat ut sovrummet till minsta tjejen vill vi ju flytta ihop dom så fort de går, men dock inte äventyra vårat nya liv!
Jag kan säga att mina barn störs ALDRIG av varandra! En av dem kan vakna och skrika, medans de andra två sover som grisar. Och skulle nån fler av dem vakna så ramsar man allihop över en och samma kam
Ja då va de lagt för 3dje kvällen! När hon va uppe i sängen sa hon" Du ska gå nu , jag ska sova"
Men så tar de en liten stund, sen e de vatten o kissa. Så svårt o neka kissning... Hon totalvägra kissa innan läggning. Tycker hon varit trotsig några månader, men sista veckan tar priset!!!
Men nu e de tyst där inne o den lilla somna utan ett pip. Måste berätta en miss jag gjorde med henne. Hade ju henne i famnen när jag ramsa storasyster. Så här såg hon ut är hon titta på mig efter jag dragit första omgången
. Skyndade mig o lämna över henne till brorsan Hon undra väl va de va för fel på mig som sa att hon skulle sova i min famn
Tips på hur jag ska fixa de här med kiss o vatten? vet ju att de fel o hålla på o springa in o ut med sånt...
. Kom på att hon inte ens fråga efter nappen i kväll! 
Men nu e de tyst där inne o den lilla somna utan ett pip. Måste berätta en miss jag gjorde med henne. Hade ju henne i famnen när jag ramsa storasyster. Så här såg hon ut är hon titta på mig efter jag dragit första omgången
Tips på hur jag ska fixa de här med kiss o vatten? vet ju att de fel o hålla på o springa in o ut med sånt...
-
KajsaIE
Va roligt ajmaja! Snacka om lättnad över att ngn (läs:du) har tagit ledningen! Hon har verkligen längtat efter det!!!
Har inga bra råd om kiss och vatten...kanske att du stället ett glas med lite vatten så att hon når det och pottan i rummet så hon kan klättra ur och kissa om hon vill...jag vet inte...andra har nog bättre förslag
kul med nappen
Har inga bra råd om kiss och vatten...kanske att du stället ett glas med lite vatten så att hon når det och pottan i rummet så hon kan klättra ur och kissa om hon vill...jag vet inte...andra har nog bättre förslag
kul med nappen
Det var väl bra rådKajsaIE skrev:Har inga bra råd om kiss och vatten...kanske att du stället ett glas med lite vatten så att hon når det och pottan i rummet så hon kan klättra ur och kissa om hon vill...jag vet inte...andra har nog bättre förslag![]()
Här hemma gjorde vi så med Alice när hon skulle dricka efter nattning att hon fick ha en sportflaska med vatten bredvid sängen. Det funkade bra länge, men vi valde att ta bort den efter ett tag då det blev lite VÄL mycket drickande och det gick hur bra som helst!
Nu ser vi till att det dricks vatten innan läggningen, och påminner henne om det så blir det inga diskussioner när hon lagt sig.
Och kissa måste man ju få göra om man är kissnödig
Har man ingen potta är det tråk-kissning på toa som gäller, en gång sen behöver hon inte kissa mer den kvällen.
De här problemen kommer att ge sig, bara hon inser att det ska sovas på kvällen och natten. Snart nog somnar hon jättesnabbt på kvällen! När hon inser hur skönt det är
Vakna 5.30 i morse o ville inte sova mer! Låg o ropa mamma. Men fick hålla sig till 6.15. sover riktigt bra annars! Men saknar så klart sin napp lite.... men vi säger att de e pettson o findus mucklor som varit här o tagit dom
.Hon älskar Pettson!
ska se till att de e kissat o flaska vid sängen när de e läggning o se till att de inte blir spring! Hon e så medveten om vad som gäller, men man kan ju ändå testa tror jag hon känner
Somna inte på en gång på middagsvilan i går. funderar på o dra ner den till 45min o sen låta henne sova längre på morgon om hon inte vaknar själv 6.30. Har ju bara 11,5 timmes natt. e de ok?
ska se till att de e kissat o flaska vid sängen när de e läggning o se till att de inte blir spring! Hon e så medveten om vad som gäller, men man kan ju ändå testa tror jag hon känner
Somna inte på en gång på middagsvilan i går. funderar på o dra ner den till 45min o sen låta henne sova längre på morgon om hon inte vaknar själv 6.30. Har ju bara 11,5 timmes natt. e de ok?
Hejsan!
Vad bra det går för er. Ni jobbar verkligen på fint. :thumbsup:
Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om hon kan ha morgon senare(07.00) med 12 timmars natt och 45 min på dan? Det tycker jag låter som en bra ide. Snart kommer hon inte sova alls på dan och då är det skönt att ha 12 timmars natt.
Susanne
Vad bra det går för er. Ni jobbar verkligen på fint. :thumbsup:
Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om hon kan ha morgon senare(07.00) med 12 timmars natt och 45 min på dan? Det tycker jag låter som en bra ide. Snart kommer hon inte sova alls på dan och då är det skönt att ha 12 timmars natt.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Hej hej! Gjorde klart för lilla damen i går att när on e i sängen ska hon SOVA. Inte kissa, dricka o byta nalle
. Så hon drack innan o inge tjat om nallen
. ;Men de skulle bajsas, fast när jag kom in för o hämta henne behövdes de inte ändå
. Efter en stund ropa hon igen o då hade hon feber
. Fantasi dom har dom små liven! Sov sen till 6.30 utan problem!
Blev bara en 45 minutare till luch igår. Skulle vilja ta bort den med, men tror inte jag får henne o sova 12 timmar då de blir fart här i huset vid 6.30 o hon e van o komma upp då...
Blev bara en 45 minutare till luch igår. Skulle vilja ta bort den med, men tror inte jag får henne o sova 12 timmar då de blir fart här i huset vid 6.30 o hon e van o komma upp då...
Jobbig kväll...
Ja idag började ju uppföljningsveckan.... O jag trodde att de värsta va över... Va fel jag hade
. I kväll va hon JÄTTE ARG!! min man säger att hon e omöjlig o kura för hon e så speciell. men jag e ÖVERTYGAD om att de ska gå. Varför skulle de inte? Hon behöver rutin bara o inte olika bud varje kväll, ibland läsa bok, ibland komma upp en stund till, i bland ligger nån brevid.
Men de va ingen rolig kväll! Tog minst en halvtimme o de har de ju gjort varje kväll, minst...
Hon e i sin värsta trots tror jag. Har de tufft med henne o inte blir de bättre av att vi låtit henne hållas så länge. Ett framsteg e ändå att nappen e borta o den sa hon inte ens nått om i kväll
. O så tycker jag inte att hon verkar så trött längre.
Tar de längre tid o kura större barn? Sover hela natten , bara hon väl sommnar. O så VÄGRAR hon ha dörren helt stängd. Vill ha in ljus. E van o ha nattlampa
Men de va ingen rolig kväll! Tog minst en halvtimme o de har de ju gjort varje kväll, minst...
Hon e i sin värsta trots tror jag. Har de tufft med henne o inte blir de bättre av att vi låtit henne hållas så länge. Ett framsteg e ändå att nappen e borta o den sa hon inte ens nått om i kväll
Tar de längre tid o kura större barn? Sover hela natten , bara hon väl sommnar. O så VÄGRAR hon ha dörren helt stängd. Vill ha in ljus. E van o ha nattlampa
Hejsan!
Precis som Torpsara skriver så är det nog det klassiska bakslaget.
Ni måste hålla fast vid det ni säger. Så fort hon "bara" ska något så svarar ni med en ramsa.
Min dotter höll också på JÄTTEmycket i den åldern. Hon skulle än det ena än det andra. Hon kunde t ex hålla på med olika gosedjur som skulle bytas. De 2- 3 första dagarna gick vi liksom med på det utan att begripa vad vi höll på med. Sen kom vi på att allt blev ju otroligt jobbigt för oss alla. Då var det bara att ramsa och upprepa sig som en repig grammofonskiva vad hon än ville. På 3.e kvällen sa hon inte ett knyst.
Det är SÅ skönt när man tar över ledningen, även för barnet. De blir riktigt lättade av det även om de gör motstånd till en början.
Ja det tar längre tid att kura stora barn. Du får tänka att ju äldre barnet är desto längre tid har de haft på sig att befästa sina ovanor.
Det gäller bara att ni står bergfasta vid det ni har bestämt. Inom en snar framtid kommer hon somna utan att hålla på och tjata om olika saker.
Det gäller att ha tålamod. Sen är det ju så att lite äldre barn ligger ju gärna och pratar en stund innan de somnar. De får de gärna göra men med sig själva.
Dörren är bra att ha på glänt och så är det enkelt att ramsa i glipan oxå. Vi stänger dörren här hemma när tjejen somnat.
Susanne
Precis som Torpsara skriver så är det nog det klassiska bakslaget.
Ni måste hålla fast vid det ni säger. Så fort hon "bara" ska något så svarar ni med en ramsa.
Min dotter höll också på JÄTTEmycket i den åldern. Hon skulle än det ena än det andra. Hon kunde t ex hålla på med olika gosedjur som skulle bytas. De 2- 3 första dagarna gick vi liksom med på det utan att begripa vad vi höll på med. Sen kom vi på att allt blev ju otroligt jobbigt för oss alla. Då var det bara att ramsa och upprepa sig som en repig grammofonskiva vad hon än ville. På 3.e kvällen sa hon inte ett knyst.
Det är SÅ skönt när man tar över ledningen, även för barnet. De blir riktigt lättade av det även om de gör motstånd till en början.
Ja det tar längre tid att kura stora barn. Du får tänka att ju äldre barnet är desto längre tid har de haft på sig att befästa sina ovanor.
Det gäller bara att ni står bergfasta vid det ni har bestämt. Inom en snar framtid kommer hon somna utan att hålla på och tjata om olika saker.
Det gäller att ha tålamod. Sen är det ju så att lite äldre barn ligger ju gärna och pratar en stund innan de somnar. De får de gärna göra men med sig själva.
Dörren är bra att ha på glänt och så är det enkelt att ramsa i glipan oxå. Vi stänger dörren här hemma när tjejen somnat.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Hon e ju extremt envis o trotsig! Prata med min man om de idag o nu har vi bestämt att vi ska va stenhårda. Hon behöver verkligen rutiner. Även dagtid när hon trotsar. Så vi ska va konsekventa o göra lika. Har ofta strul vid maten oxå o då får hon gå in på rummet o e välkommen tillbaka när hon sitter ordentligt på stolen o inte skriker. Hon förstör ju för hela familjen med sitt beteende!! Sa till gubben att om vi e stenhårda en vecka tror jag att vi får resultat.
Så vi kämpar på! Jag e helt övertygad att de kommer fungera på henne oxå, men jag förstår nu att de tar lite längre tid än lillasyster. Hon hade ju många uppvak, men den stora sover hela natten, bara hon väl somnar. Hon vakan i morse 5.30 o sa jag vill inte ligga här mer. Men jag ignorerade henne o hon somna om
.
Så vi kämpar på! Jag e helt övertygad att de kommer fungera på henne oxå, men jag förstår nu att de tar lite längre tid än lillasyster. Hon hade ju många uppvak, men den stora sover hela natten, bara hon väl somnar. Hon vakan i morse 5.30 o sa jag vill inte ligga här mer. Men jag ignorerade henne o hon somna om