Tonårsdotter m sömnproblem

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Chagak

Tonårsdotter m sömnproblem

Inlägg av Chagak »

Visserligen heter detta forumet "kurbarn äldre än ett år" - men kanske inte så mkt äldre.. :oops:
Men jag slänger iväg en fråga på vinst o förlust - MEN min 14-åriga stora älskling - har enorma sömnproblem. I SHN - boken står det ju faktiskt att att det finns ingen ålder uppåt :roll:
Någon som vet/kan el känner till hur man kan "kura" en tonåring då är jag väldigt tacksam för svar.
Tack/MAlin
Mamma till två döttrar - en 941028 :heart: & en :heart: 080402
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Malin :D

Ja, det var nog rekord i det här forumet - en kurtjej på fjorton :wink: :!:

Nej, jag har inte kurat nån fjortonåring (än!) men jag har erfarenhet av fjortonåringar och de är ju... intressanta :roll: :wink:

Jag vet hur viktig sömnen är för våra kära tonåringar, och här gäller det att vara lite bestämd och ha fasta rutiner.
T ex stänga ner internet efter en viss tid, inte använda telefonen, ha en trevlig stund ihop på kvällen när man pratar, dricker en kopp the och umgås ett tag.
Mina tonåringar går på sina rum senast 21 på vardagar, och då vill jag att de ska vara lugnt och tyst.
En bra bok är inte fel, och svalt rum, inga apparater på och mörkt!

Har hon alltid sovit dåligt?
Hur yttrar sig sömnproblemen för din fjortonåring?
Har hon svårt att somna eller sover hon oroligt eller bådadera?
Mår hon bra annars (att vara fjorton är ofta väldigt jobbigt på många sätt...)?
Är hon ute dagtid - frisk luft är bra både för kroppen och knoppen!
ÄTer hon bra och tillräckligt - tjejer i den här åldern kan ju få för sig att äta alldeles för lite. Eller helt fel.

Oj, många frågor blev det.

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Chagak

Inlägg av Chagak »

Tack för svar!
:arrow: Jag har alltid somnat henne! sen hon föddes 1994 har jag burit vyssjat mm När honblev äldre låg jag hos henne tills hon somnade och det gjorde jag nog fram till hon var 11 el 12. :oops: Hemskt att jag gjort så efter att ha läst SHN boken
:arrow: Hon somnar inte.. JAg tar bort mobilen 21.30 - ingen film att somna till och ingen dator. MEn hon somnar inte förrän 2 el 3 och sen gå upp kl 7 får ju ej. Det blir ju koncentrationssvårigheter i skolan.
:arrow: Nej , hon mår inte bra annars :(
:arrow: Hon rör sig helt för lite och är sällan ute, har börjat dansa 1 gång i veckan.
Jag vet ej om det här med att hon inte mår bra är just boven i detta dramat - men KLART det har stor betydelse. Men hade hon bara varit utvilad hade många av hennes problem blivit lösta :?
Hon äter ju mkt dåligt med - är aldrig hungrig - såklart på sötsaker.
Ja så ser det ut!
Mvh
Malin
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :!:

För det första tycker jag vi ska slänga allt dåligt samvetet långt åt pipsvängen och istället se framåt! Det är aldrig för sent att förändra :wink: :!:

Här har vi lite moment22-känsla: är det sömnbristen som gör att hon inte mår så bra, eller sover hon dåligt för att hon inte mår så bra?

Jag vet inte svaret på det, jag vet bara att det hänger ihop.

Har du Barnaboken?
Den är till outsinlig glädje och hjälp, och kapitlet om fjortonåringen är mycket, mycket bra.
Jag klistrar in lite ur just det kapitlet här som smakprov :wink: :

Fjortonåringen befinner sig i en förändrande utvecklingsfas inom ramen för den utforskande period han gick in i efter elvaårskrisen och som pågår fram till slutet av puberteten.
Den förändring han värjer sig mot efter sitt välbefinnande som balanserad trettonåring är en förändring jämförbar med nioåringens: sökandets förändring, djupets, grubblandets. Vem är jag? Vad väntar mig?
[...]

Mot hans självmordsplaner, depressioner, svårmod och överkänslighet finns, kan man kanske säga, i stort sett tre mediciner:
1. Skrattet, förlustelsen, nöjet, tramset, flamset, barnsligheten.
2.Det att han behövs – känslomässigt och konkret; att han i båda bemärkelserna är oumbärlig.
3.Akut: en kur i konsten att överleva. Som man då iscensätter tillsammans med barnet genom en tid av primitiv livsföring – ett par campingveckor, en resa med snål reskassa eller liknande – då fjortonåringens livslust väcks av den enkla överlevnadsdriften, som får en chans att komma till tals.

[...]

Fjortonåringen är en tacksam samtalspartner kring metafysiska ämnen. Han är både konkret i sitt tänkande och sublim. Han exemplifierar och söker stöd i sin erfarenhet för sina frågor och tankar, men han svävar också ut i det okända, leker med teorier och hypoteser och väjer inte för något.
Om inte annat är han ett uppfriskande sällskap På så vis att man får någorlunda dammfritt i sina egna själsdjup.
Markant för fjortonåringen är att när man verkligen rör sig på hal is, talar om livet efter detta, Meningen och liknande ämnen fjärran falukorven, då blir han riktigt ivrig. Då kan man känna igen honom som den unge som lekte med Lego.

Ett litet smakprov ur Barnaboken om du inte har den :wink: :!:
Jag vet att nån tipsat dig om Kognitiv Beteende Terapi för flickans sömnproblem, själv har jag ingen erfarenhet kring det och kan inte råda. Jag ska höra med mina kurarvänner om det är nån som vet mer!

Jag vill gärna poängtera den sociala delaktigheten för en tonåring - att hon får känna sig behövd på allvar. Kanske ansvara för matlagningen och inköp en dag i veckan, baka bröd, tvätta. Många gånger slarvara man just med tonåringar, för det är så lätt att det blir bråk om de här sakerna, men det är viktigt att känna att man behövs och fyller en funktion!

Jag fick rådet av AW en gång när jag hade problem med en av mina tjejer: se henne som en utbytesstudent och det har hjälpt mig massor av gånger. Att lägga känslorna åt sidan och vara artig, lyhörd och ändå bestämd. Och kärleksfull, såklart!

Jag ber om att få återkomma, men jag hör gärna dina reflektioner till det jag har skrivit!

Kram så länge!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Å andra sidan tror jag att en enkel struktur av dagen kan ge mycket. Vuxna med sömnproblem behandlas väldigt likt kurbarn faktiskt.
KBT+
:arrow: Fasta tider för mat och sömn
:arrow: Utevistelse och motion varje dag
:arrow: Meningsfull tillvaro

Jag tror att man kan tänka om 14-åringen som ett barn med 8-månadersångest. JAG kan i allafall se stora likheter mellan mig som 14-åring och Edvards åttamånadersångest... :roll:
Fasta ramar och en stabil vardag med mycket meningsfull samvaro alltså.

Vad tror ni andra?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

TorpSara skrev: Vad tror ni andra?
Absolut, TorpSara :D :!:

När världen gungar (för det gör den för en fjortonåring) så är det skönt att vissa saker är precis som vanligt!

:heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, Chagak :wink: :lol: (Det har jag nog inte sagt förut :oops: )

Du har fått så suveräna svar här - "bara" att ta till sig :shock: och omsätta i praktiken. Du KAN :!:

Jag vet att det går. Vi har alla (i alla fall många) varit där. Om inte genom våra barn så alldeles själva :cry: :roll:

Vad man får skilja på är natt och dag. På natten sover man. Sina problem och bekymmer (och vem har inte det :oops: ) tar man hand om på dagarna. Så är det bara :idea:

Ur Internationella Sova hela natten (Barnet och kuren):

:arrow: ”Jag måste bara få berätta. Har precis ramsat min tolvåring!

Han har varit borta hela helgen och besökt en god vän, vilket innebär att rutinerna självklart inte följts. Av erfarenhet vet jag att kvällen efter det att han sovit borta blir strulig, och det blev den. Jag brukar ligga steget före, men i kväll brast jag och började fundera febrilt över hur jag kunde bryta …

Han grät över en tappad autograf, han grät över livet, han drack vatten ur flaska så hans syster blev tokig, han förbannade sig över denna oförstående mamma … Jag kände vansinnet sakta komma krypande.

PLING! säger det i huvudet, och jag börjar ramsa. ’Godnatt, sov gott, vi ses i morgon.’- ’MAMMA DET KRYPER I MITT HÅÅÅÅR!’ – ’Godnatt, sov gott, vi ses i morgon.’ – ’JAG HATAR SKOLAN!’ – ’Godnatt, sov gott, vi ses i morgon.’ Etcetera, etcetera. Och vad händer? Jo, det blir TYST! Det tog fem minuter!!!

Vanligtvis en sådan här kväll springer han upp och ner, skriker och tjafsar, kommer på det ena med det tredje att diskutera och somnar utmattad – oftast efter både 11 och 12 på natten. Även om vi håller oss lugna och bestämda.

Jag känner mig LYCKLIG! Det finns hopp!

Men det bästa av allt, min son är lugn, han känner att vargen hålls borta och somnar nu in lugnt och tryggt. (Jag kommer självklart att kolla hans hår i morgon.) Vad mer finns att säga? Jag tänker kura mitt nästa barn redan i magen…!

Ni pappor och mammor som tvekar över om det funkar att ’ramsa’, tveka inte! Funkar det på en tolvåring, funkar det med all säkerhet också på president Bush.”

:heart: :sleep: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Chagak

Inlägg av Chagak »

Miar 70, TorpSAra och AnnaW - STORT tack för era mkt kloka svar. Och tack - Anna för att jag är välkommen :wink:
Tänk, att alla punkter ni skrivit upp såsom bla regelbundenhet m sömn och mat det finns ju inte... Tyvärr är det så att det gått så långt med min dotters problem (jag är ju ett av hennes problem :cry: ) att man inte "vågar " vara förälder...
puh - det finns så mkt mer jag hade behövt säga men vet ej var jag ska börja. Men en sak ska vi börja med och det är hennes sömn... Men jag blir lite "skrämd" av den här 8-månadersångesten på min lilla. Hua vad är det? Föröker få tag i barnaboken men den är slut på internetbutikerna. Har budat på Tradera på en :roll: .
Nu ska jag ramsa godnatt till min 14åring :roll:
PS: En annan fantastisk sak med den här kuren till min lilla :heart: - det är ju att hon sover ju nu kl 19 och då har jag tid för min stora :heart:
Godnatt - jag återkommer :roll:
Kram /Malin
cissii

Inlägg av cissii »

Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Chagak

Inlägg av Chagak »

ciccii! Tack för tipset- vad gulligt av dig! :heart: Så får vi se om det ger resultat!
Mvh Malin
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vi kommer att finnas här och följa er resa mot god sömn och härligt liv för och med fjortistjejen :D :!:
Det är aldrig för sent!

Kram Mia

(här är en "gammal favorit", just om hur man kan ändra uppfostringsmetod i tonåren. Kanske kan du hitta en massa bra tips där!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ton%E5ring )
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej Malin!

Undrar nyfiket hur det går för tjejen! Är ni på gång?
Chagak

Inlägg av Chagak »

Hej och tack för ditt intresse!
Tyvärr så är min dotter så fruktansvärt arg på mig alltid, så jag har inte haft "möjlighet " att försöka. Jo en kväll läste jag högt ur en bok i säkert en halvtimme och höll min hand på hennes rygg. O det tyckte hon om (sällan jag får röra henne mer) MEn efter jag läst en halvtimme trodde jag hon somnat då hon andades tung - men icke sa nicke - när jag slutade och skulle gå och ville förbjuda henne sätta på en film så blev hon vansinnig :? och började skrika och "ha" sig. När jag vill säga godnatt i hennes rum så vill hon bara att ajg ska gå ut... så det är inte så lätt. Väntar med spänning på min barnabok som en vänlig själ skänkte :shock: till mig här på forumet :D . Ska med glädje läsa kapitlet om 14åringen... Men en sak tror jag hon anammade - jag fick ett tips i ngt inlägg att "förbjuda" henne att somna och då märkte jag att hon lyssnade!
JA , fortsättning följer förhoppningsvis.
Tack ändå :roll:
Kram/malin
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Malin!

Jadu, ibland vet de inte riktigt hur de vill ha det, våra kära tonåringar...

:idea: En liten tanke:
Vi satte oss ner med våra tjejer och pratade om det här med att lägga sig i tid och hur viktigt det är med sömnen, inte "talade om hur de ska göra" utan som en liten pratstund, bara. De har också tv och video på rummet och det ÄR lätt att fastna framför tv:n, det vet jag själv :roll: .
Vi kom tillsammans fram till att nio på kvällen ska det stängas av, både datorer och tv-apparater, förutom tisdagar då vi tittar på Deperate Housewifes tillsammans :lol: och det har faktiskt funkat jättebra.
Om de får vara med och känna sig delaktiga och faktiskt lyssnade på, och inte bara tillsagda, så går det mycket bättre.
Nu ska jag inte låtsas om att det är så himla enkelt alla gånger (oh no!) men att lära dem diskutera, motivera, lyssna och kompromissa är jätteviktigt!

Om din tjej gillar att du masserar henne så kan ni kanske göra en mysig stund av det utanför sovrummet - på vardagsrumsgolvet, i fåtöljen osv och på så sätt också få en stund till prat och trevligheter!

Vilken snäll själ som skickar dig Barnaboken, då! Du kommer att ha stor, stor glädje av den, och läs inte bara 14-åringskapitlet, utan även fostransdelen och resten med, såklart :wink: :!:

:idea: Det finns en till bok som är jättebra, ffa med lite större barn, och det är
Växa med ansvar av Barbara Coloroso, finns som pocket på adlibris för 39 kronor!
:arrow: http://www.adlibris.com/se/searchresult ... duct=False
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det för er, Chagak? Har du fått Barnaboken än?

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "