Kura 5,5 månaders! Hjälp med schema, tack.
Yes!
Inatt sov Liv 12 timmar utan uppehåll och vaknade inte förrän jag väckte henne, hon verkade inte ens höra väckarklockan!!!
Nattningarna går bättre och bättre, hon somnar själv på ca. 10 minuter.
Dagvilan krånglar fortfarande, men det börjar bli bättre sedan vi ändrade till 2 entimmespass och ett halvtimmespass. När vi märkte att hon fortsatte att vakna efter 30 eller möjligtvis 50 minuter , och var kinkig när vi väckte henne efter 20, så insåg vi att ajg nog hade trott rätt från början, att hon har andra sömnrytmpass, det var inte bara att hon var så övertrött ändå. Nu somnar hon på 5-10 dagtid efter att jag fått gå in kanske totalt två gånger och solfjädra, eller vårt eget tillägg som faktiskt funkar bättre ibland: killa ryggen. Det är stooor skillnad mot innan, då hon skrek i 30 minuter..... Slutar givetvis alltid innan hon somnat, så hon sövs inte med det. men två gånger blir det alltid att gå in på dagen, eftersom hon lyckas få ett ben mellan spjälorna och skriker ledset för att hon inte kommer loss.... Inväntar dock det, när ajg lagt henne tillrätta efter det somnar hon direkt. men det är som att hon behöver böka så pass innan hon kommer till ro..skum unge.
Hon sover inte hela passen än om hon inte åker vagn, men det går framåt även på dagen, och det är det viktigaste tycker jag... jag säger inte ett pip om hon vaknar och är nöjd, då får hon vara. Blir hon sur drar jag på lite musik så lugnas hon, så tar jag upp henne när sovpasset skulle vara slut. Men jag ramsar inte om det inte misslyckas med musiken. Anledningen är att hon verkar bara bli mer upprörd då... låter det vettigt?
Jag har utnyttjat marginalkvarten vid uppvaknanden i vagnen på 1-timmeslur, men tar inte upp då, utan om hon inte blir sur så får hon ligga kvar, men jag vagnar henne inte för att få henne att somna om. Blir hon sur sätter jag henne upp. Tar inte upp henne direkt när hon vaknar dock. Funkar det att göra så? Med marginalkvart på lur som är 1 timme? Eller gör jag mig själv en otjänst?
Någon gång har jag även behövt ha henne i bärselen när vi varit iväg och vagnen varit för otymplig att ha med (bilresa, fikapaus...), då har jag mörklagt med snutten.
Nattningarna går bättre och bättre, hon somnar själv på ca. 10 minuter.
Dagvilan krånglar fortfarande, men det börjar bli bättre sedan vi ändrade till 2 entimmespass och ett halvtimmespass. När vi märkte att hon fortsatte att vakna efter 30 eller möjligtvis 50 minuter , och var kinkig när vi väckte henne efter 20, så insåg vi att ajg nog hade trott rätt från början, att hon har andra sömnrytmpass, det var inte bara att hon var så övertrött ändå. Nu somnar hon på 5-10 dagtid efter att jag fått gå in kanske totalt två gånger och solfjädra, eller vårt eget tillägg som faktiskt funkar bättre ibland: killa ryggen. Det är stooor skillnad mot innan, då hon skrek i 30 minuter..... Slutar givetvis alltid innan hon somnat, så hon sövs inte med det. men två gånger blir det alltid att gå in på dagen, eftersom hon lyckas få ett ben mellan spjälorna och skriker ledset för att hon inte kommer loss.... Inväntar dock det, när ajg lagt henne tillrätta efter det somnar hon direkt. men det är som att hon behöver böka så pass innan hon kommer till ro..skum unge.
Hon sover inte hela passen än om hon inte åker vagn, men det går framåt även på dagen, och det är det viktigaste tycker jag... jag säger inte ett pip om hon vaknar och är nöjd, då får hon vara. Blir hon sur drar jag på lite musik så lugnas hon, så tar jag upp henne när sovpasset skulle vara slut. Men jag ramsar inte om det inte misslyckas med musiken. Anledningen är att hon verkar bara bli mer upprörd då... låter det vettigt?
Jag har utnyttjat marginalkvarten vid uppvaknanden i vagnen på 1-timmeslur, men tar inte upp då, utan om hon inte blir sur så får hon ligga kvar, men jag vagnar henne inte för att få henne att somna om. Blir hon sur sätter jag henne upp. Tar inte upp henne direkt när hon vaknar dock. Funkar det att göra så? Med marginalkvart på lur som är 1 timme? Eller gör jag mig själv en otjänst?
Någon gång har jag även behövt ha henne i bärselen när vi varit iväg och vagnen varit för otymplig att ha med (bilresa, fikapaus...), då har jag mörklagt med snutten.
Liv 080325
Ja, den var härlig.duggan skrev:Vilken natt fröken lilla gjorde!
Hur går det med lurarna då?
//Malin
Hon har knotat lite mer någon natt sen, men det har fortsatt. Lurarna går bättre, hon har sovit 3 1-timmeslurar per dag nu sedan jag skrev sist. Det verkar funka bäst. Ibland har jag fått korta til 30 efter en gnällig läggning, men det är mycket lättare att få henne att somna på dagen nu.
Liv 080325
Tack! Känns helt underbart. Hon är nöjdare, gladare, flirtigare, ger sig mer ut och upptäcker och är inte lika rädd för främlingar. Öppen och oblyg och energisk. Precis som det ska vara!!! Önskar bara att jag litat på min instinkt från början om att hon var en 30-60-minutare....så hade vi inte behövt slita håret så...duggan skrev:Vilket bra jobb ni har gjort för lilla damen! Helt suveränt!
//Malin
Men nu njuter vi alla tre!!
Liv 080325
Måste nog göra om schemat...hjälp!
Hej igen!
Liten uppdatering:
Liv somnar på ca. 10-20 minuter efter att ha babblat lite för sig själv, vi behöver aldrig gå in igen förrän efter hon somnat för tillrättaläggande. Sover hela natten...till mellan 6-7, oftast 6.30. Vi har satt ut 7 som godmorgon-tid, emn hon vaknar alltid innan, och trots ramsningar på morgonen och väckarklockan sover hon inte längre mer än någon enstaka gång.
Lurarna gick bättre dagtid ett tag, men plötsligt vaknade hon innan utsatt tid hela tiden. Verkar nästan som att hon inte behöver sova lika mycket. Men jag vet inte...
Enligt nuvarande schema ska hon sova 3 dagtid och 12 natt. Det har på sistone inte blivit mer än 2 dagtid och 11-11,5 natt.
Försöker att ha minst en lur i spjälisen, resten i vagnen, för att få henne att sova de utsatta tiderna, men jag är helt slut nu efter flera veckor av långa promenader. Känns som att jag aldrig är hemma.... hon vaknar när jag stannar vagnen med. Blä! Busar, vänder till mage, buffa roch solfjädrar och går ut och ramsar precis som på natten, mörkt men inte kolsvart eftersom det är dag. Men det är en evig kamp varje gång...
Schemat nu:
7.00 godmorgon
7.30 gröt 1,5 portion
9.00-10.00 sova
11.00 200 ml mat
12.00-13.00 sova
14.00 mellis, ca 200 ml fruktpuré med yoghurt
15.00-16.00 sova
17.00 gröt 1 portion
(ca 18.10 plock med smörgåsrån då vi äter middag, pappan kommer inte hem förrän då)
18.30 bad och pyjamas
18.40 200 ml välling
19.00 skratt till godnatt och natti.
Är det någon som har några tips på hur det kulle kunna se ut??? Jag behöver ge lunchen 11.00 eller senare, kan ej ge 10.30 då jag en gång i veckan har en inbokad grej där. Annars anpassar jag mig helt efter hennes behov.... men jag har idétorka!!! Känns som att hon inte har samma sömnbehov som andra, men det är säkert något annat som spökar, kommer dock inte på det...
Liten uppdatering:
Liv somnar på ca. 10-20 minuter efter att ha babblat lite för sig själv, vi behöver aldrig gå in igen förrän efter hon somnat för tillrättaläggande. Sover hela natten...till mellan 6-7, oftast 6.30. Vi har satt ut 7 som godmorgon-tid, emn hon vaknar alltid innan, och trots ramsningar på morgonen och väckarklockan sover hon inte längre mer än någon enstaka gång.
Lurarna gick bättre dagtid ett tag, men plötsligt vaknade hon innan utsatt tid hela tiden. Verkar nästan som att hon inte behöver sova lika mycket. Men jag vet inte...
Enligt nuvarande schema ska hon sova 3 dagtid och 12 natt. Det har på sistone inte blivit mer än 2 dagtid och 11-11,5 natt.
Försöker att ha minst en lur i spjälisen, resten i vagnen, för att få henne att sova de utsatta tiderna, men jag är helt slut nu efter flera veckor av långa promenader. Känns som att jag aldrig är hemma.... hon vaknar när jag stannar vagnen med. Blä! Busar, vänder till mage, buffa roch solfjädrar och går ut och ramsar precis som på natten, mörkt men inte kolsvart eftersom det är dag. Men det är en evig kamp varje gång...
Schemat nu:
7.00 godmorgon
7.30 gröt 1,5 portion
9.00-10.00 sova
11.00 200 ml mat
12.00-13.00 sova
14.00 mellis, ca 200 ml fruktpuré med yoghurt
15.00-16.00 sova
17.00 gröt 1 portion
(ca 18.10 plock med smörgåsrån då vi äter middag, pappan kommer inte hem förrän då)
18.30 bad och pyjamas
18.40 200 ml välling
19.00 skratt till godnatt och natti.
Är det någon som har några tips på hur det kulle kunna se ut??? Jag behöver ge lunchen 11.00 eller senare, kan ej ge 10.30 då jag en gång i veckan har en inbokad grej där. Annars anpassar jag mig helt efter hennes behov.... men jag har idétorka!!! Känns som att hon inte har samma sömnbehov som andra, men det är säkert något annat som spökar, kommer dock inte på det...
Liv 080325
-
TorpSara
Jag skulle satsa på att ha en kortare morgon- och eftermiddagslur och en längre lunchlur. En-timmespass är sällan naturliga, har hon det naturligt? 45 minuter är det vanliga. Då kan hon ha 45 minuter morgon, 1,5 middag och 20 minuter eftermiddagslur.
Hon ska ha ca 14,5 timmar schemalagt, även om hon inte sover hela den tiden!
Mattiderna är bra.
Mattiderna är bra.
Tack! Ja, hon har det naturligt har vi upptäckt, då hon vaknar själv i de skarvarna även efter att hon börjat sova nätterna.TorpSara skrev:Jag skulle satsa på att ha en kortare morgon- och eftermiddagslur och en längre lunchlur. En-timmespass är sällan naturliga, har hon det naturligt? 45 minuter är det vanliga. Då kan hon ha 45 minuter morgon, 1,5 middag och 20 minuter eftermiddagslur.
Mattiderna är bra.
Så om jag fortsätter lägga 12-timmarsnatt så kan jag lägga kanske 30 fm, 60 lunch, 60 em? Hon är inte så trött på fm, så längre lur på eftermiddagen kanske?
Liv 080325
Hjälp igen!
Hej!
Nu har hon blivit stora damen här, och sömnen haltar massor efter resor och sjukdom, lite att hon börjar åla och resa sig och så kanske påverkar med. Börjar märka antydan till 8-månadersångest redan med.
Schemat vi hade före sjukdomarna haltade massor redan innan det, så nu vill vi få till ett bra innan 8-månadersångesten tar fat på riktigt och hålla det igenom den perioden.
schemat nu är:
7.00 Godmorgon (vaknar oftast 6)
7.15 200 ml välling
8.30-9.30 sova 60
10.00 Mellis (fruktpuré med yoghurt eller fullkorn på burk)
11.30 lunch (200 ml 8-månadersburk + en halv banan eller 50 ml frukt)
12.00-13.00 sova 60
15.00 Mellis Gröt
15.30-16.00 sova 30
18.10 (middag som lunchen)
18.45 200 ml välling
19.00 nattas
Problemet känns som att det är att det blir så hoptryckt på kvällen, men vi vill att hon äter med oss, och min man kommer inte hem förrän 18.10. Så det blir nära inpå med nattslurken, han har nyss kommit hem, osv. Stressigt inför läggningen. Men när vi testat att lägga henne 19.30 istället vaknar hon 5!
Hur tusan gör man?? Vi har nog avverkat lite väl många scheman, men varje gång har vi känt oss säkra på att det är igenomtänkt, sedan får vi byta en månad senare. Hon har fortfarande inte somnat en enda daglur inne utan att vi behövt gå in en-två gånger för att buffa henne lugn. På kvälen är det lugnt, hon somnar efter att ha pratat en stund, men på dagen är det hemskt jobbigt. Och jat orkar inte gå ut med vagnen alla daglurar. Snälla, någon som har idéer/tips?
Schemat måste vara så att vi äter ihop 18.10 ungefär och hon behöver vara vaken mellan 10.30 och 11.30.
Nu har hon blivit stora damen här, och sömnen haltar massor efter resor och sjukdom, lite att hon börjar åla och resa sig och så kanske påverkar med. Börjar märka antydan till 8-månadersångest redan med.
Schemat vi hade före sjukdomarna haltade massor redan innan det, så nu vill vi få till ett bra innan 8-månadersångesten tar fat på riktigt och hålla det igenom den perioden.
schemat nu är:
7.00 Godmorgon (vaknar oftast 6)
7.15 200 ml välling
8.30-9.30 sova 60
10.00 Mellis (fruktpuré med yoghurt eller fullkorn på burk)
11.30 lunch (200 ml 8-månadersburk + en halv banan eller 50 ml frukt)
12.00-13.00 sova 60
15.00 Mellis Gröt
15.30-16.00 sova 30
18.45 200 ml välling
19.00 nattas
Problemet känns som att det är att det blir så hoptryckt på kvällen, men vi vill att hon äter med oss, och min man kommer inte hem förrän 18.10. Så det blir nära inpå med nattslurken, han har nyss kommit hem, osv. Stressigt inför läggningen. Men när vi testat att lägga henne 19.30 istället vaknar hon 5!
Hur tusan gör man?? Vi har nog avverkat lite väl många scheman, men varje gång har vi känt oss säkra på att det är igenomtänkt, sedan får vi byta en månad senare. Hon har fortfarande inte somnat en enda daglur inne utan att vi behövt gå in en-två gånger för att buffa henne lugn. På kvälen är det lugnt, hon somnar efter att ha pratat en stund, men på dagen är det hemskt jobbigt. Och jat orkar inte gå ut med vagnen alla daglurar. Snälla, någon som har idéer/tips?
Schemat måste vara så att vi äter ihop 18.10 ungefär och hon behöver vara vaken mellan 10.30 och 11.30.
Liv 080325
-
TorpSara
Vad tror du om:
7.00 Godmorgon
7.15 200 ml välling
(+en andra frukost vid åttasnåret, lite banan eller gröt)
9.00-9.30 sova 30
11.30 lunch
12.30-14.00 sova 1,5
15.00 Mellis Gröt
15.45-16.15 sova 30
19.00 200 ml välling
19.30 nattas
Det är ett schema som påminner mycket om vårt. (Även om vi har färre lurar
) Vi har också middag vid 18, och då passar det bättre att natta 19.30 tycker jag. För att palla till lunchen har vi ett fruktmellis vid 09, men många har en extra frukost efter vällingen, funkar det så är det bättre.
Sena luren kommer att falla bort, och kan slopas helt vid nio månader. Ett alternativ är att lägga en två-timmars middagslur och ingen eftermiddagslur om det är väldigt svårt att få till den sena, även om de brukar fara väl av den.
Sätt schemat med en minikur för både dag och morgon så sitter det som smäcken sen!
7.00 Godmorgon
7.15 200 ml välling
9.00-9.30 sova 30
11.30 lunch
12.30-14.00 sova 1,5
15.00 Mellis Gröt
15.45-16.15 sova 30
19.00 200 ml välling
19.30 nattas
Det är ett schema som påminner mycket om vårt. (Även om vi har färre lurar
Sena luren kommer att falla bort, och kan slopas helt vid nio månader. Ett alternativ är att lägga en två-timmars middagslur och ingen eftermiddagslur om det är väldigt svårt att få till den sena, även om de brukar fara väl av den.
Sätt schemat med en minikur för både dag och morgon så sitter det som smäcken sen!
Tack, vilket snabbt svar!TorpSara skrev:Vad tror du om:
7.00 Godmorgon
7.15 200 ml välling
9.00-9.30 sova 30
11.30 lunch
12.30-14.00 sova 1,5
15.00 Mellis Gröt
15.45-16.15 sova 30
19.00 200 ml välling
19.30 nattas
Det är ett schema som påminner mycket om vårt. (Även om vi har färre lurar) Vi har också middag vid 18, och då passar det bättre att natta 19.30 tycker jag. För att palla till lunchen har vi ett fruktmellis vid 09, men många har en extra frukost efter vällingen, funkar det så är det bättre.
Ja, det låter bra. Har nog varit lite rädd för nattning 19.30 eftersom hon vaknat 5 då, men det är väl egentligen bara att ta sig förbi...har nog tappat attityden lite. Nä, nya tag från och med imorgon!!!
Liv 080325
Framsteg!
Körde på det nya schemat direkt idag, och det har funkat toppen! Vaknade 6.30 imorse, gjorde glad morgon 7 efter att hon legat och lallat för sig själv. Första luren tog 10 minuter för henne att somna, i spjälisen, vaknade själv i rätt tid. Lunchen i vagnen likadant, eftermiddagen i vagnen inomhus i tvättstugan var lite kämpig, en del protester att vagna bort (just därför ajg valde den platsen), men sdan övergick det till att låta som en knarrande dörr och halvsjunga och dra snutten över huvudet efter att ha gnuggat ögon. Hon somnade efter 20 minuter, så det bev tio minuters lur, fick väcka henne. Somnade på 10 minuter vid nattningen ikväll med, helt utan protester. Nu ska det bli spännande att se hur natten blir.
Liv 080325