Nu behöver jag lite hjälp igen.
Min dotter är två år och nio månader och kurades i oktober 04.
Hon sover i spjälsäng.
På sista tiden har det varit en del skrik vid sänggåendet faktiskt (!) och i alla lägen är det så att hon ropar olika saker som att:
"Men jag är hungrig juh" eller:
"Mammaaaaaaaa jag glömde leka med modelleraaaaaaaaan" eller:
"Jag vill att du skall flytta min speldosaaaaaaaaaaaaaaaaaa" eller helt enkelt:
"Jag vill inte sovaaaa jag vill komma uuuuuuuuuuuuuupp"
Hm jaha. Jag handskas ju med det så som man bör men hon tycks (som vanligt) ha mycket svårt att förstå budskapet......
Nu har ännu ett problem uppkommit:
Hon har slutat med blöja på dagtid. Ja, det är ju i sig inget problem såklart, det är ju praktiskt för henne, och hon trivs med det. En dag tog hon av den och meddelade mig att hon inte skulle ha den mer och sen har det varit så.
MEN, hon har ju fortfarande blöja när hon sover.
VAD SJUTTON GÖR JAG NU när hon ligger i spjälsäng och ropar:
"Mammaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa jag är kissnödiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig"
Jag har nu varit inkonsekvent och virrig ett par gånger och hoppas på hjälp här. Jag tycker det känns lika fel att neka henne att gå på toa och hänvisa henne till nattblöjan, som att ta upp henne och låta henne gå på toa när det i nio fall av tio inte kommer något, och sen lägger jag henne och så efter trettio sekunder ropar hon samma sak igen och så kan hon hålla på hur många gånger som helst, inklusivet mitt i natten, för nu har hon ju lärt sig BLIXTSNABBT att jag kommer och tar upp henne då!!!
Ja, jag vet ju att tipset då är att barnet skall kunna ta sig på potta o.s.v. själv, men detta går ju inte ihop med att barnet samtidigt skall ha spjälsäng till efter trotsåldern
Hur skall hon kunna ta sig upp själv? Det kan hon ju inte! Och inte heller torka sig!?
HJÄLP
Om någon har några tankar och tips angående alla hennes försök och allt hennes skrikande som plötsligt börjat vid läggdags så får ni jättegärna dela med er, man kan aldrig få för mycket tips!
Detta är ju, som jag uppfattar det, inte oro utan mer ett testande....!?