Men vad gör man nu!!!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bustrollets Mamma

Men vad gör man nu!!!?

Inlägg av Bustrollets Mamma »

Hejsan alla.
Nu behöver jag lite hjälp igen.
Min dotter är två år och nio månader och kurades i oktober 04.
Hon sover i spjälsäng.
På sista tiden har det varit en del skrik vid sänggåendet faktiskt (!) och i alla lägen är det så att hon ropar olika saker som att:
"Men jag är hungrig juh" eller:
"Mammaaaaaaaa jag glömde leka med modelleraaaaaaaaan" eller:
"Jag vill att du skall flytta min speldosaaaaaaaaaaaaaaaaaa" eller helt enkelt:
"Jag vill inte sovaaaa jag vill komma uuuuuuuuuuuuuupp"
Hm jaha. Jag handskas ju med det så som man bör men hon tycks (som vanligt) ha mycket svårt att förstå budskapet......
Nu har ännu ett problem uppkommit:
Hon har slutat med blöja på dagtid. Ja, det är ju i sig inget problem såklart, det är ju praktiskt för henne, och hon trivs med det. En dag tog hon av den och meddelade mig att hon inte skulle ha den mer och sen har det varit så.
MEN, hon har ju fortfarande blöja när hon sover.
VAD SJUTTON GÖR JAG NU när hon ligger i spjälsäng och ropar:
"Mammaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa jag är kissnödiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig"
:?:
Jag har nu varit inkonsekvent och virrig ett par gånger och hoppas på hjälp här. Jag tycker det känns lika fel att neka henne att gå på toa och hänvisa henne till nattblöjan, som att ta upp henne och låta henne gå på toa när det i nio fall av tio inte kommer något, och sen lägger jag henne och så efter trettio sekunder ropar hon samma sak igen och så kan hon hålla på hur många gånger som helst, inklusivet mitt i natten, för nu har hon ju lärt sig BLIXTSNABBT att jag kommer och tar upp henne då!!! :!:
Ja, jag vet ju att tipset då är att barnet skall kunna ta sig på potta o.s.v. själv, men detta går ju inte ihop med att barnet samtidigt skall ha spjälsäng till efter trotsåldern :!: :?: :?
Hur skall hon kunna ta sig upp själv? Det kan hon ju inte! Och inte heller torka sig!?
HJÄLP :!:
Om någon har några tankar och tips angående alla hennes försök och allt hennes skrikande som plötsligt börjat vid läggdags så får ni jättegärna dela med er, man kan aldrig få för mycket tips!
Detta är ju, som jag uppfattar det, inte oro utan mer ett testande....!?
Ensamst?ende mamma till flicka f?dd 021114.
Startade kuren 14/10-04.
TV? TUFFA M?NADER tog det att n? fram till m?let...
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Här kommer mina tips på området - been there done that 8) ... :lol:

:idea: När inte god dag yxskaft hjälper så deklarerar jag helt enkelt " :evil: Nu vill jag att det ska vara TYST här inne! Så, där har du täcke, kudde och allt du behöver för att SOVA - vilket du ska göra NU. Allt annat tar vi morgon :!: . :D Så - natti med sig nu sov så gott :D !" Det brukar fungera och tar udden av alla frågetecken! :wink:

:idea: Kissande har blivit en "grej" - som du ju märker. Det ingår i samlingen bland speldosor och annat :D ! Så dra du ditt "det tar vi imorgon - på natten kan du kissa i blöjan" - bra ju! :D ". Vet inte om det är Barnaboksenligt :roll: men så har jag löst det hela.

:idea: När blöjan är borta även på natten så har jag dragit in på allt drickande efter 18 och infört kvällsmat istället för välling. Då vet man att de inte är kissnödiga om de kissat när de lägger sig vid 19.30. Och det är verkligen sällan de behöver kissa efter sänggåendet eller på natten! De mina har sovit i vanlig säng vid 2,5 år ca så de har skött/sköter det hela själva vid behov.

:D Det var mina tankar och tips! Lycka till!
Bustrollets Mamma

Hm

Tack för ditt svar!
Nånting gör jag uppenbarligen fel eftersom jag faktiskt tagit till precis det du beskriver, några gånger och hon ändå skriker och håller igång. :roll:
Det gör henne omåttligt arg och upprörd och så skriks det rejält ett bra tag till. Goddag yxskaft drar igång mer än det lugnar (och så har det varit hela tiden, hade problem under kuren med samma sak) Känns bra dock att höra att även du tagit till detta grepp ibland för även om inte min dotter tystnar på det, så funkar det ändå bättre än goddag yxskaft när hon gått igång just sådär. Goddag yxskaft tycks hon tolka som att hon inte når fram, och då jagar hon upp sig till tokskrik, medan det andra sättet tycks funka så att hon kopplar att jag hör henne men att jag bestämt mig för att vi tar det i morgon varpå hon mer regaerar. Jag önskar att jag kunde dämpa skriket istället för att dra igång det mer och sen få vänta ut det LÄNGE tills hon slutar själv... Nu har jag ju blivit bortskämd liksom.... :lol:
Kan ju tillägga att vi har en hel del trotssituationer dagtid numera som jag försöker hantera så barnaboksenligt som möjligt.... :)

Tack för tankar om kissandet! Men hur har det gått att torka sig vid 2,5 års ålder???? Har det funkat?
Startade kuren 14/10-04.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

MIn son körde samma grej just okring 2,5 år... Kiiiisssssnöööödig! Varenda kväll... Jag ville inte neka honom ett toalettbesök eftersom han precis hade blivit torr. Så här gjorde jag. Jag ställde in en potta på hans rum, när han ropade gick jag in, utan att tända lampan. Plockade upp honom utan att säga så mycket och satte honom på pottan i ett dödstråkigt mörkt rum... oftast kom det inget. SÅ efter ett tag så deklarerade jag för honom att "kisset är slut, vad bra då vet du det så då kan du sova gott hela natten". Tillbaka i sängen.
Hojtades det ngt mera efter det så svarade jag att "kisset är slut, natt natt sov gott". Det tog ett par veckor så var det slut med kvällskissandet sen...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Bustrollets Mamma

aha!

Tack för tipset! Så skall jag göra med start i natt! :D
Startade kuren 14/10-04.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Angående att hon jobbar upp sej på goddag yxskaft - jag brukar säga att "Nu svarar jag inte mer för du ska ju SOVA nu- natti nu sov så gott" för att bryta "det tar vi imorgon". Och dessutom så brukar jag köra på med att "prata högt för mej själv" och ta fram attityden av självklarhet och gå vidare i livet. Så att jag inte nappar på kroken om "underhållning" i form av tvåvägs repliker :wink: :lol: !

:idea: Det viktigaste av allt: Kom ihåg att vad hon gör är att på olika sätt ställa frågan "ska jag sova nu?" och du ska svara "jajjamänsan :P ". Barn frågar i påståendets form - glöm inte det! Gäller dag som natt.... :lol:

:roll: Torka sej på toa har de alltid gjort (har aldrig haft potta). :D
Bustrollets Mamma

Men

Men ojojoj det verkar som om jag faktiskt gör väldigt likt dig juh!
Precis så har jag gjort när jag tyckt att det verkar spåra ur!
Just den där repliken: Nu svarar jag inte mer (osv)
Och jag brukar såklart också köra "prata för mig själv" ja, faktum är att det är jag så bra på i vanliga fall också så det är bara att köra på liksom :lol:
Och du har ju så rätt i dina påminnelser om frågorna och svaren. Även om man vet det själv behöver man ibland någon som bankar in det i huvudet på en ÄNNU en gång :lol:
(Bara för att man ju är så van vid att ungen sover...!)
Startade kuren 14/10-04.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det är så det "bara blir" om man låter sunda förnuftet tala :lol: ! Självklarheten bara slår till när man minst anar det :wink: :lol: !

:idea: Tuta på bara - det är attityden som brister och då är det bra om någon bankar in den igen. Jag brukar banka mej med Barnaboken i huvudet och vips så är jag på banan igen :wink: :lol: !

:thumbsup: Du KAN ju det här - det visste vi ju alla :P !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"