nattcirkus
nattcirkus
Hej alla, nu är jag tillbaka med ny bebis och nya frågor.
Igår var deltog jag i Annas workshop med min son, och började med schema. Visste inte om jag skulle starta tråd här eller på spädbarnsvård, men eftersom han är tre månader i nästa vecka, är väl detta forum närmast i ålder.
Fråga: Kiki var snäll nog att hjälpa mig med schema, där han har två 1,5 h sömn på fm. Men det var störtjobbigt att få honom att sova och nu när jag tänker efter är han vanligtvis sömnigare på em än fm. Kan man byta plats på sömnpassen? Schemat finns nedan.
I övrigt var hans natt helt ok och hade kunnat sova en hel del, om inte min x%&@-unge nummer ett, alltså min dotter, hållit mig vaken. Mer om henne på annan tråd.
Fråga 2: hur i hela friden lyckas man hålla upp amning mer än sex timmar? Höll på att explodera och gav sonen mat redan 0200. Men han vaknade och ville ha mer 04 och jag är rädd att han fick då oxå.
Tacksam för alla goda råd och tankar!
Schema:
0700 mat
0830 sova 1,5
1000 mat
1130 sova 1,5
1300 mat
1500 sova 45
1600 mat
1745 sova 45
1930 nattslurk
2000 sova natt
0400 mat
Igår var deltog jag i Annas workshop med min son, och började med schema. Visste inte om jag skulle starta tråd här eller på spädbarnsvård, men eftersom han är tre månader i nästa vecka, är väl detta forum närmast i ålder.
Fråga: Kiki var snäll nog att hjälpa mig med schema, där han har två 1,5 h sömn på fm. Men det var störtjobbigt att få honom att sova och nu när jag tänker efter är han vanligtvis sömnigare på em än fm. Kan man byta plats på sömnpassen? Schemat finns nedan.
I övrigt var hans natt helt ok och hade kunnat sova en hel del, om inte min x%&@-unge nummer ett, alltså min dotter, hållit mig vaken. Mer om henne på annan tråd.
Fråga 2: hur i hela friden lyckas man hålla upp amning mer än sex timmar? Höll på att explodera och gav sonen mat redan 0200. Men han vaknade och ville ha mer 04 och jag är rädd att han fick då oxå.
Tacksam för alla goda råd och tankar!
Schema:
0700 mat
0830 sova 1,5
1000 mat
1130 sova 1,5
1300 mat
1500 sova 45
1600 mat
1745 sova 45
1930 nattslurk
2000 sova natt
0400 mat
Senaste - sista! - tillskottet föddes 080818, i v 39, och storayster kom till världen i februari 06
Jag tycker nog att du flyttar över på späda och små, för han är "verkligen" inget kurbarn och kommer inte att bli 8) eller hur?
Så klistra in ditt inlägg i en tråd på SoS så ses vi där.
Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
..men du är ju bara så himla snäll!
Det var en toppenbra dag, jag var rejält trött men otroligt skönt med handfast hjälp och få träffa er. Och lyxigt att vi fick så mycket tid med våra småttingar! Jag flyttar tråden; faktum är att jag tar tillbaka en av frågorna, han har varit svårsövd hela dagen så jag vet inte om jag behöver vända på schemasteken. Kanske var han lite uttråkad, vi stannade inomhus hela dagen, jag var helt sänkt efter hosta och hemsk natt. Inte så mycket intryck att smälta kanske, och alldeles för lite frisk luft. Men han har tränat på mage massvis, inte så länge men ofta! Och jag har till och med fått en del joller på mage också! Kram!
Senaste - sista! - tillskottet föddes 080818, i v 39, och storayster kom till världen i februari 06
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
dykmorsan skrev: Och jag har till och med fått en del joller på mage också!
Som sagt, det är tufft i början, men allting är ju relativt - har du orkat så här länge så orkar du lite, lite till MED MÅLET FÖR ÖGONEN. I stället för ett icke tidsbegränsat elände av skrik och trötthet och uppgivenhet och vanmakt
Inte ändra schema nu - 3-4 dygn sa vi, då det får en (väldigt nogsam) chans att etableras, och sedan en vecka på det där det får sätta sig. Håll tiderna skrupulöst och försök att inte trilla dit på nätterna mera - då skjuter du bara upp alltsammans, eftersom allting hänger ihop.
Du kan så bra. Välkommen åter från de halvdöda. Snart, snart
Och så puss på - hm - well - den lätt mullige om man säger
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ho ho! Han som var så svårsövd igår morse: idag föll han som en fura kvart över åtta! Och jag sitter redan vid datorn! (Fem min senare..)
Ett litet minus: jag var lika snurrig inatt som igår, det blev extra mat vid två ändå. Jag kommer inte ihåg hur jag tänkte riktigt - det hade nog inte varit några problem att buffa, men jag är inte riktigt klar i knoppen på nätterna, lite förvirrad och yr och måste hålla mig i väggarna för att inte ramla. Men fortsätter det såhär kommer jag snart vara tillbaka på banan igen!
Det är så himmelens skönt att få lite ordning på tillvaron.
Nu ska jag dricka kaffe, krama dottern och väcka karlsloken med en stor puss!
Ett litet minus: jag var lika snurrig inatt som igår, det blev extra mat vid två ändå. Jag kommer inte ihåg hur jag tänkte riktigt - det hade nog inte varit några problem att buffa, men jag är inte riktigt klar i knoppen på nätterna, lite förvirrad och yr och måste hålla mig i väggarna för att inte ramla. Men fortsätter det såhär kommer jag snart vara tillbaka på banan igen!
Det är så himmelens skönt att få lite ordning på tillvaron.
Nu ska jag dricka kaffe, krama dottern och väcka karlsloken med en stor puss!
Hej dykmorsan
Nu ser jag ditt inlägg
jag hoppas han sover nu
Hur gick dagen i övrigt? följde du schemat?
Kram Kristina
Nu ser jag ditt inlägg
Hur gick dagen i övrigt? följde du schemat?
Kram Kristina
Social delaktighet
Social delaktighet
Hej igen!
Ledsen det tog tid att svara - det har gått i ett här. Vi har bestämt oss för att ge Anna Nobelpris, högsta vinsten på lotto och utnämna henne till FN-ambassadör för barn.. Ja, ni förstår - det funkar. Storasyster sover mycket bättre nu när hon förstår hur skönt det är att sova själv i sin egen säng - och alla vi andra finns på betämda platser i huset. Och när lillebror, inte minst, också sover i sin egen säng, läs: inte hos mamma! Första kvällen gick vi på sightseeing i egna huset och pekade var alla skulle sova, och sedan gick vi igenom hela släkten och alla vi känner som alla mår så gott i sina egna sängar. Nu vaknar hon bara en eller två gånger och då hämtar hon mig och då bär jag tillbaka henne och stoppar om henne. Utan större protester. Läggningarna har inte varit klockrena, och mysfåtölj att läsa saga i är ännu inte inköpt, men det kommer.
Och det går ju när lillen också sover. Jag har sovit SEX TIMMAR I STRÄCK, TVÅ GÅNGER sen i torsdags och är rent snurrig i pottan av all sömn. Som sagt, Nobelpris. Schemat funkar, utom den kvällen när han absolut inte ville somna. Men då hade vi felbedömt tiden när vi var ute, och han sov för länge på em. Pilutta oss. Någon gång har han sovit för lite, och någon gång har jag gett honom en extraslurk - han behöver lugn inför natten, och det är inte lätt när syrran är lite för ivrig med sina hårdhänta ömhetsbetygelser. Då har vi gått upp till honom, och suttit i halvmörkret och ammat ordentligt, rapat, sedan är det ner i sängen.
Poängen är att livet är förändrat. Jag ser nästan vaken ut om dagarna. Och nu när vi fortsätter jobba för att rutinerna ska sätta sig, och vänjer oss vid det nya livet, känns det riktigt bra. Det har jag inte kunnat säga på år!
(Lillen sjunger just nu opera för gammelmoster, från magläge!)
Både BVC och BUP - träffade båda idag - var storögda av förvåning. Och glada för vår skull, förstås.
En sista fråga: kan jag fortsätta buffa? Hur länge? Tror inte jag kan sluta med det än riktigt.
Kram!
Ledsen det tog tid att svara - det har gått i ett här. Vi har bestämt oss för att ge Anna Nobelpris, högsta vinsten på lotto och utnämna henne till FN-ambassadör för barn.. Ja, ni förstår - det funkar. Storasyster sover mycket bättre nu när hon förstår hur skönt det är att sova själv i sin egen säng - och alla vi andra finns på betämda platser i huset. Och när lillebror, inte minst, också sover i sin egen säng, läs: inte hos mamma! Första kvällen gick vi på sightseeing i egna huset och pekade var alla skulle sova, och sedan gick vi igenom hela släkten och alla vi känner som alla mår så gott i sina egna sängar. Nu vaknar hon bara en eller två gånger och då hämtar hon mig och då bär jag tillbaka henne och stoppar om henne. Utan större protester. Läggningarna har inte varit klockrena, och mysfåtölj att läsa saga i är ännu inte inköpt, men det kommer.
Och det går ju när lillen också sover. Jag har sovit SEX TIMMAR I STRÄCK, TVÅ GÅNGER sen i torsdags och är rent snurrig i pottan av all sömn. Som sagt, Nobelpris. Schemat funkar, utom den kvällen när han absolut inte ville somna. Men då hade vi felbedömt tiden när vi var ute, och han sov för länge på em. Pilutta oss. Någon gång har han sovit för lite, och någon gång har jag gett honom en extraslurk - han behöver lugn inför natten, och det är inte lätt när syrran är lite för ivrig med sina hårdhänta ömhetsbetygelser. Då har vi gått upp till honom, och suttit i halvmörkret och ammat ordentligt, rapat, sedan är det ner i sängen.
Poängen är att livet är förändrat. Jag ser nästan vaken ut om dagarna. Och nu när vi fortsätter jobba för att rutinerna ska sätta sig, och vänjer oss vid det nya livet, känns det riktigt bra. Det har jag inte kunnat säga på år!
(Lillen sjunger just nu opera för gammelmoster, från magläge!)
Både BVC och BUP - träffade båda idag - var storögda av förvåning. Och glada för vår skull, förstås.
En sista fråga: kan jag fortsätta buffa? Hur länge? Tror inte jag kan sluta med det än riktigt.
Kram!
Så glad jag blir av ditt inlägg, glädjetårar rinner nerför mina kinder. Du är verkligen värd ett härligt liv med dina juveler.
Kramis Kristina
Social delaktighet
Social delaktighet
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
dykmorsan skrev: Poängen är att livet är förändrat. Jag ser nästan vaken ut om dagarna. Och nu när vi fortsätter jobba för att rutinerna ska sätta sig, och vänjer oss vid det nya livet, känns det riktigt bra. Det har jag inte kunnat säga på år!
Vilken strålande strategi med lilla storasyster
Å, den som fick höra =D>dykmorsan skrev: Lillen sjunger just nu opera för gammelmoster, från magläge!
Den delade glädjen är inte alltid så "förstås" - vilket gör mig alldeles extra glad för din och allas er skull O:)dykmorsan skrev: Både BVC och BUP - träffade båda idag - var storögda av förvåning. Och glada för vår skull, förstås.
Fortsätt du efter din egen bedömning - som ju förefaller fullkomligt pålitligdykmorsan skrev: En sista fråga: kan jag fortsätta buffa? Hur länge? Tror inte jag kan sluta med det än riktigt.
Å, vad jag är glad
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
EN snabb fråga bara: Ikväll har vi strul igen - och det är exakt samma sak som förut. Han är supertrött vid sista eftermiddagsluren och sover som en ängel när jag väcker honom sex (hela dagen var en kvart försenad). Han vill inte alls vakna och det krävs rejäla tag för att få honom vaken och glad. Och sedan när det är dags att sova natt är han pigg som en mört, pratar på och vill inte alls sova. Nu har vi bråkat i en TIMME och det är alldeles för länge. Jag är arg och ledsen, han är skitsur men vägrar att sova och jag vill bara en sak: ta ur honom ur sängen och få tyst på honom. Han har redan fått ett par extra slurkar, och blivit rapad flera gånger och jag har bytt lakan (han spydde ner dem). Vad tusan gör man??
Mozart
han gillar ju Mozart
Klassiskt kvällstrul skulle jag säga, på schemat ser det ut som han skulle sova 17.45-18.30, stämmer det, du skrev att du väckte kl 18 då har han 2 timmar vaken tid där och "borde" vara jätte trött. Övertrött.
Kristina
Klassiskt kvällstrul skulle jag säga, på schemat ser det ut som han skulle sova 17.45-18.30, stämmer det, du skrev att du väckte kl 18 då har han 2 timmar vaken tid där och "borde" vara jätte trött. Övertrött.
Kristina
Social delaktighet
Social delaktighet
Ja, jösses, jag måste ha gjort helt fel. Eller skrev jag fel? Nu minns jag inte, natten blev hur som helst fantastisk
Jag vaknade halv fem av att jag höll på att få mjölkstockning, och väckte honom för mat. Snark! Sedan har dagen gått bra, alla tider har funkat, det är långa buffningar och lite strul ibland, men den här dagen är nog första dagen han sovit så länge eller kort som han ska. Och så bestämde vi för att lägga badet före sova natt, eftersom han tar ut sig så när han vilt plaskar omkring, det är full fart! (Han är såå söt.) Och då gick läggningen bättre. Det kanske bara är så att schemat behöver sätta sig. Vi kör på! Och återigen - massa sömn!!! Tack igen! Boken är jättebra, DVD:n och forumet också, men workshopen var verkligen pricken över i, det som jag behövde. Puss på er, kära ni!
Hej alla, vill eg inte ta upp med tid av er, ni är verkligen toppen, men nu har vi haft det tufft sen jag skrev sist.
Problemet: läggningen. Flera dagar har jag fått buffa länge länge vid läggningen, 40 min- 1 timme. (Även då jag skrev sist - fick gå upp och buffa efter jag skrivit inlägget).
Jag får i regel inte ner honom i sömn före nio. Han är inte trött, ligger och pratar och jollrar vid åtta och vill vara social, trots badet. Och då känns det inte bra för mig heller att gå och lägga honom. Buffandet gör honom bara skitsur, det får inte den lugnande effekt det har när han är trött.
Igår var det likadant, en timme, och jag var riktigt ledsen. (Det är lustigt, nu när jag haft flera nätter med bra sömn blir jag så mycket mer nere när det går dåligt, än när jag var i det ständiga helvetet. Det är som om kroppen minns hur det egentligen ska vara, och blir totaltokig när den går miste om det igen.)
Fråga: Kan jag göra om schemat så att sista luren ligger tidigare på dagen? Han sover alltid som en sten när jag väcker honom 18.30, det känns som att han tror det är dags att sova natt.
Han är ju en pigg kille, och gillar att hålla igång, utom på morgonen - 08.30-luren är sällan problematisk. Lunchvilan är sisådär, tuppluren på tidig eftermiddag är svår och sen eftermiddag lätt - kanske för att han sover de andra rätt dåligt.
Alltså - vad tror ni om en längre lur på em istället för två korta? typ 15.45- 17.15? Vad skulle det göra med maten? Generellt äter han dåligt på fm och är hungrig på kvällen, det är helvetiskt svårt att vänta till 1930 och ge honom mat. Han är också rejält hungrig på natten.
Vore mycket tacksam för input! Jag kämpar på med det vanliga schemat så länge. Det har ju bara gått en vecka, men jag är så trött i armen... Sen har vi strul i vargtimmen också, men en sak i taget.
Kram!
Problemet: läggningen. Flera dagar har jag fått buffa länge länge vid läggningen, 40 min- 1 timme. (Även då jag skrev sist - fick gå upp och buffa efter jag skrivit inlägget).
Jag får i regel inte ner honom i sömn före nio. Han är inte trött, ligger och pratar och jollrar vid åtta och vill vara social, trots badet. Och då känns det inte bra för mig heller att gå och lägga honom. Buffandet gör honom bara skitsur, det får inte den lugnande effekt det har när han är trött.
Igår var det likadant, en timme, och jag var riktigt ledsen. (Det är lustigt, nu när jag haft flera nätter med bra sömn blir jag så mycket mer nere när det går dåligt, än när jag var i det ständiga helvetet. Det är som om kroppen minns hur det egentligen ska vara, och blir totaltokig när den går miste om det igen.)
Fråga: Kan jag göra om schemat så att sista luren ligger tidigare på dagen? Han sover alltid som en sten när jag väcker honom 18.30, det känns som att han tror det är dags att sova natt.
Han är ju en pigg kille, och gillar att hålla igång, utom på morgonen - 08.30-luren är sällan problematisk. Lunchvilan är sisådär, tuppluren på tidig eftermiddag är svår och sen eftermiddag lätt - kanske för att han sover de andra rätt dåligt.
Alltså - vad tror ni om en längre lur på em istället för två korta? typ 15.45- 17.15? Vad skulle det göra med maten? Generellt äter han dåligt på fm och är hungrig på kvällen, det är helvetiskt svårt att vänta till 1930 och ge honom mat. Han är också rejält hungrig på natten.
Vore mycket tacksam för input! Jag kämpar på med det vanliga schemat så länge. Det har ju bara gått en vecka, men jag är så trött i armen... Sen har vi strul i vargtimmen också, men en sak i taget.
Kram!