Oxå var det det här med socker....

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Kristin

Oxå var det det här med socker....

Inlägg av Kristin »

Hej i solen :D!

Igår var jag och handlade lite gröt till plutten. Tänkte att han skulle få lite variation betr gröten (äter vanligtvis vanlig havregrynsgröt med mosad frukt i) och köpte då Nestles fruktgröt fr 8 mån (hittade ingen för äldre barn) med päron, äpple och aprikos. Jättebra tyckte jag, det stod ju t o m
"osockrad" på paketet.

Åker glad hem till mannen och visar vad jag köpt. Han vänder direkt på paketet och läser innehållsförteckningen (vilket jag inte gjorde :oops: ) och säger sedan: "men det här innehåller ju jättemycket socker (enl honom) :evil:. Vad stod då på paketet?:

100 g pulver innehåller:
*sockerarter 31 g"
- mjölksocker 12 g (vet att man inte kommer ifrån mjölksockret..)
- maltsocker 2,5 g (vad är detta??)
- fruktsocker 8 g (kommer väl fr frukten?)
- druvsocker 6 g (också fr frukten?)
- socker 3 g (med det stod ju OSOCKRAD på framsidan :evil:)

Vi smakade på gröten och jo visst kändes den söt...

Usch, kanske inte var sådan bra gröt ändå...??? :cry:

Vi försöker så långt det bara går att inte ge sonen socker.

Kram
Kristin (som själv har väldigt svårt att låta bli godis......)
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kit

Inlägg av Kit »

Jag upptäckte samma och mailade Nestlé i hopp om att det var...tryckfel... :roll: Skillnaden, enligt innehållsförteckningen, mellan den Osockrade och den, som inte har den angivelsen var endast några gram, vill jag minnas.

Svaret jag fick från deras Kundtjänst var så krystat att jag raderade det omgående. Det är länge sedan nu.
Klart är att båda sorterna ÄR sockrade!
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
br

Inlägg av br »

Hej
Om inte jag har helt fel är maltsocker och druvsocker extra "farliga" sockerarter då de tas upp sxtra snabbt i blodet. Druvsockwer kommer nog inte från frukten...

Jag har föröskt att ge bara havregrynsgröt men anväbnt pulvergröten vid tillfällen då det kan vara bökigt att fixa mat på annat sätt (på stranden, under bilresa eller vad man nu kan komma på)
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
J och Å

Inlägg av J och Å »

Kör du på havregrynsgröt. Jag tror inte plutten bryr sig så mkt. Du kan ju variera med smaker i istället, betydligt nyttigare. nu på sommarn är det ju super enkelt när det finns så mkt frukt.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Tack för svar. Den nyinköpta gröten får stå i skafferiet (anv 2 portioner dock...) tills vi verkligen måste använda den!

Hej hej!

K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag brukar ha 1/3 upp till hälften rågflingor i havregrynen (mest ör att jag äter själv också och det blir inte lika kladdigt som ren havregrynsgröt). Det har jag gjort edan Vera var ca 10 månader.

Man kan ju också göra mannagrynsgrröt På mjölk, på mölk och vatten eller på bar vaten med mjölk til serveringen
Eller rågmjölsgröt. (har jag ätit mycket när jag var liten och jag vet att jag älskade det.)

Och som sagt variera frukten så blir det ju olika smak.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Morsan

Inlägg av Morsan »

Jag har för mig att mycket av sockret i fruktgröten kommer från äppeljuicen den är smaksatt med. Den är alltså inte SOCKRAD utan SMAKSATT enligt tillverkaren. kLURIGT! /Mvh Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Poängen med de färdiga grötsorterna är väl att de bara behöver blandas med varmt vatten och inte kokas-vi använder dem mycket när vi är ute/borta...eller har bråttom...
Semper-gröt har inget tillsatt socker, det är det som är viktigt-om socker står med bland ingredienserna eller ej. Spannmål, frukt och mjölk innehåller ju massor med sockerarter som räknas upp i näringsdeklarationen.

Vill du variera, men koka gröten finns ju allt från rismjöl till havremjöl (skrädmjöl-rostad havre-jättegott!), majsmjöl och olika sorters flingor som kan kokas med vatten och/eller mjölk och olika sorters frukt. Kombinationsmöjligheterna blir många!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
SaLi

Inlägg av SaLi »

Nestlés gröter innehåller inte heller något tillsatt socker, men precis som jorgumman skriver, så innehåller spannmål och frukter olika sockerarter.
Kolhydrater ombildas i kroppen till socker, antingen snabbt eller långsamt. Det som benämns som sockerarter i näringsdeklarationen är de snabba kolhydraterna och det som blir kvar är långsamma kolhydrater. Det alla ska sträva efter är att äta långsamma kolhydrater för att undvika snabba blodsockersvängningar.

Vanliga havregryn innehåller 56g kolhydrater/100g och Nestlés mild havregröt innehåller 59g/100g så skillnaden är marginell. Att det är mer sockerarter i Nestlé gröten beror på att den innehåller skummjölkspulver, vetemjöl, majsmjöl mm som i sig innehåller olika sockerarter.
När kolhydraterna ombildats till socker ger de energi åt cellerna, och våra barn behöver mycket energi eftersom de växer och utvecklas så mycket under kort tid. Av samma anledning skall man tillsätta extra fett i barnens mat ända upp till 3-4 års åldern beroende på hur aktiva de är.

Den köpta gröten är dessutom järnberikad, och mellan 6 månader och 1 år behöver barnen mer järn eftersom de helt tömt sina järndepåer under de första 6 månaderna. Rekommendationerna är att inte göra egen gröt eller välling under den här perioden.
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick! ;-)
br

Inlägg av br »

Jag har järnberikat havregrynsgröten med paltbröd (smulas ner i gröten) och även kokat med lite havrekli i. Vägrar att tro att fabriksgröt är det som måste ätas! Den är dyr och innehåller en massa konstiga saker ( till skillnad mot egenhtillverkad havregrynsgröt). Vanliga havregryn innehåller mycket järn havrekli också! .

Däremot har vi använt pulvergröt som komplement, vid resor el dyl då de varit enklast att ta med vatten o pulver.
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Jag håller med br!

Men det är klart att gröttillverkarna vill att vi ska tro att hederlig, hemgjord havregrynsgröt inte duger som barnamat.
Industritillverkad, järnberikad mat behövs inte med en allsidig kost.
Gröt är väl inte det enda vi äter i den här världen? :lol:
SaLi

Inlägg av SaLi »

Givetvis måste måste man inte använda fabrikstillverkad gröt! Vad jag menade var att man skall vara medveten om att de behöver mer järn och att man då kanske istället får tänka till lite för att kompensera. :lol:
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick! ;-)
Fia

Inlägg av Fia »

:D Och jag håller med SaLi! :D

Jag tror inte helle att det är något fel på Mild Havregröt. Det är en helt annan sak med de "smaksatta" sorterna. Och det är ju inte gröttillverkarna som står för rekommendationen att inte göra egen gröt den första tiden utan livsmedelsverket.

Men självklart duger egentillverkad gröt gott - man får väl, som SaLi påpekar, komma ihåg att ge lite extra järn på annat sätt. :)

Ett sätt är att laga mycket mat i gjutjärnsgrytan! Jag brukar t.ex. laga tomatsås eftersom tomaternas syrlighet gör att extra mycket järn löses ut.

Själv varierar jag mellan fabriksgröt och hemgjord. Jag tycker att det är praktiskt om barnen är vana att äta båda sorterna.

:lol: Tänk - en grötdebatt! Det går att debattera om allt! :lol:
Mamma till liten grabb född -01 och två tjejer födda -03 och -05.
father of sons

Inlägg av father of sons »

I min värld vet man aldrig vilka som går hand i hand :!:

Socialstyrelsen och Herr Hugo Lagercrantz?
Livsmedelsverket och Herr Gröten?

Det är också skillnad på att:
Rekommendera att INTE göra egen gröt
eller att:
Rekommendera industritillverkad gröt

Att rekommendera ett INTE bygger in en misstanke om "fara", som att inte äta för mycket östersjöfisk eller röka, om du förstår...

Fia

Inlägg av Fia »

Ja, jag vet inte hur rekommendationen lyder ordagrant... I grund och botten handlar det väl om att ha en väl sammansatt kost och vara medveten om barnens näringsbehov i vilken form man än väljer att tillgodose det.

Hur som helst var det där med paltbröd en bra idé. Smular man bara ner det eller ska det tillagas på något sätt först?

Jag har en annan fundering angående matoch socker: Jag skulle vilja koka egen sylt och sockra den mindre än köpt sylt, som ju har otroligt mycket socker. Men jag läste i en kokbok att man måste sockra den så mycket som det står i recepten, annars kan både hållbarhet och konsistens bli dålig :?: :!:

Det är ju konstigt! Man kan ju köpa lättsockrad sylt och då måste man väl kunna koka sin egen? Någon som vet, eller har ett bra recept? Jag har en massa svarta vinbär och hallon som jag vill göra något av.
Mamma till liten grabb född -01 och två tjejer födda -03 och -05.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"