Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Nillan

Inlägg av Nillan »

Lilla pyret! :heart: Som en vante :shock: :lol: . Man blir rätt ynklig när man är sjuk. Här är minstingen konstigt nog fortfarande frisk men det kanske kommer och storasystrarna är på bättringsvägen.

Jag har nog tänkt fortsätta ramsa så länge det känns bekvämt. Vi säger "gonatt,gonatt sov så gott" på kvällen och "nu får du vila, sov så gott" på dagen. Det känns naturligt. Ser inte riktigt någon anledning att sluta.

Med min mellantjej som kurades vid sju månader så tappade vi bort ramsan någongång kring tre år tror jag. Minns inte riktigt hur och varför. Men vi har återanvänt den sedan i perioder. Hon blir fortfarande lugn av det och jag ramsade senast igår när hon feberyrade (fast bara gånger två). Hon började på dagis tidigt (15 mån) av olika anledningar och vi bad personalen ramsa henne när hon sov middag. De var fascinerade över att det funkade. Kan ju inte svära på att de gjorde det jämt men hon sov bra i vilket fall. Kan ibland även ramsa äldsta storasyster nu sju fast då mer som goddag yxskaft när det behövs.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag ramsar alltid fortfarande. Tror nog att jag kommer fortsätta med det ganska länge, det är så bra att hon kan den vid ev fnurror som kan uppstå. Men på förskolan kommer de ju inte ramsa tror jag, men då är hon ju äldre och kan förhoppningsvis lära sig hur de gör där. Senare kanske jag bara kortar ner den till en vers som ett vanligt godnatt. :D

Jag får ofta höra av mina nära och kära "hur länge ska du hålla på med ditt sätt att lägga?" Men jag brukar svara att jag aldrig slutar. Varför sluta med något som fungerar? 8)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vi har en liten fnurra just nu. Tror det är en tand som spökar. Hon protesterar vid sänggående. Sover sedan i ca 45 min och vaknar och frågar igen. Efter det sover hon hela natten, har varit så i ca 5 kvällar nu. Och sambon har blivit så bekväm med hur enkelt det har varit så han blir osäker och säger att vi kanske måste fråga på forumet varför det blir så och vad det kan bero på. :? Så jag förklarar att det är en fnurra. :wink: De kommer och går, bara man vet hur man ska hantera dem så är det inget problem. Tänk vad man blir bortskämd med att ha en liten som somnar utan problem jämt, man blir helt chockad när det blir ett litet undantag. :shock: :D
LaQ

Inlägg av LaQ »

Jag har heller inte tänkt sluta ramsa vid läggning. Har inte ens funderat i de banorna. Däremot har jag tänkt hur det ska bli med middagssömnen när Junior börjar på förskolan. Vi försöker ha honom hemma så länge det går och snåla med föräldradagar, pussla med semestrar osv. Som det ser ut nu planerar vi att skola in honom i augusti 2009. Då kommer han att vara 20 månader. Det är ju betydligt äldre än de flesta barn som skolas in på förskolan, men ändå hade jag velat ha honom hemma längre. Men det ska ju gå att lösa för pengar också... :? Det fina i allt är att jag själv jobbar i förskolan (lärare) och vill inte ha mitt eget barn där så tidigt. Undra vad det säger om verksamheten, eller om mig? :?

Bluna, Ungefär en sån fnurra som du beskriver hade vi i somras. Junior somnade på kvällen men började plötsligt vakna strax före kl 20. Dvs i 45-minskarven. Vi blev helt chockade för han hade aldrig nånsin vaknat på kvällen förut. Bra att du har attityden och lugnet uppe och är där med ramsan! Det ska nog ordna sig!

Junior har alltid haft lätt för att somna själv när man lägger honom. Att somna om när han vaknar har varit värre. Nu har det blivit bättre helt klart. Just nu är han förkyld och vi kan höra hur han ger ifrån sig nåt surt litet tjut men gör vi inget åt det så somnar han om. Det blir tyst direkt iaf. Han är mer sån nu när han är snorig. Han är ganska verbal av sig och kan gärna gnöla till när han är lite småirriterad så. Kan ju vara för att han ligger obekvämt eller för att han inte hittar snutten eller vad som helst.

Länge har vi haft strul med långluren och uppvak med ordentliga skrik. Det tog tid för oss att få ramsan att funka. Mest kanske för att jag inte riktigt trott på det. ](*,) Hur ska då Junior kunna tro på mig om jag inte ens tror på mig själv?

Bluna, jag kan säga att jag lite tänkt som din sambo och blivit nervös och orolig såfort något inte är sig likt längre. Har liksom haft inställningen att "jamen nu hade vi ju löst det här, nu ska det väl vara så för alltid". Man får kanske lära sig att ta fnurror lite mer med en klackspark. Men det är inte lätt. TUR att man har verktygen. I vårt fall förlitar vi oss enbart till ramsan. Solfjäder har aldrig funkat, Junior blir tokarg när man håller fast honom så. Vi fastnade i vagnträsk när han var ganska liten och sedan fick vi problem med att han inte ville sova i vagnen för att det var för trångt (selad på mage) och han inte kunde röra sig. Buffning funkade bra i sängen när han var liten.

Bluna, var din sambo med när ni kurade? I så fall kanske han har lite självförtroende därifrån att hämta?
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

LaQ: Jag jobbar ju också inom det fast på fritids nu. Men har jobbat på förskola förut. Vi planerar också förskola till aug 2009. Helst hade jag väntat till tre år. :roll: Funderar också på middagsluren där, men tänker mig att då kan hon ju förstå lite bättre så hon kanske vänjer sig att där gör de på ett sätt och hemma är det som vanligt...

Ja, inte är det kul att få fnurror för just då tänker man ju "hur länge ska det vara såhär nu då?". Men jag tänker att ju stabilare ju snabbare går det över. 8) Jag gjorde hela kuren själv och sambon har inte "orkat" läsa boken. Jag har förklarat allt för honom och han kan lägga och solfjädra osv, men nu var det så längesen vi hade problem och då blir han osäker. Därför tar jag läggningarna nu. Egentligen borde han öva några nu, men han kan ta det när hon lugnar ner sig och när han har rätt attityd. Hon tar solfjäder bra fast sist gjorde hon ju inte det, hon var nog mer arg att jag inte gick ut tror jag. Ramsa och höga husljud funkar bäst. Jag bekräftar nu också och då händer det att hon går ingång igen, men jag vill inte strunta i det när hon frågar så pass mycket.

Ramsan tar hon bra, även om hon kanske inte alltid nöjer sig med svaret. :wink: Men hon tystnar till liksom. När jag kurade så gjorde jag lite omvänt. :oops: Hon sov som sämst på dagarna och jag ville egentligen kura när hon skulle få eget rum, men det skulle hon få efter hennes dop. Så kunde jag inte hålla mig och började på dagarna istället och hon fick amma en gång på natten. :oops: När jag efter några dagar provade att ramsa henne på natten så funkade det jättebra. Det har varit dagarna som krånglat mest för oss även under kurningen. Och allra mest långluren. :roll:
Nillan

Inlägg av Nillan »

Vi har inte riktigt spikat när det blir dagis här. Tidigast nästa höst, kanske senare. Vi kör nog inte fulla veckor det året i sådant fall.

Apropå sova middag på dagis. Jag känner mig inte så orolig. Det har funkat bra med de andra barnen. Jag tycker inte att det är så konstigt att be personalen använda ramsa om man själv vill att de gör det. Andra barn har napp. Mina blir lugna av snuttefilt och ramsa.

Med min mellantjej så funkade det ju också bra att de ramsade när hon skulle sova plus att de väckte henne (och de andra barnen) efter önskad tid.

Fast ni jobbar ju i branschen så ni kanske tänker annorlunda.

Själv tycker jag att det viktigaste är att det blir bra för barnen och att man inte ska vara för försiktig med önskemål som förälder. Vi kanske har haft tur med våra dagis (har erfarenhet av tre olika, vi flyttade tvärs över landet för några år sedan) men jag tycker alltid att det har känts som om personalen varit lika måna om att det ska funka bra som vi. Sedan är de (ni) ju klart för få i förhållande till antalet barn, men det är en annan fråga.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ja det är klart att man kan ju säkert komma överens om något bra som funkar. Vi får se hur det ser ut den dagen, dvs jag vill inte tänka på det nu. :lol: Jag kommer absolut vilja att de ska väcka henne en bestämd tid i varje fall.

Framsteg i fnurran, hon frågar en del vid sänggåendet så vi gör det så snabbt som möjligt nu. Efter ca 20 min tar hon den sista bekräftelsen och är tyst och sen sover hon hela natten. Ja, har gjort i går natt i varje fall och ska såklart göra i natt också. Små barn "brukar" ingenting var det, de gör som vi lär dem... :wink: Det hjälper verkligen att läsa runt lite här och ta fram boken och peppa sig lite.

Hade mysig matlagning idag hela lilla familjen. Sambon stekte kyckling, jag skar wokgrönsaker i lämplig storlek och Elsa la dem i en skål. :D
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej hopp!
Hjälp vad länge JAG varit borta då... :shock: Tack Bluna för gratulationer till Dag :heart:
Här har varit sjukt.... Först kom SUPER :evil: snuvan och jag kokade lavendel/lök/timjanblandningar för glatta livet :shock: . Med den kom sömnstrulet (tidiga morgonuppvak). Sen blev han bättre. Då träffade vi en snorig kille. Igen. Så mer snuva (jösses vad det rinner...) som varade i dryga veckan innan man såg en förbättring. Sömnen i vargtimman ville sig dock inte och sonens skrällhosta hjälpte ju INTE! Sen kom ny feber i måndags :? :shock: Och vi fick pencillin mot streptokocker....
Det är så skönt att läsa att det kan strula hos andra med sömnen, jag vågade mig nästan inte in här... :oops: :roll: :wink: Nu är hostan nästan borta dock och vi får köra vidare. Ramsar som bara den, lite svårt att stå emot ledsenmannen bara... :oops: Har nog varit inne och härjat för mycket ett tag. Men jag vill ha tillbaka mina väckningar vid 07 istället för pangramsor vid 05-06 som inte tas emot :evil: !
Förhoppningsvis kan vi slippa ytterligare förkylningar ett tag framöver 8)

Dag har nu övergett krypandet och promenerar runt som Chaplin mest hela tiden. GUD vad söta dom är :mrgreen: :D :heart:
Dessutom skall jag sätta mig och tillverka ordkort och lära sonen läsa. Har precis läst ut Domans bok "How to teach your child to read". Väldigt intressant!
STOOOOORA kramar till er alla i höstmörkret :D
Tina :heart: :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
LaQ

Inlägg av LaQ »

Ang. förskola och sömn. Jag känner precis som du Bluna, att jag vill inte riktigt tänka på det NU. Den dagen den sorgen... det får ordna sig då. Ingen idé att oroa sig nu för det. Det jag kan känna som jobbar i förskolan själv är att jag vet ju att det sällan är några problem att få några barn att sova. Rutinerna är ju så självklara och det brukar aldrig vara problem där. Nästan alla barn har bestämda tider de får sova och ska väckas. Nåt enstaka barn lämnas med rekommendationen "hon får sova så länge hon vill".

Det jag däremot kan känna är att jag som själv jobbar i branschen vet tyvärr hur det snackas bland personalen. Jag betvivlar inte att personalen skulle göra som vi (föräldrar) ber om. Men tyvärr tisslas det och tasslas ändå om familjer och föräldrar.

TinasDag, Välkommen tillbaka. Vilken OTUR ni har haft med sjukdomar! Här har vi också tidiga mornar (från 6 och framåt) ibland eftersom pappans klocka ringer då och han går upp och stökar och Junior blir väckt av det. När vi är lediga sover han för det mesta till vi väcker honom vid 7. För oss har det gått i perioder det där med tidiga mornar på så vis. Gör inget alls om han inte är ledsen vilket han oftast inte är då.

Har en helt annan fundering här. Vi är bjudna på julfest med sambons jobb. Min mamma (som varit den enda barnvakten hittills och som utfört det med bravur, läser på här på forumet och är riktigt engagerad att förstå hur vi vill ha det med BB-filosofin, sömnen osv) kan tyvärr inte den kvällen. Som det ser ut nu har vi ingen annan barnvakt. Hur skulle ni ha gjort? Jag har jättesvårt att lämna honom till någon annan. Är man elak om man gör en vild chansning och låter det bli en engångsgrej? Jag vill stanna hemma och låta sambon gå själv på julfesten eftersom jag inte gillar att lämna bort Junior till nån annan än min mamma. Han är sur för att han vill att jag ska följa med. I fjol fick han också gå själv på julfesten då jag var höggravid. :?
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tina: Inte behöver du vara rädd för att titta in här! :shock: :D Alla får vi ju fnurror ibland och det är skönt att kunna stötta varandra. :heart: Synd att ni varit så sjuka. :( Hoppas det blir bättre nu.

Idag krånglade middagssömnen också :roll: hon sov väl totalt ca 30 min av 1,5 tim. :roll: Men på kvällen hade jag laddat med bombdisk för att hålla min överkoncentration borta och så fint det gick, efter 10 min med bara två ramsor så sov hon gott. \:D/

LaQ: Det där är ju så svårt. Ni skulle ju inte förstöra något om ni låter någon annan ta hand om honom en kväll. För en gång är ju ingen gång om det nu skulle bli att ta upp och vagga osv. Men, jag är som du. Vill inte lämna över ansvaret om den som ska ha henne inte vill göra som vi. Jag har INGEN som vill göra som vi. :( :evil: Så jag har helt enkelt inte låtit någon vara barnvakt mer än på dagen när hon är vaken. :roll: Och en gång fick farmor prova att lägga, det gick hur bra som helst. Men sen vill hon inte lära sig mer och tycker att om hon skriker så får man väl sitta bredvid då. :? Tänker att det blir lättare när Elsa blir äldre och de kan prata med henne och säga att på natten sover man... Så jag har inget tips att ge direkt... Men om du verkligen vill gå så tycker jag du ska det, kanske skriva en lapp hur ni brukar göra och lämna över bara. Jag tror nog att mitt sätt att tänka är lite barnsligt trotsigt också "de har inga höga tankar om AW och då ska de minsann inte få vara barnvakt heller." :roll: :oops: :wink:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Intressant att läsa om era dagisplaner! Jag har (redan :roll: :oops: ) ångest inför nästa höst då maken tycker det är dags att jag återgår till att bidra till familjens försörjning... Vi har diskuterat detta med dagis i det oändliga då jag verkligen vill att Dag är hemma tills han är 3 år. Har haft en intressant tråd på "Alternativ till Dagis" ("Skeptisk make") och fått massor med läsvärda artiklar. Martin erkänner att detta förmodligen vore det bästa, men anser att vi behöver pengarna. Jag kan väl säga att min chef förmodligen skulle gå i taket om jag begärde tjänstledigt, och jag tror egentligen inte att jag skulle få det utan behöva säga upp mig för att kunna vara hemma :? :?: Känns rätt svårt, men än är tid kvar...
Nu har jag ju dessutom snubblat över Glenn Domans böcker och VILL JU BARA vara hemma och lära Dag en massa nytt och spännande!!!!!!
Dessutom är jag sugen på ett barn till(ÄLSKAR att vara mamma :heart: även om vissa dagar är lite tuffare :oops: ) så vi kommer nog försöka igen till våren :!: :D

LaQ, om DU vill stanna hemma så tycker jag att du skall göra det. Jag känner precis likadant inför barnvakt och gör gärna läggningarna själv ännu. Efter det är det ok att gå ut för mig eftersom jag vet att Dag (med 99% säkerhet) inte vaknar förrän frammåt vargtimmen. Känner du för att gå så kolla om det finns ett extra rum att ställa resesäng i eller ha honom bara i vagnen. En gång är ingen gång :D tycker jag :heart:
Stora kramar :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Elle

Inlägg av Elle »

LaQ jag vet ju inte var du bor, men om det är i Sthlm-trakten så ställer jag gärna upp som barnvakt. Det är bara att tjoa via pm!

Nu ska jag krypa i säng. Jag har varit i fjällen med en tjejkompis tors-sönd och sover hos mina föräldrar inatt. Imorgon kommer mannen ner hit med barnen och så stannar vi några dagar. Ska bli så härligt att se familjen imorgon, längtar!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LaQ

Inlägg av LaQ »

Åh vilka gulliga svar Bluna, TinasDag och Elle! :heart:

Att ta med Junior på julfesten är inget alternativ. Antingen stannar jag hemma eller så får någon passa honom, hemma hos oss där han är trygg i sin vanliga miljö och vet rutiner osv. Vi är sällan ute och far och han sover sällan bort dag- eller nattetid så han är mest van att vara hemma.

Min sambo kommer nog INTE acceptera att jag vill stanna hemma för Juniors skull.

Elle, tack vilket erbjudande, värsta proffsbarnvakten! :shock: Tyvärr blir det nog liite långt då vi bor på andra sidan landet. Trollhättan närmare bestämt.

Nu flickor, ska jag gå och lägga mig. Junior leker för fullt i sin säng och jag hör hur han småpratar, sjunger och slamrar med sina saker. :heart: Själv vaknade jag med huvudvärk imorse och har nu tuggat i mig lite frukost.
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, det kan bli liiiite långt :wink: Hoppas att ni hittar en annan barnvakt så ni kan gå och NJUTA av festen!

Här har vi firat Lilly med tårta och sång med kusinerna och mormor o morfar. Nu sussar juvelerna som grisar där uppe :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Grattis till Lilly! :D Så du menar att man kan anlita dig Elle om man absolut skulle behöva en proffsbarnvakt? :lol: Jag har som sagt ingen som stöttar oss i detta. :(

Och vår fnurra fortsätter. :roll: Dagsluren gnisselfri men 30 min tog läggningen ikväll, trots bombdisk. :shock: Jaja...bara att fnurra på. :wink: I morgon är stora sprutdagen också...livet är jobbigt ibland. :x
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"