gillar inte frukost!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mo

gillar inte frukost!

Inlägg av mo »

Hej
är det någon som har tips på hur man får en två år och två månaders tjej att äta frukost? Vi äter nästan alltid gröt, jag är dock ingen frukost människa och har aldrig varit (enligt min mor), så om jag tar en macka(vilcket är vad jag får i mig) min man och dotter äter gröt vill hon givetvis ha macka. men den äter hon om möjligt ännu mindre av! Vi har försökt det mesta, då hon alltid varit svår i maten. välling tittar hon bara på på morgonen, hon verkar helt enkelt ointresserad. har vägrat sötade flingor osv, men nu börjar jag bli tveksam, kanske lite söta flingor och musli med fil funkar, då får hon ju i sig nått? Hon håller inte på och kastar eller leker för mycket med maten vill bara inte ha! Har även provat att ignorera henne och läsa tidningen...men tyvärr. Banan vid tio tiden slinker snabbt ner. Snälla ett tips!
Sussi

Inlägg av Sussi »

Några tips:

:arrow: Turkisk yoghurt med mosad banan eller sylt
:arrow: Smoothie; mixa 1 dl mjölk, 1 dl turkyoghurt, 3-4 frysta jordgubbar, 1/2 tsk vaniljsocker och ett par matskedar havregryn. Häll i glas, drick med sugrör så är det kanske lite roligare :) Till en 2-åring kan man nog halvera mängden.
:arrow: Lite småplock dvs. lite skinka i småbitar, en skiva leverpastej, ett par smörgåsrån med smör emellan, några fruktbitar, lite havre fras, mjölk att dricka
:arrow: Fruktsallad med lite yoghurt på eller ett glas mjölk till
:arrow: Prova någon annan gröt, mannagryn, rågflingor etc.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Therese

Inlägg av Therese »

Ja detta med frukost! Jag vet många som har det problemet. Vår 3-åring har heller aldrig varit nån frukostälskare, o ibland oroar det ju en. Man jämför gärna med hur man själv känner sej en hel förmiddag på tom mage.
Vår tjej äter ju gärna sin välling på morgonen, men sen kan hon vara helt utan mat fram till lunch 13.00. Hon får ju alltid frukost, numera i små portioner, men det tar en evig tid för henne att äta upp och oftast äter hon bara lite av maten, eller inget. Ett tag nu har jag tänkt om, jag försöker att inte förstora ämnet MAT, utan vill hon inte äta upp är hon väl inte hungrig. Jag har helt skippat frukt el mellanmål på fm för att hon ska äta en stadig lunch. Och det har fungerat bra tycker jag. Sen är det lite si o så med mat resten av dagen, och kvällsmaten är det oftast oxå svårt att få i henne, men hon äter oftast välling vid läggdax.
Jag var nyligen på BVC o vägde henne, för att hålla kollen då maten fungerat sämre under den tidigt varma sommaren, och jag kunde svurit på att hon tom gått ner, men inte, hon hade lagt på sej 1kg sedan februari!
Jag blev lugnad o tänker fortsätta på vår nya linje. Problemet för oss tror jag helt enkelt var att hon kände av att måltiderna blev laddade o att vi kollade henne o försökte för mycket. På morgonen innan vi ens var på väg ner i köket kunde/kan hon säga -jag vill inte ha nån frukost mamma!
Eftersom hon tar sin välling så är det väl lite skillnad, men det har hon inte alltid gjort, och hon är väl helt enkelt ingen frukostdiggare, det är inte jag heller.
Jag vet inte om jag har några slående tips, kanske ta frukosten lite senare om möjligt. Håll koll på hennes vikt o om hon verkar äta bra resten av dagen, i så fall kan ni ju låta henne äta som hon gör vid frukost, o slippa truga o försöka.
Lycka till!
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag tror på lite småplock, kanske en liten grötportion och en liten, liten macka, en gurkstav eller körsbärstomat, några fruktbitar, lite mjölk, juice eller youghurt (vi kör också turkisk med mosad banan, kanon!) Gärna allt upplagt på en tallrik så att det blir olika färger och ser gott ut. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Therese

Inlägg av Therese »

Ja det kanske är så att fantasin tryter när man själv inte är frukostmänniska. Ska också prova era läckra tips. Kanske är menyn här för tråkig?!
mo

Gott!

Inlägg av mo »

Tack!
Det lät ju som frukost jag själv skulle vilja äta! Skall prova omgående, det får väl bli en kaffe på morgonen för att få igång den sinande fantasin...
/LO
Kontakt:

Re: Gott!

Inlägg av /LO »

mo skrev:Tack!
Det lät ju som frukost jag själv skulle vilja äta! Skall prova omgående, det får väl bli en kaffe på morgonen för att få igång den sinande fantasin...
Till dig, inte dottern, hoppas jag :wink:

Jag tror som Theres skriver att inte göra för stor grej av maten. Sätt fram lite och låt henne vara. Plocka brt när ni har ätit färdigt. Utan att kommentera om hon har ätit en smula eller en stor portion gröt.

Skulle det kunna hjälpa att hon är igång ett tag innan ni äter? Det kan ju vara svårt att få ihop om man ska iväg till jobb och dagis, men annars vore det kanske bra om hon får springa igång lite innan hon sätter sig vid bordet. Min man är sådan, vill gärna att det går någon timme innan han äter. Jag däremot skulle inte kunna tänka mig att kliva ur sängen om jag inte vet att det finns frukost inom rimlig tid.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"