Jag tror det är förtrotsen som spökar här. Den kan ta lite tid att få ordning på tidiga uppvak. Världen rämnar en del för de små i denna ålder.
Av egen erfarenhet så tycker jag att lite mer sömn kan vara lösningen vid morgontrassel i denna ålder. Jag är inne på din linje att han behöver sova lite mer. Hade jag varit du så hade jag väckt en halvtimme senare. Alltså sova mellan 12.30 - 14.30.
Vågar ni er inte på den förändringen så kan ni utnyttja marginalkvarten. Alltså väcka 14.15. Samma sak inför kvällen. Då kan man lägga upp till en halvtimme tidigare. Att han sover oroligt på natten tycker jag tyder på att han är lite för trött. Precis som du själv är inne på.
Tycker oxå ni ska införskaffa en väckarklocka som ni väcker honom med. Då blir den som en signal att morgon börjar först när den ringer.
Sen är det oxå viktigt att ni tänker att ni ger honom förutsättningen för sömn. Mer kan ni inte göra. Man kan inte sova åt de små. Man själv sover ju inte varje minut man ligger i sängen. Samma sak är det för dom.
Susanne