Sovare med för tidiga morgnar igen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Gokväll! :D

Jag tror det är förtrotsen som spökar här. Den kan ta lite tid att få ordning på tidiga uppvak. Världen rämnar en del för de små i denna ålder.

Av egen erfarenhet så tycker jag att lite mer sömn kan vara lösningen vid morgontrassel i denna ålder. Jag är inne på din linje att han behöver sova lite mer. Hade jag varit du så hade jag väckt en halvtimme senare. Alltså sova mellan 12.30 - 14.30.

Vågar ni er inte på den förändringen så kan ni utnyttja marginalkvarten. Alltså väcka 14.15. Samma sak inför kvällen. Då kan man lägga upp till en halvtimme tidigare. Att han sover oroligt på natten tycker jag tyder på att han är lite för trött. Precis som du själv är inne på. :wink:

Tycker oxå ni ska införskaffa en väckarklocka som ni väcker honom med. Då blir den som en signal att morgon börjar först när den ringer.
Sen är det oxå viktigt att ni tänker att ni ger honom förutsättningen för sömn. Mer kan ni inte göra. Man kan inte sova åt de små. Man själv sover ju inte varje minut man ligger i sängen. Samma sak är det för dom.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
othelia

Inlägg av othelia »

Väckarklocka har vi redan och den har tidigare fungerat bra som signal :-)

Jag tror också att sonen är lite för trött och därför sover oroligt. Några gånger har han bara somnat vidare trots att han stigt upp efter dagsvilan. Han har lagt sig på soffan och somnat om. DÅ har jag inte alltid haft hjärta att väcka honom. :oops: De senaste dagarna har jag faktiskt litat på mig själv och låtit honom sova 2 h dagssömn och natten har genast varit lugnare, mindre prat i sömnen, skrik och uppvak. Dock vaknar han ännu tidigt men han accepterar bra att ligga kvar i rummet själv så det är inga problem.

Nu är vi två som tror han får för lite sömn med 1,5 h dagsvila så vi förlänger igen till 2h. Då drar vi ner då han börjar bli svår igen att få i säng. Vi var nog lite för snabba att ändra senaste gången och borde ha väntat fler kvällar för att se om det var trots eller inte. Svårt det där.. :D

2 h dagssömn eller marginalkvarten.. Ska diskutera med mannen bara han vaknar :D
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Härligt Othelia. :thumbsup:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "