Hej.
Skriver till Er för att reda upp 2 frågor.
Vi har kurat vår son när han var 4 månder,det har i det stora hela gått mkt bra.Han har längtat till sängen vid sovdax.
Nu har har börjat strula, vill inte gärna gå in i sovrumet när han vet det är sovdax. Ställer sig i sängen o börjar smågråta.
Han har börjat på dagis o vart förskyld nästan hela tiden förutom några veckor när han vart helt frisk.
Vi har bägge börjat arbeta heltid. Sonen har en nanny sedan han var liten som han älskar.Hon hämtar han på dagis kl 14.00.
Men vi var bortresta och han började strula efter en helg som han vart ensam med nanny.Ville inte sova.
Dessutom har han med sin förskylning fått sova lite längre för att orka med dagen.
Min sambo är mkt strikt med allt,trots att han inte lägger sonen mer än någon gång i månaden har han mkt att klaga på ang ramsa osv..
Jag har ramsat 3 ggr inkl bekräftelse ramsan och det har gått bra länge.
Nu vid strulet tycker sambon att jag ramsar för lite.
Jag tycker 3 ramsor räcker pga av att om jag håller på förlänge börjar han gråta. Jag vill ramsa sedan vara tyst då brukar han somna bra.. Nu fick jag ramsa flera ggr igår kväll.
Måste det vara 4 ramsor?
Är 3 ramsor för lite?
Nästa fråga sonen äter bra men har krånglat lite med sina förskylningar vilket gjort att vi försökt att ta bort hans uppmärksamhet från maten med tex en liten nalle,kloss,eller vad som helst-
Nu vill han inte sitta länge vid bordet har för mkt att prata om, titta på..han vill leka!!!!
Ibland sittter han länge.
Kan han ha lite trotsålder? Hur stränga skall vi vara?
Han gråter lätt, blir ARG...men är annars en urgullig kille som tackar för maten,städar, busar o skrattar.
Jag är stolt över han,men pappan tycker han skall fostras hårdare ang maten.
Vi låter han gå ifrån bordet när han är klar,vilket pappan inte tycker är okey.
Men det är för att vi andra ska få ro att äta-
Hur gör vi rätt för att inte trycka ner hans vilja att markera, lite styrka måste han ha. Dagis barnen var rätt tufffa mot han o vi ville tuffa till han hemma.Och därför vill jag inte var JÄTTE sträng.
Är jag en mes eller vad gör jag?
vaknar 08.(Ligger ibland o pratar 30 min tills vi kommer in)
sover 12.00-13.30
sover 19.30.
14 tim. somnar oftas ca 30 senare på kvällen än läggtid=. 13,5 tim.
-30 min på morgon...13 tim.
Tacksam för råd. Vincents mamma.
lite krångel 20 månders pojke.
lite krångel 20 månders pojke.
HHU.Vince 2, 5 år
Hej vincent
Jag tror vi har en liten förtrotsare här, och då kan både mat, sömn och humör vara lite vingligt.
Allt underlättas av fasta rutiner och klara besked, och det är det han vill ha nu, gossen!
Den här ramsningsfunderingen du har förstår jag inte riktigt
men jag antar att du menar att man säger ramsan i tre eller fyra verser?
Enligt kuren så "ska" man alltid ramsa x fyra, för att få ett bra gung i den (som ett fyrfaldigt leve!) och då säger man ramsorna i ett svep, knappt andas emellan.
Ramsar ett barn gör man som behöver det, inte annars. Förutom när man lägger barnet, då går man alltid ut med ramsan. Men behöver han en ramsa så ska du absolut skicka iväg en omgång, för att tala om att det är natt och sömn som gäller!
Så till din matfråga. Jag klistrar in ett tidigare svar jag skrev till en pappa med en liten förtrotsare, jag tror du kan hämta mycket där:
Här är mina bästa tips för att befrämja aptiten:
Låt det gå minst 3-3½ timme mellan målen, och då ska det inte serveras annat än vatten OM det ska vara nåt alls!
Låt honom vara med och laga maten, få hacka lite med en smörkniv, hjälpa till att vispa och hälla, gör honom delaktig i matlagninen!
Servera maten upplagd på tallrik, i några olika högar. Maten ska vara delad i plockvänliga bitar, så att han lätt kan stoppa i sig själv.
Lägg fram en sked och / eller gaffel men förväntar er inte att han äter med bestick ordentligt ännu under ett par år!
Lägg er inte i! Prata inte om maten, truga inte, koncentrera er på annat t ex egen mat, läsa en tidning, prata i telefon men sitt med vid bordet.
Peta in en tugga då och då, om ni tycker han får i sig dåligt, men gör det som om det är han som äter och vill han inte ta emot så truga inte!
Inga leksaker!
Innan han får riktig kläm på att äta själv, så kan en skorpa eller liknande, få distrahera. Men det ska vara nåt ätbart, som han kan stoppa i munnen och äta!
Vill han inte äta, så tacka så hjärligt för maten, och lyft ner honom. Inga suckar, trugande eller annat som visar att ni är irriterade, utan konstatera bara att "jaha, du är visst mätt i magen" och låt honom gå! Sitt själva kvar och ät /läs / prata ett tag, och kommer han tillbaka och vill upp så sätt honom i stolen igen, erbjud honom tallriken utan att säga nåt alls - och lämna honom ifred med maten.
Spika ett matschema, med bestämda mattider, och inget alls däremellan! Hojta till om ni behöver hjälp
Här finns en inspirationstråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Låt måltiden vara i trettio minuter, sen anses den som avslutad! Så går och kommer han under den halvtimmen så ta inget extra för det
Sist men inte minst: frisk luft! Var ute före både lunch och middag, minst en timme och låt Calle röra sig, för friskluft är toppen för aptiten!
Jag tycker fö du gör helt rätt i att inte vara jättesträng! En liten kille som inte ens fyllt två vill lära sig hur världen funkar och behöver er hjälp med det (visa, leda, lära, hjälpa!)
Här är en toppentråd om just förtrots;
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5797
Vi börjar så, återkom gärna med reflektioner och funderingar!
Kram Mia
Jag tror vi har en liten förtrotsare här, och då kan både mat, sömn och humör vara lite vingligt.
Allt underlättas av fasta rutiner och klara besked, och det är det han vill ha nu, gossen!
Den här ramsningsfunderingen du har förstår jag inte riktigt
Enligt kuren så "ska" man alltid ramsa x fyra, för att få ett bra gung i den (som ett fyrfaldigt leve!) och då säger man ramsorna i ett svep, knappt andas emellan.
Ramsar ett barn gör man som behöver det, inte annars. Förutom när man lägger barnet, då går man alltid ut med ramsan. Men behöver han en ramsa så ska du absolut skicka iväg en omgång, för att tala om att det är natt och sömn som gäller!
Så till din matfråga. Jag klistrar in ett tidigare svar jag skrev till en pappa med en liten förtrotsare, jag tror du kan hämta mycket där:
Här är mina bästa tips för att befrämja aptiten:
Här finns en inspirationstråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Jag tycker fö du gör helt rätt i att inte vara jättesträng! En liten kille som inte ens fyllt två vill lära sig hur världen funkar och behöver er hjälp med det (visa, leda, lära, hjälpa!)
Här är en toppentråd om just förtrots;
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5797
Vi börjar så, återkom gärna med reflektioner och funderingar!
Kram Mia