Hur bra är egntligen komjölk?
Hur bra är egntligen komjölk?
Hej!
Har läst lite om det här med komjölk. I Sverige rekommenderar man verkligen komjölk.
Har läst både på internet och i böcker att man tror att komjölk kan vara en av bovarna till många sjukdommar. Komjölk är till för kalven som ska växa och bli stor betydligt snabbare än människobarn. Detta låter i mina öron rätt logiskt. Barnen kan alltså få en snabbare tillväxt än vad de ska ha. Sonen har eksem och där finns det också teorier om att utesluta komjölk. Även i barndiabetes debatten finns det här med komjölk med. Tycker det är intressant. Kan det vara så att komjölk inte alls är så bra som man tidigare sagt? Igår var det någon dietist på "kropp och själ" som rekommenderade sojaglass och havreglass framför gräddglass. Vi äter för mkt animalisk enkelomättat fett.
Marie
Har läst lite om det här med komjölk. I Sverige rekommenderar man verkligen komjölk.
Har läst både på internet och i böcker att man tror att komjölk kan vara en av bovarna till många sjukdommar. Komjölk är till för kalven som ska växa och bli stor betydligt snabbare än människobarn. Detta låter i mina öron rätt logiskt. Barnen kan alltså få en snabbare tillväxt än vad de ska ha. Sonen har eksem och där finns det också teorier om att utesluta komjölk. Även i barndiabetes debatten finns det här med komjölk med. Tycker det är intressant. Kan det vara så att komjölk inte alls är så bra som man tidigare sagt? Igår var det någon dietist på "kropp och själ" som rekommenderade sojaglass och havreglass framför gräddglass. Vi äter för mkt animalisk enkelomättat fett.
Marie
-
Therese
Kul att höra. Vår stora tjej tycker helt enkelt inte om mjölk, o vi har inte brytt oss så mycket om det, vatten duger bra som dricka. Hon gillar ost o yoghurt, och får i sej kalcium den vägen. Har hört att man bara behöver äta ett par skivor ost för att få i sej tillräckligt med kalcium. Vet inte om det stämmer?
Har kommit på att vi inte ens introducerat mjölk i lilla tjejens meny, så vi ska prova det, men jag har också hört att mjölk inte är så nyttigt som man tror.
Är det någon som har kunskap i ämnet?
Har kommit på att vi inte ens introducerat mjölk i lilla tjejens meny, så vi ska prova det, men jag har också hört att mjölk inte är så nyttigt som man tror.
Är det någon som har kunskap i ämnet?
Min fysioterapeut (hur f.n stavas det?) sa precis till mig idag att vi männskor inte alls är gjorda för komjölk, han rekomenderade också soja, havre eller rismjölk som alternativ. Så det ligger nog något i det..
Fast det är ju så gott med mjölk..
Fast det är ju så gott med mjölk..
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
BILD
Jag är själv laktosintolerant så i vår familj blir det en hel del sojaprodukter. Det finns ju så många bra alternativ nu som smakar lika gott att vi köper hem sånt som alla kan äta istället för att köpa specialkost till mig. Så det är skönt att höra att det tycks vara ok med sojaprodukter (jag har haft lite dåligt samvete för att vår son inte fått så mycket mjölkmat).
Vi äter iofs ganska mycket laktosfritt och det är ändå komjölk men det blir sojamjölk, solhavre, sojaglass och en hel del annat också: dvs mycket annat än vanlig 3-procentig komjölk. Adrian verkar inte bry sig utan äter allt han erbjuds med ett leende på läpparna men jag funderar ibland på att han kanske får för lite mjölk... Men välling räknas väl också som mjölk, eller?
Vi äter iofs ganska mycket laktosfritt och det är ändå komjölk men det blir sojamjölk, solhavre, sojaglass och en hel del annat också: dvs mycket annat än vanlig 3-procentig komjölk. Adrian verkar inte bry sig utan äter allt han erbjuds med ett leende på läpparna men jag funderar ibland på att han kanske får för lite mjölk... Men välling räknas väl också som mjölk, eller?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Hej!
Jag ger inte flickorna ren mjölk. Jag tror på teorin med att det är till för kalvar (lärde mig det på en kurs en gång).
Däremot äter vi grädde, yoghurt, ost o.s.v, så kalk får de i sig ändå.
Lite om eksem: Lilla Ida hade eksem och vi fick råd om att inte ge mjölk, dra ner på griskött, helst inte ge havregrynsgröt, det är för syra/syre-bildande
vet inte vad det heter.
Man kan lägga om kosten lite, utan att vara drastisk. Det går att välja nötfärs till pastan, nötkött till köttgrytan o.s.v. Det går även att göra vegetarisk kost då och då.
Om eksemet är torrt kan du gnugga ihop olivolja och mild tvål i händerna, och blanda i badvattnet. Du kan även ge 1 tsk kallpressad linfröolja morgon och kväll, det smörjer "invärtes". Ja, det var lite utanför ämnet, men bara lite tips
kram anna
Jag ger inte flickorna ren mjölk. Jag tror på teorin med att det är till för kalvar (lärde mig det på en kurs en gång).
Däremot äter vi grädde, yoghurt, ost o.s.v, så kalk får de i sig ändå.
Lite om eksem: Lilla Ida hade eksem och vi fick råd om att inte ge mjölk, dra ner på griskött, helst inte ge havregrynsgröt, det är för syra/syre-bildande
Man kan lägga om kosten lite, utan att vara drastisk. Det går att välja nötfärs till pastan, nötkött till köttgrytan o.s.v. Det går även att göra vegetarisk kost då och då.
Om eksemet är torrt kan du gnugga ihop olivolja och mild tvål i händerna, och blanda i badvattnet. Du kan även ge 1 tsk kallpressad linfröolja morgon och kväll, det smörjer "invärtes". Ja, det var lite utanför ämnet, men bara lite tips
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Här blir det oxå mkt soja mjölk..jättegott i matlagning..mm gämförde vanlig komjölk och sojamjölk på paketen..där står ju att båda innehåller kalcium 120 % (15% av rdi) Så är man orolig för att det blir för lite kalcium intag så kan man ju köpa soja mjölken...det som oxå är bra för dom som inte vet..är att man kan förvara den oöppnad i skafferiet nästan ett år..men öppnad självklart i kylskåp ca 5 dagar..perfekt när man storhandlar
barn födda 04/06/08
Kul att detta kom upp! Har själv länge varit skeptisk till den överdrivna tron på mjölkens förträfflighet här i Sverige. Har själv allergi och astma och för ganska många år sedan läste/hörde min mamma att allergi kunde bli bättre om man uteslöt mjölk.
Därför var jag lite villrådig om hur jag skulle göra när Otto blev stor nog att äta riktig mat inkl dricka mjölk. Jag började ge sojamjölk till gröten istället och det gick bra. Han åt friskt av både ost och andra mjölkprodukter, samt kalkrika grönsaker. Dessutom provade vi kalktabletter för barn från hälsokosten som han tycker är "godis".
Men sedan började hans jämnåriga vänner få mjölk till maten/fikat och då ville Otto också prova. Tyvärr (?) föll han direkt och tycker det är jättegott. Så nu har jag gett upp lite och han får dricka mjölk ibland till eftermiddagsfikat. Själva dricker vi dock aldrig mjölk (mer än som varm choklad på vintern) och jag hoppas att han också kommer att föredra annat som dryck längre fram.
Ang sojamjölken så sa en bekant att soja innehåller mycket östrogen och att man därför skulle ha koll på hur mkt soja man ger sina barn. Någon som vet något om detta?
Därför var jag lite villrådig om hur jag skulle göra när Otto blev stor nog att äta riktig mat inkl dricka mjölk. Jag började ge sojamjölk till gröten istället och det gick bra. Han åt friskt av både ost och andra mjölkprodukter, samt kalkrika grönsaker. Dessutom provade vi kalktabletter för barn från hälsokosten som han tycker är "godis".
Men sedan började hans jämnåriga vänner få mjölk till maten/fikat och då ville Otto också prova. Tyvärr (?) föll han direkt och tycker det är jättegott. Så nu har jag gett upp lite och han får dricka mjölk ibland till eftermiddagsfikat. Själva dricker vi dock aldrig mjölk (mer än som varm choklad på vintern) och jag hoppas att han också kommer att föredra annat som dryck längre fram.
Ang sojamjölken så sa en bekant att soja innehåller mycket östrogen och att man därför skulle ha koll på hur mkt soja man ger sina barn. Någon som vet något om detta?
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Jag snackade med en dietist idag och hon sa att komjölk visst är bra, givetvis inte om man reagerar på det, men annars är det det bästa alternativet. Det är inte så lätt att veta när alla säger olika... 
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
BILD
Hej
Jag äter inte mjölkprodukter alls sedan ett halvår tillbaka. Inann dess har jag undvikit söt mjölk och bara ätit fil yoghurt och ost.
Jag mår bättre och är piggare.
Däremot Vera älskar mjölk. Hon dricker nog ett par, tre deciliter om dagen. Men jämfört med en kalv är det nog ganska lite.
JAg har funderat mycket på om hon ska dricka mjölk eller inte, men som det ser ut nu så kommer jag fortsätta. Hon får också havremjölk (vilket jag föredrar framför soja) det går också bra, men den röda (3%) komjölken är bäst.
/LO
Jag äter inte mjölkprodukter alls sedan ett halvår tillbaka. Inann dess har jag undvikit söt mjölk och bara ätit fil yoghurt och ost.
Jag mår bättre och är piggare.
Däremot Vera älskar mjölk. Hon dricker nog ett par, tre deciliter om dagen. Men jämfört med en kalv är det nog ganska lite.
JAg har funderat mycket på om hon ska dricka mjölk eller inte, men som det ser ut nu så kommer jag fortsätta. Hon får också havremjölk (vilket jag föredrar framför soja) det går också bra, men den röda (3%) komjölken är bäst.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Kan tillägga att hon alldeles nyss hälde ut sin mjölk på den assiett som vi haft makrill i tomat på till frukosten. Hon drack glatt upp blandningen.
/LO
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Skönt att höra att det finns fler som delar mina tankar om komjölkens påstådda nyttighet. Visst tror jag den har många goda egenskaper som vi kan dra nytta av, inte minst kalciumet, men också många negativa.
Jag själv är laktosintolerant, min man har misstänkt mjölkmage och min dotter tålde inte komjölksprotein som bebis. Jag har många vänner och bekanta som är mer eller mindre känsliga mot mjölk.
Jag har funderat ett tag på om Izabelle ska få dricka mjölk osv. och kommit fram till att eftersom det är ganska lite ändå som hon får i sig, iaf av ren mjölk, så får hon fortsätta. Dottern dricker kanske en dl mjölk/dag, men helst vatten. Dock dricker hon ca 3 dl välling morgon och kväll och får i sig den vägen också. Men vällingen är på tok för bra för att avstå ifrån
Jag tror precis som någon annan skrev, att mjölken är till för kalven och inget annat egentligen. Om man tänker på hur det funkar i övriga naturen ( vi är ju faktiskt djur vi med!), så undrar jag, vilket annat däggdjur dricker en annan arts mjölk? Ingen! Vi är, vad jag vet, ensamma om det. Varje arts mjölk är ju anpassad för den artens behov. Vi har ju inte samma behov som kalvar så därför är det inte så konstigt att så många reagerar på den.
Jag tror också att många symptom och sjukdomar faktiskt kan härledas till mjölkkonsumtion, då jag vet många som mått betydligt bättre av att inte äta mjölkprodukter.
Men det låter spännande med mjölk och makrill
Min dotter brukar marinera makaroner i mjölk en stund innan hon äter upp dem. Korv blir också godare om den får ligga i en stund

Jag själv är laktosintolerant, min man har misstänkt mjölkmage och min dotter tålde inte komjölksprotein som bebis. Jag har många vänner och bekanta som är mer eller mindre känsliga mot mjölk.
Jag har funderat ett tag på om Izabelle ska få dricka mjölk osv. och kommit fram till att eftersom det är ganska lite ändå som hon får i sig, iaf av ren mjölk, så får hon fortsätta. Dottern dricker kanske en dl mjölk/dag, men helst vatten. Dock dricker hon ca 3 dl välling morgon och kväll och får i sig den vägen också. Men vällingen är på tok för bra för att avstå ifrån
Jag tror precis som någon annan skrev, att mjölken är till för kalven och inget annat egentligen. Om man tänker på hur det funkar i övriga naturen ( vi är ju faktiskt djur vi med!), så undrar jag, vilket annat däggdjur dricker en annan arts mjölk? Ingen! Vi är, vad jag vet, ensamma om det. Varje arts mjölk är ju anpassad för den artens behov. Vi har ju inte samma behov som kalvar så därför är det inte så konstigt att så många reagerar på den.
Men det låter spännande med mjölk och makrill
Mamma till Izabelle 040416
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.