Nattstrul

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ladymarion

Nattstrul

Inlägg av ladymarion »

Hej, jag har sedan Teodor var ca 2 månader kört enligt starndadmodellen. Det blev en enorm skillnand, han började sova ordentligt på nätterna och allt fungerade jättebra.

Men för ca 3 veckor sedan vaknar han ca 3 ggr per natt och vrålskriker. Tidigare har han småpratat eller gnällt lite när han vaknat på natten men det här är något helt annat. Jag har då börjat amma flera gåner per natt eftersom buffning och ramsning inte fungerat alls. Nu vill jag återgå till våra gamla invanda rutiner som var superbra. Eller ännu hellre, skippa nattmålet helt och äntligen få honom att sova hela natten.

Mitt ursprungliga schema innan det blev kaos såg ut så här:

8.00 morgon, amma
9.30-10.15 sova
10.45 smakportion, amma
12.30-14.30 sova
14.30 amma
17.00 sova
17.30 amma
19.15 gröt + amma
20.00 god natt
04.00 nattmål

Nu ammar jag ca 3 ggr per natt annars försöker jag hålla tiderna så gott det går.
Sista veckan har han dock varit rejält förkyld så han har sovit lite annorlunda på dagen. Nu börjar han bli frisk så då vill jag få bukt på nattätandet.

Igår såg det ut så här.
Dagen ganska nära schemat men mot kvällen blev det så:
19.00 gröt
19.30 sova
21.30 amma
01.00 amma
03.15 amma
07.15 amma

Hur ska jag börja om för att få ordning igen?
Tacksam för all hjälp, vill inte vara trött mamma igen :x
Mamma till Teodor, född 19/5 2008
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Du ska kura enligt kurmodellen. Köp boken, läs på, sätt upp ett schema och fundera. Har du sedan frågor om kuren finns vi här och kan hjälpa peppa och stötta dig i processen. Det viktigaste är att slänga nappen och sluta göra uppvaken till ett belöningssystem. Får man snutta på mammas boppe om man vaknar på natten så vill man vakna på natten - det är ju mysigt att ligga där! Men att det är ännu mysigare att få sova skönt och ostört har den lille inte fått chans att upptäcka än. Det får han genom kuren så kör hårt!! Lär honom att somna själv så kommer han också att kunna somna om själv då han vaknar på natten så du slipper amma honom och istället kan ängna dig åt underbart skönt sovande!

Lycka till
Kram
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
ladymarion

Inlägg av ladymarion »

Började SHN-kuren i fredags. Jobbigast var det de 4 första nätterna vid 5 tiden då han kunde vara vaken upp till två timmar innan han somnade om.

I natt sov han för första gången 12 timmar. 20-08. Vad härligt att få väcka en unge som är glad och utvilad. Fantastiskt!

Jag är så glad!!! :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att läsa. \:D/ Jag blir så glad för er skull. Vårda nu det du skapat ömt.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Underbart! Härligt jobbat!!
Lycka till även i fortsättningen!
Kram
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
ladymarion

Inlägg av ladymarion »

Vi har nu fått lite bekymmer efter en otäck magsjuka.
När Teodor vad sjuk fick vi ofta på nätterna sanera hans säng då han bajsat ner sig totalt. Han sov även mer på dagen än vanligt men nu är han pigg igen.
Men, nu vaknar han ca 1-1½ timme tidigare och vägrar sen sova fm-lur. Han blir helt hysterisk i sängen och sätter sig upp (det har han precis lärt sig) och gallskriker.

Det slog mig just att det tidiga uppvaket kanske kan få lite hjälp av omläggningen till sommartid :-)

Men hur gör jag med fm-luren.? Jag klarar knappt av att solfjädra för han stångar och slingrar sig så väldigt. En stark liten kille med enorm vilja :-)
Som det har varit nu har vi tagit upp honom ur sängen och låtit honom sova i bärsjalen för att han ska sova alls, han är ju helt slut efterson han vaknat så tidigt.

Han tider:
8.00 morgon
9.50 - 10.10 sova
13.00-14.30 sova
20.00 godnatt
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Tror sommartiden inte kunde komma vid en lägligare tidpunkt för er del :wink: . Ni kan ju redan nu ställa om och lägga honom kl 19-07 så blir det ju 20-08 när sommartiden kommer. Om ni vill ha kvar de tiderna vill säga.

Ang.långluren: Vill ni ha den inomhus i sängen? Jag föreslår en minikur. Se först till att han äter sig mätt under dagarna så han är proppis. Var ute mycket och fyll dagarna med social delaktighet, krypträning och annat skoj. Vi har kolsvart i rummet även på dagarna, där gör många olika. Lägg tillrätta och ramsa er ut. Avvakta sen och lägg inte ner honom förrän han verkligen ber om hjälp. Nu har det dessutom smugit sig in lite osäkerhet då ni burit på honom så en kur från dag 2? Jobba med ramsan. Kanske ha klassisk musik utanför dörren? Gör husljud, prata i telefon.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"