Sover plötsligt en timme mindre!

Samtalsforum med barnen i fokus
lillagumman

Sover plötsligt en timme mindre!

Inlägg av lillagumman »

Min plutt (ej kurbarn) som är 7.5 månader sover sedan en månad tillbaka hur bra som helst på natten. Vi lägger honom 19.30 och tills nyligen så har han vaknat kl 6. Då har jag flyttat över honom till vår säng och ammat så har han sovit vidare till 7 - 7.30. Toppen tyckte jag! Men drygt en vecka slutade jag amma och då blev det väääääldigt svårt att få honom att somna om efter kl 6 uppvaknandet. Jag ger honom flaska och vyssjar men icke. Ibland (inte alltid) så gnuggar han sig i ögonen på morgonen så jag tror att han fortfarande behöver den där extra timmen. Och jag behöver den verkligen!

Mörkläggning? Vet inte, han har ju sovit vidare bra förut och det är ju inte ljusare på morgonen nu än för en månad sedan. Kan det vara så att han har fått ett minskat sömnbehov? I så fall kanske jag ska försöka skjuta på nattningstiden och få honom att sova längre på morgonen på den vägen. Lönar det sig att ta fighten på morgonen för att få honom att sova en timme längre? Många (småtrötta) funderingar är det...Hur sover era småttingar? Alla erfarenheter och tips mottages tacksamt :D

Jonna m. Robin 041128
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

14,5 timme sömn är vad han behöver i 7-8 månaders-åldern.
Hur ser schemat ut för övrigt? Det kanske är dags att dra ner sovtid någonstans?
Men det behöver ju inte bli på morgonen... Men du skriver ej kurbarn, du kanske menar att han inte har schema över huvud taget? Eller menar du bara att du inte behövt kura på natten?
Har du schema i övrigt, och det mesta flyter, kan det väl vara dags för en liten "kur" på morgonen :wink:
Flaskan behöver han inte längre som "nattmål" eller vad vi nu ska kalla det en timme innan uppstigning. Bort med den.

Jag tror inte du ska skjuta på nattningstiden, bättre att dra bort lite på dagssömnen i så fall. Jag antar att han fortfarande sover 2, eller kanske rent av 3 gånger om dagen? Justera lite på något av de passen, ifall du ser att han sover för många timmar/dygn.
Klart det lönar sig att ta en fight på morgonen! :D
Då får du ju ordning på torpet! :D

Lycka till!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
lillagumman

Inlägg av lillagumman »

Hej Anna!

Måste rätta en grej, "men drygt en vecka slutade jag amma" betyder "men drygt en vecka SEDAN slutade jag amma". Bara för att vara tydligt :lol: Med ej kurbarn menar jag att jag inte har kört SHN, buffning etc. Regelbundet schema har vi och den ser ut så här:

06 morgonslurk, somnar om
07 morgon
09 gröt
09.30-11 tupplur 1.5 h
13 lunch
14-15.30 tupplur 1.5 h
17 gröt
19 välling
19.30 natt!

Jag har kört på med dessa tider även sista veckan även när han har vaknat kl 6 men han är väldigt väldigt trött vid 9 och det är svårt att få i honom gröten. Idag var han så trött att jag gjorde välling istället och då somnade han 09.15 med flaskan i munnen. Hm...
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jo jag förstod det med amningen:wink:

Ja, då verkar det ju vara ordning på dagarna, och lagom med sömn inplanerad, om du då bara tar tag i att få bort målet kl. 6.00.
Dags för en "mini-kur" alltså :wink:

kram anna
lillagumman

Inlägg av lillagumman »

Ok, tack för svar! Det blir någon form av minikur. Det kommer att ske när plutten nästa vecka flyttar in i eget rum med ordentlig mörkläggning. Tills dess så laddar jag, det blir nog bråkigt eftersom han är rätt utsövd efter att ha sovit hela natten... :?
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Det låter bra med eget rum och mörkläggning! :D Då har du de bästa förutsättningarna. Det kanske löser sig av sig självt, vem vet :wink:

Så, tillbringa du en del tid fram till dess med att läsa på ordentligt om buffning, solfjäder och ramsa, så du kan det när det är dags :D

Lycka till!
kram anna
lillagumman

Inlägg av lillagumman »

Nu när jag har börjat läsa mer i detalj om kurande så är jag inte så tvärsäker längre. Det är mycket uppförsbacke för oss eftersom vi inte har kurat alls; buffat, ramsat etc. Frågan är om det är värt det för den här enda timmen på morgonen. Han sover ju ändå 11 timmar på natten. Jag hoppas att mörkläggningen gör susen, annars får jag ta en riktig funderare...
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Det kommer inte att bli den pärs du tror! :D
Inte spelar det någon roll att han inte är kurad, är du säker på vad du ska göra så funkar det i alla fall. Det där fixar du på ett par dagar! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Håller med Mindy! Det är inte alls säkert det kommer att krångla!
Men tvekar du så varför inte lägga den där timmen på dagen istället, och ha 11 timmars natt istället? Det går ju bra det också, bara han får sin totala tid! :D En halvtimme på varje sovpass kanske? Eller en timme på det ena? Klura du lite.

När Clara var i den åldern sov hon 10-12, 14-16 18-19 och 21.30-8.00, så det behöver inte nödvändigtvis vara 12 timmar natt om man justerar det på dagen.

kram anna
lillagumman

Inlägg av lillagumman »

Oj, det har ramlat in mer svar! Jag är så glad att jag hittade det här forumet och vågade ställa frågor här, trots att plutten inte är ett "AW barn". Jag är evigt tacksam för alla engagerade och vänliga svar, tack snälla ni! :D

Han har börjat somna om igen så att han får den där sista timmen. Vi får vyssja honom 10-15 minuter efter flaska. Lite jobbigt men bara han får sin sömn så...

Just nu väntar vi på mörkläggningsgardiner så han har inte flyttat in till sitt rum ännu. Ikeas visade sig vara 20 cm för korta vilket sabbade effekten något :lol: Det var bara att ge sig ut på stan och beställa skräddarsydda rullgardiner. Sen tänker jag låtsas att det är kl 3 på natten = knalla in halvsovandes, stoppa om honom och drulla ut igen. Hoppas att han går på det efter ett par dagar :)
SaLi

Inlägg av SaLi »

Hej Lillagumman! :lol:
Ser att du har samma bekymmer som jag... Min lilla tycker att dagen börjar 6,30 :cry: och då är jag halvt medvetslös. Våra scheman såg väldigt lika ut; Så här ser vårt ut: (om jag bestämmer)

07 morgon
8.30 gröt
10-11.30 sova (behöver dock ofta använda marginalkvartar åt båda håll här)
12 lunch
13.30-14.30 sova
17.30 gröt
18.30 bad och skoj
18.45 amning (försöker med välling, dock inte så populärt :( )
19 natt

Men som sagt Linnéa vill hellre vakna 6.30 :roll: och orkar därför inte vara vaken ända till 10. Har fått ändra lite i schemat för att hon skall orka och det funkar nu när det är sommarlov från dagis för den stora tjejen, men när hon börjar på dagis igen lämnar jag henne 9.30 och hämtar 14.30, därav sovtidernas placering. Har funderat på hur jag skall komma till rätta med detta. :? Linnéa är inte heller kurad, fast schema på dagen och fasta rutiner vid läggning gjorde susen :!:
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick! ;-)
lillagumman

Inlägg av lillagumman »

Plutten behöver mer mat! Han vaknade halv fem i förrgår och var ledsen. Han försökte tappert att somna om men hade så svårt att komma till ro. När han sen under hela dagen var vrålhungrig en halvtimme innan matdags så trillade poletten ner.

Jag har rusat ut och köpt 8 månadersgröt och - välling så nu får han hälften 6 månaders/hälften 8 månaders för att vänja magen. Sen så får han lagad mat istället för gröt kl 17. Jag har också klämt in ett mellanmål på eftermiddagen men det kanske är lite overkill. Pluttens mage just nu är alldeles klotrund. Jag håller på att klura lite på matschemat, kanske ska slänga ut en fråga om det på mat o mage. SaLi, kan det vara samma sak för din flicka?
SaLi

Inlägg av SaLi »

Hejsan!
Har varit bortrest under helgen och inte haft tillgång till datorn...

Ja, jag tror att det kan vara så för henne. Eftersom jag i princip bara ammar 2 ggr/dag så tror inte jag att det finns så mkt mjölk längre. Det sista har hon vaknat som en klocka ca 01.45 och varit jätteledsen. Har oxå klurat på att ändra i matschemat, men inte kommit fram till ngt riktigt bra. Nu när jag tittar tillbaka på schemat jag skrev här, ser jag att jag missade skriva att hon får ett mellanmål kl 15. Har funderat på om jag skall lägga gröten efter badet så hon somnar på den, men då missar hon ju ett mål... :? Ska läsa på mat och mage jag oxå tror jag... :?
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick! ;-)
lillagumman

Inlägg av lillagumman »

Plutten är inte hungrig längre och vårt problem verkar lösa sig :D Efter lite experimenterande så ser det nya dagen ut som

07 morgon, 220 ml välling (yes!!!)
09 gröt
09.30-11 tupplur 1.5 h
13 lunch (lagad mat plus frukt)
14-15.30 tupplur 1.5 h
17 middag (lagad mat plus frukt)
19 välling
19.30 natt!

Nu när han får mer och kraftigare mat så är det jättelätt att få honom att somna om på morgonen. Det går inte att låtsas att det fortfarande är natt eftersom det är så ljust i vårt rum (väntar fortfarande på hans rullgardiner...) men idag tog det 10 sekunder så sov han igen :D Lite mera jobb så sover han nog över kl 06 skarven snart.

SaLi, eftersom din tjej inte gillar välling, är det ok med ersättning? Det skulle man ju kunna fylla på med efter kvällsamningen.
SaLi

Inlägg av SaLi »

Vi är inne på fel forum och diskuterar... :oops:

Jag jämförde faktiskt innehållet i Nestlés gröter från 4 månader till 8 månader och de skiljer sig inte nämnvärt åt. :shock: Jag tänkte mig att ju högre upp i ålder desto mer fibrer i gröten, men ack vad jag bedrog mig 4 månaders gröten innehåller 0,9 (kommer inte ihåg enheten) 6 månaders 1,0 och 8 månaders 1,1!! Tror faktiskt inte att barnen märker någon skillnad.
Energiinnehållet minskade oxå med åldern fast barnen faktiskt kräver mer det första året ju äldre de blir. :shock:

Håller på att laborera med mat och sovtider, får se hur det går. Ammar nu nästan bara på morgonen och tragglar på med vällingen.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"