Problem med buffning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
themother

Problem med buffning

Inlägg av themother »

Hej alla kloka på forumet.
Jag har en fråga.
Vi har hittills inte haft behov av buffning eftersom det går så smidigt att vagna. Men snart växer Oscar ur vagnen och vi kommer inte längre att kunna vagna honom. Redan nu lyfter vi över honom till vaggan efter att han har somnat eftersom han börjar få upp rumpan så högt. Så igår kväll provade vi att buffa honom. Vi läste på först, kollade in videon och övade på egna låret. Men det funkade inte alls. Oscar blev bara mer och mer upprörd av buffningen och vi gav upp väldigt snabbt. Om vi har fel teknik, fel attityd eller både och, kan ju diskuteras (saknar helt klart attityden av självklarhet här :oops: ). Men varken jag eller Oscars pappa tyckte att det kändes bra och övergav därför buffningen. Nu till min fråga. Finns det någon som har klarat sig utan buffningen? Eller är den ett måste? Kan enbart ramsan räcka när den väl har satt sig?

Oscar är drygt tre månader.

Hoppas nån kan hjälpa oss med svar.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej

Det kanske är en kombination av båda, men avsaknaden av attityd förklarar ju en stor del och det faktum att ni provade och inte genomförde. :roll: De små osar sig till föräldrarnas osäkerhet på mils avstånd.

Tänk om buffningen så här (Annas förklaring - dock fritt citerad):
"som när du ger dig på att hacka en rejäl knippe dill"

Fösen - inte knuffen, slaget eller något annat hårdhänt - ska fortplanta sig i hela lilla kroppen. En liten knyck (inte heller den hårdhänt) ska åstadkommas, precis som med vagningen. Du föser med handloven och själva fösen i sig åstadkomms inte av en massa kraft ända uppe ifrån överarmen utan ifrån handleden och att handleden böjs när du "skjuter fram" handloven. Ett rejält tag om ryggen med andra handen, inte bara lite handpåläggning utan med lite tyngd och så lägg lite mer tyngd på var fjärde buff. Det ÄR en konst att buffa och man behöver en del övning. Men när tekniken sitter så är det alldeles otroligt lugnande för de små.

Öva lite till på era lår och gärna på varandra (=ni föräldrar) också och känn "rytmen" sitta och att det känns bra med buffningen innan ni fortsätter på barnet. NI måste känna er trygga i det ni gör om ni ska kunna förmedla till ert barn att allt är ok. Han undrade väl förstås vad sjuttan som stod på (han har ju aldrig blivit buffad förrut) och den frågan måste ni kunna besvara betryggande i handling/buffningen.

Visst fungerar ramsan enbart, när den väl har satt sig men er gosse är lite för liten för att ramsas i stor stil ännu. Han bör vara runt 4 månader.
Det ni kan göra nu är att säga ramsan en gång varje gång ni lägger honom för natten så att han kopplar ihop den med sömnen och när han sen blir ca 4 månader enbart ramsar vid uppvak. Funkar vagnen några veckor till tro?

Hoppas att detta gav något.

/Åsa
themother

Inlägg av themother »

Tack för svar. Visst handlar det nog mycket om vår osäkerhet när buffningen inte fungerade. Men det jobbiga är ju att i och med att vi inte genomförde det, har vi blivit ännu mer osäkra.

Vagnen fungerar några veckor till, jag tror bara att det blir lite konstigt för honom när han vaknar i otid och blir förflyttad till annan plats på en gång :shock: . Men vi har börjat ramsa redan, säger den när han håller på att somna eller redan har somnat. Så förhoppningsvis funkar ramsan när vagnen inte längre funkar. Och vi kanske kan komma undan buffningen. :roll:

Jättebra att du sa att de inte kan ramsas vid uppvak förrän 4 månader, det har jag missat! Tack för hjälpen! :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag vill bara fylla på med att man måste inte buffa, min son gillade verkligen inte buff så jag gick över till solfjäder på honom. Sen lärde jag mig det viktigaste av allt.

HAN VILLE INTE BLI ÖVERARBETAD. :shock: När jag lärde mig att verkligen lyssna och agera därefter så blev dialogen mycket bättre. :D
Jag har en son som faktiskt inte vill att jag är där och håller på hela tiden, så ibland måste man avvakta lite också. Men sen solfjädrade jag så länge som det krävdes att jag var där. Fösta gången tog 20 min vill jag minnas. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"