Det här med att äta/ plocka mat själv...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Sara76

Det här med att äta/ plocka mat själv...

Inlägg av Sara76 »

...är något som V anser vara det roligaste i världen :lol:

Nu har han kommit på vad mer man kan göra med maten, nämligen ta hela famnen full med hela portionen och sprida ut den i köket med ett enda kast :shock:

Hans teknik vad det gäller detta är högst imponerande, måste jag säga :shock: , men mindre rolig för mig, och dessutom högst kostsam :roll:
Att servera miniportioner i taget fungerar inte heller, eftersom det är precis lika roligt gång 100 som gång 1...

Att vägre denne "tan hellv" man att få ha hans mat inom räckhåll leder till en strid vid matbordet som jag inte finner godtagbar, och ni här förstår mig säkert då jag säger att det inte är ett alternativ...

Så vad göra? Att mycket hamnar på golvet är såklart helt i sin ordning, men att golvet får ALLT och lilla magen blir utan går ju inte... inte heller att V's matkonto ska överstiga övriga familjens med 800% :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ge honom en skål med lagom stor (liten :wink:) portion att äta/kasta själv, och så har du en skål med mat som du ger honom?

Bara en tanke... :D
Sara76

Inlägg av Sara76 »

Hej Jenny :D

Jo, det fungerar då på så sätt att jag får in en tugga i munnen innan V's portion är på golvet... Genast vill då lill-prins ha en ny portion (minst sagt högljutt :roll: ) för det är ju såååå kul.... På detta vis blir han tillslut mätt, men mängden mat som kastas är inte att leka med (om du förstår min ordlek :wink: )
Det är med andra ord så att det säger SWOOP samma sekund som maten är att nå...
Funderar till och med på att sopa ihop den för att låta honom kasta den igen 8-[ :-# , men enligt lagen om alltings jäklighet slevar väl ungen i sig flera nävar just den gången kan man tänka :roll:

Funderar på om jag skulle gå emot alla principer och ge honom leksaker vid bordet också, men det är nog inte lika kul i alla fall, och risken finns att jag ger V en dålig vana istället :?

Annars ÄLSKAR han matbordet, skrattar så han kiknar såfort han hamnar i stolen :lol: :heart:
Har blivit en riktigt skojjig lek av alltihop :oops: :roll:
twins

Inlägg av twins »

Jag brukar ge mina små en färgglad plastsked med figurer på, det håller dom sysselsatta ett tag. Inte riktigt leksak, utan något som används vid matbordet så helt ok tycker vi :wink: .

Har även tallrik som man sätter fast på bordet, men det är kanske maten o inte hela tallriken som åker i golvet :?

Hoppas att maten hamnar i lilla magen snart :D .

:heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Sara76

Inlägg av Sara76 »

Har även tallrik som man sätter fast på bordet, men det är kanske maten o inte hela tallriken som åker i golvet
Jo precis... Att ens ge V en tallrik är kört, om man säger :roll:
twins

Inlägg av twins »

Hej igen :D

Har du provat att äta lunch någon annnanstan än hemma. Kanske blir lite ombyte och han får annan att titta på och blir lite distraherad :? . Sitta på ett café eller hos grannen kanske gör att mönstret bryts, eller så får du be att låna sopkvasten :lol: .

Kram :heart:
Sara76

Inlägg av Sara76 »

Har du provat att äta lunch någon annnanstan än hemma.
Ja, och det går faktiskt betydligt bättre också, så länge vi nu ÄR borta...

Får väl flytta in hos grannen några månader :roll: :lol:
twins

Inlägg av twins »

Du får dra den ökade matkostnaden på framtida veckopeng :wink: . Ja eller flytta till grannen :lol: .

Lycka till :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Här i köket har det setat en och anna bra kastarm :roll: :lol:

Jag ger maten i högar på stor tallrik.
Fångar tallriken i luften :o :lol:
Håller i den tillsammans..

Bebis äter själv, jag slevar in bredvid. Eller jag laddar sked, bebis slevar in, vi byter sked (nyladdad mot tom) Man får vara kvick i den här åldern :wink:

Om så behövs skrapar jag av lite i taget från tallriken direkt på bordet så får bebis gräva och kasta där medans jag slevar in. Även dessa småhögar fylls på vartefter :roll: :wink:

Fettar upp varje portion rejält med smör så att minsta tugga som landar där den ska är innehållsrik

8)

Rätt vad det är äter de som folk igen....

:idea: Lägg en uppvikt tidning under matstolen, bara att vika ihop och slänga efter måltiden...

Må matglädjen blomstra :D
/Fjällmor
Sara76

Inlägg av Sara76 »

Jag ger maten i högar på stor tallrik.
Fångar tallriken i luften
Håller i den tillsammans..
:lol: :lol: :lol:
JAAAAA!!!! Kanske kan fungera med en riktigt STOR tallrik faktiskt! Då kan jag ju distrahera lite med själva "tallrikskampen" ist :D

Ska genast sätta mig i hårdträning inför middagen :lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

om du pm'ar mig din mailadress kan du får se hur Lotass (nu 3,5 år) såg ut när han väl insett att tallriken var hans...bara hans..

:wink: :heart:

/Fjällmor
LinnéaG

Återservering!

Inlägg av LinnéaG »

Sara76 skrev:

"Funderar till och med på att sopa ihop den för att låta honom kasta den igen , men enligt lagen om alltings jäklighet slevar väl ungen i sig flera nävar just den gången kan man tänka."

Men du, med tanke på hur mycket man städar :shock: och torkar :shock: och gnor :shock: efter måltiderna, så tänker jag som så, att golvet under min flickas stol är (minst) lika rent som tallriken eller bordet, förmodligen är det den renaste platsen i hela hemmet :roll: . Och du verkar ju också städa, så då gör det ju inget om V slevar i sig. Och det är så typiskt oss i det här landet att vara så "präktiga" att bara för att det legat på golvet så måste det slängas. Måste det väl inte, om golvet är rent! Vad gjorde de förr, när det var ont om mat? Och jag tror inte man riskerar att få barn som kommer att äta från golvet på restauranger, eller hämta mat på backen inne i stan. Med tiden, när de behöver veta, så fattar de att hemma går det men ingen annan stans.

Allt detta var jag tvungen att tänka och resonera innan jag själv började "återservera" :wink: min lilla matkastare av rang här hemma. Det är ju inte "fint" att göra så. Jag vet inte om jag skulle våga göra det om jag hade besök. Men jag skulle kanske det. För att provocera lite :lol:

Linnea
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"