6-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
mariapia

6-åring

Inlägg av mariapia »

Hej alla forumister! :)

Nu var de ett tag sen jag skrev här.. Vi har ju haft det lite struligt med sömnen här hemma , med små nattvvandrare som kommit varje natt... Men det är faktiskt slut med det nu :D. Vi håller på att göra om i vårt sovrum, och jag och min man sover i ett annat rum i en smalare säng. vi tyckte då att det passade bra att bryta mönstret och starta med nya vanor. Det har gått jätte-bra. Lite segt till en början, men nu har de två yngsta egen veckarklocka som ringer 06.30 varje morgon. Det känns fantastiskt skönt faktiskt. :heart: :D
Nu till det som jag vill ventilera: min 6-åring: ni vet ju att jag har skrivit om honom förut, och det går lite i perioder kan man säga. Men just nu är det så att direkt han vaknar på morgonen är han speedad: när klockan ringer kommer han och hans syster in till oss. Han börjar direkt att reta sin syster, just nu så kallar han henne för majsstjärt. Det är också mycet tuttprat fortfarande. (När han inte retas så kan han säga att han tycker så mycket om tuttar.) Men det går som sagt i perioder. Iallafall i morse så gick dom ner först han och lillasyster, och satte på tv:n. Han började direkt att kalla henne för majsstjärt, och hon blev arg för att han störde så hon inte hörde vad de sa på tv:n. Jag gick upp och sa att han inte kunde vara där om han störde, men han bara fortsatte. Pappan gick då ner och hämtade honom och sa att han fick vara på sitt rum och leka om han ville"låta". Han började då fara runt i sitt rum och säga fula ord. han öppnade fönstret och ropade kuckeliku, och när jag kom in så kastade han pennor på mig. Det bara eskalerar kan man säga.
Han har börjat förskoleklass i höst utan problem. I skolan verkar han ha kompisar och vara omtyckt, precis som han var på dagis. Han vill dock inte börja på någon aktivitet, ville börja på innebandy, men när vi kom dit och det var en massa föräldrar där så ville han inte vara med. (Brukar aldrig vilja gå på kalas heller, men nu har han varit på ett nyligen:), Han är blyg i vissa situationer men helt motsatsen i vissa. Igår så ringde han på hos grannflickan som han brukar leka med, hon var inte hemma men hennes storasyster öppnade. Hon sa att hon var själv hemma. Min pojke frågade om han fick komma in, hon sa nej, men han försökte tränga sig förbi i dörren. Han lyssnade helt enkelt inte på hennes nej.

När han kommer in i dessa ret-perioder hemma så kan han bli "lealös" och kräla på golvet eller springa runt som ett jehu. Men det är otroligt frustrerande att börja morgnarna med skrik och stoj. Jag vet att man ska försöka dra alla barn över en kam, men i detta fall går det inte, för det är så uppenbart att han "vill" störa.... Till slut blir man arg, och det blir ju inte bättre av det :?
Kan tillägga att han sover ungefär 11 h per natt. Direkt när han vaknar så bäddar han sin säng, drar upp persiennerna och klär på sig. På kvällen somnar han utan problem. Min fundering är ju främst varför han är så speedad på morgnarna, när man ju själv känner sig avslappnad och lte trött.

Just nu så leker han med sin syster jätte-fint(de är lediga på fredagar). Han vill åka in till stan till zoo och lämna ett vattenprov fr. vårt akvarium idag, men jag har sagt att vi inte kan åka nånstans om han håller på och retas(var tidigare i morse). Jag känner att jag verkligen inte har nån lust att gå honom tillmötes när han inte lyssnar till mig/oss. I dessa situationer har jag lust att ta kontakt med Annas hjälpakut, för varken jag eller min man förstår oss på hur vi ska hantera detta. Ingen av de andra barnen har någonsin varit inärheten av detta beteende. Nu låter det kanske som om det är hela tiden vilket det absolut inte är. Emellanåt år han världens goaste, klokaste, smartaste kärleksfullaste. Men när man är "i" det ser man ingen väg ut, och förmodligen inte han heller.

Nu blev det rörigt, jag förtydligar gärna.........

Kram Mariapia :heart:
Mamma till tre älskade trollungar f. -98, -02 och
-04
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Mariapia! :)

Härligt att ni fick ordning på sömnen, grattis! :)

Du, nu är det här kanske ett lite udda förslag men jag funderar lite på vad din unge herre kan tänkas äta? :)

Jag har läst om väldigt många barn som mår bra av att skippa de snabba kolhydraterna - pasta, ris, potatis och bröd. :shock: Det kan låta som en jätteomställning - men det är det inte. Och det kan kanske vara värt att prova? Många familjer som äter s.k. LCHF - kost vittnar om att deras barn har blivit mycket lugnare och jämnade till humöret efter den omställningen. :wink:

Sök via google så hittar du säkert mer! :)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Kort bara - för liten tufsa ska upp.

Men - här är ju rätt rejäl beteendefostran på sin plats. Har du läst den klistrade tråden?

Samtidigt så tror jag han skulle må gott av att få kanalisera sin energi på något vettigare, än att få igång hela övriga familjen i ett negativt spinn. Det tror jag egentligen inte han är så intresserad av, men det har blivit hans lott. Tänker jag, eftersom det har pågått ett tag. Se till att hjälpa honom till annat att lägga krutet på. Låt honom fixa familjens frukost, t.ex. Har du läst Blommans inlägg i 6-årstråden, så ser du ju där hur enormt mycket man kan anförtro så här stora sötnosar. Så varför inte ha familjeråd där ni går igenom hur ni hädanefter ska bete er mot varandra i familjen, vad som händer om man inte beter sig så (förvisning) och fundera tillsammans ut bra arbetsuppgifter för alla i familjen, både att sköta själva och sköta gemensamt (så man stärker flockkänslan). Jobba aktivt för att barnen ska se sig som ett team. Han behöver känna sig behövd rejält, så han får uppmärksamhet för annat än för att vara familjens retsticka. Tror jag.

Det här blev kortfattat och klämkäckt, men jag tror att du ser vad jag är ute och far efter om du uppdaterar dig i 6-årstråden och i tråden om Beteendefostran.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hej ursäkta att jag blandar mej i :oops:
men jag blev intresserad av den där 6-årstråden du skriver om.
Var hittar jag den :?:
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
Ewa

Inlägg av Ewa »

Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
mariapia

Inlägg av mariapia »

Hej igen! :heart:

Tusen tack för snabba svar som vanligt. Jag kom hem fr. jobbet sent ikväll och har inte hunnit läsa och reflektera ordentligt ännu, blev bara så glad över era svar:) Återkommer :)

Kram Mariapia :D
-04
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Mariapia :D
Några reflektioner från mig som komplement och lite förstärkning till dina redan lysande svar.

:arrow: Försökt ta ett steg tillbaka och se rollspelet i familjen som det ser ut. Det är ofta då lättare att hantera sakligt och konkret.

:arrow: Glöm inte att lillasyster (inte så liten längre) har ju också en roll i det hela. Om han säger majsstjärt så taggar hon igång på det. Av vilken anledning då är ganska ointressant men hon får ju också en reaktion i sin tur på sitt beteende. Förstår du hur jag tänker :?: Lillasyster bör ju instrueras i att nolla honom och storebror bör instrueras i vilka ret-ord som är ok i lagom trevligt syfte. I och med att båda har en roll så ska båda hanteras.

:arrow: Lär in dig på bifogade länkar vad avser attityden i saklig och konkret hantering. Det är nödvändigt, men inte alltid lätt. Om man inte kan bete sig som folk så blir det konsekvens men det ska inte bli ett straff - dvs inte åka dit han önskar.

:arrow: Gällande aktivitet så kanske inte det är i första hand han som ska styra, utan vad ni tycker är det bästa för honom. helt klart så förstår de inte alltid sitt eget bästa (vem gör det i och för sig :roll: ). Välj en aktivitet som ni tror ska passa honom. Entuiasmera honom och gå många gånger. Vill han titta på de första gångerna så är det också helt ok. Vissa barn (och vuxna) behöver bekanta sig med nymodigheter innan man kör igång.

:arrow: Anna sa till mig "skilj på rutiner och kärlek samt sak och person". Det försöker jag ha framför ögonen, tillsammans med en saklig hantering och att backa bakåt och se saker ut ett helhetsperspektiv. Det är mina mål i alla fall. 8) :wink:

Trådar om beteendefostran. Glöm ej heller 6-års tråden samt social delaktighet.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11468

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 10&start=0

Varm kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
mariapia

Inlägg av mariapia »

Hej och tack för era svar! :)

Päivi- kosten, ja kanske kan det ha ett samband, googlar lite och ser om ja kan hitta mer fakta kring det..

Ewa- jag tror också på rejäl beteendefostran, men det är svårt tycker jag.. Tex så ska de väl räcka med en varning innan det blir förvisning när man är så stor som 6 år.. Det jobbiga är att min 6-åring är jätte-stor och lång, och han går aldrig självmant till sitt rum. Jag ska väl inte behöva bära honom, men eftersom jag inte knappt orkar lyfta honom så blir det ju att man får ta ett hårt grepp runt hans hand och nästan dra.. det gör mig så arg och fysiskt slut att jag har svårt att behålla lugnet, vilket varken hjälper honom eller mig.. Nu ikväll har vi haft hjälp m. snickring i hemmet, och när jag sa att vi skulle sova så ville han inte utan satt på toaletten och höll i sig i handfatet när vi skulle hoppa i säng.. Jag har så svårt att behålla lugnet då, utan blir bara irriterad.. När han väl kom i säng så låg han och skrek rakt ut i ren protest.

Jag tror också på att han skulle behöva kanalisera sin energi på nåt annat, för helt klart har han fått "fel" roll i familjen just nu. Det hemska är att jag själv känner att jag har så svårt att hantera detta när han håller på med tutten, tåsvett och majsstjärt-prat. Han håller även på att peta mot (försöker peta på) mina bröst och säger tutten och boobs och jag blir så irriterad. Det låter löjligt men det är inte kul alls.

Susanne: rollspelet i familjen- hur menar du då? Nu har vi ju en storkille på 10 år, som håller på med sport, och är jätte-duktig i det. Han är för övrigt i en fantastisk period och allt går enkelt för honom. Lilltjejen är i princip en kopia av största killen, otroligt framåt och allt går lekande lätt, med kompisar, dagis etc... Hon skulle nog gärna vilja börja på ngn egen aktivitet men vi känner att det vore skönt för mellankillen att få börja på något före... Men jag förstår inte riktigt hur jag ska kunna vällja aktivitet åt honom.. När vi skulle på innebandy så ville han inte vara med de andra när vi kom dit utan satt och tittade på, vilket var helt ok. Efter ett tag så ´ville han åka hem, men jag sa att man är kvar tills det är slut. Han blev arg och gick ut ur gympasalen. Jag satt kvar tills det var i pricip slut och sen åkte vi hem. Efter det så ville han inte dit nån mera gång..
Jag tror att vi ska ta ett familjemöte och gå igenom saker och ting till en början. Så ska jag lusläsa trådarna... Det blev lite rörigt det här, men just nu känns det jobbigt :twisted: Men livet är väl inte alltid så enkelt.. Känner bara att detta tar sån kraft, det måste brytas...

Återkommer, Mariapia :heart:
-04
blomman

Inlägg av blomman »

Får jag fråga - vad har han för uppgifter, som varje dag bekräftar att ni klarar er sämre utan honom?
Hur ser hans arbetsschema/sociala delaktighet ut?

Kram Blomman
mariapia

Inlägg av mariapia »

Hej Blomman!

Han har inget eget arbetsschema som han själv kan se.... Varje morgon så bäddar han sängen och drar upp persiennerna i sitt rum, och efter frukosten och innan skolan så ger han och hans syster kaninerna mat och vatten. Han dukar av efter sig och hjälper ibland till att duka/duka av fter måltid. Han tycker mycket om att hjälpa till och dammsuga och moppa golv, men han har inga fasta egna uppgifter. De hjälper också till att byta i buren till kaninerna och ge fiskarna mat. Jag måste erkänna att jag har svårt för att övertyga dem om att "vi klarar oss sämre" om inte de hjälper till. Kanske beror det på att jag själv aldrig lyfte ett handtag hemma, och att det snarare gick snabbare om min mamma gjorde allt själv. Så egentligen är det väl dåligt med den sociala delaktigheten, och den känns inte helt naturlig för mig :oops: Men vi klarade ju att få ordning på sömnen så vi borde väl klara annat också antar jag :?

Kram tillbaka, Mariapia :heart:
-04
blomman

Inlägg av blomman »

Om jag får säga vad jag tycker så MÅSTE han ha ett schema som han kan se, med egna uppgifter, viktiga, riktiga uppgifter, NU!
Han är 6 år och då behöver man ännu, ännu mer konkreta bevis på att man behövs. Så löjligt enkelt är det, kan många av oss intyga, att ett schema på kylskåpet kan göra om en 6-årskrisare till en mycklet mer stabil liten person.
Därför att man då konkret kan SE att man behövs och fyller en viktig funktion.
Prova!
Sätt er ner och gör schema, till alla barnen såklart, låt dem vara med och styra lite, kanske har man nån favorituppgift (Min stora gillar att städa badrummet t.ex).

Här kan hans energi kanaliseras till nåt vettigt. Ge honom en liiite för svår uppgift nångång i veckan, som kräver mer koncentration och vilja. Beröm honom oerhört mycket efter det är utfört. Studera noggrant och tala om hur bra det blev.
Ge honom rollen som att han är en viktig kugge i familjen.

Om han drar igång med tuttenprat, kan du helt enkelt förvisa honom genom att förvisa dig själv. Med lugn röst (och lugnt sinne) kan du helt enkelt säga:
"Sådär pratar vi inte med varandra i vår familj" eller nåt liknande som känns rätt. Gå därefter därifrån och gör nåt annat, jätteviktigt (hitta på nåt bara) och låtsas som det regnar (vilket det gör ganska ofta just så här i november :roll: ). Så fort han kommer och pratar trevligt får han givetvis massor av uppmärksamhet.

Ang. lillasyster så kan man ju faktiskt vända på steken och fråga honom (han är stor nog nu) om det har hänt nångång att någon sagt något til honom som han blev arg och ledsen över. Det finns det säkert. Prata om hur det kändes för honom. Förklara att det är precis så lillasyster känner sig.

Men först och främst: SCHEMAT!
Jag vågar lova att det kommer hjälpa , och gör det av någon outfrundlig anledning inte det så får du stämma mig :wink:

Kram
mariapia

Inlägg av mariapia »

Hej igen!

Jag tänkte att vi ikväll skulle ha familjeråd. Tänkte att vi skulle prata om hur vi ska vara mot varandra i familjen, och vad som händer om man inte efterföljer det(förvisning). Vi skulle ju kunna prata om egna uppgifter på samma gång, och dom skulle kunna få önska egna. Vad händer om man inte sköter ina uppgifter då?, det känns som om "mellisen" skulle kunna vägra om han är på det humöret, även om han tycker om at jobba. Det är nämligen så att om han inte måst göra nåt så går de bättre...

Kort summering av morgonen:
Barnens veckar klocka ringer 06.30, och då kommer dom springandes in till oss, och lägger sig på var sin sida om mig. Pappan lägger sig skavfötters för det blir för trångt. Mellisen börjar nästan direkt att prata om majsstjärt och tuttar :shock: . Yngsta bryr sig inte(har instruerat henne och det funkar ganska bra), men nån gång fräser hon till.

Pappan blir arg för att det är liv direkt på morgonen och tar in mellisen i hans rum. Här tycker jag att det blir en konflikt för vi säger till de andra barnen att de inte ska bry sig, och sedan blir nån av oss arg...

För att ta tag i detta så kanske man får prata med mellisen och säga att det är ok att han kommer in på morgonen om han inte pratar "tok", utan ligger och myser. Efterföljer han inte det, är det då en varning som gäller och sedan förvisning :?: Vad tror ni om det?

Det som är tråkigt när man förvisar honom är att lugnet kommer aldrig, han säger att han är färdig, och ska gå ner , men sen startar han upp samma sak direkt igen. Känner någon igen det?

Jag märker också enorm skillnad på när jag själv är trött, vi håller på och renoverar och det är smått kaotiskt överallt i huset.

Mariapia :heart:
-04
blomman

Inlägg av blomman »

mariapia skrev: Vad händer om man inte sköter ina uppgifter då?

För att ta tag i detta så kanske man får prata med mellisen och säga att det är ok att han kommer in på morgonen om han inte pratar "tok", utan ligger och myser. Efterföljer han inte det, är det då en varning som gäller och sedan förvisning :?: Vad tror ni om det?

Ja, vad händer då?
Ni klarar er inte utan hans hjälp, eller hur?
Om han ska tvätta och inte gör det, då finns där inga rena kläder att ha på sig. Och hur skulle det se ut!
Nu är jag lite hård mot dig (om det är ok), men du måste tänka bort att man ska ha nåt straff för att man inte utför sina uppgifter, uppgifterna är där för att familjen fungerar bättre om alla gör sin del. Ni klarar er sämre utan varandra!

Sen måste jag motsätta mig det här med vad som händer om man inte efterföljer de regler ni ska sätta upp om hur man beter sig mot varandra.
Förvisning, jovisst, men först och främst beter man sig väl mot andra för att de mår bra och blir glada då. Om man beter sig illa blir folk ledsna, och då får man se till att göra dem glada igen.
Om han retar lillasyster så hon blir arg och ledsen då är det hans uppgift och konsekvens av sitt handlande att se till att hon blir glad igen! Låt honom gärna fundera ut själv hur han ska få henne glad igen.

Tycker absolut att ni kan sätta upp en regel om att när man kommer in på morgonen då myser man. Annars får man ligga i sin säng istället. Börjar han retas och hålla på, då säger ni HELT lugnt "Ojdå, nu gör inte du som vi har bestämt, här i sängen myser vi, vill du stöka så får du göra det på ditt rum".
Och så kan man bara leda bort honom till hans eget rum. Gå sedan och lägg er igen. Dyker han upp igen är han välkommen, men naturligtvis på de premisserna ni har bestämt, dvs, att man är lugn och trevlig.

Vi har en regel om vilket tonläge man har på morgonen. Man pratar lugnt och ganska tyst på morgonen. Glömmer man bort det (vilket händer), så är det "ojoj, nu glömde du hur man pratar på morgonen, kan du prata såhär (man själv sänker rösten till en nästan-viskning)?"

Tycker du att jag mästrar dig? Inte min mening i såfall, men jag vill vara ganska rak, och då kan det låta hårt ibland!

Kram!
mariapia

Inlägg av mariapia »

Jag måste nog förtydliga mig lite- jag menade inte att ge ett straff om inte uppgiften var gjord, men jag tror det är här jag faller lite också, att det är svårt att visa att vi klarar oss sämre utan barnens hjälp om dom inte vill... Jag har ng svårt att entusiasmera..

Sen ang. mitt tidigare inlägg om att vi inte kunde åka till stan för att han inte lyssnade, så vet jag inte om jag tycker att det är helt fel: jag sade till honom att -Om du inte lyssnar på mig nu så kan vi tyvärr inte åka till stan. Är det så att man beter sig illa ett längre tag så tycker inte jag att det känns rätt att tillgodose ett önskemål som kommer från den personen. Det är väl lika på ett obb för vuxna, om inte jag lyssnar på de andra och beter mig illa så kanske inte dom vill ställa upp på mina önskemål... Jag vet inte, är jag ute och cyklar tycker ni?

Mariapia
-04
blomman

Inlägg av blomman »

Jag förstår hur du menar, men att inte få åka till stan för att man har retats blir ju ett straff.
Försök att inte tänka bakåt utan framåt. Även om man kan irritera sig på att ha tampats en längre tid, så får man tänka på att det handlar om frågor från barnets sida. Och en utveckling.
Skilja på sak och person som Susanne skrev innan.
Däremot kan du nogsamt förhöra dig om hur man gör i stan. För det vet han nog. Och vet han inte så går man igenom det.

"I bilen pratar vi trevligt, vi retas inte. Sen i stan så går vi tillsammans, lyssnar när någon vill säga något, pratar trevligt..".

Eller hur man nu vill ha det i stan.
Sen kan man lägga till att det är viktigt att det blir såhär när man är i stan, annars går det ju inte att åka dit. Men han kan inte få konsekvens för något han har gjort hemma, tidigare, genom det här. Tycker jag iallafall.
OM han däremot inte följer det ni har sagt i stan, då kan man sonika åka hem och strunta i att lämna vattenprov. Då blir det konsekvens av det som sker, när det sker.

Om det är svårt att känna att ni klarar er sämre utan barnens hjälp, så får du se till att det blir sant på riktigt!
En kompis till mig som införde schema, sa efter två veckor att hon aldrig skulle kunna gå tillbaka till det de hade förut, och att hon själv måste skaffa sig en hobby för att det blev så mkt tid över. Det här i kombination med att hennes barn mådde så otroligt bra, och blev gladare och stoltare!
Jag tror helt och full och fast på det här med social delaktighet!

Ber om ursäkt för att jag missförstod dig med straff om uppgiften inte genomfördes. Inte lätt det här med det skrivna ordet, lätt att feltolka.

Kram Blomman
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"