Hur har ni det, ni Barnaboksdagmammor- och pappor?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Hur har ni det, ni Barnaboksdagmammor- och pappor?

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Jag är här inne lite då och då och förundras över idérikedomen och engagemanget. Vissa verkar ha dragit igång egna verksamheter i mindre eller större utsträckning. Jag blir så glad över att läsa om hur ni andra har hittat för lösningar. Vi har Maja hos en dagmamma som bor här i byn och det fungerar jättebra. :D

Av flera olika anledningar går jag runt med en massa idéer och tankar kring hur det skulle vara att vara dagmamma själv, i Barnaboksanda. Därför är denna tråd väldigt intressant, men så upplever jag att aktiviteten här inne är låg. Eller har jag fel?

Här kommer ett upprop! Finns det någon som har dragit igång egen verksamhet som dagmamma/pappa? Det skulle vara väldigt roligt att få bolla lite med er i så fall!

Kramar från Ottilia :D
Mamma till flicka född 040903.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Ingen som har något att bidra med?!
Är ju nyfiken själv också :D
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej!

Ja, ni. Jag vet ju att några här inne haft liknande planer - och också satt igång. Du har säkert redan kollat in de här trådarna:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17035
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15869
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16720
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14722
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15062
Den enda jag personligen känner som omsatt dessa tankar i praktiken är SusanD, som hade ett litet minidagis i helt privat regi ett tag.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10304

Jag hade gärna haft någon liknande verksamhet med ett par barn här, men intresset häromkring har varit rätt svalt. De dagmammor (kommunala) som funnits har fått lägga ner, och jag bor en bit utanför samhället och det har inte varit så eftertraktat eller fungerat så väl praktiskt. Så jag har klarat mig själv, helt och hållet, genom att fixa och trixa och snåla. Annars hade jag gärna sett en variant också där man är, säg, 1-2 föräldrapar som delar på omvårdnaden om barnen och jobbar deltid. Men, som sagt, här har intresset varit svalt. Och kanske har jag inte salufört idén så högt heller - eftersom jag ofta känner mig rätt ensam i mina prioriteringar och livsval.

Vill du veta hur det går för de olika ovan nämnda trådskaparna så skulle jag uppdatera deras respektive trådar istället, särskilt nu som "nya inlägg" ligger nere, så kanske man inte ser ditt inlägg, men man får ju mail om aktivitet i sina egna tidigare trådar.

Kram och lycka till Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Tack för att du puffade msSophie och tack Ewa för svar!

Jag tror att vi är många som går med dessa funderingarna och ibland känner man sig helt klart lite solo med sina prioriteringar och livsval, precis som du skriver Ewa.

Personligen så är det ett frö som gror, sen får jag se hur jag gör. Som sagt, det är roligt att läsa hur andra gör/gjort. SusanD ligger i topp! :wink:

Kram på er!
/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ottilia skrev: SusanD ligger i topp! :wink:
Tack snälla Ottilia för detta uttalande, jag skulle gärna starta ett minidagis snart igen men det är ju som sagt vad ont om barn här ute i skogen. Nu går vi på kyrkis på måndagförmiddagar och där hoppas man ju kunna knyta lite kontakter så att vi kan starta upp igen. Vi får se hur det går.

Men just nu kändes det så jätteskönt att höra att jag låg i topp för febern rasar i min kropp som värker, hostar och är allmänt trist. Men nu känner jag mig lite bättre, tack.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Muminmamman
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 16:14

Inlägg av Muminmamman »

Hej!
Ja, jag tycker också att det varit lite tyst på denna tråden.
Skulle vara roligt att höra hur det går för er andra som har skrivit här om era planer.
Jag har ägnat nästan hela min föräldraledighet till att försöka få ett besked om jag får starta som dagmamma.
Först försökte jag privat för det är det jag helst vill, men där tog det stopp eftersom inte politikerna bestämt sig för om det ska få finnas privata dagmammor här ännu. :roll: :evil: Så nu försöker jag starta som kommunal dagmamma så länge, men det visar sig vara minst lika krångligt.
Vi måste vara minst tre stycken som kan samarbeta och vi måste barnsäkra våra hem för dyra pengar som vi måste lägga ut själva. (Inte så lätt när man försöker överleva på föräldrapenningen.) Vi måste även ta emot de barn som står först i kön vilket kan innebära bara ettåringar. Man får inte heller räkna in sina egna barn i gruppen. :?
Nu har jag iallafall bestämt mig för att försöka. De kommer på hembesök nu på onsdag och jag har lyckats få ihop två vänninnor som också vill bli dagmammor. Nu håller vi bara tummarna på att det ska gå vägen :!:
Privat dagmamma med fyra egna små gobitar:
Sol 7 år, Smilla 6 år, Sixten 4 år och lilla Molly 1 år
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

:twisted: :twisted: :twisted: Vad är det för kommun som stoppar företagare :twisted: så får man väl inte göra :?: Allt företagande är bra företagande och där ligger även friskolor och privata alternativa barnomsorger. Jag blir verkligen ARG. När det blev möjligt att privatisera barnomsorgen öppnades möjligheter för just KVINNOR att faktiskt bli egna företagare. Att stoppa denna möjlighet ser jag som helt befängt. Jag skulle kolla igen och igen och igen om detta verkligen är lagligt.

Kom igen muminmamman

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Muminmamman
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 16:14

Inlägg av Muminmamman »

Om det verkligen är lagligt vet jag faktiskt inte, så jag tog och skrev till skolverket och frågade. Ska bli spännande att se vad de svarar.
Politikerna i min kommun säger att de inte kan ta upp ärendet i fullmäktige ännu för de vet att det kommer att bli nedröstat.
Därför rådde de oss att starta kommunalt först och vänta på beslutet.
Om det nu någonsin blir nåt beslut... :evil:
Att starta privat hade varit mycket bättre med tanke på att man då själv får välja hur stor barngrupp man vill ha och hur många timmar man vill ha öppet m.m.
Idag kommer iallafall rektorn på hembesök så får vi se om hon godkänner mitt hem...
Privat dagmamma med fyra egna små gobitar:
Sol 7 år, Smilla 6 år, Sixten 4 år och lilla Molly 1 år
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Hur gick det Muminmamman?
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Muminmamman
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 16:14

Inlägg av Muminmamman »

Jo, ,,på hembesöket gick det väl ok. De hade inget att klaga på i hemmet. En del säkerhetsgrejer som behövdes införskaffas tex brandsläckare och någon grind.
MEN de meddelade att de hade räknat på barnen som står i kön och kommit fram till att det inte fanns tillräckligt med barn... :( :( :shock:
Efter besöket satte vi oss och räknade på de uppgifter vi fått och kom fram till helt andra slutsatser. Här finns så mycket barn i kön så jag har fått besked att jag inte får in min lilla tjej i mars även om hon har syskonförtur.

Vi tog helt enkelt och skrev en liten infolapp om vår tänkta verksamhet och delade ut på vår vuxen-barngrupp och gissa om intresset var stort!!! :P
Vi bad alla som var intresserade att ringa in och tala om det för vår rektor som inte tror att något intresse finns. :evil:
Vi hoppas nu att många har ringt!
Den 18/11 ska vi på möte igen och FÖRHOPPNINGSVIS får vi något besked då.
Så...fortsättning följer...
Och på frågan om det var lagligt att stoppa en från att söka privat så är svaret att de inte kan hindra en från att söka och de måste behandla ärendet i nämnden så nu har vi lagt in en ansökan om privat också.
:wink:
Privat dagmamma med fyra egna små gobitar:
Sol 7 år, Smilla 6 år, Sixten 4 år och lilla Molly 1 år
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"