Välkomna till Nancyfamiljen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Förmodligen inte mer än att det är nytt och obehagligt. Det är nog bara att bada på med ordentligt fastklistrad attityd och invänta mindre panikartade tider ;-) Sen kan man ju alltid dubbelchecka badtemp o.s.v. men det är nog inte där felet ligger, skulle jag tro, om han är en proffsbadare ;-)

Kram F...
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack *frieda* :wink:

Storasystrarna har älskat sina bad nästan från början så det är lätt att börja jämföra. Mitt uttryck "proffsbadare" (med glimt i ögat som ni förstod) kom av att maken min är inne på tredje lilla bebisflickan på kort tid och har alltid varit den som ansvarat för badet. En trevlig tillställning enligt de äldre men inte för lillaste lillasyster alltså.

:shock: Det är annars en rackare till sjusovare denna Lani-gosa :heart:

Håll i er nu. Igår slocknade hon 19.15. Då min klocka ringde 03 var jag så jäkla trött så jag stängde av signalen utan att gå upp... Hon pep vid 03.45 då jag tog upp och matade -max 40 ml sen ville hon inte ha mer utan gnydde argt tills jag lade henne i vagnen igen. Sov och sov och sov... Vi väckte henne 07.30. Jo, egentligen är det morgon 07 men jag satt så gott i soffan med Lussi i famnen och Leia bredvid så jag ville inte flytta på mig :oops:

Nu ligger hon förnöjt i vagnen och har "lekstund"...

Trasslar hon aldrig då :?:

Jo, vi har eftermiddagstrassel med sovluren där. Jag får inte till det alls. Antingen lägger jag henne för tidigt eller för sent. Hon kommer inte till ro utan är bara orolig vad jag än gör. Men om hon inte sover alls orkar hon inte till kvällen. Jag minns att Lussi hade ungefär samma slags hyss för sig.

Fråga: Kan det handla om att Lani sover så mycket på natt, fm och lunch så att hon egentligen "fyllt sömnkvoten" :?:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Dagens Leia

Vi tittade allihop på Lotta på Bråkmakaregatan igår. Leia tittade lite bekymrat på Lotta då hon stapplade fram på skidor på väg till soptunnan. Leia lade huvudet lite på sned och sa: "Det skulle nog vara lättare för Lotta att gå med fötterna i snön. Det tror jag."

Dagens Lussi (om kommunikation)

Jag stod i duschen imorse medans Leia och Lussi roade sig på egen hand. Lani sov. Plötsligt kommer Lussi till badrummet och ser bedrövad ut. Hon tittar på mig och viftar med armarna. Jag börjar yra en massa om att "mamma kommer snaaaart, mamma är hääär, mamma är snart klar, gulleluss, blabla". Lussi blir allt mer förtvivlad och jag skyndar mig att duscha klart. I samma stund som jag kliver ur duschen slår det mig: "Lussi, har du bajsat :?: " Lussi svarar med ett bestämt och lättat "ja". Med ens torkas tårarna och hon går före mig bort till skötbordet på andra toaletten. Där fick jag för mitt jolmiga "mamma är här". :roll:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:idea: Nu följer två texter i syfte att underlätta er vardag. Den ena är präktigt moraliserande och det kan ni gott ha om ni missat det fantastiska verktyg som ”skak i handtaget” är. Den andra texten är en lista över förslag på hur en skitmorsa kan fuska sig till barnens kärlek och trots sin uselhet få ihop tillvaron ändå. Fast om det bara är jag som känner mig som jordens sämsta mamma emellanåt kan ju ni andra proffs läsa i alla fall och putsa upp eran gloria ytterligare ett snäpp O:) :wink: :P :lol:

(båda texterna läses på egen risk och om man inte har sina ironiska glasögon på riskerar man att tolka allt bokstavligt, bli förbannad och kanske ägna dagen åt att känna sig irriterad. Jag tycker nämligen om att leva lite ”edge” emellanåt och väljer idag att skriva helt utan smileys… :twisted: O:) 8) :wink: )

”Vargtimmesskak”

Vad vill man helst göra i vargtimmen vid 05.00? Vad gör DU helst i vargtimman vid 05.00? Jo det är klart att om det finns alternativ som ”vinna en miljon”, ”bli uppvaktad av Johnny Depp”, ”få äta upp en ask exklusiv choklad med löfte om att den inte hamnar på låren efteråt” men oftast är inget av detta nåt vidare trovärdigt alternativ i svenska hem vid den tiden på dygnet.

Jag tippar annars på att din högsta önskan är att få sova. Och om du nu blir väckt vill du antagligen få sova vidare snarast möjligt. Jag vågar nästan slå fast att du inte har lust att:

Vagna
Lägga tillrätta
Vagna igen
Lyssna, avvakta
Vagna igen
Få panik och börja buffa lite
Komma på att Mozart visst var bra och stå i mörkret och fippla med sladdar och var fan sitter ”on-knappen”
Få diffusa minnen ”om husljud” och snubbla över dammsugaren i mörkret och fundera över om det var en legobit eller din vigselring som sögs upp
Vagna lite till... och en buff
Och kanske ve och fasa slutligen nå den yttersta botten, det ultimata nederlaget och… mata.

Du kan slippa allt det där. Du kan istället höra din lilla skatt gny till och börja vakna varpå du går upp ur din varma säng, går fram till vagnen och snabbt skakar den sidledes, går tillbaka till din varma säng och redan innan du hunnit dra täcket över dig hör du hur det börjar låta av det underbara ljudet tystnad.

Det är inte gjort över en natt. Det kräver lite tålamod och förtröstan. Och att man kommer ihåg att avsluta varje ”nattning” (även dagtid) med ”skaket”. Nu har jag genomfört detta tre ggr med tre barn och kan likt en amerikansk väckelsepredikant eller en speedad tv-shopförsäljare vittna om att det fungerar! Tusentals nöjda kunder eller i det här fallet tre bebisflickor har nöjt somnat om efter enbart lite skak.

Och med ens kan man på köpet slå hål på sina farhågor där i vargtimman:

”Hon kanske är hungrig”
”Hon kanske inte vill sova”
”Hon kanske vill ha närhet”

Och alla hungriga, pigga, närhetstörstande bebisar somnar om med enbart ett skak i handtaget?

Om bebisen övriga dygnet fått sina behov tillgodosedda så visar detta bara att hon/han är av samma skrot och korn som du själv – det skönaste är att SOVA i vargtimman.

”En skitmorsas tiostegsplan till barnens kärlek och tröst för sitt usla hjärta”

1. Eftersom man hänger på AW-forum sover barnen förhoppningsvis gott om nätterna. Det kommr de långt med. De har kraft att stå ut med dig även när du inte direkt glänser i din mammaroll.

2. Vid minst ett tillfälle per dag lägger du dig raklång på en madrass på golvet och är till barnens förfogande som levande klätterställning. En övning som varken kräver eftertanke, pedagogisk insikt, förberedelser eller ens att man öppnat Barnaboken. Och skulle du råka få en fot i ögat eller en armbåge i bröstet är det värt det för den enorma ”pay back” du får i form av glädje och tacksamhet från barn med tindrande ögon och lyckligt rödblossande kinder.

3. Filmjölk, blodpudding eller banan är också mat. Man kan väl servera banan som middag och sen tidigarelägga vällingen en smula? Oavsett vad som pratas på forumet om ”barnens inre klocka” så kan de flesta barn inte klockan så noga att de märker att man istället för lunch och middag fick mellanmål mest hela dagen och välling en timma tidigare…

4. Tänj på dina egna gränser. Låt din 15-månaders sitta brevid storasyskonet och kladda med vattenfärg. Ok, det kommer färg på bordet, kläderna och storasyskonet kanske målar lillasyster med svart färg i örat. Och? De är antagligen nöjda och glada och färgen går att tvätta bort. Själv kan du njuta av ditt kaffe och inbilla dig att du låter dem hållas för att du är en sån härligt liberal och fritänkande förälder.

5. Det tog mig två barn och ett tredje på väg att inse att social delaktighet är vad vi gör det till. Mina förväntningar på barnen och mig själv har varit skyhöga och nästan kvävande. Kan inte tro en sekund att det var AW:s avsikt. Hon vill ju tvärtom fria från skuld så varför faller vi så lätt i den fällan ändå? Märkligt nog fattade jag inte grejjen förrän jag var på annan spelmark. Jag uppmanade en söt liten Sofia att hålla i en paprika och då jag såg hur nöjd och viktig hon kände sig så fattade jag att det inte behöver vara mer komplicerat än så. Steg fem är alltså att inhandla paprikor och gärna en söt Sofia. Man måste ju ha någon som håller paprikorna, eller hur?

6. Om det är grått ute och du bara inte har lust att gå ut med barnen uppfinner du ”mammas och hennes gullungars mysdag”. Drar fram ditt stora, gosiga vuxentäcke till soffan, tänder ljus på behörigt avstånd, läser boken ”Djurens ungar” med samma entusiasm som om det vore första gången (inte femhundrade den veckan), utlyser skendemokrati gällande vilken dvd som skall ses (du kanske inte har lust att se Byggare Bob en gång till just då) och då barnens mysork tryter fortare än din letar du fram nåt halvförbjudet ätbart och mutar dem att mysa vidare lite till med dig i soffan. För deras egen skull såklart.

7. Man kan maskera sitt behov av att frossa i musik från sin tonårstid som ”bredda barnens musiksmak”. Dansa till favvo-cd:n eller kura ihop er framför Youtube. Dröjer inte länge förrän barnen kan stava till både Madonna, Metallica och världens bästa Mamma.

8. Lita på dina barn. Lita på att de fattar skillnaden mellan rutiner och avsteg från dem. En mindre lyckad dag kan man pynta på genom att göra saker tvärtemot hur man brukar. De fattar. De köper idén. De kräver inte att det skall vara så varje dag. Dina ungar är smartare än vad du själv är för de har större förmåga att njuta av det lilla och fokusera på det som är bra.

9. En mysig start på dagen och en sjyst avslutning på densamma förlåter ganska mycket skit däremellan.

10. Om dagen ändå blev skräp kan man innan sängdags utlysa bannbullor över allt vad Robin Williams och ”Carpe Diem” heter och istället nynna sig själv till sömns till tonerna av Christer Björkmans ”I morgon är en annan dag”.

:heart: Love from Nancy
Senast redigerad av Nancy den sön 09 nov 2008, 09:59, redigerad totalt 1 gånger.
Nancy

Inlägg av Nancy »

... i övrigt noterar vi att Nancy och tillhörande make är i desperat behov av att skaffa sig en lite vuxnare hobby. I två veckors tid har de grälat om vem som egentligen gör den svenska rösten till Greta Gris mamma på Nickelodeon. Nancy hävdar envist att det är Beatrice Järås och maken påstår att det är Sissela Kyle. Ingen av dem orkar ta reda på fakta utan nöjer sig med att fortsätta träta.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

MITT I PRICK NANCY! Du sammanfattar SM på ett underbart sätt tycker jag.

Här kommer absolut en av mina favvodelar av detta!
Och med ens kan man på köpet slå hål på sina farhågor där i vargtimman:

”Hon kanske är hungrig”
”Hon kanske inte vill sova”
”Hon kanske vill ha närhet”

Och alla hungriga, pigga, närhetstörstande bebisar somnar om med enbart ett skak i handtaget?

Om bebisen övriga dygnet fått sina behov tillgodosedda så visar detta bara att hon/han är av samma skrot och korn som du själv – det skönaste är att SOVA i vargtimman.
Kram på dig!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

oj Nancy :-({|= så lycklig jag blir av denna läsning! :D

Du är så klok

=D> :heart:

/Fjällmor
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:heart:
Fantastiska du :-)
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

åhhh Gud vilken fantastiskt underbar läsning! :lol:

Fast jag förstår inte det där med "skitmorsa" alls. [-X en mamma som kan se till BÅDE sina egna behov OCH barnens är i mina böcker en SUPERMORSA :!:

Så mera mys i soffan, mera dans till youtube och ännu mera mammaklätterställning :lol: :P - du påminner mig suveränt om följande saker:

:arrow: det måste inte vara så jädra komplicerat för att det skall bra

:arrow: barnen föredrar ofta det enkla.. (påminner mig ms Billing, som har nu expanderat repertoaren från att hålla i en paprika till att hälla krossade tomater i köttfärssåsen... "Mera sås." 8) )

:arrow: har jag kul har fotast barnen kul. :wink:

Tack för dessa påminnelser samt för underbart rolig läsning! :-({|=
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack TorsMamma för din respons :heart:

Fjällmor: Innerligt tack :heart:

Tessan: Gulle dig :heart:

Päivi: Ja jag vet, inget trevligt uttryck men heller ingen vidare trevlig känsla när man har den... Blir så jätteglad för din fina respons :D Såklart att unga fröken Sofia häller tomatkross numera :wink: :heart: Då hon hjälpte mig till aha-upplevelse var hon en smula pyttigare :wink: :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu snor jag lite plats i din tråd Nancy, och jag skall aldrig mera göra så Torsmamma :P men jag måste få säga det:

DET ÄR SÅ DJÄKLA HÄFTIGT :!: :shock: Det är med Sofia som jag inser vad social delaktighet KAN vara, när vi står i köket och lagar mat båda två: hon står på sin tripp-trapp och häller saker i grytan, eller lägger bacon på pannan, och jag står bredvid och småpratar med henne samtidigt som vi pysslar med maten. :D När vi skall äta kommer Hugo och dukar bordet. :D Sofia kommer med ett helt eget initiativ när jag lagar mat, säger att hon vill också vara med och börjar självmant dra på sin tripp-trapp för att kunna stå bredvid mig. NU fattar jag! :lol:

Och så går vi tillbaka till SM... :oops: O:)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Päivi: Du får alltid "sno plats" :heart: Tack för att du delar med dig :D

Fråga: Hur vet jag egentligen att Lani är redo för hela nätter :?: I nuläget ser det ut såhär:

Somnar vid 19.30 (ibland tidigare). Vaknar vid ca 02 varpå vi matar. Hon är dock måttligt intresserad, i natt åt hon inte mer än 20 ml. Somnar om och vaknar nästa gång vid 05. Jag skakar i handtaget och hon somnar om. Jag väcker henne sedan vid 07 och då sitter hon en bra stund och är ljuvligt söt och gosig i min famn innan det är dags för mat.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag gick efter att Sofia. :) När hon hade skippat sin enda nattmål självmant - sovit 12 timmar non stop två-tre gånger, bedömde jag det som att nu "kan hon." 8) Det finns även de som har gjort den bedömningen redan efter en "hel natt". :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Tack Päivi :heart:

:shock: Lani-gosan har sovit sin första hela natt utan nattmål :!: Jag chansade en smula där i mörkaste natten och se det gick vägen :thumbsup:

Lade henne för natten 19.25.
Gnydde 02.20 varpå jag skakade i handtaget och tösabiten somnade om.
Pep vid 03.45, nytt skak och snabbt omsomnande följde.
Pratade lite vid 04.45 men då var vi ju nästan i hamn så just mata fanns inte på kartan. Somnade snabbt om.

Vaknade på eget bevåg vid 06.30 och låg och pratade till 06.45 då jag gjorde morgon. Trots att flickebarnet varit utan mat i minst 11,5 tim var hon nöjd med att sitta i soffan och få blöta pussar på huvudet från Lussi en stund innan matdags vid 07.00.

Kan inte fatta att Lani bara är 2,5 månad. Känns ändå inte som om det finns någon återvändo när hon så tydligt visat att hon klarar sig fint utan nattmatning.

:heart: Kram från Nancy
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej Nancy!
Din tråd här på späda är så underbar. Riktig njutning att läsa om dina flickor. Tycker att din tolkning av SM, barnaboken och barnavård är juvlig! :-({|=

Tänk att Lani har en mamma som kan leda henne så fint till härliga dagar och nu också hela nätters sömn! Tycker att du gör så rätt, när tösen nu visat att hon klarar sig fint utan mat på natten!

STOR kram till dig, Nancy! :heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"