Standardmodellad som slutat sova

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du vet det tar sina tarvliga 3 dagar att ändra på en vana och sen upp till en vecka innan den sitter. Och under tiden är det viktigt att du jobbar målmedveter och har tålamod.

Hur ser nu 3 mån schemat ut, det är viktigt att ni verkligen håller tiderna de första 3 dagarna så den lille får sig en ärlig chans att lära sig klockan och bli sin egen lilla skalman. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack TorsMamma för ditt svar!

Det hjälpte tydligen att klaga igår för i natt sov Gustav som en prins och mamma är såå utvilad idag. Har inte varit så här utsövd på ett år tror jag :D Gustav somnade kl 20 och jag väckte honom 04.26 när jag hörde honom vända på huvudet i sömnen och vaknade då av det. Ammade och lade tillbaka i sängen. Sedan väckte jag honom 07.22 !! Såå härligt. Vi höll inte riktigt tiderna för vi använder inte väckarklocka men vi brukar ju heller aldrig lyckas sova så här mycket.

Så här ser schemat ut:

07 Vakna
09-09.45 Sova
09.45-12 Vaken med lunch kl 10.30
12-15 Sova
15-17 Vaken med middag ca kl 15.15
17-17.45 Sova
17.45-19.45 Vaken med kvällsmat 18.30
19.45 Nattslurk
20 Sova
04 Nattamat

Tyvärr har jag spräckt schemat idag :cry: Och det var jag, inte Gustav. :oops: Adrian ville absolut gå ut vid halv elva och det ville gärna jag också. Så jag klädde på oss allihop och lade Gustav i vagnen. Tänkte att han kunde vara vaken där. Stödde upp honom så att han halvsatt men han somnade ändå efter en stund. Han fick sova en stund men sedan tog jag upp honom och väckte honom. Efter den lilla powernapen kunde han ligga vaken i vagnen och titta men då var redan skadan skedd. Jag lät honom vara vaken till 12.30 men han var ändå inte tillräckligt trött för att sova sin långlur så han vaknade efter 45 minuter och ligger vaken bakom mig på soffan och pratar. Hoppas att det inte påverkar natten negativt alltför mycket.

Oj, han var visst hungrig... för nu åt han och somnade om. Det var nog jobbigare att vara ute än man kan tro :) Visst är vi duktiga på att hålla schemat :D Jag vet, vi ska skärpa oss... Men det är ju så svårt när man har en liten till som vill vara med och bestämma. Och utelek har vi inte lyckats fått in på schemat eftersom Adrian också ska sova när Gustav sover sin långlur.

Jag skickar mitt detaljerade schema också så kanske någon kan hjälpa mig med hur vi ska kunna lägga in utelek för Adrian i schemat:

07 Vakna. Vi håller till i sovrummet och leker/myser eftersom resten av familjen sover. Ca 07.30 serveras frukost.
09-09.45 Sover
09.45 Väcker! Gustav ligger på mage medan jag och Adrian städar, plockar leksaker m m. Lunch serveras kl 10.30. Sedan sitter Gustav i babysittern eller ligger på mage på mattan medan Adrian äter lunch kl 11 och jag äter lunch kl 11.30. Sedan är han jättetrött!
12-15 Sova! Adrian sover 12.30-13.30 (jag läser en bok) När Adrian vaknar får han mellis och sedan förbereder vi för middagen.
15 Vaknar... Äter middag. Ligger på köksbänken eller sitter i babysittern medan jag och Adrian gör klart middagen. Vi äter 16 och Gustav börjar bli riktigt trött igen vid 16.30
17 Sova
17.45 Vaknar eller väcks. Vi lagar gröt till Adrian. 18.30 är det dags för Gustavs kvällsmål. Adrian läggs för natten 19 och Gustav ligger på mage eller sitter uppallad i soffan beroende på humör. 19.30 eller lite senare serveras sista målet.
20 Sover
04 Nattmål

Ja, det var allt för idag :)
Mamma till Adrian, född 3 april 2007
och Gustav, född 30 juli 2008
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Kan du inte ha utevistelse mellan typ 16-17.45 så kan sista luren vara ute. Förbered middagen tidigare om du behöver eller så. Men på detta viset får ni en stund både vaken och ute för den lille och längre för den stora. Vad tror du om det?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Ja, vi brukar gå ut då ibland... efter att vi alla ätit middag. Men det börjar ju bli så mörkt den tiden nu. Men det kanske inte gör något, huvudsaken att vi får komma ut. Fast vi bor ju mitt ute i ingenstans och utan gatlysen till och med. Men jag tror inte att Adrian bryr sig :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Gör motsatsen då, gå ut 09-10.30 då får ni lite morgon ljus också, för all del var ute BÅDA tiderna. Det är det bästa för STORA barn. Och den lille får sova ute som sig bör och vara med en sväng då.
Tor 2006

Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Idag var vi ute en stund vid morgonluren. Adrian håller dock på att få en hörntand och är jätteledsen hela tiden och äter nästan inte alls så han orkade inte vara ute mer än en halvtimme. Gustav sov i vagnen men vaknade innan luren var slut och ville gå in till oss andra. Men i det stora hela så fungerade det bra så vi kör på med uteaktivitet på morgonen efter frukost. :D
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt Enigmia! Här hemma levde Lilly på fruktpuré(helst kall), ev lite kall burkmat och välling när tänderna tittade ut. Efter någon dag var hon sedan på banan och åt vanligt igen. Ge gärna en härlig muta när det kliar i munnen.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Här har nästan ingenting ätbart fungerat. Han har mest ätit smörgåskex, små bitar nötter och knäckebröd. Men ostekt blodpudding var tydligen en höjdare för det åt han till middag. När de var stekta hade han redan blivit mätt så då ville han inte ha mer :D

Gustav har sovit som en prins idag! Jag fick väcka honom kl 15 när han sovit sina 3 timmar. Det var länge sedan han inte vaknat själv efter långluren. Skönt att ha en säker sovare och supersnäll bebis när man har en gnällig, mammig äldre bebis som bara vill vara i famnen när han inte mår bra.
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Åhh vad det är jobbigt nu :( Nu måste jag verkligen ta tag i nätterna på allvar för nu är alla nätter bara kaos. Konstigt att han inte lyckats lösa dem bättre själv med tanke på att han sköter sig så bra på dagarna. Och mat får han ju så mycket han orkar äta så det är ju inget problem. Nej nu är det nog bara att han vill komma till famnen och ligga och snutta för äta verkar han knappt heller behöva göra på natten längre. Och mamma blir så trött, så trött på att aldrig få sova...

Det är nog bara att sätta igång med vagnen på natten igen för nu finns nog ingen återvändo. Hade hoppats så mycket att han skulle klara det själv men tydligen inte.

I natt vaknade han redan halv tolv och jag försökte buffa honom lugn och sömnig igen men han började gallskrika direkt, samtidigt som han hade mycket gaser... kanske hade magknip efter att jag ätit vitkålssallad igår? Ja, hur som helst så plockade jag upp honom och han snuttade lite men åt i princip ingenting. Sedan somnade han om och sov till 2.45. Jag tog upp honom för jag tänkte att nu måste han ju vara hungrig men han åt bara lite. Sedan sov han till 3.45, jag buffade och han somnade om. Sedan nästa uppvak kl 4.45... jag buffade och han somnade om i flera omgångar men vaknade igen efter 5 minuter. :evil: Till slut gav jag upp :(

Nu har Gustav sovit 1,5 timme på förmiddagen och jag har precis väckt honom. Jag ser det som en omöjlighet att hålla honom vaken från 5-9 så det fick bli en längre lur på förmiddagen. Ska se om han kan hålla sin långlur mitt på dagen i alla fall.

Jag tror jag kommer att behöva massor av peppning om jag ska klara att kura hans nätter så jag hoppas på massor av stöd från er! Jag försökte ju för någon vecka sedan men gav upp efter tredje natten när han vägrat somna om i vagnen kl 01. Men nu vet jag att det inte kan bli sämre så jag får väl ta några nätter, antagligen ganska många, med envist vagnande. När jag kurade Adrian enligt SHN skrek han frågade han rätt mycket och jag fick gå in och svara rätt kraftfullt de första nätterna med både buffning och ramsa. Nu är jag jätteosäker hur jag ska gå till väga eftersom jag absolut inte vill att Adrian ska vakna och han sover inte så långt ifrån Gustavs rum. Adrian har vaknat före 6 flera mornar nu eftersom Gustav strular och han har tidigare kunnat sova till halv nio... Känns så trist att förstöra Adrians sömn också men det här är ju jätteviktigt för annars blir det nog bara värre.

Peppning tack!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja det vill till att jobba målmedvetet, baka in ramsan bakvägen så du har den att introducera till 4 mån dagen, håll schemat som du nu har minutiöst och lär dig vagna, solfjädra, skak i handtaget och ramsa bakvägen. När du känner att du verkligen KAN detta så kör så det ryker.
Nu är jag jätteosäker hur jag ska gå till väga eftersom jag absolut inte vill att Adrian ska vakna och han sover inte så långt ifrån Gustavs rum. Adrian har vaknat före 6 flera mornar nu eftersom Gustav strular och han har tidigare kunnat sova till halv nio... Känns så trist att förstöra Adrians sömn också men det här är ju jätteviktigt för annars blir det nog bara värre.
Nu är ju Adrian "kurad" så här ramsar du honom också, hans fråga är samma som innan, visa att det är NI som har kontrollen. Om du oroar dig för hans sömn kommer ni ALDRIG komma i hamn med Gustavs sömn, du kan inte tassa runt den ena för den andra.

Det är denna vargen som kommer vara avgörande för om du lyckas eller inte, för det KOMMER att låta! Och då skall BÅDA barnen för dem ha nöjaktiga svar. 8)

Har du läst Nancys senaste tråd om "skak i handtaget"? Läs den gärna, det är superviktigt att du backar och inte vagnar till sömns, bara tyst i detta läget.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 027#174027
Tor 2006

Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack TorsMamma! för din underbara peppning!! :D Och vilken underbar tråd! Blir så sugen att testa "skak i handtaget" även på dagen men det är ju så att han sover så underbart i sin säng då så jag vet inte om jag vill. Tänk om jag förstör något igen som fungerar som det kändes att jag gjorde förra gången jag införde vagn på natten? Vet inte om jag vågar ta risken :( Fast jag kanske måste för att lösa nätterna...

Mera peppning behövs nog.... :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Du behöver ju inte ha vagn på dagen, men behålla den på natten om du vill. :wink:
Tor 2006

Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Nu ligger han i vagnen i alla fall :( Vaknade efter 1,5 timme på sin långlur som ska vara 3 timmar och som brukar vara 3 timmar. Men inte idag :( Jag har dragit några gånger och skakat och gått ut med ramsan. Nu ligger han helt tyst med huvudet lyftat så högt han bara kan och försöker upptäcka mig i spegeln som han har mitt emot sig... nej, det är nog inte det han gör, men han försöker nog upptäcka mig i sitt synfält eller höra mina steg på golvet. Jobbigt det här, men enklare att ta fajten på dagtid än på natten när man är trött och bara vill sova.

Fast jag hade ju tänkt sova en stund nu också eftersom natten var så kass, men det tyckte inte Gustav att jag behövde. :roll:

Har nu bestämt mig för att köra på vagnen ett tag och åtgärda de nattliga uppvaken för allas vår skull! Jag har förberett min sambo på vad som komma skall och vi har börjat fundera på om vi ska lägga Gustav i eget rum någon natt för annars är det ju svårt att använda ramsan, eller?? Kan jag ramsa fast jag är kvar i samma rum?

Ja, nu har jag kört på här i 20 minuter och det går ju inte så lysande :( Men än ger jag mig inte :!: Är framförallt osäker på ramsan. Kanske kan få lite tips på hur jag ska få in den här...
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Efter 30 minuter lade han ner huvudet medan jag ramsade... (kanske kan det här ändå :D ) Han låg någon minut till och småpratade för sig själv men var inte ledsen eller arg längre så det kändes skönt. Det blev många ingripanden men så är det ju från början. Hoppas bara att det kan ta så lite som en halvtimme vid uppvaken i natt också. Och hoppas att han sover till slutet av sitt sovpass nu så jag får väcka och inte behöver ingripa fler gånger!!
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Lite frågor om tillvägagångssätt:

Gustav vaknade till en gång till efter 10 minuter men somnade då om snabbt efter några vagningsdrag, skakning och ramsa utanför rummet. Sedan småpratade han lite och somnade sedan. Har nu sovit 20 minuter (håller tummarna nu att han ska sova en stund till).

Är det så jag ska göra...?? Kort vagning, skak från sida till sida och sedan ut med ramsan? Och när det börjar sitta, utesluta vagningen och bara skaka och sedan ut med ramsan?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"