Vargtimmen, vintertid och andra frågor

Skriv svar
Swenglish

Vargtimmen, vintertid och andra frågor

Inlägg av Swenglish »

Hej!

För ca en månad sedan kurade vi (mest jag) vår 19-månaders son, med strålande resultat! :lol: Varför gjorde vi inte detta tidigare? :roll:
Vargtimmen kämpar vi med fortfarande, det var några bra morgnar men nu har vintertiden förstört det för oss...

Här kommer alltså min frågor, som jag hoppas någon kan hjälpa mig med:

:?: När man ramsar i vargtimmen, ska man bekräfta när barnet tystnar/somnar också?

:?: Hur gör man när barnet vaknar 10 minuter före utsatt tid och är ledsen? Ramsa en gång och vänta tills det blir tyst och sen göra morgon?

:?: Hur gör ni med vintertiden? förskjuter en kvart om dagen eller hela timmen i ett svep?

:?: I jul ska vi resa till England, och då blir det ytterligare en timmes förskjutning... Ska vi försöka få till engelsk tid redan innan vi åker?

:?: I jul kommer hela familjen att sova i samma rum, hur brukar det funka med ramsor etc?

:?: Vid läggning, fortsätter man att ramsa * 4 "för alltid"?

Mååånga frågor blev det... Tack på förhand till den som orkar ta sig tid! :)
Mamma till F född 070315
Swenglish

Inlägg av Swenglish »

Ingen som kan råda? :(

En sak till, har letat överallt men hittar inte svaret: Sägs pangramsan bara en gång eller *fyra?
Mamma till F född 070315
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och välkommen hit till forumet :D :!:

Ska se om jag kan hjälpa dig med dina funderingar!

:idea: Bekräftelseramsan försvinner natt 3 eller 4 då ramsan är inkörd och befäst, så den behövs inte längre öht! Men OM det är megafrågor nån gång, så kan man alltid ge en bekräftelse som för att få sista ordet!

:idea: Vaknar barnet 10 minuter innan väckning kan man använda sig av marginalkvarten och skynda sig att "väcka" med jubeloch klang - precis som om det är du som väckt honom och inte tvärtom :wink:

:idea: Nu är ju vintertiden redan här, men jag har sommartid (20-07) och vintertid (19-06) andra ändrar bara rätt över och följer klockan. Några förskjuter en kvart i taget under några dagar. En smaksak :D

:idea: Har svårt att råda dig med engelska tiden... Beror ju lite på hur länge ni ska vara där. Kanske nån annan kan råda här!

:idea: Det går jättebra att sova i samma rum, se bara till att skärma av för synintryck (ett lakan att fästa i taket funkar bra, eller skärmvägg om man har det) Ramsa kan man göra utanför dörren, för att inte förvirra.

:idea: Jepp, man ramsar alltid vid läggning! Alltid gånger fyra också :!:

:idea: Alla ramsor sägs MINST gånger fyra!

Hoppas du känner dig nöjd med svaren, annars är det bara att fråga på :!:

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Swenglish

Inlägg av Swenglish »

Tack så jättemycket Miar70! :) Jag fick svar på allting! :P

Bra idé med skynket när man sover i samma rum! Och ramsa godnatt kan vi göra utanför dörren, men om vi behöver ramsa på natten kan vi göra det från vår säng då tror du?

Tusen tack igen!
Mamma till F född 070315
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D :!:

Jag vet att många smyger ut för att ramsa om barnet vaknar på natten, men jag vet också de som ramsar från sängen. Det beror nog lite på hur nära er egen säng spjälsängen står, och på vad som känns bäst för er!

(När vi reste utomlands och delade rum ramsade jag från sängen, och sen andades jag väääldigt tungt och sömnigt för att ge extra tyngd åt ramsan :wink: och det funkade bra för oss!)

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Swenglish

Inlägg av Swenglish »

Tackar tackar! :)

Två morgnar i rad har vi nu VÄCKT unge herrn med väckarklockan (har haft den fyra morgnar, nu verkar den ta!) klockan halv sju!!! Och med en glad och nöjd unge på köpet, som inte behöver skrika till sig sina föräldrar på morgonkvisten!

Ang. tidsförskjutningen i England tror jag vi förskjuter med en halvtimme i veckan två veckor innan avfärd, för halvsex-morgnar på jullovet känns INTE lockande! :sleep: Vad tror du om det? (England ligger en timme efter Sverige)

Ååååh vad bra detta funkar! :D Tusen tack för stöd och hjälp!
Mamma till F född 070315
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Men vilka härliga nyheter =D>
Tack för den fina rapporten!
Swenglish skrev: Ang. tidsförskjutningen i England tror jag vi förskjuter med en halvtimme i veckan två veckor innan avfärd, för halvsex-morgnar på jullovet känns INTE lockande! :sleep: Vad tror du om det? (England ligger en timme efter Sverige)
Det låter toppen tycker jag :thumbsup:

Kram!
Swenglish

Inlägg av Swenglish »

Hej igen! :D

Nu är det läggningen som krånglar! För andra kvällen i rad har han gråtit hjärtskärande efter att vi sagt ramsan och gått ut. (Förut var det knäpptyst). Igår gick jag in och solfjädrade en stund, ikväll ramsade jag i två omgångar. Det tog ca 20 minuter ikväll innan han somnade. Gjorde vi rätt? Skulle jag ikväll ha bekräftat också när det blev tyst? Säkerligen släppte vi in en och annan varg igår kväll också eftersom vi var lite oroliga då pojken hade lite feber. :roll:

Förtrots tänkte jag på, kan det vara den?

Hoppas det är Ok med alla dessa "småfrågor", uppskattar verkligen all hjälp! :heart:
Mamma till F född 070315
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Halloj!

Inte ska du ta någon stress för att han varit lite sur ett par kvällar. Sånt händer även de bästa :lol: Alla har små tillfälliga fnurror ibland (jämför med dig själv) och de ger med sig bara man håller fast vid rutinerna och inte tappar kontrollen. Febern kan säkert ha spelat in, men han måste ju sova i alla fall (om möjligt ännu mer) och det är den attityden ni måste ha. Inte tycka synd om-attityden. Satsa extra mycket på skrattet till gonattet istället :D Det får man aldrig försumma!

Om han är inkörd på ramsan och vet vad den betyder ska du inte bekräftelseramsa då han tystnat. Han kommer bara att bli hur arg som helst, och tycka att du tjatar. En glad och hurtig ramsa vid läggning, sedan inte in mer i rummet. Om det blir absolut KRIS så ramsar du en gång till!

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Swenglish

Inlägg av Swenglish »

Tack till dig också Sagalinda! :D
Mamma till F född 070315
Swenglish

Inlägg av Swenglish »

Äsch, det skickades innan jag var färdig...

Skulle säga att det gått mycket bättre, och väckarklockan, ja den ÄLSKAR vi! Och sonen också, för den delen, skrattar högt när jag kommer in med den på morgonen så att han får stänga av den!
Mamma till F född 070315
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Swenglish skrev: Skulle säga att det gått mycket bättre, och väckarklockan, ja den ÄLSKAR vi! Och sonen också, för den delen, skrattar högt när jag kommer in med den på morgonen så att han får stänga av den!
:D
Strålande!
Bra jobbat :thumbsup:
Swenglish

Inlägg av Swenglish »

Hej igen!

Allt har funkat jättebra fram tills för en vecka sen ungefär, då lille F började vakna vid fem igen, rekordet var imorse halv fem... Då är det INTE morgon! :( Vi har en längre tid ställt bak klockan eftersom vi var oroliga för grannarna, med resultatet att jag tror att han lärt sig: vakna och gråta :arrow: :arrow: klockan ringer :arrow: man får gå upp. Hur ska vi bryta dethär mönstret? Vi har natt 18.30 till 6.30, men 6.30 har det inte blivit på lääänge...
Dagluren är 1,5 timme, och det blir det på förskolan, men hemma har det bara blivit en timme. Han sover alltså för lite sammanlagt. Hjälp snälla! (Han fyller två om en månad).
Mamma till F född 070315
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Dags för en felsökning tycker jag:

:arrow: Minst en timme utomhusvistelse varje dag? Gärna mer!
:arrow: Social delaktighet i två ordentliga pass per dag?

Har han långa dagisdagar? Varje dag? Det är inte ovanligt att heldagisbarn krånglar med morgnar eller kvällar, helt enkelt för att de är stressade.

Sedan måste ni skjuta grannvargarna. Vem blir hjälpt av att ni är oroliga för dem? Inte ni, inte era grannar och definitivt inte er son. Han har säkerligen precis som du själv skriver lärt sig att det bara behövs lite skrik på morgonen så ringer klockan. Nu får ni återta Attityden och ställa klockan på 6.30 och därefter ändrar ni den INTE. Han får vakna när han vill, men morgon blir det inte förrän klockan ringer 6.30. Vaknar han väldigt mycket för tidigt ger ni en pangramsa, men sedan inget mer. Detta fixar ni!

:D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"