Jannika! Nu har jag träffat herr K över en stand-up-kväll, en frukost och en promenad, och förhört mig om ni var duktiga på att vara ambassadörer. Du var en suverän publik tydligen, men han sa att både han och Tobias var riktigt dåliga den kvällen.
I torsdags var de däremot i högform, så jag hade mer tur än er

.
Psalmer kan jag inte ett endaste dugg om, men hoppas ni hittar nån bra.
Däremot har jag observerat en konstig grej. Det finns massor med folk som antingen säger såhär
"Vad prästen pratade mycket om Gud"
Eller
"Vad skönt med en präst som inte pratade om Gud så mycket"
Vid bröllop och dop.
Öh...
För det är inte prästens jobb, kall och övertygelse? Om man döper alternativt gifter sig kyrkligt, är det inte för att man tror på Gud?
Att inte vilja ha psalmer eller snack om Gud vid de här tillfällen, är inte de lite som om att låna nåns stora, tjusiga hus för att ha fest i, och sen be honom vara i källaren hela kvällen.
"Du, Bengt, vi vill gärna ha fest i ditt hus, det är så fint och passar så väl för fester. Men du kan väl hålla dig undan lite? Och prata inte om dina intressen för det gillar inte folk. Vi vill förresten gärna använda din stereo, men du får plocka undan dina skivor, för vi vill inte ha din musik.."
Jannika skrev:
Varken jag eller darlingen är kyrkligt aktiva men vi är ju definitivt en del av den kristna traditionen och det har vi märkt att vi gillar att vara. Vi har inget emot att ha med psalmer för det blir ett tillfälle för alla som är på plats att delta aktivt men det får bli av rätt sort om ni förstår hur jag menar.
Helt rätt. Att välja mellan de kristna psalmerna som finns och välja något man gillar är ju självklart.
Jag bara stör mig på folk som liksom gärna vill ha allt det fina med kyrkan, men absolut inte nåt prat om Gud..
Jag tycker det är att kränka andra människors tro!
Nu kan jag inte uttala mig om hur man känner det OM man tror, ateist som jag är, men jag tycker respekt för varandras olika livsåskådningar är otroligt viktigt!
Eller hur ser ni på det här? Att folk vill ha kakan och äta den..?