min bebis sover sååååå dåligt om dagarna!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ciekawamama

min bebis sover sååååå dåligt om dagarna!

Inlägg av ciekawamama »

hej, jag har ett stort problem! min pojke, som är 5 mån, vill inte sova om dagarna... han sover 20-30 min (kan hända att det bara blir en kvart men kan även hända att han sover 40 min. o 2 ggr har det hänt att han har sovit 1 timme) min fråga är då hur jag ska få honom att sova mer om dagarna? läste någonstans att man skulle kort ner på sovstunderna men det kan jag ju knappast göra då han redan sover så pass lite.. eller?
hans schema:
6.00 välling 240ml¨
7-8.30 sover (1,5h)
10.00 välling 240ml
12.30 sover 30 min
14.00 välling 240ml + gröt eller burkmat. obs endast 5-6 teskedar
16.00 sover 20min
18.00 välling o ev gröt
19.30-20 sover fram till kl 22.-22.30,(vaknar själv) då han får välling igen 240ml.
vaknar sedan igen ,sen 2 veckor tillbaka, runt 02.00 för att han tappat nappen sen sover han till omkring 5, kommer till oss o somnar om o vaknar sedan runt 6..

på tok för lite sömn! vad ska jag ta mej till??? :cry:

ps. kanske ska tillägga att han inte alls e sur o grinig om dagarna - tvärtom så e han glad o snäll o gråter mkt sällan så man skulle ju kunna tro att den sömnen han får ska räcka men det har jag svårt att tro!

snälla hjälp mej!

mvh

ciekawamama
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej ciekawamama och välkommen hit! :heart: :D

Javisst behöver sonen din mycket mer sömn, totalt per dygn ca 15 timmar. Det skrapar ha inte ihop på långa vägar idag. Barn vänjer sig vid sömnbrist, de har ju inget val. Du ska se att när du hjälpt honom till att sova mer så kommer du ändå märka en markat skillnad. :wink:

Först och främst så tycker jag att du ska börja med att läsa internationella SHN-boken, finns att beställa här på hemsidan. Läs runt här på forumet också och när du bestämt dig för att kura så återkom med frågor. Vi finns här för stöttning och rådfrågning. :D

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej och välkommen :!:

Jag håller med Ilindstrom men skulle vilja tillägga ett par saker. De här små kan äta mer än man tror. Truga mer.
Det faktum att du skriver 240 ml mat vid varje mål får mig att misstänka att du tillreder en hel flaska, den äts upp och sen erbjuds inget mer? Stämmer det?
Mat, mer mat och ännu mer mat är vad man kan tänka med småttingar som inte sover. I första hand i alla fall. Det ska bokstavligen spruta ur öronen på dem innan man avslutar måltiden. För en femmånaders brukar man säga att man äter så mycket som möjligt inom halvtimmen, så att hela dagen inte blir en enda lång måltid.

Att korta ner sovstunderna ger motsatt effekt. Sömn föder sömn och ju mer han sover desto mer sover han, om du förstår vad jag menar. :wink: Du har säkert själv märkt det någon dag/natt att om han sovit bra, så följer det med följande dag/natt. Det är denna goda cirkel man vill skapa med SHN-kuren. Den råder bot på smygande sömndeprivation.

När jag tittar på ditt schema dyker några funderingar upp.
Är detta ett strikt schema ni följer eller är det på ett ungefär hur era dagar ser ut? Stämmer det att han sover 1,5 timmar på fm eller är det mer något ni skulle vilja få till?

Oavsett så ligger det på tok för lite sömn på detta schema. Jag räknar ihop det till knappa 13 timmar med upphackad sömn nattetid. För lite sömn gör det svårare att sova. Jag rekommenderar att du gör något aktivt åt situationen. Er pojke kommer inte att självmant "ta" sig mer sömn, det behöver du som förälder "leda" honom till.

Lycka till och hör av dig om du har fler frågor!

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"