Min dotter på 25 måneder har, efter vi lärte hende det da hun var 6 mdr., sovet uden problemer i egen spjältseng på eget rum.
De sidste 2 veckor har hun taget blöjan av og kissat i sengen efter hun er blevet lagt. Hun kissar mens hun holder på at somna og er altså bevidst om at hun kissar. Hun beretter glad at hun "kissar på sengen, men inte på täcket" om man kommer ind på hendes rum då. Det er också händt at hun har kissat i sengen en morgon hvor hun var alene i rummet 5-10 min.
Under dagen anvender hun blöja - kissar om man sätter hende på toasitsen, men er ellers ikke optaget / opmärksom på at kissa. Vi har forsögt at prata med hende om det inden hun skal sova, og på det tidspunkt er hun helt enig med os om at hun bara får kissa i blöjan.
Vi vil gerne at hun får et positivt förhållande til at kissa, men det er svårt at väre glad når man skal skifte täcken osv. en eller flere gange hver nat, og samtidigt inte fatter hvorfor hun pludseligt er begyndt på detta.
Hun er tydeligt kommet i trots-ålderen og vi gissar at dette er en del af trotsen, men vi vil gerne hjälpe hende ud af dette.
Skal vi slutta anvende blöja helt (hun har endnu inte bajsat på toa, men siger til præsis efter), eller skal vi bare göre det unteressant at hun kissar i sengen?
Gode ideer vil blive værdsat!.
Tar av blöjan og kissar i sengen
Tar av blöjan og kissar i sengen
Mamma til Kristine, maj 2003
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
- Inlägg: 15366
- Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
- Ort: Gastsjön
Hon tar av sig blöjan och kissar, medvetet säger du (och ser det också som en del av trotset). Hon kissar på toaletten om hon blir satt där men får samtidigt veta att hon ska kissa i blöjan när det så att säga passar (er) bättre. Det är svårt nog för mig att förstå hur ni har tänkt er det här - hur ska det då inte vara för lilla barnet
Så strunta i alltihop, tycker jag. Sluta prata och förklara och förmana. Ta bort blöjan en gång för alla. Lägg vaxduk/tjock plast i sängen under lakanet och räkna med tvätt ett tag. Sätt henne inte på toaletten utan gör det möjligt för henne att själv gå dit. En liten pall, kanske, en toaring, kanske, papper till hands. Ha en potta också, som står på samma ställe hela tiden, med papper bredvid. Berätta en gång för alla - och ta det å den PRAKTISKA bogen - att HÄR kan man kissa, och DÄR kan man kissa. "Bra, va?" Du kan förhöra dig, intresserat: "Och var är det man kan kissa någonstans? Kommer du ihåg?" och låt henne visa. "JAAA! Precis där! Där kissar man, å, så bra!" och låt budskapet sjunka in, utan några som helst utläggningar eller förklaringar och utan att vänta på godkännanden och instämmanden.
Tala sedan aldrig mer om saken.
I Barnaboken (De käre börn") har jag ett kapitel om Potträning? som kanske kan inspirera er.
Skulle det hända olyckor, vilket det kommer att göra, särskilt så länge som ni ens tänker tanken på att hon använder kissandet-på-fel-ställe till trots-demonstration, så hjälp henne med handen-om-handen att själv torka upp (på golvet) respektive lägga smutslakanet i tvätten och bädda rent. Lite besvärligt ska det vara, men hon ska ha beröm för "städningen" efteråt och det ska inte handla ett dugg om att HON har kissat på fel ställe - möjligen, på sin höjd, att kisset RÅKADE KOMMA på fel ställe. Kisset lever sitt eget liv.
Lycka till med er totala avdramatisering och ett blöjfritt barn!
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022