Hur mkt dagssömn för 2-åring?

Skriv svar
karinpatring

Hur mkt dagssömn för 2-åring?

Inlägg av karinpatring »

Hej,
Vår lilla tjej har börjat med tidiga uppvak (06.30 - morgon hos oss är 07.15) sedan 2 veckor tillbaka och idag slog det mig att det kanske är dags att korta ner dagsluren :?: Hon sover 12 timmars natt och 1,5 timme på dagen. Vad har ni för erfarenheter :?: Kortade ni ner dagsluren till 45 minuter redan vid 2-års ålder :?:
Tacksam för era alltid så kloka synpunkter
/Karin
Mamma till Linnéa 061113 och Elsa 091103
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Det kan vara lite olika det där, när man behöver korta. Själv har jag kortat till 45 min vid 2 år+ (ca 2 år och 4-5 mån). Men med tanke på de tidiga uppvaken så tror jag du är rätt på det. Sen kan visserligen omställningen ställa till det i en övergångsperiod, men vet du med dig att det är kolsvart på rummet så tror jag att du utan tvekan kan korta till 45 utan bekymmer.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
karinpatring

Inlägg av karinpatring »

Tack för ditt snabba svar och kolsvart är det så det är nog bara att korta den lilla luren då :)
/Karin
Mamma till Linnéa 061113 och Elsa 091103
kiki

Inlägg av kiki »

Hej :lol:

Vi har också haft problem med tidiga uppvak runt 2-års dagen, men hos oss visade det sig att hon sov för lite... På dagmamme dagar behövde hon en marginalhalvtimme på kvällen och när hon är hemma får hon sova middagslur tills hon vaknar, oftast 1,5 timme men också 2 periodvis. Nu vet jag inte om din lilla går på dagis eller så men det kan vara värt att tänka på. Ju mer input Mio får på dagen ju mer sömn behöver hon. Vi hade en lugn vecka på landet förra veckan och hon tog sina 12 + 1,5 varje dag.
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"