Sjukdom - hur agera?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
drömmare

Sjukdom - hur agera?

Inlägg av drömmare »

Hej,

Min son är sjuk och jag har svårt att veta hur jag ska agera.
Han har varit förkyld i nästan tre veckor, när han var lite bättre så kom en vaccination och efter den så har han haft lite feber, kräkts och idag fick han diarrér. Är osäker på vad som är vad då vaccinationsbiverkningarna borde vara borta nu och men det kan vara en kombination med förkylningen.
Sonen har sovit bra mellan 19-05, sedan oftast somnat om till pangramsa och dammsugare till ca. 07. De senaste nätterna har han haft svårade att somna om och jag känner mig lite orolig för att förlora våra nätter samtidigt som jag är orolig för hans hälsa. Han har inte så hög feber så hittills har jag undvikit alvedon.
Inatt vaknade han 04 (tidigare 05, men vintertiden ställer till det) och var svår att söva om, det slutade med att jag buffade honom till sömns. Han var nästan vaken en timme, sedan vaknade han efter nån haltimme igen och det blev samma visa, fast han somnade aldrig riktigt om. Lyckade hålla honom i sängen till halv sju. Han var glad och kändes ändå pigg när han fick komma upp så jag anar att det kan bero på att han igår, då han var riktigt miserabel, fick sova så mycket han ville (blev nog nästan 5 timmar) så han var kanske inte så trött på morgonkvisten.
Jag oroar mig nu för natten och hur jag ska agera när han vaknar.
Sen oroar jag mig för att vi aldrig kommer få bort uppvaken i vargtimman - nån som har erfarenhet av hur länge det kan ta och hur man backar från pangramsa och husljud?

Tack tack
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej drömmare! :D

Hur länge sen är det ni kurade?
Hur gammal är sonen?
Behöver schemat ses över?

Att sova 5 timmar på dagen ger alldeles säkert effekter på natten. Speciellt om man har piggnat till lite från sjukdomen.

Din oro är förståelig men tyvärr leder den dig ingenvart. Dessutom blir den lätt självuppfyllande. Så kolla du bara status på lille vännen om/när han vaknar inatt så att han inte är dålig. Sen är det vanliga som gäller: På natten sover man. På natten händer ingenting. Eller hur? Eller vad skulle alternativet vara? Ta upp honom och mysa lite? Kanske sova en stund i er säng? Nej, eller hur! :wink: Och är man sjuk behöver man ju sova mest av allt!

Tidiga morgonuppvak kan ta allt från ingen tid till flera veckor att bli av med. Men det är väl värt att härda ut, för när svaret väl har accepterats (att det blir morgon utan barnets inblanding) så ger det sig.

Använder ni väckarklocka?

Om det är länge sen ni kurade kan svaret också vara att göra INGENTING vid ett vargtimmesuppvak. Här hemma sparkade pangramsa och annat mest liv i lilla vännen och det var när ingenting hade hänt på ett par morgnar som hon slutade vakna.
drömmare

Inlägg av drömmare »

Vi kurade för ca. 3 veckor sedan. Sonen är 6 månader och sover tre lurar per dag 45, 2, 20 men oftast lite mindre än så då han fortfarande verkar ha lite udda skarvar 30-35 min. Så ofta får han endast ihop 2,5 timme per dag.

Natten gick bra. Han vaknade 05.20, men då var det helt omöjligt att få honom att somna om. Pangramsade, dammsugade, buffade och buffade och till sist tog vi upp honom 06.00. Till saken hör att storebror också vaknade och skrek så det blev till slut ohållbart.

Jag tror att han mår bättre idag, det är bara så svårt att hålla schemat med någon som varit vaken sen 05.20, och ska sova först 09.00, ni fick vi dock honom att vara vaken till 08.45.

Att inte göra något känns svårt, han har ett otroligt högt skrik, och han kommer definitivt att väcka storebror, och jag får ont i magen av att höra honom skrika.

Kanske ska börja med väckarklocka. Eller är han för liten? Ska man ta med den in och låta den ringa först och sedan göra morgon då?

Usch jag tycker nästan att det är värre med de tidiga uppvaken, om han vaknar vid 4 så vet jag åtminstone att han somnar om igen och sover oftast till sju, men vid halv sex så är det näst omöjligt att söva honom igen.

Suck, det är jag som börjar bli sååå trött, är oftast vaken från halv fyra varje morgon och ligger och väntar på hans första skrik....Jag vet, helt sjukt, men jag är rädd att jag inte ska vara där i tid och pangramsa, men det kanske just nu är det som verkligen väcker honom....?
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

drömmare skrev: Suck, det är jag som börjar bli sååå trött, är oftast vaken från halv fyra varje morgon och ligger och väntar på hans första skrik....Jag vet, helt sjukt, men jag är rädd att jag inte ska vara där i tid och pangramsa, men det kanske just nu är det som verkligen väcker honom....?
Kan det vara där skon klämmer??Att du egentligen väcker honom när han egentligen bara ligger och knölar?Jag tror ju själv att man många gånger bara stör när man egentligen borde låta det vara.
Hur låter han när du ramsar?Är det ledset gråt eller gnöl.Ligger han bara och knölar så föreslår jag att du låter honom vara.Blir han däremot ledsen så ska han ramsas.
Att ta fram damsugaren så fort han vaknar i vargtimmen tycker jag låter som väldigt jobbigt.Det har ju gått 3veckor.Och att hamna i damsugeträsket låter inte som någon höjdare klockan 06.Han lär ju sig inte att somna om på egen hand på det viset menar jag. :wink:

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
drömmare

Inlägg av drömmare »

Han gnölar först, men efter ett tag så arbetar han upp ett jätteskrik och skriker tills jag inte står ut. Jag har dock låg tröskel för hans skrik och ärligt talat så vet jag inte om det är ledsen eller arg skrik.
Har provat att solfjädra, men står inte ut med det då han bara ålar och skriker under mina händer.
Vad ska jag då göra när han vaknar vid fem - avvakta och se om han löser det själv? om han sedan vaknar igen vid sex?
är det någon idé att ramsa vid den här tiden (förutom pangramsa?)
Tror att vi haft lite otur med sjukdomar precis när han hade börjat sova nästan hela nätter, därav tillbaka till dammsugaren.
Är rådvill över vad vi ska ha för strategi....
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Håller med Tinis att är man sjuk så behöver man sin sömn mer än någonsin.
Hur länge har ni haft tidiga uppvak?Är det hela tiden eller har dom kommit nu?
Han ska ju inte ligga och gallskrika i sängen.Vaknar han vid 05 och bara gnölar lite så låt se om han somnar om först innan du gör något.Börjar han då "skrika" så ramsa honom och avvakta vad som händer.I värsta fall,gå in och buffa bara tills han lugnat sig och slappnat av.Ramsa ut fort och avvakta.

Tänk på det som är jätteviktigt och det är din attityd.Nu när han är lite halvkrasslig så kanske du släpper in lite ovälkomna vargar omedvetet och det känner han av.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
drömmare

Morgonuppvak

Inlägg av drömmare »

I morse körde vi en ny strategi. Han vaknade vid 5-tiden och jag avvaktade eftersom han endast gnölade först. Men efter ett tag skrek han hög varpå jag gick ner och ramsade. Gick upp och la mig igen och han skrek och tystnade om vartannat i en timme. Ramsade en gång till när han hade arbetat upp sig igen. Han somnade igen vid 06 och sov till 06.45.
Vet inte om det var rätt, men jag var så trött på buffandet och solfjäder som inte fungerade, men det kändes lite som om vi lämnade honom åt sig själv.
Tror att han mest var arg, men jag orkade inte lyssna in hela tiden.

Hoppas hoppas att han snart sover "över" ....
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej drömmare

Tycker mig läsa att du fått en attityd och självsäkerhet som du inte hadde i första inlägget.Kanon!
Tror bara det är en tidsfråga tills han lärt sig sova hela nätterna.
Tycker du gjorde alldeles rätt i att ramsa då han arbetat upp sig.Det är ju ramsan som ska ta över buffandet och solfjädern.

/ulrika
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Helt rätt tycker jag. Ge det ett par mornar så kommer han att sova som en prins. :wink:

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej :D

Lite nyfiken på hur det går för er?

/ulrika
drömmare

Inlägg av drömmare »

Sådär måste man säga...
Fredags natt sov han mellan 19-06.30, mamma (vargen själv) sov borta så det var nog därför.
Sedan började problemen. Han har varit sjuk till och från i nästan 4 veckor. På lördagen blev han sämre och hade uppåt 40 graders feber. Lördag och söndag natt gick trots allt ok även om det blev en hel del extra buffande eftersom han hade svårt att komma till ro på morgontimmarna. Men febern blev mer och mer. Var inne på Astrid lindgrens med honom igår, men konstaterat virus och inte mycket att göra, men de var noga med att säga att du måst ege honom vätska hela tiden, även på nätterna. Han är ganska liten - väger nog bara 6 kg nu. Inatt vaknade han säkert 6 ggr mellan 19.-24, vid 24-tiden fick han alvedon och koksalt (näsdropparna var slut) men han skrek och var helt hysterisk, buffade och försökrte solfjädra i säkert två timmar till och från, gav vatten med lite saft - allt i sängen. Men till slut gav vi upp och tog upp honom, han hade svårt med andningen pga allt slem. Han somnade till slut sittande på mig, och efter två timmar kunde jag lägga ner honom och han sov i tre timmar till i sängen.
Jag hoppas att vi inte förstör något, men för oss fanns det till slut inga alternativ. Han har aldrig varit så här dålig och jag tror att han kommer att sova igen lungt när han blir bättre - annars får vi minikura igen i värsta fall.

Tack för all omtanke
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken otur ni har med all sjukdom. Ibland måste man faktiskt ta upp barnet ur sängen när nöden kräver tex. om de får svårt att andas. Så jag tycker absolut att ni handlade rätt. Jag brukar alltid tänka en gång ingen gång.

Vid hög feber så kan de behövas vatten och alvedon flera gånger per natt och det måste barnet få. Sedan när de blir friska så är det bara att köra på som vanligt och det brukar inte vara några problem. Jag tycker ni är så duktiga.

kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
drömmare

Inlägg av drömmare »

Tack Ida!!! :?
Det känns motigt, men jag är övertygad om att vi kommer att lyckas till slut!
Kram Sara
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Klart ni kommer att fixa det :thumbsup:

/ulrika
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Hoppas han frisknar till snart. Här kommer mina egna tips i förkylningstider:
Ewa skrev: När man ÄR förkyld brukar jag se till att ge optimala förutsättningar när det ska sovas. Här hemma innebär det:
:arrow: Koksalt/Nezeril för att man ska kunna andas (särskilt viktigt för tumsugerskan i familjen, den store är inte lika känslig)
:arrow: Om feber över 38,5 - febernedsättande (panodil eller liknande)
:arrow: Skål med hett vatten och eucalyptusolja (alt vickssalva) ställs in på rummet 30 min innan läggning och tas sen ut när de läggs
:arrow: Vid hosta ställer jag in lök i skål med hett vatten under sängen. Luktar apa, men gör gott
:arrow: Svalt i rummet
:arrow: Höjd huvudända

På det sover de oftast hela nätterna igenom.
Krya-på-sig kramar

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"