Nu ska trean sova!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ajmaja

I dag gick de inte lika bra...

Inlägg av ajmaja »

Gjort fjärde dagen på kuren i dag o ända tills idag har de gått så bra! Helt omöjlig på middagsluren. Va så arg! Plockade upp henne tidigare under en tyst stund. Skulle sovit 1 1/2 timme men de blev bara 1/2. Men eftermiddagen flöt bra o 45 minutersluren fungera bra. Men nu när hon skulle sova kväll blev hon arg igen! Tyvär har jag bytt rum åt henne idag. Har varit ensam med henne på övervåningen o kurat, men idag kom storasyster hem o då fick vi lov o flytta ner till de rum hon ska sova i i fortättningen. Kanske de som gjorde kvällen svår.
Jag har sett så stora förändringar o e så glad att de fungera! de visste jag i och för sig innan jag börja :) Men de e så tråkigt när de börjar strula efter 4 bra nätter med framsteg!
Jag tror på de här o vill o vet att hon kan sova själv! Men blev så fundersam hur jag skulle göra när hon blev arg! Nu fick jag inte sista ordet i kväll, men hon blev bara arg när jag ramsa...
barn nummer fyra ska sova
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bakslaget hör till, det vet du ju? Inget att fundera så mycket på, imorgon är det lungt, om bara du är det! :D
ajmaja

Natt nummer 6 från kurstart

Inlägg av ajmaja »

Ja då va de natt nummer 6 Har ju sett ordentliga framsteg o de ger självförtroendet en knuff framåt! Härligt! :D
Men jag har svårt o få henne o somna lätt o ligger gärna o gnäller ett tag efter nattning. Även på dagslurarna. Min fundering nu: Hur viktigt e de o få sista ordet? Tycker de e svårt o få det då hon i bland blir arg när jag ramsar mer än första omgången. O hon verkar sova sina lurar fast jag inte fått sista ordet. E de bara kurens 4 första nätter som de e viktigt o få sista ordet?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag skulle bekräfta under uppföljningsveckan också så att ramsan verkligen sätter sig. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ajmaja

uppföljningsveckan.

Inlägg av ajmaja »

Nu e vi inne på uppöljningsveckan o har gjort natt 4. Lillan sover gott till 5 sen e de gråt o skrik om vart annat. Tills de e dax o gå upp 6.30. Men de e väl bara o kämpa på. Vi är ju ganska mycket närmre målet i dag än för en vecka sen :)
Försöker va stenhård på magläge i vagn under dagarna denna vecka. Fick dock göra ett undantag då storasyster skulle hämtas o hon då måste ligga i syskonvagn som e lite trång. Så nu undrar jag, efter denna uppföljningsvecka, kan man fuska i bland o låta henne sova på rygg i vagnen någon lur någon gång i veckan? Har lite svårt att passa in dagis o skol hämtningstider...
När hon blir så där arg o skriker när hon ska sova, va gör man då? Vill ju inte tjata ut ramsan o den verkar irritera henne mer än hjälpa. Oftast händer de på dagen o så på morgonkvisten. I går kväll somna hon bums!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Självklart kan gumman sova på rygg vid behov, på huvudet också för den delen om det skulle bli nödvändigt :wink: :lol:

Gällande arg tjej på dagslurar så svarar hon dig ganska bra på vad du ska gra, hon VET vad hon ska göra, alltså somna, men blir säkerligen irriterad när hon inte somnar på en gång, så det du ska göra är att låta henne vara, gnöleri är ganska vanligt ibörjan innan poletten trillar ned helt om hur skönt det är att sova, och hur lätt det är att somna :wink: Det kommer, förtsätt bara jobba med med skrattet till go natten innan läggningar och låt henne komma till ro på hennes sätt. Hon verkar ju ändå mest tycka att du stör lite när du tjatar med ramsan. Skulle hon däremot efter en stund verkligen be om hjälp ska du självklart verktyga, men förstså får du ge henne lite större förtroende! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ajmaja

Vaknar för tidigt!

Inlägg av ajmaja »

Tack duggan! Ska försöka låta henne hållas. Hon e ju ofta inte ledsen utan gnällig eller RIKTIGT arg.
Nu till nästa problem! Min dotters natt ska va mellan 19.15 o 6.30. Vaknar ofta till vid 4 men somnar nu om utan att jag behöver ramsa. Men ofta vaknar hon igen straxt före 6 :( o då e de kört! Då får jag henne inte o somna om igen! Tips på hur jag ska få de o fungera?
E så klart jätte nöjd att jag fått sova så mycket bättre några nätter nu, men jag vill ju i mål!! De ska ju va hela natten o JAG ska bestämma när de e morgon!
duggan

Inlägg av duggan »

Hej igen! :D

Tidiga morgnar är tyvärr en sådan sak många får dras med en ganska lång tid, men det viktigaste är att hålla nere på verktygen, dom blir annars väldigt lätt underhållning - av rang :wink:

-Kolsvart i rummet, inte en gnutta ljus.
-Pangramsa vid första pip
-sedan ingenting
- verkar det klagas för mycket och fastnar i sin klagan så på med
*-hög klassisk musik
*- eller höga hus ljud, diskslammer, tvättmaskin, dammsugare osv.
- ställ en väckarklocka utanför hennes rum som ringer in morgnonen samma tid varje dag.

Rätt snart brukar poletten trilla ned att morgonen kommer inte föränn klockan ringt, så lika bra att somna om! :roll: Det här kräver en stor tilltro till lilla barnet och en stor skopa tålamod för dom ömma, men det GÅR! :lol:
ajmaja

Första hela natten!

Inlägg av ajmaja »

Hurra! I natt sov hon HELA natten utan uppvak!! Somna straxt för 19 i går kväll utan problem o jag vakna av henne 6.15 i morse utan o ha hört ett ljud! Helt underbart! Äntligen i mål! Haft några tidiga mornar, men idag gick de galant!

Nu har jag funderingar på o kura storasyster. Hon Fyller 3 i mars. Har alltid haft struliga nattningar med henne o hon vaknar ofta mitt i natten o vill sova i vår säng. O fast hon i bland läggs sent vaknar hon 6-6.30. O kan då va ganska grining. Tyvär har vi lite lite rum i detta hus (eller kanske för många barn :) ). Hon hade eget rum till förra veckan men då fick lillasyster som e nykurad ta det o storasyster flytta in till oss. Har tänkt att tjejerna kan sova tillsammans när båda e kurade. Stora tjejen går på dagis 15 timmar i veckan. Men jag har tänkt att ta hem henne till middagsluren i början för att få de o fungera. Lilla tjejen sover 12-13.30 o de tänkte jag att stora oxå skulle behöva. Tänkte att de skulle läggas 19.00 o upp 6.30. Hur låter de?
Eftersom stora e van o sova inne hos oss, kan vi kura henne där om hon ligger i egen säng? Kom gärna med tips ideer o förslag! Jag e helt inställd på o fixa de här o få lugna kvällar o pigga o glada barn som vet när o hur de ska sova!
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Underbart ajmaja!

Det låter såååå härligt för min öron! :wink:

Kraaam kompis :D
ajmaja

Känns som ett bakslag!!!

Inlägg av ajmaja »

Nu e hon omöjlig de lilla livet!
Fick henne bara o sova 30 minuter på middagen i går av 1 1/2timma. Kvällsluren blev bara 30 av 45. Somna efter ca 10 minuters gnöl på kvällen. Vakna vid 3 o då va jag tvungen o ramsa. Sen sov hon till 6.25 o då gick vi upp.

Nu har hon oxå grinat o klagat i 10 minuter innan hon kom till ro. Vagna några gånger för att markera dax o sova. Men bara några korta snabba.
I går på middagen va hon hysterisk! Fick lov o buffa o då lugna hon sig, men när jag sen solfjädra satte hon igång igen! Försöker verkligen o tänka på annat när hon ska sova. Går därifrån o gör mitt.
Allt har gått så bra innan! Visst kan nån lur o särskilt den på eftermiddagen krångla, men inte så här :cry: . E de valigt med såna här bakslag? Började ju kura i onsdags för 2 veckor sedan.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Har långluren suttit bra innan, isåfall kan det vara så att det kan vara någon fysisk del som stör, hemma hos oss har avbruten långlur inneburit två saker, antingen har han varit i ett utvecklingssprång och hjärnan har gått på högvarv och det har varit svårt av varva ned, eller tänder och då har medicinen varit en alvedon supp före långluren och då har han sovit som en gris! :lol:

Sedan anar jag liiite desperation i din ton, kom ihåg att du inte kan sova åt henne, ge henne bara rätt förutsättningar, och gå till dom andra 8 bebisarna och 18 korna, du måste backa för att hon ska kunna ta framsteg. Efter läggning försöker du att inte utöva överkoncentration! Visst?! :wink:

//Malin
ajmaja

Inlägg av ajmaja »

Nu vakna honefter 45 minuter! Ligger i och för sig nöjd än....

Försökergå iväg o tänka att de här fixar hon själv. Vet att hon kan. Men börjar bli stressad när de strular så mycket.....
duggan

Inlägg av duggan »

Har gumman mörklagt eller ljust i rummet?
ajmaja

Inlägg av ajmaja »

Persiennerna e nere så de e inte dagsljus, men kanske måste dra ner rullgardin oxå.... Får nog ta upp henne nu när hon e lugn... Kanske kan låta henne sova 2 timmar mitt på dagen i stället. Tänkte ta långpromenad med vagnen
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"