Tips om ute och inne grejer och lekar åt en 5-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
blomman

Inlägg av blomman »

1+2 skrev: i onsdags bar vi in ved
Och veden låg ute? Finns det fler utejobb? Kratta löv?
Det kan hon göra själv en stund, sätt äggklockan på tio minuter t.ex. När hon krattat klart kanske hon vill fortsätta vara ute.. det funkar ju ofta så.

Annars låter det ju som du har en ganska nöjd femåring just nu! :thumbsup:
1+2

Inlägg av 1+2 »

Ja jo veden var ute och då efter det så stanna hon ute en stund med ena lillebrodern.Nä vi har inga löv har bara barr runt omkring oss :D
Skulle det vara snö ute skulle det vara så mycket enklare för då ska det skottas och pulkbackar finns m.m.
Ja vi har en nöjd 5-åring :D läste i ett gammalt inlägg jag haft här i maj och det har förändrats så mycket sen det.Jag tror nog att vi som familj har kanske ändrats och jag hoppas på mer :D
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
Nillan

Inlägg av Nillan »

Låter som det går jättebra tycker jag. :D Va duktig du varit!

Vi har också försökt hålla en nivå på fasta egna sysslor som inte är högre än att vi orkar följa upp det när det behövs.

Hinner och hinner.... :roll: Kan tänka mig att det är ännu mer pyssel med två små än med en, men bästa sättet för oss att komma ut har varit att schemalägga det. Vi går i stort sett ut samma tider varje dag, 1,5 h innan lunchdags för minstingen.

Femåringen kan ibland vara svårtrugad på förmiddagarna men brukar kunna lockas ut om vi pratar om vad vi ska göra. Ofta får hon välja om vi ska gå någon särskild stans (viss lekplats, klippskreva, äng o.s.v.) Sedan är det för oss som Blomman skriver. Har de stora väl kommit ut så blir de gärna kvar där. Oftast går jag och minstingen in typ en halvtimme tidigare än femåringen som då är kvar i trädgården (eller utanför men nära hemma).

På eftermiddagarna varierar det lite mer från dag till dag när och vilken omfattning vi kommer ut.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
1+2

Inlägg av 1+2 »

Japp nu har vi ledig vecka igen så får se hur vi lyckas med utelivet nu.
Ja jag försöker oxå vara ute minst 1 timme på förmiddan.
Hon väntar på sin matdag :lol:
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
blomman

Inlägg av blomman »

1+2 skrev: Hon väntar på sin matdag :lol:
Klart hon gör! :lol:
Mina har börjat fråga efter en matdag igen, de har bakdag nu. Så det blir nog nytt schema med både och tror jag.

Vi har köpt några bak- och kokböcker till dem, och det gillar de, och sen har jag gjort en pärm där vi sätter in egna recept, eller sånt som inte finns i deras böcker. Då kan man skriva dem enkelt, så de lätt förstår dem.

Frågar hon mindre efter vad hon ska göra nu? Leker hon bättre själv?
1+2

Inlägg av 1+2 »

Jo hon leker nog mer själv nu och fantasin flöder den har det ju aldrig varit brist på heller :lol: .
Men vet inte om det är bra eller dåligt hon vill vara mer för sig själv i sitt rum och leka med stängd dörr.Bröderna slipper inte med i leken lika mycket som tidigare.Kan det ha att göra med åldern att hon blivit äldre :?:
Så blir hon helt uppjagad när brorsorna är där och river i ut allt på golvet :roll: hon vill ha det snyggt och städat som grannflickan (hon är 8 år och har inga småsyskon).
Men jag vet inte hur jag ska få det att flyta bättre när pappan är hemma.Det är som om jag kommer ur spår då och inte riktigt vet vad hon ska ha för sysslor.Pappan gör ju som mycket av de hon gör annars så då blir det mycket bråk med brorsor och så är vi där i träsket igen och gormar på henne att hon ska ta det lugnt med dem och inte (ja hur ska jag förklara)hon är ju inte elak men ja busar med dom.
Och när jag ger henne sysslor när pappan är hemma så då gör hon dom inte förrän vi nästan blir osams och det är ju inte meningen.
Varför är det så här????
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hallå :lol:
blomman

Inlägg av blomman »

1+2 skrev:Och när jag ger henne sysslor när pappan är hemma så då gör hon dom inte förrän vi nästan blir osams och det är ju inte meningen.
Varför är det så här????
Hmm.. är det bara ett ordval eller är det så? Att DU ger henne uppgifter när pappan är hemma?
Varför kan inte pappan, direkt han kommer hem, BEHÖVA henne (med stoora bokstäver) till något jättejätteviktigt?!

Du skriver att pappan gör mycket av det som är annars hennes sysslor. Varför tar han inte med henne i dem?

Jag vill inte klanka ner på hennes pappa, men som du uttrycker dig låter det som om poletten inte trillat ner hos honom ännu? Eller har jag fel?
Han måste ju också aktivt ta med henne i vad han gör, och kanske speciellt när han precis kommer hem och familjekonstellationen ändras.

Sätt er ner och gör upp en plan. Hur ska vi bemöta, förebygga.. bestäm er INNAN hur ni ska göra och följ det! Svara likadant båda två på alla hennes frågor, vare sig det är frågor i ord eller handling.

Vad tror du?
1+2

Inlägg av 1+2 »

Det här gäller ju som veckoslut eller när vi annars har ledigt.
När han kommer hem om dagarna har han nog med henne.Tycker jag :?: :!:
Det är som t.ex. nu senaste veckoslut så hämtade han barnvagnarna när killarna skulle ut och sova det är ju annars hennes uppgift när det är hon och jag.Jag försökte hinna före med att hon skulle hämta så han haka på då oxå men det var försent hon hade väl antagligen förstått att han tänkte gå och så var det tvärstopp.
Sen så skulle hon vattna blommorna.Han gav henne blomkannan (för mycket vatten i) så hon klottade lite här och var och så blev det kris :roll:
Ja vi borde nog sätta oss ner och fundera.Men när han är hemma så då kommer allt så plötsligt vad vi ska göra.
Jag har mera en plan av hur våra dagar ser ut och vad vi måste hinna med på våran lediga vecka.
Ja vi har nog liksom fastnat.
blomman

Inlägg av blomman »

1+2 skrev:Men när han är hemma så då kommer allt så plötsligt vad vi ska göra.
Jag har mera en plan av hur våra dagar ser ut och vad vi måste hinna med på våran lediga vecka.
Ja vi har nog liksom fastnat.
Nu tänker du praktiskt? Vad ni ska göra rent praktiskt.
Parktiskt är jättebra, men dit börjar ni ju komma, med uppgifter och så.
Jag tänker nog mer att ni ska sätta er och bestämma för vad erat förhållningssätt är. Hur ni bemöter frågorna från henne.
"Hur gör vi om hon börjar härja runt och inte lyssnar" t.ex.
"Hur ser vi på vår roll som föräldrar och fostrare"
"Hur ska vi få henne att förstå att vi behöver henne"
"Vad är vårt mål med våra barns uppfostran och hur kommer vi dit" (att de ska bli vuxna fungerande människor naturligtvis)
Det är som t.ex. nu senaste veckoslut så hämtade han barnvagnarna när killarna skulle ut och sova det är ju annars hennes uppgift när det är hon och jag
Och det gjorde han för att han inte visste att det var henne uppgift, antar jag. Dags för ett snack så att han också är involverad!

Vi gör alltid scheman ihop, även om sambon inte alls är hemma lika mycket som mig. Men han ska vara med, så han vet vad som gäller, och har en chans att vara delaktig.

Jag röstar för föräldrasnack!
1+2

Inlägg av 1+2 »

Jag läser och läser och :cry: det känns som om jag har så mycket att lära mig så ungarna kommer att var utflyttade innan jag fått det här på rätt :cry:

Ja vi måste ta ett föräldrasnack.

Det känns som om alla får det att fungera så bra med all den sociala kontakten.

Det är som du säger det praktiska :RUTINERNA de sitter.

Men allt det andra vart har det tagit vägen :cry:
blomman

Inlägg av blomman »

1+2 skrev: Det känns som om alla får det att fungera så bra med all den sociala kontakten.
Jomen, självklart är jag alltid en heeelt perfekt förälder :roll:
Jag vaknar aaaldrig på fel sida, jag säger och gör alltid rätt mot mina barn.. :lol:

Du ska inte känna dig dålig för att du inte gör allting rätt hela tiden.
Du ska känna dig bra därför att du vill ha förändring, du vill bli en bättre förälder och människa! :!:
Du reflekterar och tänker, och söker hjälp. Det är dit man måste gå innan allting funkar. Nu är du där, och ska bara blicka framåt, inte bakåt!

Jag älskar det förhållandet jag och mina barn har, men det är inte helt friktionsfritt, däför att vi är människor allihopa och har bra och dåliga dagar. Jag är asgrinig när jag är förkyld för att jag hatar det så mycket. Jag får slita för att inte låta det gå ut över andra.

Ingen är perfekt och ingen ska vara det, varken förälder eller barn. Däremot ska man lära sig att reflektera och fundera över sitt beteende, för att det påverkar andra. Och det gör du ju nu!

Det här fixar ni! :!:
1+2

Inlägg av 1+2 »

:( :heart:
Tack!

Ja visst älskar jag mina barn väldigt mycket :heart:

Jag märker ju att de dagar som jag är väldigt trött (typ idag) fast jag sovit hela natten. Jag har fått många såna här nere och trötta dagar sen vi fick twinsen.
Tycker det borde gå över nån gång.
Så det är då som de är kaos här.

Tack för att du orkar stötta mej jag suger i mej varenda ord. :heart:

Tårarna rinner för jag känner mej träffad mitt i prick så här är vårt liv.
blomman

Inlägg av blomman »

Min största cyberkram till dig idag! :heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej 1+2!

Det är härligt att läsa att du får så bra tips och råd här i din tråd, och lika härligt är det att se hur du tar till dig och jobbar med ditt föräldraskap. Inspirerande!

Jag tänkte bara tipsa dig om att OM du upplever att du är lite mer trött och deppig än du tycker att du borde vara, så kolla upp att du inte har fått sköldkörtelfel som följd av graviditeten (post partum tyroidit). Det går att kolla med ett enkelt blodprov och går att behandla. För mig blev det tydligt att något var fel när Rufus började sova hela nätterna, medan jag, två månader senare, fortfarande var trött och deppig. Sen kan jag ju tänka mig att tvillingar är betydligt jobbigare, så ditt trötta kanske "bara" är helt normalt utifrån den belastning du är utsatt för. Hur som helst, ta hand om dig!

Kram
Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"