Svårflörtat Sagotroll

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sagomamma
Kontakt:

Svårflörtat Sagotroll

Inlägg av Sagomamma »

Min annars så galna humorist är väääldigt svårskrattad vid läggdags! Inte alls bra, för det rsulterar i att hon nog ofta frågar lite onödigt mycket när det är dgas att sova...

Jag tycker att jag provar allt, men vi är nog inne i en ond cirkel, för så fort hon fattar att det är dags för bingen så blir hon suuuur, skitungen! :wink:

TIPS någon??? Jag KANKSE inte har provat allt :!:
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej... ja det är inte alltid så lätt att locka dem till skratt. Vi leker tittut, kittlar lite under hakan och på magen, pruttar på magen, sjunger lite och hissar honom upp i luften. En salig blandning med stora leendet på läpparna själv. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Jag har precis samma problem!! Hon har blivit såå svårflörtad!!
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Det är ju just de där klassiska grejerna vi kört slut på, nu blir hon ännu mer förbannad av just de knepen :shock: :!: Fick rådet av Anna själv att busa med pappan och låtsas om att vi inte såg henne och så fick hon komma och vara med om hon hade lust att ha roligt, men när vi försökt det, så kryper hon iväg! Hon verkar tycka att det är bra att vi roar varandra eftersom inte hon har lust med bus... :lol:
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Hihi vad de är roliga de små liven!
Vi har också kört slut på allt det klassiska skojet. Kanske kan tex kittling funkar om det går ett par dagar emellan! :?

Ska testa att busa med pappan :lol:
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Precis så är det även för oss. En timme innan hon ska sova går det att busa rejält med henne men inte precis vid läggning. Är förmodligen alldeles för trött.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ja, känner igen detta.

Karl tycker dock emellanåt att det är kul att sparka och nicka en boll. Pappa håller Karl och hans ben och mamma kastar bollen. Ibland kiknar han av skratt och ibland är han bara skeptisk. Vi brukar alltid göra uppehåll på de olika roligheterna, ungefär som med "leksakerna".

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
schnokie

Inlägg av schnokie »

Hej, vill bara säga att vi ocksa hade en sadan period.
Hon var helt enkelt för trött. Jag ändrade vara rutiner för läggningen, först skrattade och busade vi och sen gick jag runt med henne och vinkade god natt till allt och alla. (fotografier och gosedjur) För oss hjälpte det, hon tyckte det var jätte kul att vinka och säga godnatt. Det tog väl ca 5-10min extra varje kväll.

Kramar fran oss
Anki
Bor i Wien och ?r mamma till Annelie (juli-03) som kurades vid 9 manader och
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Schnokie :D

Hur många små älsklingar har jag inte sett (och fått beskrivet för mig) som kryper till spjälsängen, medan de ömma försöker ha vansinnigt roligt med barnet, och vädjande lyfter hundblicken: "Snälla, ni är jättekuliga, hemskt urroliga och ambitiösa och fantastiska på alla vis, men jag vill så gärna sova... Kan någon vara snäll och lyfta upp mig i sängen, tack... :?: :!: "
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
olivia

Inlägg av olivia »

Det är inte alltid så lätt att få dem att skratta och ibland är dottern alldeles för trött för att det ens ska gå... Men några saker som vi kör ibland är - flyga på mammas/pappas huvud (lägg barnet på magen på huvudet, enklast är att barnet tittar bakåt och gå omkring, kittlar nog lite lagom i magen :lol: ), sitta i mammas famn när hon hoppar istället för att gå, busa med hunden (funkar dock bara om man har hund :wink: ), klappa katten (enbart för kattägare och passar bäst om man har en katt som inte direkt älskar bebisen, så att det verkligen blir speciellt då man ÄNTLIGEN får ta i katten), åka rutschkana (eller hur man nu stavar det) på mammas eller pappas ben (sätter barnet på foten när jag ligger ned på rygg och lyfter sedan benet varvid gullungen åker ned på min mage), Prästens lilla kråka med rörelser (funkar dock inte här längre), sedan varvar vi med andra "roliga" grejer som kanske inte ger skratt, men åtminstone är roligt, som att stå i föräldrarnas säng eller rent generellt krypa runt, gärna jagad av mamma eller pappa, stå i soffan, titta i spegeln, köra vagn (om man har den inne), osv.
Sommarbebis -08
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

Hej sagomamma!! måste bara få fråga, nyfiken som jag är :wink: , varför ni har kurat er lilla tjej två gånger?? hände det något speciellt eller blev hon bara sämre på att sova att det behövdes en lite extra kur???
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Ojoj, Lotta! Var ska jag börja? :? :wink:
För att göra lång historia kort, så gick vi sakta men säkert pga olika omständigheter och brist på attityd och självsäkerhet tillbaka till noll allihop i familjen :!: :roll:

Och fick köra om helt enkelt! :D
schnokie

Inlägg av schnokie »

Hej, jag flinkar in igen... :)

Till Lotta:
Jag har kört kuren, eller variant av kuren minst 3 ggr sen den "stora" kuren när Annelie var 9 manader.
Tva ggr var efter semestrar hos mor- och farföräldrar da jag inte varit konsekvent och hon vande sig tex. med att bli upptagen efter lite protester (min mamma...) eller bli klappad pa huvudet tills hon SOV... (av farmor)
Sen när hon har varit sjuk blir det en liten mini-kur efterat eftersom jag inte kan lugna i sängen, utan jag plockar upp henne och torkar snor etc. Ocksa här gäller konsekvens - jag lägger ALLTID ner henne rellativt snabbt igen och säger att nu är näsan bra igen, nu är det skönt att sova. Skulle hon sen vakna när hon är frisk sa gäller ramsan.

Trevlig Lucia pa er
Kram Anki
Det är ju en pagaende process, det händer saker i deras sma liv hela tiden. Barnen anammar ju en vana väldigt lätt... (det räckte tex med att min mamma plockade upp henne 2 ggr för att hon fattade att "bara man trilskas tillräckligt länge far man komma upp igen" :D
Bor i Wien och ?r mamma till Annelie (juli-03) som kurades vid 9 manader och
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
stieber

Inlägg av stieber »

Hej alla svårflörtade :wink:

Här kör vi disco om det är lite surt nån kväll \:D/ På med bästa discokanalen, sen dansas det :!: tangogreppet och snurra, studsa, "dippa" :lol: hysteriskt kul :lol:
sen lugnar vi oss med "trollmor..." medans vi säger godnatt till allt vi ser på vägen t.ex "godnatt toaletten, gonatt bollen.."o.s.v. tackar för en bra dag och kanske har lite önskemål om morgondagen, släcker ner i rummet, stänger fönstret som varit öppet för vädring ett par minuter.
Jag pratar aldrig när vi väl kommit in i rummet utan nynnar bara på "trollmor...
Är väl därinne c.a 2-3 minuter sen "talar" Vincent om att han vill ner i sängen och sova genon att lägga sitt lilla flinthuvud mot mitt bröst.
lägger honom på magen, stryker på ryggen, ut, ramsa. 8)
Zzzzzz...
:D
Mamma till H?rjarkungen Vincent 15 m?nader som sovit gott sedan Juni-04
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Vi ställer Ivar på köksbänken, håller honom i händerna och dansar samt sjunger till "Vanilla Ice Ice Baby". Mycket uppskattat. Ibland lägger vi honom också på sängen och leker lejon på savannen som pussäter upp sitt byte. Också kul :D
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"