Somnar inte på dagen
-
Fanny_carlsson
Somnar inte på dagen
Min tjej är 21 mån. Nätterna har funkat bra sedan länge. Vi har 12 timmars natt. Men oftast vakar hon efter 11-11,5 timme. Inte lessen utan glad och pigg. Vårt problem är middagsluren. Hos dagmamman funkar det ganska bra. Men det tar lång tid att somna. Det började för någon vecka sedan med att hon inte somnade på dagen. Vi gjorde som vanligt men hon låg och sjöng, pratade och ropade. Inte arg utan glad och go. När det gått 1,5 timma tog vi upp henne som vanligt. Allt funkade som vanligt. På kvällen lade vi henne 1 timme tidigare och då sov hon 12 timmar.
Min fråga är när slutar de sova middag. Hon får 12,5 timme max sömn är det för lite?
Min fråga är när slutar de sova middag. Hon får 12,5 timme max sömn är det för lite?
IDA 070201
-
kattklo
Hej!
Hon behöver sin lunchvila länge än!
Det ni kan göra är att lägga en halvtimme tidigare om kvällarna, men inte mer än så om ni inte vill ändra ert schema. Sen ger ni eller dagmamman möjlighet till vila samma tid varje dag och rätt var det är sover hon igen.
Dotra min slutade sova, eller åtminstone länge, runt förtrotsen och fnurran höll väl i sig några månader. Nu är vi för länge sedan ute på andra sidan och hon sover glatt 2 timmar, måste alltid väckas samt blir asförbannad av för lite sömn.
kram katten
Hon behöver sin lunchvila länge än!
Det ni kan göra är att lägga en halvtimme tidigare om kvällarna, men inte mer än så om ni inte vill ändra ert schema. Sen ger ni eller dagmamman möjlighet till vila samma tid varje dag och rätt var det är sover hon igen.
Dotra min slutade sova, eller åtminstone länge, runt förtrotsen och fnurran höll väl i sig några månader. Nu är vi för länge sedan ute på andra sidan och hon sover glatt 2 timmar, måste alltid väckas samt blir asförbannad av för lite sömn.
kram katten
-
Piggelin
Hej,
jag till hör dom som tror att barnen har olika sömnbehov. Men en 21-månaders behöver sin middagsvila, det vill jag nog hävda. Vi har en av varje sort. En pigger och en trötter. Den pigga är en super-SS på natten, men opålitlig på dagen (slutade vid 2 år och 9 mån) och vi dras fortfarande med tidiga mornar. Den trötta, sover glatt 12 timmar natt plus ett par timmar på dagen vid gynnsamma förhållanden och väcks alltid av väckarklockan på morgonen!
Vad vill jag säga? Jo, Agnes har alltid sovit mindre än rekommenderat antal timmar. Vi har jobbat med att tänka förutsättningar, det är ju faktiskt det AW också säger.
Ibland kan man behöva justera tiderna något, typ skuffa fram vilan en halvtimme eller så, men jag skulle nog framhärda bra länge till och se trasslet som något övergående.
/P
jag till hör dom som tror att barnen har olika sömnbehov. Men en 21-månaders behöver sin middagsvila, det vill jag nog hävda. Vi har en av varje sort. En pigger och en trötter. Den pigga är en super-SS på natten, men opålitlig på dagen (slutade vid 2 år och 9 mån) och vi dras fortfarande med tidiga mornar. Den trötta, sover glatt 12 timmar natt plus ett par timmar på dagen vid gynnsamma förhållanden och väcks alltid av väckarklockan på morgonen!
Vad vill jag säga? Jo, Agnes har alltid sovit mindre än rekommenderat antal timmar. Vi har jobbat med att tänka förutsättningar, det är ju faktiskt det AW också säger.
Ibland kan man behöva justera tiderna något, typ skuffa fram vilan en halvtimme eller så, men jag skulle nog framhärda bra länge till och se trasslet som något övergående.
/P
Vi fick också trassel med sömnen när förtrotsen började på riktigt. Vi fick rådet här att låta allt vara som vanligt, lägg som ni brukar och tänk att hon i alla fall behöver sin vila på dagen, så ge henne den tid hon ska ha för sin "lur". Men tänk också att det är upp till henne vad hon gör med den tiden, om hon sover, sjunger, pratar, hojtar (i alla möjliga tonarter)... Så häng inte upp dig på att hon inte somnar. Under en period sov Elin var annan eller var tredje dag, och däremellan vaken. Men vi resonerade som så att hon i alla fall vilade.
Numera har vi musiksaga som vi sätter på när hon ska vila. Det funkar bra och oftast somnar hon. Problemet är bara att få skivor är längre än ca 40 min, så om hon inte har somnat innan dess hojtas det på att skivan ska sättas på igen, men då brukar jag bara gå in och låtsas som att det regnar - sätter på igen och går ut, som en vindpust bara
.
Numera har vi musiksaga som vi sätter på när hon ska vila. Det funkar bra och oftast somnar hon. Problemet är bara att få skivor är längre än ca 40 min, så om hon inte har somnat innan dess hojtas det på att skivan ska sättas på igen, men då brukar jag bara gå in och låtsas som att det regnar - sätter på igen och går ut, som en vindpust bara
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
-
Fanny_carlsson
Tack för era svar. Dagmamman tycker att de skall sova tills att de är 3år. Vi har tidigare haft trots vid sovningen men då har det gråtits, skrikit. Hon har varit arg. Men detta kände jag som något annat.
Men jag kör med att hon får ligga och vila. Sover hon så är det bra. Om inte får man gå ut och busa en stund efter maten för att inte somna för tidigt på kvällen.
Idag fick jag väcka henne. 1,5 timme är det som gäller från det att man lägger henne eller. Skall hon få sova 1,5 timme?
Idag fick jag väcka henne. 1,5 timme är det som gäller från det att man lägger henne eller. Skall hon få sova 1,5 timme?
IDA 070201
-
Piggelin
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Fanny, MIn son är 2 år drygt och han sover fortfarande sina 1,5 tim på dagen och 12 tim på natten. Något annat val har man liksom inte. Visst kan någon enstaka lur gå lite åt pipan eller bara bli typ 1 timme men det tar jag inget extra för. Sovtiden 12.30-14.00 erbjuds oavsett.
MEN, när barnen är så här stora är UTEVISTELSEN avgörande tycker jag. De behöver vara ute MINST 1 tim fm och 1 tim em för att sen sova gott dag som natt. Och då inte sittandes i vagn utan ut i skog och mark, promenera och springa skall man göra.
Så tänk att du kan inte sova ÅT henne bara ge förutsättningarna.
Ps. jag har dessutom KOLSVART sovrum även dagtid, då kan man inte göra eller så så mycket annat än mörkret. Ds.
MEN, när barnen är så här stora är UTEVISTELSEN avgörande tycker jag. De behöver vara ute MINST 1 tim fm och 1 tim em för att sen sova gott dag som natt. Och då inte sittandes i vagn utan ut i skog och mark, promenera och springa skall man göra.
Så tänk att du kan inte sova ÅT henne bara ge förutsättningarna.
Ps. jag har dessutom KOLSVART sovrum även dagtid, då kan man inte göra eller så så mycket annat än mörkret. Ds.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Fanny_carlsson
Här går det inget vidare med sovluren. Vi är ute på fm. Vi brukar spela boll, mata fåren, plocka blommor mm.
Hon har även börjat att kasta ur sakerna mm. Men jag låter henne ligga där och sjunga och ropa mm. Men i bland bajsar hon. Men då byter vi och sedan tillbaka i sängen. Oftas tar det 1 timme att somna. Idag blev det ca. 30 min sömn.
I går sov hon inte alls på lunchen.
Detta gör att vi får vara ute en massa på em för att inte deppa för mycket.
Hon har även börjat att kasta ur sakerna mm. Men jag låter henne ligga där och sjunga och ropa mm. Men i bland bajsar hon. Men då byter vi och sedan tillbaka i sängen. Oftas tar det 1 timme att somna. Idag blev det ca. 30 min sömn.
Detta gör att vi får vara ute en massa på em för att inte deppa för mycket.
IDA 070201
-
Piggelin
-
Fanny_carlsson
-
Fanny_carlsson
Det har gått några månader och dagvilan har bara blir bökigare och bökigare. Vi har slutat med dagsömn hemma och dagmamman har haft kvar det. Det har blivit helt upp och ner de dagar hon sover. Det tar flera timmar innan hon somnar på kvällarna. Det blir fort en ond cirkel. Somnar sent, Trött på morgonen, sover på dagen och somnar ännu senare och så vidare.
vi har tagit bort dagvilan och då sover hon 11,5-12 (ibland mer) på natten. Är det ändå tidigt? Dagmamman klagar lite eftersom de andra barnen sover.
Vad tror ni ? Kommer detta hålla några dagar och sedan sluta med att hon blir för trött på dagarna??
vi har tagit bort dagvilan och då sover hon 11,5-12 (ibland mer) på natten. Är det ändå tidigt? Dagmamman klagar lite eftersom de andra barnen sover.
Vad tror ni ? Kommer detta hålla några dagar och sedan sluta med att hon blir för trött på dagarna??
IDA 070201
Hej!
Här är en trad om dagslurar vid denna alder.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19522
Jag skulle klockat dagsvilan till 45 minuter och se hur nätterna och läggningen blir. Om det inte blir bättre efter ett par veckor hade jag gatt ner till 20 minuter "klockad" sömn. Om inte det hjälper hade jag i alla tillfällen haft vila mitt pa dagen. Med saga eller bok som en paus för allihopa.
Som nagon annan skrivit i traden redan, kan ni försöka skjuta upp luren, senarelägga den lite och vara massor ute först.
Här är en trad om dagslurar vid denna alder.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19522
Jag skulle klockat dagsvilan till 45 minuter och se hur nätterna och läggningen blir. Om det inte blir bättre efter ett par veckor hade jag gatt ner till 20 minuter "klockad" sömn. Om inte det hjälper hade jag i alla tillfällen haft vila mitt pa dagen. Med saga eller bok som en paus för allihopa.
Som nagon annan skrivit i traden redan, kan ni försöka skjuta upp luren, senarelägga den lite och vara massor ute först.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.