Hejsan,
Det var ett tag sen jag skrev här men nu behöver jag er hjälp. Min lille kille, nu 21 månader har börjat att peta sig i stjärten. Det är inte mask, han är avmaskad, utan det är mer att så fort blöjan åker av så är han där och stoppar in fingrarna. För att gå rakt på sak så kör han upp hela fingret där bak. Inget vidare trevligt eller hygienskt. Han har börjat göra en grej av det, provocerar mig och pappa, tyvärr. Nu har han även börjat att stoppa ner handen i blöjan när han har bajsat och smetar ut det hela. Vad ska man göra? Kan man göra något? Är det här vanligt? Jag har inget minne av att mina äldre barn har gjort så här. Det känns inget kul att ha honom naken på stranden när han bara går och gräver så där.
Tack på förhand
Pojken som pillar i rumpan....
Pojken som pillar i rumpan....
Mamma till 3 underbara barn födda -90, -92 och -03.
Jag är även aktiv som Doula.
Har ingen egen erfarenhet då min son är knappt ett år, men enligt psykologiböckerna är din son just nu i det anala stadiet. Han har kommit igenom det orala stadiet, då allt skulle in i munnen, nästa stadie är det genitala.
Detta ska alltså vara inte bara normalt utan nödvändigt - sägs ju ofta (lite tillspetsat) att keramiker har aldrig fått uppleva sin anala period - så går de genom livet med lust att kleta och kladda med lera
En psykologilärare sa en gång (även här med en viss dos av humor): " Man säger som vuxen att det och det smakar skit. Hur tror ni att vi har möjlighet att göra den jämförelsen?... Mycket riktigt!"
Tänk på att din son inte VET hur hans bakdel ser ut! Den är ny och märklig, och bäst av allt - den är produktiv! Alltså måste man kolla den, känna på den och dess alster... Om man verkligen ser det ur det oskyldiga barnets perspektiv så finns det ju ingen skillnad mellan rumpan och t.ex. en arm. Det är vi vuxna som lägger vikt vid vissa kroppsdelar och förmedlar det till barnet. Och blir vi chockade...ja då ska testas ÄNNU MER!
Jag vet inte om man kan säga till en så här liten att sådant här är helt OK, men man gör det privat! Kanske kan vara värt ett försök?
Precis som med barns onani, antar jag samma sak gäller - allt är normalt så länge det inte blir den enda sysselsättningen. Då kan det vara fråga om en tröst vid problem barnet inte klarar att lösa.
Detta ska alltså vara inte bara normalt utan nödvändigt - sägs ju ofta (lite tillspetsat) att keramiker har aldrig fått uppleva sin anala period - så går de genom livet med lust att kleta och kladda med lera
En psykologilärare sa en gång (även här med en viss dos av humor): " Man säger som vuxen att det och det smakar skit. Hur tror ni att vi har möjlighet att göra den jämförelsen?... Mycket riktigt!"
Tänk på att din son inte VET hur hans bakdel ser ut! Den är ny och märklig, och bäst av allt - den är produktiv! Alltså måste man kolla den, känna på den och dess alster... Om man verkligen ser det ur det oskyldiga barnets perspektiv så finns det ju ingen skillnad mellan rumpan och t.ex. en arm. Det är vi vuxna som lägger vikt vid vissa kroppsdelar och förmedlar det till barnet. Och blir vi chockade...ja då ska testas ÄNNU MER!
Jag vet inte om man kan säga till en så här liten att sådant här är helt OK, men man gör det privat! Kanske kan vara värt ett försök?
Precis som med barns onani, antar jag samma sak gäller - allt är normalt så länge det inte blir den enda sysselsättningen. Då kan det vara fråga om en tröst vid problem barnet inte klarar att lösa.
Josefin med lille F, f?dd 040731, en liten svensk-spanjor-syrian som sover OK, men kan sova b?ttre...
Jag tror att det bästa är att ignorera honom totalt när han pillar. Inte kommentera det alls utan i stället försöka avleda genom att prata om något annat, eller bara säga att nu går vi och tvättar händerna. Där kan du ju sedan lugnt och stilla tala om för honom att man inte pillar sig där bak, utan att göra en stor grej av det.
Min stora dotter kletade med sin avföring när hon var ca 1 år, (hon till och med åt av den...
) då lyfte jag upp henne och talade om att så där gör man inte och sen tvättade jag av henne. Men som sagt, den anala fasen skall dom alla igenom på ett eller annat sätt, även om det inte är så kul alltid. 
Min stora dotter kletade med sin avföring när hon var ca 1 år, (hon till och med åt av den...
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick! 
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Gör ingen "grej" av det. Han "provocerar" inte; det är du och pappa som känner er provocerade, så problemet är ert
En så liten pojke utforskar sin kropp precis som resten av världen och ska få göra det. Offentligt kan ni bara vänta ut hans undersökning och sedan ta honom till tvätt: "Nu ska vi tvätta händerna
När han blir lite större kan ni förklara lite lätt: "Oj då, nu måste vi tvätta händerna, för nu har fingrarna varit och träffat bajset, och bajset är smutsigt, förstår du." När han blir ännu lite större kan ni nämna i förbigående att det är just för att bajset är smutsigt som kroppen gör sig av med det, när man bajsar på pottan/toaletten. Kroppen vill inte ha det kvar.
Inga förmaningar, inget skuldbeläggande, inga konstigheter här
Små flickor stoppar ofta in små saker i det hål som slidan bokstavligen öppnar för dem, när de väl får syn på den. Då är det större fara på färde
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
tack för era svar
Känns skönt att höra att det bästa är att inget göra. Skall ha era råd i bakhuvudet:)/Trixie
Mamma till 3 underbara barn födda -90, -92 och -03.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022