Kurande av 2 åring och 4 åring.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Junipingla

Kurande av 2 åring och 4 åring.

Inlägg av Junipingla »

Hej!

I går kom SHN boken och förhoppningsvis är kaoset snart är ett minne blott!
Jag känner att jag måste prata av mig här och bena upp ett och annat och jag har en del frågor. Jag började läsa i boken i går men måste sträckläsa den idag för att få rejält med kött på benen!

Vi har en 4½ årig pojke som alltid strulat nattetid, alltid varit morgonpigg och inte velat lägga sig att sova. Vi har gjort många många fel med facit i hand.
Vi har även en 2 årig tös som somnar själv (men har börjat strula även med det på sistone)
Vi inser att de fått på tok för lite sömn på natten!
Så de sista dagarna har vi lagt dem senast kl 19 och förhoppningen är att de ska lära sig sova till 7!

4 åringen har sovit på ovanplan, delat rum med sin 11 årige storebror som bara bor här varannan vecka (jag har 11 åriga tvillingar med min exman)
Varannan vecka har han alltså varit själv på ovanplan och vi har ett stooort hus så han har blivit väldigt mörkrädd och vi insåg att han nog mådde bäst av att flytta ner till oss på nederplan och nu sover han med sin lillasyster i rummet brevid vårt och han somnar nu utan problem och är mkt lycklig över att få sova nere hos oss.
MEN, han tycker att morgonen börjar kl 5-6! och då ska helst alla i hela huset vakna.
Lillasyster vaknar runt 23/midnatt och kommer in till oss och vill absolut inte bli tillbakaledd i sin säng.
När storebror vaknat kl 5 så kommer han in till oss och lägger sig i vår säng och väcker därmed lillasyster som ligger där (inkl oss). Han kan inte ligga still och tjatar om att han vill upp.
Och som om detta inte vore nog så kom ännu en lillasyster för 5 veckor sedan som jag ammar på natten. Så emellanåt har vi legat 5 personer i vår säng! Detta fungerar inte längre, det förstår ju alla! Både barnen och vi behöver sova bättre och mer!

I går började vi med solfjädern och ramsan och det fungerade bra vid läggdags. På natten lät vi 2 åringen sova hos oss eftersom vi inte hann läsa på ordentligt i går och var dåligt förberedda.
Storebror vaknade vid 5 och ropade inifrån deras rum att han nu var vaken och hade vuxit tillräckligt!
Vi berättade nämligen för honom igår att det är jätteviktigt att man sover hela natten för då växer man och mår mkt bättre!
Summa summarum är att det var inte alls populärt att vi ramsade honom och lade han tillrätta igen. Han blev jätteprovocerad av ramsandet och skrek "Sluuuuta med det där!!" och "Hallåååååååå"
Han körde sedan med diverse knep, att han skulle kissa, han rev sig på armen så det började blöda etc.
Till slut gick jag in och talade barskt om för honom att morgonen börjar kl 7 och dessförinnan ska han ligga tyst i sin säng tills vi väcker honom för som det är nu så har han väckt både lillasyster och mamma och pappa. Då blev han tyst och låg stilla den sista halvtimmen.
Men jag är osäker på hur vi ska hantera honom iom att han är så stor.
Ska man bemöta allt han säger med ramsan? Ska man svara på allt han säger, ropar etc med ramsan, eller ska man hålla tyst emellanåt?
Vi har pratat mer med honom nu på morgonen och förklarat för honom de nya reglerna och talat om att han och pappa ska åka och köpa en väckarklocka sedan som kommer ringa när han ska upp, innan dess ligger man tyst och väcker ingen!

När det gäller lillasysters uppvak mitt i natten så ska maken ta hand om det och vi ska läsa på rejät i SHN boken under dagen så vi kan.
Men frågan är: Om man bara anv solfjädern, hur gör man då? Buffningen förstår jag mig på genom filmklippet. Håller man bara handen som en solfjäder, trycker till och går ut med ramsan x 4?
Tycker ni att vi ska försöka buffa trots att hon är 2 år?

Lillasyster togs ifrån nappen i går och det har gått riktigt bra! Förvånansvärt eftersom hon helst ville ha den hela tiden.

napp
Nybliven fembarnsmamma!
N&M -nov 97, N -mars 04, J -nov 06, A -sep 08
Junipingla

Inlägg av Junipingla »

Just ja, ännu en fråga:
När dottern vaknar på natten och man lägger tillrätta så är ju ungen helt hysterisk och reser sig upp direkt man solfjädrat, vad gör man? Håller man kvar eller lägger man tillrätta ännu en gång omedelbart?
Som det är nu så hinner man ju inte ramsa förrän hon är på väg upp och ur sängen.
Nej tyvärr är spjälsängen upptagen av 5 veckor gamla lillasyster!
Nybliven fembarnsmamma!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej Junipingla och jättevälkommen hit till forumet :!:

Vad skönt för er alla att ni beslutat er för att ta tag i sömnen! Ofta löser sig många små fnurror i och med att man beslutar sig för att genomföra, bara Attityden i sig gör halva jobbet :wink: :!:

:idea: Jag skulle vilja slå ett slag för att ni skaffar en spjälsäng till er tvååring!
En begagnad kostar inte mer än ett par hundringar, kanske kan ni t o m låna av nån? För det är så mycket enklare med spjälsäng, både för er och tösen.
Hon kliver inte ur sängen för att hon vill nu, utan för att hon kan! De allra flesta här på forumet (är jag rätt säker på :wink: ) har spjälsängen kvar tills barnet är förbi trotsen, vid 3½-4 år. Just för att inte utmana den goda sömnen, och för att barnen sover bättre i spjälsäng.
Så jag ber er ta er en ordentlig funderare på om det inte är värt att återinskaffa en spjälis!

:idea: När man kurar så buffar / solfjädrar man nästan ända in i sömnen den första och nästan hela andra natten, och då står man alltså ända tills barnet är riktigt, riktigt sömntungt och går ut med ramsan.
En del tvååringar går faktiskt utmärkt att buffa, medans andra inte alls gillar det - där får ni helt enkelt kolla av er tös!
Om ni beslutar er för solfjädern så håller ni med båda händerna utbredda som solfjädrar över hennes rygg.
Om du står bredvid henne med hennes huvud på din vänstra sida (så står de flesta) så har du vänster hand över skuldrorna och en bit över nacken, den högra över svanken och rumpan.
Så håller man så, statiskt, så att barnet ligger stilla. Bra att tänka på är att själv andas tungt och högt, dels för att hålla sig lugn och dels för att det lugnar barnet!
När du känner att hon slappnar av, då trycker du till med hela handflatorna och fingrarna, och släpper sedan och går med ramsan.
Räkna med att det tar sina modiga 45-50 minuter första kvällen :!:

:idea: Vad gäller storebror har ni förberett jättebra, tycker jag!
Nu vet han vad som gäller och nu är det "bara" att genomföra. När han kommer med frågor, tjat och Gud vet vad, så säg bara:
"det tar vi i morgon, gonatt och sov så gott"
Vet du att han kommer att tjata om vatten så kan ni göra iordning ett glas och ställa bredvid sängen innan läggning, kanske lite papper om han vill torka näsan eller vad det nu kan vara - det gäller att tänka förebyggande här :wink: :!:

:idea: Glöm inte bort det superviktiga skrattet till gonattet, lägg krut på det :!: Likaså riktigt svalt rum, och mörkt ska det vara! Är det verkligt kolsvart så är det tråkigt att vara vaken!

Till sist vill jag säga att det är jättebra att ni läser på så bra, och förbereder er! Det blir så lyckade kurer av det :wink: :D

Lycka till och hör av er med era funderingar!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Junipingla

Inlägg av Junipingla »

Hej! Och tack för ditt svar! I går så föll mycket på plats, speciellt efter att ha kurat under middagsluren. Hon sov som en stock på mage och vi fick väcka henne efter de 1½ timmarna!! Det kändes verkligen självförtroendehöjande att det fungerade och att hon sov så gott!

I gårkväll badade vi barnen och de fick åka häst (rygg) på mig och pappan in till sovrummet och de tjöt av skratt. De stoppades i säng och lillan som först lades på rygg (innan jag hann vända henne) fick något paniskt i blicken och höjde rösten men jag fick snabbt henne på mage och hon lades tillrätta och solfjädrades (båda händerna) och sedan ramsade jag ut och det var knäpptyst i rummet!
Efter en sliten stund så sov de så gott!
Storebror som varit skraj för mörkret sade inte ett knyst när vi släckte ner helt i rummet och i hallen. Vi ska även köpa mörkläggningsgardiner idag.

Lillan sov till 2.25, så länge brukar hon aldrig sova i egen säng, sedan kom hon inknatandes och maken hoppade raskt ut ur rummet och tillbaka i rummet, solfjädrade och ramsade ut.
Hon höll låda i ca en timme, sedan somnade hon. Vaknade igen vid 4 men somnade om igen efter solfjädern + ramsan. Vaknade sedan runt 5.30 av att storebror låg och pratade :(
Lillan vaknade och sedan låg de och skrattade och pratade fram till 7.
Vi svarade med ramsan och när hon hoppade upp ur sängen så fick hon hoppa in igen.

När de ligger och pratar och kvittrar för tidigt, ska man ramsa etc då? Hur löser vi det bäst tycker du?

Gällande spjälsängen så visst kan vi skaffa en sådan, men av anledning att hålla henne på plats så är det lönlöst för hon klättrar kvickt ur den! Hon är en klättrare av stora mått!

I natt ska jag kura, ska försöka trots att jag har den lilla att amma, men ser verkligen fram emot det!
Det känns verkligen som att vi är på rätt väg och bara det att kvällarna är så mkt mer lugna och harmoniska är guld värt! Nu hoppas vi bara att nätterna blir lika lugna!
miar70 skrev::D Hej Junipingla och jättevälkommen hit till forumet :!:

Vad skönt för er alla att ni beslutat er för att ta tag i sömnen! Ofta löser sig många små fnurror i och med att man beslutar sig för att genomföra, bara Attityden i sig gör halva jobbet :wink: :!:

:idea: Jag skulle vilja slå ett slag för att ni skaffar en spjälsäng till er tvååring!
En begagnad kostar inte mer än ett par hundringar, kanske kan ni t o m låna av nån? För det är så mycket enklare med spjälsäng, både för er och tösen.
Hon kliver inte ur sängen för att hon vill nu, utan för att hon kan! De allra flesta här på forumet (är jag rätt säker på :wink: ) har spjälsängen kvar tills barnet är förbi trotsen, vid 3½-4 år. Just för att inte utmana den goda sömnen, och för att barnen sover bättre i spjälsäng.
Så jag ber er ta er en ordentlig funderare på om det inte är värt att återinskaffa en spjälis!

:idea: När man kurar så buffar / solfjädrar man nästan ända in i sömnen den första och nästan hela andra natten, och då står man alltså ända tills barnet är riktigt, riktigt sömntungt och går ut med ramsan.
En del tvååringar går faktiskt utmärkt att buffa, medans andra inte alls gillar det - där får ni helt enkelt kolla av er tös!
Om ni beslutar er för solfjädern så håller ni med båda händerna utbredda som solfjädrar över hennes rygg.
Om du står bredvid henne med hennes huvud på din vänstra sida (så står de flesta) så har du vänster hand över skuldrorna och en bit över nacken, den högra över svanken och rumpan.
Så håller man så, statiskt, så att barnet ligger stilla. Bra att tänka på är att själv andas tungt och högt, dels för att hålla sig lugn och dels för att det lugnar barnet!
När du känner att hon slappnar av, då trycker du till med hela handflatorna och fingrarna, och släpper sedan och går med ramsan.

Nu vet han vad som gäller och nu är det "bara" att genomföra. När han kommer med frågor, tjat och Gud vet vad, så säg bara:
Vet du att han kommer att tjata om vatten så kan ni göra iordning ett glas och ställa bredvid sängen innan läggning, kanske lite papper om han vill torka näsan eller vad det nu kan vara - det gäller att tänka förebyggande här :wink: :!:

:idea: Glöm inte bort det superviktiga skrattet till gonattet, lägg krut på det :!: Likaså riktigt svalt rum, och mörkt ska det vara! Är det verkligt kolsvart så är det tråkigt att vara vaken!

Till sist vill jag säga att det är jättebra att ni läser på så bra, och förbereder er! Det blir så lyckade kurer av det :wink: :D

Kram!
Nybliven fembarnsmamma!
Junipingla

Inlägg av Junipingla »

Hej! Och tack för ditt svar! I går så föll mycket på plats, speciellt efter att ha kurat under middagsluren. Hon sov som en stock på mage och vi fick väcka henne efter de 1½ timmarna!! Det kändes verkligen självförtroendehöjande att det fungerade och att hon sov så gott!

I gårkväll badade vi barnen och de fick åka häst (rygg) på mig och pappan in till sovrummet och de tjöt av skratt. De stoppades i säng och lillan som först lades på rygg (innan jag hann vända henne) fick något paniskt i blicken och höjde rösten men jag fick snabbt henne på mage och hon lades tillrätta och solfjädrades (båda händerna) och sedan ramsade jag ut och det var knäpptyst i rummet!
Efter en sliten stund så sov de så gott!
Storebror som varit skraj för mörkret sade inte ett knyst när vi släckte ner helt i rummet och i hallen. Vi ska även köpa mörkläggningsgardiner idag.

Lillan sov till 2.25, så länge brukar hon aldrig sova i egen säng, sedan kom hon inknatandes och maken hoppade raskt ut ur rummet och tillbaka i rummet, solfjädrade och ramsade ut.
Hon höll låda i ca en timme, sedan somnade hon. Vaknade igen vid 4 men somnade om igen efter solfjädern + ramsan. Vaknade sedan runt 5.30 av att storebror låg och pratade :(
Lillan vaknade och sedan låg de och skrattade och pratade fram till 7.
Vi svarade med ramsan och när hon hoppade upp ur sängen så fick hon hoppa in igen.

När de ligger och pratar och kvittrar för tidigt, ska man ramsa etc då? Hur löser vi det bäst tycker du?

Gällande spjälsängen så visst kan vi skaffa en sådan, men av anledning att hålla henne på plats så är det lönlöst för hon klättrar kvickt ur den! Hon är en klättrare av stora mått!

I natt ska jag kura, ska försöka trots att jag har den lilla att amma, men ser verkligen fram emot det!
Det känns verkligen som att vi är på rätt väg och bara det att kvällarna är så mkt mer lugna och harmoniska är guld värt! Nu hoppas vi bara att nätterna blir lika lugna!
miar70 skrev::D Hej Junipingla och jättevälkommen hit till forumet :!:

Kram!
Nybliven fembarnsmamma!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D :!:

Håller tummarna för att det går fint för er i natt, och jag hoppas du får hjälp i morgon så du kan sova igen lite!

:idea: Nu när du kurar och de vaknar för tidigt, så gå in, solfjädra lillan lugn och se till att gossen ligger i sängen tyst och stilla. Har de avskärmat så de inte ser varandra, för synintrycken är värre än hörselintrycken!

:idea: När man avvverkat natt 1 och 2 så håller man sig i möjligaste mån från att gå in i rummet, och då gör man oftast så att man pangramsar i vargtimmen för att påminna om att det fortfarande är natt.

:idea: Det här med spjälsängens vara eller icke vara är såklart nåt som ni själva måste avgöra, men som sagt - hade det varit jag så hade spjälisen åkt in igen :wink: Även små klättrare blir hindrade i viss mån av spjälorna och drar sig litegrann åtminstone, för att klättra ur. Det viktigaste nu är att hon inte hinner ur sängen öht, utan att ni reagerar blixtsnabbt!

:D Härligt att läsa om er läggning i går, och att storebror somnade gott trots att han tidigare varit mörkrädd! Här talar vi om the BIG Attitude :wink: :!:

(Har ni läst den superba låsta tråden om just attityden?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252 )

Kram och lycka till!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Junipingla

Inlägg av Junipingla »

Tack för svar!

Pangramsa, är det ramsan rakt ut bara? Alltså om jag hör lillan tex ligga och kvittra så ropar jag "Natti Natti sov så gott!" (vår ramsa) rakt ut?
miar70 skrev:Hej igen :D :!:

Håller tummarna för att det går fint för er i natt, och jag hoppas du får hjälp i morgon så du kan sova igen lite!

:idea: Nu när du kurar och de vaknar för tidigt, så gå in, solfjädra lillan lugn och se till att gossen ligger i sängen tyst och stilla. Har de avskärmat så de inte ser varandra, för synintrycken är värre än hörselintrycken!

:idea: När man avvverkat natt 1 och 2 så håller man sig i möjligaste mån från att gå in i rummet, och då gör man oftast så att man pangramsar i vargtimmen för att påminna om att det fortfarande är natt.

:idea: Det här med spjälsängens vara eller icke vara är såklart nåt som ni själva måste avgöra, men som sagt - hade det varit jag så hade spjälisen åkt in igen :wink: Även små klättrare blir hindrade i viss mån av spjälorna och drar sig litegrann åtminstone, för att klättra ur. Det viktigaste nu är att hon inte hinner ur sängen öht, utan att ni reagerar blixtsnabbt!

:D Härligt att läsa om er läggning i går, och att storebror somnade gott trots att han tidigare varit mörkrädd! Här talar vi om the BIG Attitude :wink: :!:

(Har ni läst den superba låsta tråden om just attityden?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252 )

Kram och lycka till!
Nybliven fembarnsmamma!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Junipingla skrev: Pangramsa, är det ramsan rakt ut bara? Alltså om jag hör lillan tex ligga och kvittra så ropar jag "Natti Natti sov så gott!" (vår ramsa) rakt ut?
Jepp, man använder den som sagt oftast i vargtimmen för att direkt påminna om att det fortfarande är natt! Pang på :wink: :!: (Och ramsan säger man alltid gånger fyra (minst) )
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "