Ge pengar till fattiga

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
blomman

Ge pengar till fattiga

Inlägg av blomman »

Vi var ju i Stockholm i helgen. Där finns det hemlösa som sitter på gatorna och tigger.
Det gör det inte hemma i vår by.

Vi gick förbi en i söndag förmiddags. Felix tittade på honom och när vi hunnit tio meter säger han:
- Han var fattig, va?
Och det var han ju, sa jag.
-Då måste jag ge honom pengar, sa Felix. Har du pengar , mamma?

Det hade jag ju, så han och Mira gick bort och la lite vid mannen.
Jag tycker det är underbart att de självmant bryr sig om andra människor.
De tänker ju inte fördomsfullt att de där människorna kanske ändå lägger pengarna på missbruk och inte på mat. De vill ju bara ge och dela med sig.
Jag älskar dem ännu mer för det.

MEN, sen såg vi säkert fem till. Som de ville ge pengar. Alldeles sant så hade jag inte mer lösa pengar, i dess kort-tider. Så det blev inget mer.

Men hur gör ni som bor i stan?
Man kan väl omöjligt ge ALLA pengar ALLTID? Vad säger man till barnen?
Eller ger man alla?

Jag känner mig väldigt "från landet", och min direkta instinkt säger åt mig att ge. Men mitt förnuft säger som sagt att pengarna kanske bara går till ännu en sil, och vill jag det?

Jag och barnen kommer se fler hemlösa, fler gånger, och jag vill ha bestämt mig innan.
Det här är ännu ett exempel på hur mina barn får mig att ta ställning, de tvingar mig till eftertankte och beslut i frågor.
Utan dem kan jag smita undan, och inte behöva stå för vad jag tycker.
Med dem måste jag rannsaka mig själv.
Mina barn utvecklar mig! :heart:

Men åter till de hemlösa.
Hur gör ni?
Kan jag kanske motivera med att vi köper deras tidning istället?
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hej!
När vi var i London för et antal år sedan såg vi många hemlösa som inte direkt tiggde, men som såg ut att behöva.
Jag kände precis som du att vad går pengarna till. MEN så sista dagen såg vi något bra. En äldre dam gick fram till en hemlös med en kasse :heart: . Ur den plockade hon fram bröd och korv mm. Den hemlösa blev fantastiskt glad och korven fick vovven han hade.
En hel del minnen har jag från London, men det här är ett av de finaste :heart: .
Sen kan man kanske inte hjälpa alla. Men alla kan hjälpa någon...
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej!

Vad fint av dem att vilja hjälpa!:D

När vi var i Indien för många år sen blev jag vi tvingade på ett väldigt direkt sätt att ta ställning till det här med att ge till fattiga och tiggare. Det var ju så mycket värre där förstås men jag ser det lite som samma princip. Vi blev påhoppade hela tiden och gav rätt mycket i början men det ledde bara till att de ville ha mer och mer och vi faktiskt började känna oss utnyttjade. Till slut bestämde vi oss för att vi skulle göra månatliga insättningar till någon hjälporganisation istället eftersom de ju har mycket bättre möjligheter att göra någon förändring på lång sikt. Hjälp till självhjälp osv.

Samma förhållningssätt har jag här i Stockholm. Vi ger till några olika organisationer och sen ger jag inte till någon på stan. Möjligen om det är någon som spelar något instrument och jag tycker det är fint för då är det lite annorlunda tycker jag. Nu har inte Filippa frågat men om hon gjorde det skulle jag tala om att vi ger pengar som alla får dela på eller något sånt. Stadsmissionen i Stockholm tex hjälper ju hemlösa.
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Ja, jag är inte heller stadsbo (längre), Blomman - så jag har inte heller några erfarenheter. Jag tycker dock att både F'lippas mamma och sömnlös har bra förhållningssätt :thumbsup: Bodde jag i storstaden skulle jag absolut resonera som F'lippas mamma. När man bara är på visit någon enstaka gång - tja, då skulle jag nog hellre ge något mer konkret ätbart, som sömnlös London-exempel. Så gjorde även vi när jag bodde i London. Utanför teatern där jag jobbade bodde det 3-4 hemlösa varje natt, som teaterns vakter körde bort innan vi öppnade, men som innan dess brukade få lite smått och gott ätbart av oss som jobbade där. Då kom det till direkt nytta, snarare än att det skulle försörja ett missbruk eller annat (ja, så moraliserande är tyvärr jag :roll: ).
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Sara76

Inlägg av Sara76 »

Hej blomman!

Vilka underbara barn du har :D .
Jag bor i en grannkommun till Stockholm, och jag ger faktiskt alltid till tiggare. Dyrt, ja kanske, men jag ser det som en del i shopping-kostnaden faktiskt... Kanske är jag ganska ensam om min syn på det hela..? Jag bryr mig inte om ifall människan köper knark eller mat för pengarna. Vem är jag att sätta mig på höga hästar? Jag har ett toppen liv, inte för att jag kämpat mig till det utan för att jag har haft tur! Min uppväxt var härlig, mina föräldrar fantastiska! Jag växte upp i ett samhälle där knark knappt existerade, och jag har alltid haft en inkomst. Vad vet jag om den tiggandes utgångsläge? Hur lätt är det att ta sig ur hans eller hennes situation? Hur svårt är det att sluta knarka? Om min gåva kan hjälpa denne någon att slippa begå inbrott eller prostituera sig åtminstone DEN dagen, då tycker jag att det är värt det...

Det är nog lätt att tänka att den fattige borde söka hjälp för sitt missbruk, men så enkelt är det inte! Många är dessutom psykiskt sjuka och själmedicinerar med narkotika eftersom de inte får någon hjälp av psykvården. Sverige är inte längre ett land som tar hand om sina sjuka... In på psykakuten kommer bara de som inte är RIKTIGT sjuka! :shock:

Det har hänt att jag saknat pengar då jag passerat en tiggare. Jag har då gett vad jag har (kanske en attityd jag fått från arabvärlden :? ): ett paket cigaretter, en mössa, en ask halstabletter... en gång gav jag en banan som jag just skalat och skulle börja äta :lol: :roll:

En jul samlade J och hennes kompisar ihop gamla filtar och vinterkläder, och så åkte jag och några pappor in till Centralstationen och gav de hemlösa :heart:
Om folk bara visste hur många som bor bakom spåren på centalen :cry:

En vän till mig var hemlös tidigare... Han blev utsparkad då han var 16 för att han berättade att han var homosexuell... han fick ingen hjälp av socialen, för att hans föräldrar fortfarande var underhållsskyldiga :shock:
Men vad gör en 16-åring åt sin egen situation då!? Han anmälde inte sina föräldrar iaf... Begriper fortfarande inte hur det kunde gå till så, soc är ju SKYLDIGA att ta tag i situationen :cry:
Bara ett litet exempel på en människa med ett annat utgångsläge än mitt.

Kanske är jag underlig i mitt resonemang, men sådan är jag :lol:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag köper Situation Stockholm och dricksar rundhänt. Om jag mot förmodan känner behov att ge mer (det händer) så ger jag bort Rikskuponger (med en liten hint om hur de funkar).
blomman

Inlägg av blomman »

Tack för bra svar!

Jag ska göra nån slags kombination av era råd tror jag. Vi kan köpa Situation Stockholm eller Faktum i Göteborg, och då kan de få ge på ett bra sätt. Och sen kan vi stödja lite fler organisationer än vad vi gör idag (vi stödjer tre nu) och då kan man prata om det.
Nån enstaka gång kan vi ju köpa mat till någon.
Sara76 skrev:Jag bryr mig inte om ifall människan köper knark eller mat för pengarna. Vem är jag att sätta mig på höga hästar?
Där har du en poäng faktiskt, men jag känner ändå att jag ju hellre vill att det går till mat såklart. Men jag vill inte heller döma människor som är i ett helt annat livsläge än jag själv.

Kram på er alla!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"