Dagis - hur många timmar?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
anna
Kontakt:

Dagis - hur många timmar?

Inlägg av anna »

Hej vänner! :D

Jag har nu varit hemma-mamma i drygt 4 år.
I augusti är det dags för stora flickan Clara, som då är 4 år och 3 månader att börja på dagis så smått. För att hon verkar behöva utforska världen utan mig, det börjar märkas nu :heart:

Frågan är hur vi ska börja...
I årsskiftet ska jag börja jobba 4 timmar om dagen. Båda barnen får då vara på dagis 3 timmar om dagen.(varav lilla Ida kommer sova middag 1,5-2 timmar).

Hur ska vi börja med Clara? Efter vad jag läst i Barnaboken är 3 timmar/dag lagom för en liten flicka i den åldern.
Men hur många dagar i veckan? Jag och far i huset grubblar, och har nog kommit fram till 3 timmar 3 gånger i veckan, som en liten "mjukstart".
Är det bra? Är det för lite?
Kan tillägga att hon från februari tills nu för 2 veckor sedan varit med på en liten skogsutflykt varje tisdag på 2,5 timmar i mitt och Idas sällskap, så hon vet vem dom andra barnen är, även om hon inte pratar så mycket med dom.
Några idéer och vinklar?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D
Kan tillägga att det är ett "Ur-och skur"-dagis, där de är ute hela dagarna.
De äter även ute ifall vädret tillåter, annars in och äta, och ut igen :wink:

anna igen
Jennie

Inlägg av Jennie »

Hej!

Jag har följt era skogspromenader här på forumet och det artade ju sig bra :D Jag skulle göra som ni att mjukstarta lite i början, men sedan - efter ett par veckor kanske - börja förlänga dagarna till 4-5 timmar/dag. Min äldsta kille gick i den åldern på dagis 5 h/dag 3-4 dagar i veckan och det fungerade bra. Men ni får väl känna er fram.

Vår lillkille börjar på dagis nu i höst. Han kommer att gå 3-4 dagar i veckan. Vissa dagar kommer tyvärr att bli långa, men vi skall försöka med det till att börja med. Stora killen börjar "skolan" i höst, så han kommer att gå varje dag.

Bara ni har attityden, du vet 8) så klarar de av det bra, så länga som man känner att man är trygg med personalen.

Lycka till!
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej Jennie! :D
Kul att du kom ihåg oss! :D

Att förlänga till 4-5 timmar/dag känns inte aktuellt, eftersom det inte kommer bli så långa dagar sedan när jag börjar jobba. Då känns det "onödigt" att ha så långa dagar.
Det vi funderar på är om det är för lite med 3 dagar i veckan? Det kanske ska vara 4?

Personalen verkar toppenbra! Hela upplägget med att vara ute i skogen också! Och attityden, ja, den ska jag odla så den kommer på plats! :D

kram anna
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Som jag ser det och så som min erfarenhet är så tror jag mer på 5 timmar/tre gånger i veckan. Hellre en rejäl skvätt dagis få gånger i veckan är småslattar dagis flera gånger i veckan :wink: . På tre timmar hinner de knappt att komma in i det hela innan de ska hem igen!

:idea: Jag tänkte som du gör nu när äldste sonen började på dagis vid 3,5 år. Men jag fick faktiskt ändra mej efter någon vecka och insåg att det var lättare för honom att komma in i dagslivet om han fick tillfälle att hinna "känna in" tillvaron längre stunder. Han och lillebror går på dagis 3 gånger i veckan och då 5 timmar varje gång. Funkar utmärkt! Fast just nu har de ett tre månader långt sommarlov och det är ju ändå toppen :D !

:D Nåväl - lycka till med dagislivet och gör det som känns bäst!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Tack för era svar! :D
Nu har vi lite mer att fundera över... :-k
Då kanske man ändå ska dra till med 4 timmar 3 gånger i veckan, 5 känns för mycket i och med att det inte kommer bli så långa dagar sedan när jag börjar jobba. I och för sig säger även dagisfröken att man lättare kommer in i gänget med längre pass om dagen, men ändå funderar man såklart över AW:s ord i Barnaboken. Om barnet själv fick bestämma skulle det bli 3 timmars-utflykter, skriver hon vill jag minnas.

Vi fortsätter grubbla...det är några veckor kvar.

kram anna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vidhåller mina studieslutsatser :D Tre timmar på egen hand, utan medföljande flockmedlem, anses lagom av herrskap fyraåringar som får välja själva (och inte ska sova mitt i alltihop). Det är inga "småslattar". Det är en fjärdedel av deras vakna tid :wink: Däremot går det bra med både fyra, fem, sex och sju dagar i veckan :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) (En)visa gamla dam! :wink: :lol: :lol: :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Tack Anna!
OK, då har vi bestämt oss! :D
Då kommer det bli en mjukstart på 3 gånger i veckan á 3 eller möjligen 3,5 timme (en halvtimme till kan väl inte spela någon roll, det är för att hon ska kunna äta där också, kanske även det ett bra sätt att "komma in i gänget")

Efter ett tag ökar vi nog till samma tid, men 4 dagar i veckan, året ut.

Ja, vi känner båda på samma sätt jag och fadern i huset, så det blir nog med rätta attityden också :wink:

kram och tack! :D
anna
Electrifying

Inlägg av Electrifying »

Hejsan!

Nu är ju våran lilleman lite yngre.. han började på dagis när han var 13 månader. Dom första 4 månaderna gick han 3 timmar/dag 5 dagar i veckan. Pratade mycke om detta med personalen vid inskolningen och deras rekomenadation då var att de va bättre med 3 h 5ggr är 5 timmar 3 ggr. Vi hade sån tur att deras "princip" är att barnen ska var med och äta också under dom 3 timmarna. Helt kanon!!

Senare när jag var tvungen att börja jobba och han skulle få längre dagar (längsta nu är 6,5 timme) så var de inga problem alls för honom. Han fick prova sova på dagis ett par veckor innan utan problem.

Kram Nina och Anton
Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
mia75

Inlägg av mia75 »

Rasmus blev bara stressad av att vara tre timmar på dagis, fem timmar passar honom mycket bättre, då först blev han lugn och trygg och hann bli färdig med allt han ville göra på dagis. Så jag håller med Mammut Maria och säger fem timmar, tre dagar i veckan!! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Så känner jag också. Sen finns det ju faktiskt en aspekt till i det här. Hur väl vi än vill våra barn... det måste ju fungera för alla i familjen och tre timmar fem dagar i veckan... det blir ett evigt rännande till och från dagis... åtminstonde om man som jag måste åka bil för att komma till dagis.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag utgår i vanlig ordning från det jag lärt mig av de små barnen och skulle nog akta mig för att tolka in "lugn och trygghet" i längre dagar på dagis och "stress" i kortare. För mig luktar det nyhetens behag respektive vuxet önsketänkande :shock:

Jag är glad för ert beslut, anna :D och tror mig ha med lilla Clara :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mia75

Inlägg av mia75 »

annawahlgren skrev::D Jag utgår i vanlig ordning från det jag lärt mig av de små barnen och skulle nog akta mig för att tolka in "lugn och trygghet" i längre dagar på dagis och "stress" i kortare. För mig luktar det nyhetens behag respektive vuxet önsketänkande :shock:
Nix, inget vuxet önsketänkande och inte nyhetens behag då han nu har haft de tiderna i över ett år och älskar det! Oftast vill han ändå inte gå hem när jag kommer för att några av bästisarna är kvar. Sen är ju det mest positiva att vi får fyra hela dagar i veckan hemma tillsammans! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"