Huvudpersonen, Zanko, är en kille vars familj flyr från en liten by i Kurdistan. Det är många som flyr och de bär alla på minnen från Iraks krig mot kurderna.
Redan i Kurdistan började Zanko och hans kamrater utveckla en kriminell identitet, något som i mångt och mycket liknade maffia, fast på skolpojksnivån. Här i Sverige och Gårdsten utvecklas det fullt ut till en klan, eller ett brödraskap. Renzo Aneröd skildrar kriminaliteten på ett sätt som får mig att undra över hans egna meriter på området, med andra ord så är han trovärdig. Hans romanfigur Zanko är en våldsam man, och Zankos familj utsätts på många sätt. Boken handlar också om tvångs-gifte, hedersmord och mot slutet av boken glider handlingen sakta över i det utanförskap som i värsta fall kan leda till terrorism.
Dagens Bok!
Läser just nu Renzo Aneröds bok "Vildsvinet", jag e helt fast!! kanske för att jag vet att endel utav berättelserna är verkliga, men självklart lite kryddade 
Kejsaren av Portugallien
Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf håller jag och Agens på med.
Jag tycker att Selma Lagerlöfs författarskap är väligt ntressant.
Hänger man här på forumet tycker jag att man ska upptäcka fler böcker av Anna Wahlgren än Barnaboken och Mommo-triologin.
Två människors rike för att bara nämna ett exempel.
Sen tycker jag att man ska be bibliotekarien att ta fram en bok som heter Jordens barn, den är utgiven i samband med barnåret 1979 och skildrar i ord och bild barns villkor i världen.
Anna Wahlgren har skrivit texerna.
Jag tycker att Selma Lagerlöfs författarskap är väligt ntressant.
Hänger man här på forumet tycker jag att man ska upptäcka fler böcker av Anna Wahlgren än Barnaboken och Mommo-triologin.
Två människors rike för att bara nämna ett exempel.
Sen tycker jag att man ska be bibliotekarien att ta fram en bok som heter Jordens barn, den är utgiven i samband med barnåret 1979 och skildrar i ord och bild barns villkor i världen.
Anna Wahlgren har skrivit texerna.
Stilla
-
Fjällfolket
Stilla skrev:Fjällfolket skrev:Lennart Hagerfors - Arons knä :-({|=Vad handlar den om? Nyfiken...
Stilla
Stilla
Jag visste att det var nått med den där grisen! Boken fick mig ut på cykeltur minns jag. Jag bodde i Umeå och hade inte cyklat uppåt Umeälven än. Efter boken masade jag mig iväg till Kåddis och vidare... Litteraturen kan få igång en latmask!!!Stilla skrev:I helgen har jag läst Ljuset av Torgny Lindgren, tror det var tredje gången, fattar inte varför jag inte minns handlingen sen de två tidigare gångerna... Så nu, K-ina, vet jag hur det var med grisen! Han hette Blasius och var jättestor. Han åt helt vanlig grismat, förutom att han tog sig en kanin då och då när han blev less på dem (det kryllade ju av kaniner där). Det värsta var att han en gång, när de missade att ge honom mat, åt upp ett barn... huuu!!! Och då blev han dömd till döden genom hängning. Men de benådade honom sen! Ja jösses vilken historia. Den handlar ju egentligen om en by, Kadis, (som ju lär vara Kåddis vid Umeälven) under "den stora sjukdomen", dvs digerdöden, och vad som händer med människorna som blir kvar. Och det är sannerligen läskigt nog även utan läskiga grisar. Och ändå är den rolig. Och Torgny Lindgren är ju alltid klurig. Läs den!
Stilla
Just nu läser jag en jobbig bok. Jobbig men bra:
Lotta Thorséns Aldrig som hon. Jag har svårt att läsa om utsatta barn...
http://www.bokus.com/b/9789137132747.ht ... rch_result
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
http://www.barnensbokklubb.se/bbk2/boknordstestet/
Hur mycket boknörd är du?
Stilla