Tack, Nancy!
Välkomna till Nancyfamiljen
-
Gäst
-
Nancy
Elle: Tack du underbara supporter 
Päivi: Åja, minns och minns
Vem är det som ringer fru B emellanåt och frågar om hur det var med Sofia...
Men tack ändå för ditt rara inlägg 
På tal om inlägg... Häromdagen läste jag ett inlägg jag skrivit till JennyH i hennes första tråd. Hittar inte länk nu men det handlade om att Anton sov 17 tim/dygn vid 2 mån och att de hade så himskans svårt att hålla pojkstackarn vaken mer än 1,5 tim.
När jag läste mitt hurtiga "bror-duktig-svar" blev jag så generad så både ögon och öron krullade sig och det gick skamsna rysningar utefter ryggraden
Jag hade nämligen piffiga uppmaningar om att "leka detektiver" och med all tänkbar uppfinningsrikedom hindra Anton från att sova alla de där timmarna...
Och nu har jag nu begåvats med Lani, etter värre än fusktrötta Anton då det begav sig

Men jag och maken får ta mina egna ord på allvar. Från och med idag rusar vi runt som käcka Kalle Blomkvists och med glada tillrop engagerar vi hela familjen i leta ledtrådar till vad Lani "gillar". För vi har absolut inget annat för oss.
Nä du tröttegosan, sov du dina 18 tim om du behöver. Tids nog får vi nog lära känna dig lite bättre 
Som igår då Lani och jag hade seriöst Godnattskratt för första gången
Först tittade hon på mig som om jag var skvatt galen men sen var hon med på noterna. Oj vad söt hon är när hon ler och om jag inte tog fel gav hon ifrån sig ett litet skratt också. Tror sjutton det men en sån überkäck Kalle Blomkvist till mor
Nattfråga:
Lani varierar längden på första nattpasset. Ena natten 20-04, nästa 20-02 för att nästa sova 20-03. Själv sover jag ruskigt djupt vid den tiden och vaknar inte förrän hon hunnit bli ganska rejält arg och hungrig. Hur dags tycker ni att jag skall sätta klockan
Natten skall på sikt infinna sig 19.30, precis som för storasystrarna 
Leia pratar allvar med Lani:
"Lani, du måste bli större innan du kan önska dig en sån här fin rosa sparkcykel som jag har. Du måste bli större först. När man åker sparkcykel har man ena foten i golvet och andra på sparkcykeln. Men du måste bli större först. Jag lovar att du blir större sen. Lilla älskling, jag lovar att du blir större, jag lovar, lovar, lovar att du blir större. Du blir lika stor som, stor som - Pippi".
Päivi: Åja, minns och minns
På tal om inlägg... Häromdagen läste jag ett inlägg jag skrivit till JennyH i hennes första tråd. Hittar inte länk nu men det handlade om att Anton sov 17 tim/dygn vid 2 mån och att de hade så himskans svårt att hålla pojkstackarn vaken mer än 1,5 tim.
När jag läste mitt hurtiga "bror-duktig-svar" blev jag så generad så både ögon och öron krullade sig och det gick skamsna rysningar utefter ryggraden
Jag hade nämligen piffiga uppmaningar om att "leka detektiver" och med all tänkbar uppfinningsrikedom hindra Anton från att sova alla de där timmarna...
Och nu har jag nu begåvats med Lani, etter värre än fusktrötta Anton då det begav sig
Som igår då Lani och jag hade seriöst Godnattskratt för första gången
Nattfråga:
Lani varierar längden på första nattpasset. Ena natten 20-04, nästa 20-02 för att nästa sova 20-03. Själv sover jag ruskigt djupt vid den tiden och vaknar inte förrän hon hunnit bli ganska rejält arg och hungrig. Hur dags tycker ni att jag skall sätta klockan
Leia pratar allvar med Lani:
"Lani, du måste bli större innan du kan önska dig en sån här fin rosa sparkcykel som jag har. Du måste bli större först. När man åker sparkcykel har man ena foten i golvet och andra på sparkcykeln. Men du måste bli större först. Jag lovar att du blir större sen. Lilla älskling, jag lovar att du blir större, jag lovar, lovar, lovar att du blir större. Du blir lika stor som, stor som - Pippi".
Åh, Nancy, du är inte ensam om att ha lämnat klämkäcka svar
men det känns bättre ibland att göra det än att "bara" skriva "ta det lugnt och njut av din bebis..." för oftast vill den som frågar ha ett svar och då blir det gärna lite klämkäckt Kalle Blomkvist-aktig
.
Till din nattfråga: nu kommer ett sånt där icke-präktigt svar, för jag har ingen erfarenhet av att ställa klockan nattetid, jag har helt enkelt vaknat när bebisen vaknat... Jag har erbjudit ett nattmål och det har fått bli när bebisen velat ha det. Men jag tror de flesta väljer att ha nattmålet klockan fyra.
Kram!
Raraste lilla Leia, vilken underbar storasyrraLani, du måste bli större innan du kan önska dig en sån här fin rosa sparkcykel som jag har. Du måste bli större först. När man åker sparkcykel har man ena foten i golvet och andra på sparkcykeln. Men du måste bli större först. Jag lovar att du blir större sen. Lilla älskling, jag lovar att du blir större, jag lovar, lovar, lovar att du blir större. Du blir lika stor som, stor som - Pippi".
Till din nattfråga: nu kommer ett sånt där icke-präktigt svar, för jag har ingen erfarenhet av att ställa klockan nattetid, jag har helt enkelt vaknat när bebisen vaknat... Jag har erbjudit ett nattmål och det har fått bli när bebisen velat ha det. Men jag tror de flesta väljer att ha nattmålet klockan fyra.
Kram!
-
Nancy
miar70: Ok, om vi slår fast att "ett klämkäckt svar är bättre än inget svar alls" så känns mitt syndaregister genast lättare att bära
8)
Tack raraste du för fina ord om Leia och om respons på nattmålsfrågan.
Päivi:
Gjorde som du sa men Lani vaknade 02.12 denna natt. Men på nåt märkligt vis syr hon ihop natten ändå för hon sover fortfarande och jag tänker väcka henne vid 07.00. Flyttar fram schemat lite i taget inför vintertiden.
Lanis schema:
natt 19.30-06.30 (nattmål 03.16
)
sova 08.00-10.00
sova 12.00-14.30
sova 16.30-17.15
= 16 tim 15 min
I verkligheten blir det snarare:
natt 19.30-06.30 (nattmål nånstans mellan 01 och 04)
sova 07.30-10.00
sova 11.30-14.30
sova 16.00-17.00
+ en buslur eller två i sista vakenpasset
= minst 17 tim och ofta upp mot 18
Men vi har ett strävansmål i alla fall

Päivi:
Lanis schema:
natt 19.30-06.30 (nattmål 03.16
sova 08.00-10.00
sova 12.00-14.30
sova 16.30-17.15
= 16 tim 15 min
I verkligheten blir det snarare:
natt 19.30-06.30 (nattmål nånstans mellan 01 och 04)
sova 07.30-10.00
sova 11.30-14.30
sova 16.00-17.00
+ en buslur eller två i sista vakenpasset
= minst 17 tim och ofta upp mot 18
Men vi har ett strävansmål i alla fall
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jo, men det är ju strävan vi jobbar med eller hur?Nancy skrev: Men vi har ett strävansmål i alla fall![]()
![]()
Du är en klok mor du!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Nancy
TorsMamma:
Äh, jag är bara bra på att marknadsföra mig själv och min redighet 8)
Kram på dig du tappra för ditt stöd och för ditt enorma tålamod och engagemang då Lussebusan var nyfödd
För er som inte läst vill jag varmt rekommendera TorsMammas inlägg på sid 4 i min långa tråd om Lucine. Scrolla ned en bit så hittar ni ett makalöst bra inlägg
=D>
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=45
Några SM-tips då man har storasyskon som fortfarande är ganska små:
Byt kisseblöjor i soffan, lagom höjd för syskonet att hjälpa till med att ta av och på blöja.
Låt syskonet vara med och hålla i flaskan, bära blöjor, slänga använda blöjor (var dock lyhörd och bli inte ledsen om syskonet inte vill hela tiden).
Jobba med dina egna ev känslor av att det skulle vara "synd" om syskonet som får dela på mammas och pappas kärlek och uppmärksamhet. Det är inte så lätt kanske men vardagen blir mer hanterbar om man vågar tro på att man räcker till.
Ha inga krav på dig själv om hur det "ska" vara. Var glad för de små detaljerna. Mitt mål i början var att varje dag skulle innehålla minst en stund då alla var delaktiga i samma sak. Stunderna blir fler och fler.
Ha ess i rockärmen som favvo-program eller halvförbjudna leksaker att ta till om du vill kunna mata bebisen och samtidigt ha koll på vad storasyskon gör.
Dagens SM-läxa från rediga Fröken Nancy:
Lägg ned ditt SM-barn i vagnen och skaka sidledes i handtaget. Motstå alla tänkbara impulser att vagna och dutta. Tänk efter: har bebisen fått mat
har bebisen haft ett ordentligt vakenpass
har bebisen fått omvårdnad i form av torr blöja och hyfsat rena kläder
Om svaret är "ja" så vill jag att du minst en gång denna dag gör som jag beskrev och sen går därifrån utan att dröja på stegen. Därefter ställer du dig med klockan i handen och ser efter hur lång tid det egentligen tar innan bebisen kommer till ro. Ok, blir det hysteriskt ledsna panikskrik är ditt jobb naturligtvis att lugna MEN om det bara är skrik i form av bök och stök ja då vågar jag sätta en slant på att du skulle störa mer än hjälpa om du ingrep. Lite is i magen alltså, våga gambla lite. Jag lovar att även om experimentet inte faller väl ut så kommer inte din bebis att få några men av denna enda gång
Kram från Nancy
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=45
Några SM-tips då man har storasyskon som fortfarande är ganska små:
Dagens SM-läxa från rediga Fröken Nancy:
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Nancy,
Ja nu måste jag ju ta med denna tråden bland "mina favoriter" också. Jag får väl kalla den SM-skola med skak i handtaget. Vad tror du?
Läste mitt inlägg i din Lucine tråd som du länkat igen. MEN OJ, att jag bara orkade skriva denna uppsats. Helt galet. Men om någon var värd det så var det du. Tänk så klok du har blivit och är!
Ja nu måste jag ju ta med denna tråden bland "mina favoriter" också. Jag får väl kalla den SM-skola med skak i handtaget. Vad tror du?
Läste mitt inlägg i din Lucine tråd som du länkat igen. MEN OJ, att jag bara orkade skriva denna uppsats. Helt galet. Men om någon var värd det så var det du. Tänk så klok du har blivit och är!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Nancy
Vi bockar och bugar lagom ödmjukt och hoppas att tråden kan vara till nyttaTorsMamma skrev:Ja nu måste jag ju ta med denna tråden bland "mina favoriter" också. Jag får väl kalla den SM-skola med skak i handtaget.
Dagens SM-kom-i-håg:
Långa nattmål de första veckorna verkar vara något som många bebisar ägnar sig åt. Man förtvivlar där i mörkret, läser om hur AW pratar om nattmål på 20 min, tittar på sin vakna och pigga bebis och ytterligare en halvtimma senare är man beredd att slänga Barnaboken i väggen och säga upp sitt forummedlemskap. Gör inte det. Fortsätt hålla rutinerna dagtid och lyd kloka forumråd om mörker och tråkighet nattetid. Efter senast några veckor kommer ni att se att AW har rätt om nattmålen också. Igen. Som vanligt
Dagens Leia:
Leia: "Mamma, vad är rumpa för något
Nancy: "Det vet du ju. Bajset kommer ut där och sen så sitter man ju på rumpan också."
Leia: (lätt indignerat) "Nä, det gör inte jag."
Nancy: "Jaså, hur gör du då
Leia: "Jag sitter på stolen
Såklart
-
Nancy
Elle: 
Dagens Leia
Nancy: "Leia, du kan ju sitta och måla en stund"
Leia: "Eller två stunder"
Inte utan viss sorg konstaterade jag igår att Leias tillvaro försnävats genom en trist gräns - den könsbundna. Vi har enträget försökt hålla livet neutralt men igår kom det ändå
Leia: "Och Lani får vara den sura och arga tanten (Prusiluskan) och jag är Pippi, Lussi får vara herr Nilsson och pappa får vara Tommy."
Eftersom pappa tidigare alltid tilldelats rollen som Prusiluskan eller Annika frågade jag om detta. Leia svarade: "men han kan ju inte vara Annika för han är en pojke ju
".
Lussi får i dessa dagliga rollspel alltid finna sig i att vara Leias lilla "side kick". Är det småsyskonets öde måntro
Citat:
"Jag är Dora och Lussi får vara Boots"
"Jag är Byggare Bob och Lussi får vara Wilma"
"Jag är Postis Per och Lussi får vara Frasse katt"
"Jag är Petson och Lussi får vara Findus"
Fast allra roligast har vi åt de roller maken tilldelas: "sura och arga tanten", "Annika", "Rulle" (Byggare Bob) eller skurken som Barnväktarna Nicke och Nilla jagar i Lattjo Lajban. Pappa har förtvivlat många gånger men en vacker dag fick han upprättelse:
"Jag är Bells of Freedom, mamma är Temple of Love, Lussi är Save my pride (låtar med BWO), Lani får vara den andra Temple of love (Sisters of Mercy) och pappa får vara - Antonio Banderas
8)
Pappa levde länge på det vill jag lova.
Lani jobbar sig sakta men säkert nedåt i sömntimmar/dygn. Nu är hon nere på ...ja åtminstone nästan så lite som 17. Ibland, inte alla dagar
Vi håller nåt slags märkligt SM-schema där ingen har riktig koll på när Lani skall sova eller äta. Det vi följer är när Lani skall väckas.
Väcks 07.00
Väcks 10.00
Väcks 14.30
Väcks 17.00
Däremellan försöker vi mata och hålla vaken så gott det går. Strax efter 19.00 slocknar hon för natten och sover sen 12 timmar med ett nattmål vid 03 där hon ...väcks.
Fråga: Hur gör ni andra när barnet slocknar för natten utan att ha fått i sig (i ert tycke) tillräckligt med mat
Kan tillägga att för lilla storasyster Lussis del var det inte minsta problem men på Lani märks det genom att hon sover lite oroligare fram till nattmålet.
Dagens Leia
Nancy: "Leia, du kan ju sitta och måla en stund"
Leia: "Eller två stunder"
Inte utan viss sorg konstaterade jag igår att Leias tillvaro försnävats genom en trist gräns - den könsbundna. Vi har enträget försökt hålla livet neutralt men igår kom det ändå
Leia: "Och Lani får vara den sura och arga tanten (Prusiluskan) och jag är Pippi, Lussi får vara herr Nilsson och pappa får vara Tommy."
Eftersom pappa tidigare alltid tilldelats rollen som Prusiluskan eller Annika frågade jag om detta. Leia svarade: "men han kan ju inte vara Annika för han är en pojke ju
Lussi får i dessa dagliga rollspel alltid finna sig i att vara Leias lilla "side kick". Är det småsyskonets öde måntro
Citat:
"Jag är Dora och Lussi får vara Boots"
"Jag är Byggare Bob och Lussi får vara Wilma"
"Jag är Postis Per och Lussi får vara Frasse katt"
"Jag är Petson och Lussi får vara Findus"
Fast allra roligast har vi åt de roller maken tilldelas: "sura och arga tanten", "Annika", "Rulle" (Byggare Bob) eller skurken som Barnväktarna Nicke och Nilla jagar i Lattjo Lajban. Pappa har förtvivlat många gånger men en vacker dag fick han upprättelse:
"Jag är Bells of Freedom, mamma är Temple of Love, Lussi är Save my pride (låtar med BWO), Lani får vara den andra Temple of love (Sisters of Mercy) och pappa får vara - Antonio Banderas
Lani jobbar sig sakta men säkert nedåt i sömntimmar/dygn. Nu är hon nere på ...ja åtminstone nästan så lite som 17. Ibland, inte alla dagar
Vi håller nåt slags märkligt SM-schema där ingen har riktig koll på när Lani skall sova eller äta. Det vi följer är när Lani skall väckas.
Väcks 07.00
Väcks 10.00
Väcks 14.30
Väcks 17.00
Däremellan försöker vi mata och hålla vaken så gott det går. Strax efter 19.00 slocknar hon för natten och sover sen 12 timmar med ett nattmål vid 03 där hon ...väcks.
Fråga: Hur gör ni andra när barnet slocknar för natten utan att ha fått i sig (i ert tycke) tillräckligt med mat
-
*frieda*
Ja är det ett problem. Om natten blev för skakig, skulle jag kolla om ungen fick i sig några droppar till under något av de mer vakna målen. Är det mest en fråga om lite småknorr, så skulle jag lita på att ungen korrigerade det hela självNancy skrev:Fråga: Hur gör ni andra när barnet slocknar för natten utan att ha fått i sig (i ert tycke) tillräckligt med mat Kan tillägga att för lilla storasyster Lussis del var det inte minsta problem men på Lani märks det genom att hon sover lite oroligare fram till nattmålet.
Underbart!!Nancy skrev: Fast allra roligast har vi åt de roller maken tilldelas: "sura och arga tanten", "Annika", "Rulle" (Byggare Bob) eller skurken som Barnväktarna Nicke och Nilla jagar i Lattjo Lajban. Pappa har förtvivlat många gånger men en vacker dag fick han upprättelse:
"Jag är Bells of Freedom, mamma är Temple of Love, Lussi är Save my pride (låtar med BWO), Lani får vara den andra Temple of love (Sisters of Mercy) och pappa får vara - Antonio Banderas8)
Pappa levde länge på det vill jag lova.
-
TorpSara
-
Nancy
*frieda*: Tack för respons
Elle: Kram
TorpSara: Tack för tips
Använder *friedas* tills vidare och tar till ditt om det skulle bli kris
Känns som ett kliv bak om vi börjar mata vid 22 igen men om det verkligen behövs nån kväll så varför inte 8)
Fråga: Lani illrålar varje gång hon badas. Slutar inte förrän hon efter badet läggs insvept i handduk på skötbordet. Jag hyser fullt förtroende för proffsbadaren till make jag har så vad sjutton kan det vara som är tokigt
Elle: Kram
TorpSara: Tack för tips
Fråga: Lani illrålar varje gång hon badas. Slutar inte förrän hon efter badet läggs insvept i handduk på skötbordet. Jag hyser fullt förtroende för proffsbadaren till make jag har så vad sjutton kan det vara som är tokigt