Frågor om sömn under dagen.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mammakram

Frågor om sömn under dagen.

Inlägg av Mammakram »

Hej!
Jag är ny här och har en liten Freja, född i aug-08 (38+7). Har följt SM hela vägen och nätterna funkar bra. Vi har ett schema sedan 1 vecka. Hon sover 21-08 o. äter en gång vid 06.00 (oftast tar jag upp henne utan att hon är vaken). Ammar på natten och morgonen och ammar+tillägg övriga mål.

Problemet är sömnen under dagarna. Hon sover 1,5-2-1,5 i vagnen, inne och ute. Det är lätt att få henne att somna, men sedan vaknar hon efter 45 min och sedan kan vi få vagna resten av stunden (vi vagnar en stund och går därifrån). Hon vaknar även vid 5, 20 min. När vi tar upp henne är hon alltid nöjd.

Min fråga är; Gör vi på fel sätt? Hur lång tid tar det innan schemat sätter sig på "2 månaders"? Ska vi låta henne vara i vagnen utan att gå dit, även om hon gråter?

tacksam för tips :lol:
// Ulrika
Stolt mamma till Frida-93, Fabian-98 och Freja-08 39+0
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen till forumet! :D
Jag har en kille som är född bara några veckor före din. Jag fick också till natten väldigt tidigt, men dagarna strulade. Han vaknade och jag vagnade eller tog upp. Och han var dessutom jättesvår att hålla vaken.

Men för mig handlade det om överkoncentration, tror jag. Att jag inte lät honom klara av att somna om igen. Jag litade varken på honom eller mig, så signalerna var inte så tydliga, om man säger. Här är en superbra tråd som hanterar just det ämnet: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13784

För det andra förstod jag inte hur viktigt det var att fylla på extra mat under målet. Alltså mata mata mata enligt alla konstens regler. Byt och gör annat, fyll sedan på igen efter ungefär en timme. Så att hon har ätit färdigt inom 1,5 från det att måltiden startade.

Tankar från mig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mammakram

Inlägg av Mammakram »

Tack för tips!

Har provat att bara lägga ner henne och skaka i handtaget idag... Protester förstås, men det funkade en av sovstunderna :) Den nu på kvällen gick sämre. Då fick vi vagna tillslut... Men skam den som ger sig :P I morgon är en ny dag!

// Ulrika
Stolt mamma till Frida-93, Fabian-98 och Freja-08 39+0
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"